Aihe: 6230 vai 6105 -nauhat?
1
MikeS
10.04.2004 22:11:57 (muokattu 10.04.2004 22:13:45)
Terve. Olen hommaamassa stratoa Warmothilta, ja nauhojen valinta on käsillä. Olen rajannut mahdolliset vaihtoehdot kahteen: nauhamallit 6230 ja 6105 (ks. alla olevasta linkistä). Mitä eroa luulisitte noilla olevan käytännössä? Jotakin yleistä tuolla Warmothin sivuilla on, mutta kaipaisin lisänäkemyksiä. Mitä etuja molemmilla on toisiinsa nähden? Komppikitara lähinnä kyseessä, ja painan kieliä aika kovasti.

Ja ovatko otelaudan kaarevuus ja nauhojen paksuus/korkeus jonkinlaisessa suhteessa keskenään?

http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/Fretsize.htm

MIKKO

EDIT: Lisäkysymys: vastaako tuo 6230 -nauha vintage-fenkuissa (ja reissueissa) olevaa nauhamallia?
Joees
11.04.2004 13:45:56
Isommilla on periaatteessa helpompi bendata. Pienemmillä tuntee sitä puuta enemmän sormien alla. Yritä etsiä jostain kitaroita missä on nuo nauhat niin saat hieman kokemusta niistä.
Groooove is in heart!
askomiko
11.04.2004 13:53:21
6150, se ei ole vielä järkyttävän iso kuten 6100. Yhdessä kitarassa joskus oli 6150-nauhat, ne oli aika mukavat. Ihan pienet nauhat on minusta kiusallisia kun sormi osuu otelautaan liikaa.
Myytävänä superb-hevikitara ja superb-twängistrato.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Juzzu
11.04.2004 16:27:51
Tuleeko intonaatio-ongelmia enemmän korkeista ja kapeista vai korkeista ja leveistä nauhoista?

No nauhojen kuluessa periaatteessa leveistä enemmän. Sen sijaan enemmänhän vireisyys muuttuu korkeilla nauhoilla siitä kun painat niitä otelautaa vasten. Mutta se ei oikeastaan ole intonaatio-ongelma vaan soitto/vireisyyshässäkkä.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! (EVVK jäsen nro. tsiljoona)
Mrezzye
13.04.2004 08:49:50

... järkyttävän iso kuten 6100

No enpä tiedä... Minusta on erittäin sopivat.

6100:et on korkeat ja paksut = kevyt soittaa = voi laittaa kitaraan astetta paksummat kielet = jykevämpi soundi.

Eli minä suosittelen 6100:a, tai mahdollisimman lähellä sitä olevia(=6105). Jos jossain musiikkiliikkeessä olet testannut jumbonauhoilla varustettuja kitaroita, niin ovat saattaneet tuntua rimpuloilta, sillä yleensä tehtaan jäljiltä kieletkin ovat jotkut ysit tai maksimissaan kympit. Taitavatpa melkein kaikki "suuret" kitaristit käyttää noita 6100:a, paitsi Clapton ja miljoona muuta tietysti ;)
"Help! Help!" huusi Janne, mummolla vain heilui lanne.
6
14.04.2004 01:50:59
Katsoinko väärin vai näyttäisikö olevan lievää ristiriitaa tuon Warmothin ilmoittaman 6105-nauhan korkeuden kanssa kun vertaa Dunlopin kotisivuilla oleviin mittoihin? Kokemuksieni mukaan 6105 on jotakuinkin yhtä korkea kuin 6100 mutta kapeampi.
Komppihommiin ja lujaa painavalle kädelle voisi tuo 6230 olla sopiva.
Gypsy
14.04.2004 10:01:23 (muokattu 14.04.2004 10:06:34)
Eli minä suosittelen 6100:a, tai mahdollisimman lähellä sitä olevia(=6105).

Älä helvetissä. 6100 on niin iso nauha, että jos kovaa painetaan niin varmasti soi epävireessä. Muutenkaan en nää mitään järkee tässä tapauksessa laittaa noin isoja nauhoja. Mä suosittelen pienempiä nauhoja.

Ja hatunnosto siitä, että olet komppikitaristi. Oikeesti. Kunnon komppikitaristeja on harvassa.

Lisäkysymys: vastaako tuo 6230 -nauha vintage-fenkuissa (ja reissueissa) olevaa nauhamallia?

En osaa mitään tarkkaa sanoo, mutta ton kuvan perusteella verrattuna tohon 6100 jumboon, toi 6230 vois olla suurinpiirtein sitä kokoo ja mallia.
Shaft
14.04.2004 10:24:30
Älä helvetissä. 6100 on niin iso nauha, että jos kovaa painetaan niin varmasti soi epävireessä. Muutenkaan en nää mitään järkee tässä tapauksessa laittaa noin isoja nauhoja. Mä suosittelen pienempiä nauhoja.

Mä en taas ymmärrä, miksi tuohon virejuttuun vedotaan niin usein. Sehän on puhtaasti soittotekninen juttu. Pitääkö niitä kieliä painaa niin kovaa?

Tässä tapauksessa olen kuitenkin samaa mieltä. Jumbonauhat eivät ole ehkä ole paras vaihtoehto komppikitaristille. Tuo 6150 voisi olla hyvä vaihtoehto. Pienemmilläkin pärjää, mutta isommat nauhat kestävät kauemmin ja satunnainen soolosoittokin on miellyttävämpää.
Gypsy
14.04.2004 11:42:04 (muokattu 14.04.2004 11:53:59)
Mä en taas ymmärrä, miksi tuohon virejuttuun vedotaan niin usein. Sehän on puhtaasti soittotekninen juttu. Pitääkö niitä kieliä painaa niin kovaa?

No se on yks asia mikä on miinus noissa isoissa jumboissa verrattuna pienempiin. En ymmärrä miks siitä ei pitäis mainita.

Kyllähän isotehosemmalla mikilläkin saundi menee helpommin ruvelle, enkä oo kertaakaan kuullu kenenkään sanovan, että sehän on puhtaasti soittotekninen juttu. Pitääkö sitä kitaraa hakata niin kovaa?

Mutta kokeilemallahan se selvii mistä tykkää.
kiriminni
14.04.2004 13:02:48
Mulla 6105 samoja käyttää vai ja satriani kitaroissaan.
Jos pitää valita kahdesta ottaa korkeammat(niissä on pari kertaa varaa hiotuttaa).Kerran näin telessä paksuimmat nauhat ikinä(ei varmana alkuperäiset)arvio leveys 3mm ja korkeuttakin pirusti.Jos soittotyyli on blues laittaa isoimmat mitä kaupasta löytyy.
6
14.04.2004 13:23:48
Itselläni on telen näköisessä kitarassa 6105-nauhat,ei valittamista. Straton näköisessä on sitten mallia 6000 jotka ovat jo suht miehekkään kokoiset.
Shaft
14.04.2004 15:43:02
No se on yks asia mikä on miinus noissa isoissa jumboissa verrattuna pienempiin. En ymmärrä miks siitä ei pitäis mainita.

Kyllähän isotehosemmalla mikilläkin saundi menee helpommin ruvelle, enkä oo kertaakaan kuullu kenenkään sanovan, että sehän on puhtaasti soittotekninen juttu. Pitääkö sitä kitaraa hakata niin kovaa?

Mutta kokeilemallahan se selvii mistä tykkää.

Kyllä asiasta voi mainita. Mielestäni se ei vaan ole kovin merkittävä huono puoli, sillä ongelma ratkeaa kevyemmällä otteella. Soittaahan esimerkiksi Ynkkäkin varsin hyvin vireessä, vaikka äijän kitaroissa on koverretut otelaudat, Dunlopin isoimmat nauhat ja erittäin ohuet punomattomat kielet.. Jos kitara on hyvissä säädöissä, ei kaulaa tarvitse eikä kannata puristaa rystyset valkoisena.

Tuo mikkianalogia on hieman erikoinen, sillä tehokkaalla mikillä yleensä nimenomaan pyritään rupisempaan soundiin.
Gypsy
14.04.2004 20:48:21 (muokattu 14.04.2004 21:06:30)
Kyllä asiasta voi mainita. Mielestäni se ei vaan ole kovin merkittävä huono puoli, sillä ongelma ratkeaa kevyemmällä otteella.

Etkös sä ollu toisessa ketjussa siinä porukassa, joka laski ohuitten kielten huonoks puoleks sen, että venytykset menee kolme metriä yli?

Soittaahan esimerkiksi Ynkkäkin varsin hyvin vireessä, vaikka äijän kitaroissa on koverretut otelaudat, Dunlopin isoimmat nauhat ja erittäin ohuet punomattomat kielet.. Jos kitara on hyvissä säädöissä, ei kaulaa tarvitse eikä kannata puristaa rystyset valkoisena.

Ynkällä on helvetin kevyt soittotatsi ja "Rystyset valkosena" on liiottelua. Jos on tottunu soittaan pienillä nauhoilla, niin noin isoilla jumboilla saattaa soinnut soida epävireisesti vaikka ei puristakkaan rystyset valkosina. Näytä mulle komppikitaristi jolla on koverrettu otelauta. Miks joillain on koverrettu ylimmät nauhat, mutta sellasta otelautaa en oo nähnykkään, missä pelkästään viiden ekan nauhan kohalta olis koverrettu? Mutta tottakai sitä voi totutella minkälaisiin nauhoihin tahansa. Miks kuitenkaan pitäis totutella? Jos kitarassa joku tuntuu huonolta niin sitä ei käytetä. Mä ainakin hommaan vehkeeni niin, että ne sopii suoraan mun tyylille enkä niin, että ostan jotain ja totuttelen siihen.

Tuo mikkianalogia on hieman erikoinen, sillä tehokkaalla mikillä yleensä nimenomaan pyritään rupisempaan soundiin.

Niin pyritään, ja isoilla jumbonauhoilla pääasiassa siihen, että sormet on kauempana otelaudasta mistä on enemmän etua soolosoittoon. Kummassakin tapauksessa, mikissä ja nauhoissa sä voit totutella soittaan hiljaa/kevyesti ja kummassakin tapauksessa sä pääset tavotteeseen; Isoilla nauhoilla et paina sointuja epävireeseen, ja isompiulostulosella mikillä et pistä kliinejä särölle. Mutta miks tehä niin? En mä nää siinä järkee, ostaa epäsopivat vehkeet ja totutella niihin kun samanlailla voit ostaa tänhetkiselle tyylilles parhaiten sopivat vehkeet.
Shaft
14.04.2004 22:53:54
Etkös sä ollu toisessa ketjussa siinä porukassa, joka laski ohuitten kielten huonoks puoleks sen, että venytykset menee kolme metriä yli?

En ymmärrä todella ohuiden kielten pointtia, mutta en ole sanonut etteikö niillä voisi venyttää tarkasti.

Ynkällä on helvetin kevyt soittotatsi ja "Rystyset valkosena" on liiottelua..Näytä mulle komppikitaristi jolla on koverrettu otelauta.

Vähän kärjistin. Sitä paitsi mähän olin samaa mieltä siitä, että komppikitaristin kannattaa hankkia vähän pienemmät nauhat. Puhuin yleisemmällä tasolla, ja nimenomaan vireongelmista. En suinkaan väitä että jumbonauhat olisivat aina paremmat.

Isoilla nauhoilla et paina sointuja epävireeseen, ja isompiulostulosella mikillä et pistä kliinejä särölle. Mutta miks tehä niin? En mä nää siinä järkee, ostaa epäsopivat vehkeet ja totutella niihin kun samanlailla voit ostaa tänhetkiselle tyylilles parhaiten sopivat vehkeet.

Tottakai kannattaa hankkia itselle toimivia vehkeitä. Tuohon kevyempään tatsiin totutteleminen ei vaan välttämättä ole lainkaan huono idea. Monet liian kovasta painamisesta johtuvat vireongelmat johtuvat puutteellisesta tekniikasta. Mutta turha tästä on kinata. Asiasta voi olla eri mieltä, mutta itse en ole kokenut jumbonauhoista aiheutuvan mitään merkittäviä vireongelmia.
Gypsy
15.04.2004 02:18:41 (muokattu 15.04.2004 11:08:44)
mutta en ole sanonut etteikö niillä voisi venyttää tarkasti.

Ok, sori, sitten se oli joku muu.

Tuohon kevyempään tatsiin totutteleminen ei vaan välttämättä ole lainkaan huono idea. Monet liian kovasta painamisesta johtuvat vireongelmat johtuvat puutteellisesta tekniikasta.

Juu, ei ollenkaan huono idea terveyttä ajatellen. Kaikki liian kovasta painamisesta johtuvat vireongelmat johtuu puutteellisesta tekniikasta, jos ei oo kyseessä helvetin voimakas ohuilla kielillä soittava tyyppi. Niinhän sitä kuuluis soittaa, että mahollisimman pienillä liikkeillä ja vähällä voimankäytöllä. Mutta samanlaillahan hyvä juttu terveyden ja tekniikan kannalta olis sekin, että pitää kitaraa korkeella. Ite en kuitenkaan ainakaan nosta kitaraa leuan tasolle, että tekniikka olis mahollisimman hyvä, enkä oikeen muutenkaan jaksa välittää missä kohassa se peukalo on kaulan takana jne...

Mä oon pistäny kerran yhteen kitaraani 6100 dunlopit, ja kun ne oli vähän aikaa mulla ollu, niin viilasin puolet päältä pois. Sointuja oli mun mielestä ihan hirvee ottaa, ei minkäänlaista tuntumaa otelautaan, ja kaikki sekin mikä pitäis olla niissä parempaa pienempiin nauhoihin verrattuna, oli mun mielestä huonompaa. Mielipidejuttu, ite en tykänny.

Jos tarkotus ei oo venytellä paljoo niin pistäisin pienet nauhat, ja jos taas tarkotus on soittaa vähän kaikenlaista, niin laittaisin jotkut mediumit. Niillä taittuu hyvin sointuhomma ja venytyksissäkään ei jumita sormenpäät otelautaan.

Jos pienten nauhojen kuluminen on ongelma niin onhan noita kaikennäkösiä kestävämpiä teräsnauhoja.
Spiralmind
15.04.2004 02:51:20

Kyllähän isotehosemmalla mikilläkin saundi menee helpommin ruvelle,

Öh, offtopic, mutta ainakin jokaisessa mun näkemässä sähkökitarassa on volume-potikka, joten en ihan täysin tuota liian-iso-output-juttua...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)