Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Halvemmat Gibsonit ja fenderit
1 2
Sampsuli
23.12.2011 18:37:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu elikkäs semmosta kyselisin, että onko nuo halvemmat Gibsonin les paulit ja fenderin telet ja stratot mistään kotosin? Olisi tarkoituksena hommata Gibsonin lespa tai fenderin tele/strato joka maksaa max. 700e käytettynä. Ja minkalainen "raskas" soundi niissä on, miltä niillä kuulostaa esim. metallican riffit? Neuvokaahan vähän kokemattomampaa?
 
Surut pois ja kukka rintaan
spedu ray
23.12.2011 19:07:09 (muokattu 23.12.2011 19:13:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sampsuli: Juu elikkäs semmosta kyselisin, että onko nuo halvemmat Gibsonin les paulit ja fenderin telet ja stratot mistään kotosin? Olisi tarkoituksena hommata Gibsonin lespa tai fenderin tele/strato joka maksaa max. 700e käytettynä. Ja minkalainen "raskas" soundi niissä on, miltä niillä kuulostaa esim. metallican riffit? Neuvokaahan vähän kokemattomampaa?
 
Vastaan stratocastereiden osalta kun niihin tullut perehdyttyä. Eli 700 eurolla saa ehdottomasti hyvän stratocasterin. Suosittelen tarkastamaan torin tarjonnan, käytettynä joku kiva meksiko/japan -strato, johon on päivitetty mikit ja ehkä muutakin, olisi aivan bueno. Ilman päivityksiäkin suosittelen, mutta ihan 700e väärttejä ne eivät ehkä ole. Silloin hyvin säädetty classic vibe squier nousee yhdeksi harkinnan arvoiseksi vaihtoehdoksi.
 
Itselläni on tonnin strato ja parinsadan squierista tuunattu strato, molemmat ovat huippustratoja omine hyvine ja huonoine puolineen.
 
Metallican irtoaminen riippuu sitten soittajasta, mikeistä ja vahvistimesta, ei niinkään kitaran mallista. Perinteiset stratomikit eivät tosin koskaan tuota samanlaista soundia kuin aktiiviset emg:t. Vahvistimella on joka tapauksessa eniten merkitystä soundin kannalta.
 
E: Hyvältä ne metallica-riffit perinteisillä yksikelaisilla mikeillä kuulostaa. Erilaisilta vain. YouTube:sta löytyy metallicaa varmaan kaikilla mahdollisilla kitaroilla ja vahvistimilla soitettuna. :)
 
Isn't it weird that some small pets make doo doos that look just like the food they eat? I wish I had that talent. Put it back together just the way you found it - incredible. -JM
oamkbonor
23.12.2011 19:07:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sampsuli: Juu elikkäs semmosta kyselisin, että onko nuo halvemmat Gibsonin les paulit ja fenderin telet ja stratot mistään kotosin? Olisi tarkoituksena hommata Gibsonin lespa tai fenderin tele/strato joka maksaa max. 700e käytettynä. Ja minkalainen "raskas" soundi niissä on, miltä niillä kuulostaa esim. metallican riffit? Neuvokaahan vähän kokemattomampaa?
 
Mene musiikkiliikkeeseen kokeilemaan eri vaihtoehtoja. Ei sitä kukaan muu pysty sinulle sanomaan. Tai voin minä sen sanoa että esim. ESP Eclipse tai KH-1/2 ja MesaBoogien Dual Recto, niin kyllä lähtee Metallicat ja muut vastaavat ja on laatu suht kohdallaan.
 
Jos taas olet näitä "pitäis saada sama soundi kun Kirk Hammettilla ja budjetti olis 140 euroa" -poikia, niin en osaa auttaa.
 
Tuhkis
23.12.2011 19:20:11 (muokattu 23.12.2011 20:26:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sampsuli: Juu elikkäs semmosta kyselisin, että onko nuo halvemmat Gibsonin les paulit ja fenderin telet ja stratot mistään kotosin? Olisi tarkoituksena hommata Gibsonin lespa tai fenderin tele/strato joka maksaa max. 700e käytettynä. Ja minkalainen "raskas" soundi niissä on, miltä niillä kuulostaa esim. metallican riffit? Neuvokaahan vähän kokemattomampaa?
 
Gibson LP Studion omistajana olen tyytyväinen. Vaikka haukkuvat "karvalakkimalliksi".
Gibsonit kun ovat painoltaan massiivisia mahongin ansiosta,niin soundikin on raskas ja takaan Metallican riffien irtoavan ja Gibsonin omat mikit 490R ja 498T ovat mun muelestä todella hyvät mikit. Sitten jos haluaa siirtyä siihen EMG maailman mikkien osalta,niin eipä se raskaus mihinkään katoa,vaan päinvastoin.
 
chill
23.12.2011 19:48:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuhkis: Gibson LP Studion omistajana olen tyytyväinen. Vaikka haukkuvat "karvalakki" malliksi.
Gibsonit kun ovat painoltaan massiivisia mahongin ansiosta,niin soundikin on raskas ja takaan Metallican riffien irtoavan ja Gibsonin omat mikit 490R ja 498T ovat mun muelestä todella hyvät mikit. Sitten jos haluaa siirtyä siihen EMG maailman mikkien osalta,niin eipä se raskaus mihinkään katoa,vaan päinvastoin.

 
Studiohan onkin juuri karvalakkimalli standardista ja traditionalista. Tämä ei tee siitä missään nimessä huonoa mallia. Viimeistely vaan ei niin priimaa (ei tosin aina stankuissa eikä traditionaaleissakaan) ja reunalistat puuttuu, toisaalta on myös puolet halvempi. Toki siinä on myös eri mikit ja puut eivät ole niin huolella valikoituja.
Tästä aasinsilta; Studioissa laatu vaihtelee kovasti, kannattaa siis käydä kaupassa testaamassa ihan vaan senkin takia että kehittyy kuva studioiden yleisestä tasosta - vaikka käytettynä päätyisikin ostamaan. Joku on sanonut että vuoden 1991 studiot ovat parhaita, toiset sanovat jotain aivan toista.
 
Itse suosittelen juurikin studiota siitä syystä että se taittuu aivan kaikenlainen musiikki. Lähtee täysin uskottava metallica nyt esimerkiksi. Sinkkumikeillä ei meno ole niin räyhäävää. Tietysti sopii myös kevyempäänkin musiikkiin, hyvä yleistyökalu!
Mutta kullakin on tietysti omat mieltymykset saundin ja soittoergonomiankin puolesta, jotkut eivät tule sinuiksi LPn muodon kanssa koskaan.
700e saa studion ehkä just ja just, huntti pitää ehkä laittaa lisää, tai sitten ei....
 
Ziggy Bubba
23.12.2011 19:56:23 (muokattu 23.12.2011 19:59:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä 700 eurolla pitäisi Studio irrota käytettynä. Varsin hyviä kitaroita ovat, vaikka ulkonäkö onkin hilppasen karumpi. Noissa on kuitenkin kunnon lakat, eli tuntuma ei ole yhtä rujo kuin hädin tuskin viimeistellyissä Faded- ym. sarjoissa. Puut tuntuvat olevan myös paremmin kuivatetut, niitä "halpis-gibojen" törröttäviä nauhanpäitä kun harvoin Studioissa bongaa.
 
Tokain Love Rockit edustaa jotakuinkin samaa laatua. Reunalistoissa löytyy, mutta logo voi olla väärä :)
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
Grugi
23.12.2011 20:00:22 (muokattu 23.12.2011 20:26:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutama vuosi sitten olin hakemassa Gibsonin Studiota kotiin ja kävin kokeilemassa kyseistä kitaraa mutta jostain syystä piti käydä samalla reissulla testaamassa Japanin Tokaita ja sillä tiellä olen vieläkin, Gibson jäi kauppaan ja Tokai sai hyvän kodin joka on ja pysyy varmaankin loppuun asti. Tokai soi paremmin akustisesti ja vahvistettuna ja viimeistely oli parempi. Toki vielä joskus tulee se Gibsonkin hankittua mutta ei missään nimessä Studio mallia.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing. [Sokrates]
tommi m
23.12.2011 20:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Mutama vuosi sitten olin hakemassa Gibsonin Studiota kotiin ja kävin kokeilemassa kyseistä kitaraa mutta jostain syystä piti käydä samalla reissulla testaamassa Japanin Tokaita ja sillä tiellä olen vieläkin, Gibson jäi kauppaan ja Tokai sai hyvän kodin joka on ja pysyy varmaankin loppuun asti. Tokai soi paremmin akustisesti ja vahvistettuna ja viimeistely oli parempi. Toki vielä joskus tulee se Gibsonkin hankittua mutta ei missään nimessä Studio mallia.
 
Ei kannata yleistää mallia studio. Jos kokeilisit mun 2002 mallia (kylläkin täysin modattu), paskoisit housuusi.
 
http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo
novo
23.12.2011 20:22:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommi m: Ei kannata yleistää mallia studio. Jos kokeilisit mun 2002 mallia (kylläkin täysin modattu), paskoisit housuusi.
 
Ja sää sait itelles elinikäisen vaippaihottuman?
 
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla."
tommi m
23.12.2011 20:23:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

novo: Ja sää sait itelles elinikäisen vaippaihottuman?
 
Siihen tottuu. Ni ei oo enää niin vaikeeta.
 
http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo
kojones
23.12.2011 20:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain vaihdossa Giban Les Paul Studio Fadedin, en tiedä onko noissa yksilöeroja vai onko nuo kaikki yhtä hyviä, mutta tuo on ainakin yksi parhaista kitaroista joita oon käsiini saanut. Kevyt ja soi akustisesti tosi hyvin, joista kumpaakaan ei kai virallisesti hyvän Les Paulin ominaisuudeksi määritellä.
 
Kuvaukseen menee myös Fenderin Highway Onet, kaksi stratoa olen omistanut ja molemmat valinnut useamman vastaavan joukosta. Yksilöerot suuria, parhaimmillaan oikein hyviä soittimia.
 
Grugi
23.12.2011 20:28:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommi m: Ei kannata yleistää mallia studio. Jos kokeilisit mun 2002 mallia (kylläkin täysin modattu), paskoisit housuusi.
 
Enhän mä varsinaisesti yleistänyt mutta ne Studio mallit mitä liikeissä olen kokeillut ei kyllä täytä sitä Gibson standardia mikä mulla niistä on, eli ostan suosiolla hieman kalliimman jos joskus ostan.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing. [Sokrates]
tommi m
23.12.2011 20:30:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Enhän mä varsinaisesti yleistänyt mutta ne Studio mallit mitä liikeissä olen kokeillut ei kyllä täytä sitä Gibson standardia mikä mulla niistä on, eli ostan suosiolla hieman kalliimman jos joskus ostan.
 
Uus standardi on ihan paska.
 
http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo
Tuhkis
23.12.2011 20:37:33 (muokattu 23.12.2011 20:38:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

chill: Studiohan onkin juuri karvalakkimalli standardista ja traditionalista. Tämä ei tee siitä missään nimessä huonoa mallia. Viimeistely vaan ei niin priimaa (ei tosin aina stankuissa eikä traditionaaleissakaan) ja reunalistat puuttuu, toisaalta on myös puolet halvempi. Toki siinä on myös eri mikit ja puut eivät ole niin huolella valikoituja.
Tästä aasinsilta; Studioissa laatu vaihtelee kovasti, kannattaa siis käydä kaupassa testaamassa ihan vaan senkin takia että kehittyy kuva studioiden yleisestä tasosta - vaikka käytettynä päätyisikin ostamaan. Joku on sanonut että vuoden 1991 studiot ovat parhaita, toiset sanovat jotain aivan toista.
 
Itse suosittelen juurikin studiota siitä syystä että se taittuu aivan kaikenlainen musiikki. Lähtee täysin uskottava metallica nyt esimerkiksi. Sinkkumikeillä ei meno ole niin räyhäävää. Tietysti sopii myös kevyempäänkin musiikkiin, hyvä yleistyökalu!
Mutta kullakin on tietysti omat mieltymykset saundin ja soittoergonomiankin puolesta, jotkut eivät tule sinuiksi LPn muodon kanssa koskaan.
700e saa studion ehkä just ja just, huntti pitää ehkä laittaa lisää, tai sitten ei....

 
Itse en välitä lainkaan hintavammissa Gibsonneissa löytyvästä reunalistasta. Pidän tosta Studion "työväen" olemuksesta. Omaan mustaan Studiooni jossa kultainen hardware olen vaihtanut EMG mikit ja Klusonin kullatut waffelback virittimet.
 
hallu
23.12.2011 20:50:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuhkis: Itse en välitä lainkaan hintavammissa Gibsonneissa löytyvästä reunalistasta. Pidän tosta Studion "työväen" olemuksesta. Omaan mustaan Studiooni jossa kultainen hardware olen vaihtanut EMG mikit ja Klusonin kullatut waffelback virittimet.
 
Mun mielestä studio on tyylikäs kitara samoin kuin ne tributet vai mitä ne nyt oli. Ostaisin studion vaikka heti jos vaan olisi rahaa. Olen kokeillut studiota ja tuohon omaan standardiin verrattuna se ei mielestäni häpeä lainkaan, niitä reunalistoja ja lakkoja on vähemmän. Olikohan siinä studiossa sitä vaahterakantta? nyt en muista, mutta silloin kun soitin sellaisella, niin asia ei ainakaan tuntunut häiritsevän. Mielestäni ilman muuta hintansa väärti se kitara.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
fox
23.12.2011 20:55:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: niitä reunalistoja ja lakkoja on vähemmän. Olikohan siinä studiossa sitä vaahterakantta?
 
On siinä, mutta 1/8 " ohuempi. Näin jos ei ole systeemejä kovin muutettu. Lakkaa on ihan saman verran kuin muissakin, jos ei sitten lasketa jotain faded- ja worn- versioita, joissa sitä hintaa on pudotettu vähentämällä viimeistelyn määrää.
 
Ihan muuten toiseen viestiin odottaisin lisäperusteluja, miksi ne uudet Standardit sitten mukamas on ihan paskoja?? ;)
Toki yksittäisiä mielipiteitä on aina ollut, vallankin näissä.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Grugi
23.12.2011 20:58:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommi m: Uus standardi on ihan paska.
 
Standardilla tarkoitin sitä millaisen kuvan Gibson on kitaroistaan luonut en itse Les Paul Standard mallia.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing. [Sokrates]
s151669
23.12.2011 21:03:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne kitarat on kuitenkin yksilöitä, usko pois. Kalliimmatkin. Olen soittanut (enemmän kuin siis musakauppatestauksen verran) kahdella Les Paul Standard -yksilöllä, joista toinen oli ihan kiva muttei herättänyt sen kummempia intohimoja. Toinen taas - no, siinä on Kitara.
 
Jos haarukka on kumminkin Telestä Les Pauliin, niin koita nyt ihmeessä myös SG:t, Melody Makerit ja Fenderiltäkin ne - ööh en minä tiedä - mallit. Ja muutkin merkit. Itsekin luulin 15 vuotta haluavani Les Paulin, ja kun sopiva SG yksilö sattui kouraan, niin unohtui Les Paulit siihen paikkaan.
 
Ja silläkin uhalla että kuulostan rikkinäiseltä äänilevyltä, kokeile eri yksilöitä. Ne ovat erilaisia.
 
Antikitarasankari
Ziggy Bubba
23.12.2011 21:19:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on jo vanhempi Studio sekä uudehko Traditional. Studio on kevyempi ja tummempi soundiltaan. Traditional taas klangaa aikas kirkkaasti ja viimeistely on parempi, sanoisinko parempi kuin missään omissa kapuloissa tähän mennessä. Varsinkin kaulan tuntuma saa hymyn huulille kun kapulan ottaa räpylään.
 
Omassa SG Standardissa on myös parempi tatsi kaulan suhteen kuin Studiossa, vaikkei siinäkään siis mitään vikaa ole. Taidan tykätä kaulan reunalistojen tuomasta tatsista.
 
Molemmissa Lepakoissa on sustainia vaikka kuin, kuten jo legendakin kertoo.
 
Isoa pörinää ja muhkua melodiaa: Sonar Transistor
tommi m
23.12.2011 22:00:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: On siinä, mutta 1/8 " ohuempi. Näin jos ei ole systeemejä kovin muutettu. Lakkaa on ihan saman verran kuin muissakin, jos ei sitten lasketa jotain faded- ja worn- versioita, joissa sitä hintaa on pudotettu vähentämällä viimeistelyn määrää.
 
Ihan muuten toiseen viestiin odottaisin lisäperusteluja, miksi ne uudet Standardit sitten mukamas on ihan paskoja?? ;)
Toki yksittäisiä mielipiteitä on aina ollut, vallankin näissä.

 
Noo, se nyt oli vaan mielipide. En tykkää että les paulin kuuluu kuulostaa yhtään
ontolta. Traditional on enemmänkin "standard".
 
http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «