Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: konservatorioon pääseminen?
1
inkamaya
24.12.2011 23:55:06 (muokattu 25.12.2011 01:05:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oon yrittänyt etsiä kaikki mahdolliset sivut ja yrittänyt ottaa selvää asioista, mutta mun silmiin ei ainakaan osunu mitään täysin tyhjentäviä vastauksia mun kysymyksiin, joten auttakaa jos tiedätte!
 
eli, oon harrastanut kitaransoittoo reilut puolivuotta (lähinnä oman lauluni säestykseksi, ja jonkunverran oon keskittynyt myös teoriaan, koska siitä en oo aikasemmin tiennyt lähes mitään) ja laulanut oon siis lapsesta asti, mutta en sitäkään musiikkiopistossa, vaan käynyt laulutunneilla ja sitten itsekseni harjoitellut suurimman osan. laulu on todellakin mulle intohimo, ja esiintymisistä oon saanut tosi positiivista palautetta, vaikka se nyt ei tähän kauheesti liitykään. nyt ois tarkotus alkaa opettelemaan kiipparilla soittoa, siitä ei oo aikasempaa kokemusta, mutta aikomus ois treenata ahkerasti.
mulla ois aika kunnianhimoset tavotteet musiikin suhteen, en rakasta mitään muuta niin paljoo, ja haluaisin ihan tosipaljon päästä opiskelemaan sitä jossain vaiheessa lukion jälkeen. tiiän että tarvii paljon ahkeraa harjottelua, mutta kuulostaisiko edes konservatorioon (popjazz laulu) hakeminen naurettavalta mun kohdalla? ei siis nyt tällä hetkellä vielä, kun tuota lukiookin on jäljellä vielä ainakin reippaasti yli vuosi, mutta siis sen jälkeen.
millaiset noi konsan pääsykokeet on, säveltapailua? teoriaa, mutta minkä verran ja minkä tasoista? mihin kannattaisi keskittyä musiikin harrastamisessa, jos haluaa sinne tähdätä? kiitos jo etukäteen avusta, ja toivon että vastaukset ois asiallisia :-)
 
edit: ja kun siis noissa konservatorionpääsyvaatimuksissa luki että "Opinnot on tarkoitettu vähintään peruskoulun oppimäärän suorittaneille nuorille, joilla on instrumentissaan ja musiikin teoriassa vähintään musiikin perustason (3/3) oppimäärää vastaavat tiedot ja taidot." niin oisko tietämystä että mitähän nää taidot pitää sisällään, eli siis mitä pitäs oikeesti osata?
 
Epämuusikko
25.12.2011 02:09:24 (muokattu 25.12.2011 02:13:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et löydä tyhjentäviä vastauksia koska niitä ei ole.
 
Aiemmin tehdyt tutkinnot eivät loppupeleissä juurikaan paina. Soittokokeen (+ mahd. teoriakokeen ja ehkä jopa pikkiriikkisen haastattelun) handlaaminen on kaiken A ja O. Joista ensin mainittu on tärkein. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Mitä tulee opintosisältöihin, pääsykoe"vaatimuksiin" ja oletettuihin "nämä tulee osata, jotta"- yleistyksiin ja haikailuihin, niin ne asiat on edellisissä ketjuissa puitu moneen kertaan. Ja yksityistunneilla kannattaa käydä + keikoilla on PAKKO.
 
+ Piano on hyvä väylä harmoniatouhuihin, hyvä että se onkin näköjään työn alla.
 
++ Konsamatineat ovat yleensä avoimia tilaisuuksia, on tervettä käydä kuikuilemassa esim. 1. vsk:n (ammattipuoli) tai musiikkiopistopuolen bändejä referenssiksi.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
inkamaya
25.12.2011 13:51:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jep, yksityistunneilla käynkin molempien, sekä laulun että kitaran puolesta, ja keikatkin on hoidossa, niitä tulee todennäköisesti olemaan ensivuoden puolella, kun on setti saatu kasaan :) jja pitänee sitten vilkuilla vielä niitä vanhoja keskusteluja aiheesta. mietin vain, että onko mun kohdalla ( oon 17 v) liian myöhästä haaveilla tämmösestä, koska tohon kitaransoittoonkin oon herännyt niin myöhään...?
 
Epämuusikko
25.12.2011 14:17:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

inkamaya: jep, yksityistunneilla käynkin molempien, sekä laulun että kitaran puolesta, ja keikatkin on hoidossa, niitä tulee todennäköisesti olemaan ensivuoden puolella, kun on setti saatu kasaan :) jja pitänee sitten vilkuilla vielä niitä vanhoja keskusteluja aiheesta. mietin vain, että onko mun kohdalla ( oon 17 v) liian myöhästä haaveilla tämmösestä, koska tohon kitaransoittoonkin oon herännyt niin myöhään...?
 
Kevyen musiikin puolella ei koskaan ei oo mihinkään liian myöhäistä, mutta tekemisen vakavuus ja kaikenlaisten asioiden tiedostaminen korostuu meidän mattimyöhäisten puuhastelussa.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
inkamaya
25.12.2011 14:37:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Kevyen musiikin puolella ei koskaan ei oo mihinkään liian myöhäistä, mutta tekemisen vakavuus ja kaikenlaisten asioiden tiedostaminen korostuu meidän mattimyöhäisten puuhastelussa.
 
okei, tää oli kyllä helpottavaa kuulla.
 
turs
05.01.2012 11:27:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

opiskelen popjazzkonsalla helsingissä, väittäisin että soittokoe ja nimenomaan haastattelu on ne asiat millä on eniten painoarvo, pitää osata näyttää motivaatio alaa kohtaan. Sen jälkeen solfa jolla mitataan musikaalisuutta ja teoria koe lopuks. Tuolla on tällä hetkellä niin paljon porukkaa jotka on saanu teoriakokeesta muutaman pisteen korkeintaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «