Aihe: Jalkapallokeskustelu III
1 2 3 4 5 6 7 8367 368 369 370 371
Secreterial
21.12.2011 07:57:44 (muokattu 21.12.2011 08:01:26)
losalvaros:Kaksi ulkomaalaispelaajaa, uruguaylainen Luis Suarez ja ranskalainen Patrice Evra, ottavat yhteen sanallisestikin kenties legendaarisimmassa Britannian derbyssä, olosuhteet vähintäänkin otolliset. Suarez saa tempustaan palkkaansa nähden melko mitättömät sakot, mutta varsin mottipäisen pelirangaistuksen, kun taas Evraa ei rangaista millään tavalla. Hieman naiivia kuvitella, etteikö huutoon vastattaisi noinkin kuumassa ottelussa ja etteikö sanan säilä viiltäisi rasismia hipoen takaisinkin päin. Muistaakseni Antti Niemi otti ANAlyysi-kolumnissaan Ilta-Sanomissa kantaa siihen, miten Sir Alex Ferguson lisää vettä rasismipuhemyllyyn keplotellakseen ManU:lle etua Suarezin pelikiellon merkeissä, tämä tapahtui heti kyseisen Pool-ManU-ottelun jälkeen, jolloin syytöksistäkin alettiin huudella. Niemi tuntui osuneen aika hyvin asian ytimeen.

Vaikka Evra ei mikään älyn jättiläinen ole, niin on hyvinkin mahdollista, että kaverilla löytyi tilanteessa kuitenkin sen verran älyä sieltä pienestä päästä, että oli hiljaa.

Molemmat valmentajathan puolustivat pelaajiaan lehdistössäkin. Ja Suarez taisi jossain vaiheessa puolustautua sanomalla, että Uruguayssa sanaa "negro" käytetään ihan normisti kavereista. Eli vähän slangia tyyliin "yo, nigga".

Molemmat valmentajat seisoivat pelaajiensa takana, mutta omasta mielestä tuo homma nyt meni vähän turhan pitkälle kuitenkin. Rasismi on iso asia, ja se pitäisi saada pois, mutta melko pitkä episodi tästäkin nyt lopulta tuli.

losalvaros:Onhan tuossa varmasti ns. "jarkkoruutu"-lisää muutaman pelin verran mukana, eikös se Suarez purrut vastustajaa korvasta Hollannin pääsarjan ottelussa Ajax-aikoinaan. Tämän tuomion perusteella Uruguayn MM-välieriin pelastanut käsivirhekin on näköjään FA:n kurinpitolautakunnan kimppaveikkauksen saanut menemään reisille, jostain piti kaivaa vielä lisärangaistusta.

Suarez nyt on rottaillut aina :) Varmasti FA halusi nyt näpäyttää kaveria kunnolla. Ja oikeestaan ihan asiasta. Jos kerta mennään huutelemaan rasistisia termejä, niin mun puolesta saa sitä pelikieltoa napsutella. Katsotaan, tuleeko keskisormiepisodista vielä lisää pelikieltoa :)

FA varmasti yritti "pestä kasvonsa" tässä tilanteessa. Paskaa on tullut niskaan ihan aiheesta, joten nyt poijjat sitten ajatteli, että ollaanpa ankaria.

losalvaros:Kaiken kaikkiaan: muuan John Terryn rangaistukset rasistisyytöksistä jäivät julkiseen ja moraaliseen paheksuntaan, siinä tosin tilanne oli hieman erilainen: Englannin maajoukkueen kapteeni vs. toinen brittiläinen, tummaihoinen pelaaja.

Mutta hei, pitää ymmärtää, että kyseessä oli kuitenkin leijonasydämen isämmaallinen purkaus.

losalvaros:Mielestäni neljä peliä + kovemmat sakot olisi ollut parempi rangaistus siinä mielessä, että Suarez henkilökohtaisella tasolla olisi ymmärtänyt yskän eikä tajunta olisi palannut kalloon Kenny Dalglishin hiustenkuivaajamyrskyssä, kun koko joukkueen menestys kokee kovia yhden mölykelkan takia. Jos rangaistus pysyy samana vielä valituksenkin jälkeen, syytä olisi ruveta tasapäistämään tuomioita ja äkkiä. Miettii kuitenkin miten kävi Wayne Rooneylle ja FA:n valitukselle tämän ääliömäisestä pelikiellosta, kolmen pelin kielto putosi kahteen.

FA nyt on noita pelikieltoja jaellut miten sattuu jo pidemmän aikaan. Tais Rooney saada viime vuonna kolmen ottelun pelikiellon, kun kiroili tv-kameraan kesken pelin. Varmasti tuosta Suarezin pelikiellosta muutama peli saattaa pudota pois, mutta toisaalta se keskisormiepisodi saattaa vielä tulla mukaan.

Tuo Rooneyn pelikieltoepisodi oli kyllä yksi iso vitsi liiton osalta, mutta toisaalta Rooneyn pelaamattomuus EM-kisoissa olisi ollut iso takaisku niin pelillisesti kuin kaupallisestikin.

Mutta kyllä meikä näkee, että tässä Suarezinkin kovassa rangaistuksessa on takana se, että paskaa on tullut niskaan. Toisaalta Suarezista on helppo tehdä esimerkkitapaus, koska kaveri nyt on tunnettu siitä rottamaisuudestaan.

E. Mainitaanpa vielä sekin, että United on sotkettu mukaan vedonlyönti"skandaaliin". Joku kiinalaistuomari on myöntänyt, että otti lahjuksia vastaan. Kyseessä oli Unitedin ja FC Shenzhenin välinen ystävyysottelu vuonna 2007. United voitto 6-0.
"I never bluff" - Cordell Walker
rockjihad
21.12.2011 12:01:45
losalvaros: Kaiken kaikkiaan: muuan John Terryn rangaistukset rasistisyytöksistä jäivät julkiseen ja moraaliseen paheksuntaan, siinä tosin tilanne oli hieman erilainen: Englannin maajoukkueen kapteeni vs. toinen brittiläinen, tummaihoinen pelaaja.

Mainitaan nyt se vielä, että lopullisia tuomiota tästä Leijonasydämen tapauksesta ei olla vielä jaettu. Toki onhan samanen kaveri selvinnyt ilman rangaistuksia juuri Englannin kapteeniuden takia aiemminkin, mm.tämä taklaus nähtiin vain varoituksen arvoisena:

http://www.youtube.com/watch?v=McOxoOSuX_8

Toisaalta liiton yleinen suuntaus vaarallisista taklauksista rankaisemiseen vaatisi uudistamista muutenkin, mutta luultavasti sitä ei tulla tekemään ennen kun joku päivä Ben Arfan, Diabyn, Ramseyn, Eduardon tai Evansin sijasta maassa makaa Rooney, Gerrard tai Lampard jalka paskana holtittoman taklauksen johdosta. Tämä nyt lähinnä sivuohuomiona.

Mutta takasin asiaan, jos unohdetaan FA:n kaksinaismoraali tuoreimman Rooneyn tapauksen suhteen ja palataan vuoden takaiseen, niin sillon Väiskille tuli neljä ottelua pannaa kameralle kiroilusta, kun edellisellä viikolla Rooney jätettiin ilman rangaistusta videolle tallentuneesta James McCarthyn päähän lyönnistä, joten toi kiroamisesta tullut panna jos mikä oli hyvittelyrangaistus ja näkyvä sellainen.
Suarezin tapauksessa on vähän samoja hyvittelyn elementtejä, kun ottaa huomioon miehen yleiset tavat kentällä esim. se vakituinen 'astuin vastustajan nilkalle, esitän itse loukkaantunutta' ja vaikka lähimenneisyydessä tapahtuneen keskarin heiluttelun Fulhamin kannattajien suuntaan.
Mutta hyvä puoli tässä Suarezin tuomiossa on se, että järkeä käyttäen, jos myös Leijonasydän tuomittaisiin rasismista, niin rangaistuksen pitäisi olla samaa luokkaa, ainakin viiden pelin mittainen, hieman Suarezia pienempi rangaistus on aina liiton perusteltavissa sillä, että kyseessä oli vain yksittäinen huuto, missä Evran syytöksien pääargumentti oli juuri se, että nimittely oli toistuvaa.

...Mutta todellisuudessa luultavasti tämä Suarezin panna varmistaa sen, että Leijonasydäntä ei todeta syylliseksi jo pelkästään sen takia, että rangaistuksen asettaminen liiton nyt itse luoman linjauksen mukaan olisi liian suuri ja häpeällinen tuomittavaksi Englannin kapteenille.
DJKaaos
21.12.2011 16:37:11
Liverpool näyttää kovasti väittävän, että Suarez ei ole sanonut yhtään mitään. Seuran mukaan Evran lisäksi kukaan muu ei ole kuullut niitä solvauksia - no, tuskin se Suarez on niitä kovin kovaan ääneen huudellutkaan, vaan sopivasti kun on Evraa liki, niin on mahdollisesti heittänyt neekerijuttua. Toisaalta Liverpool myös puolustelee samaan hengenvetoon negro-sanan käyttöä. Ottakee tästä nyt mitään selvää sitten.

Tuskin tässä kannattaa kuitenkaan olla siinä luulossa, että tuo rangaistus olisi langetettu pelkästään Evran väitteiden perusteella, vaan jotain näyttöä nuo tutkijat ovat varmaan saaneet väitteidein todenperäisyydestä tutkimuksissaan. Onhan toi kahdeksan pelin panna kova tuomio, kun vertaa muihin rasismijuttuihin, mutta ehkä tässä tosiaan on määräävänä tekijänä se, että nimittely jatkui läpi ottelun, eikä kyse ollut yhdestä rasistisesta solvauksesta tai eleestä.
Minä olen minä.
DJKaaos
21.12.2011 16:49:23
Minä olen minä.
rockjihad
21.12.2011 17:34:45
DJKaaos: Terry saa rikossyytteen rasismista:

http://www.iltasanomat.fi/valioliig … n-rasismista/art-1288436969615.html

CPS:llä ei oo tapana toimia ennen kun ne on hyvin varmoja jutusta, eli enää ei oo kyse pelkästä kuulopuheesta tai väittämästä. FA venaa tästä virallista tuomiota, ja antaa omat rangaistuksensa sitten siihen päälle, jos Leijonasydän todetaan syylliseksi.

Skenaariossa, jossa Terry todetaan syylliseksi, siltä lähtee takuulla Englannin kapteenius, luultavasti EM-kisa paikka ja varmaan sitten napsahtaa se 7-8 ottelua pelikieltoa liigassa siihen päälle...oiskohan vielä jotain muuta?...Nämä siis luonnollisesti FA:n puolelta rangaistuksena.

Nythän tätä ei voi enää painaa villasella, kun juttua on tutkimassa jalkapalloliittoa korkeampi elin.
pekkap82
21.12.2011 19:10:45
rockjihad:Skenaariossa, jossa Terry todetaan syylliseksi, siltä lähtee takuulla Englannin kapteenius, luultavasti EM-kisa paikka ja varmaan sitten napsahtaa se 7-8 ottelua pelikieltoa liigassa siihen päälle...oiskohan vielä jotain muuta?...Nämä siis luonnollisesti FA:n puolelta rangaistuksena.

Tämän syksyn perusteella ei olisi maajoukkueelle mikään iso menetys.
Secreterial
22.12.2011 08:22:41 (muokattu 22.12.2011 08:32:19)
pekkap82: Tämän syksyn perusteella ei olisi maajoukkueelle mikään iso menetys.

Äläpä hupsuttele! Leijonasydän on kuitenkin aina leijonasydän; isämmaan urhea puolustaja.

Ashley Youngin hyvin alkanut United ura ei tunnut nyt oikeen etenevän. 2-4 viikkoa poissa pelikentiltä jalkavamman takia. Unitedilla tuntuu muutenkin olevan nyt ihan kohtalaisesti loukkaantumisia, kun Ferdinand on myös sivussa Wigan pelistä. Eli Rafael laitapakkina, tai sitte ZEKE Fryers topparina.

Eilen oli melko suvereeni näytös, vaikka Fulham pääsi muutamaan kertaan vähän turhan helposti ihan hyvillekin paikoille. Carrick on nostanut taas tasonsa paremmaksi, ja pelaa varsin mallikkaasti tällä hetkellä.

Ashley Young saa tehdä kovasti töitä, jotta avauskokoonpanon paikka irtoaa loukkaantumisen jälkeen. Nani on tietenkin aivan selvä aloituksen kaveri, mutta viime aikoina on myös Antonio Valencia pelannut todella hyvin. Eilen joutui laitapakiksi, mutta muutamassa aikaisemmassa pelissä on kyllä dominoinut varsin hyvin. Kaverin lähtönopeus on kyllä maaginen, ja itseluottamusta on näyttänyt tulevan hurjasti lisää.

E. Joku kyseli aikasemmin siirtohuhuista, ja sivustoista, joista niitä löytyy.

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/foo … ll/gossip_and_transfers/default.stm

BBC:n sivuilla on taas "gossip column" alkanut pyörimään. Kesällä varsinkin tuo oli varsin mainio sivusto. Aina aamulla tuli selailtua tuo läpi.
DJKaaos
22.12.2011 15:51:40
Hässäkkää eilisessä Hollannin cupin ottelussa Ajax - AZ Alkmaar:

http://www.iltasanomat.fi/jalkapall … -katso-video/art-1288437038895.html
Minä olen minä.
pekkap82
23.12.2011 00:14:06
DJKaaos: Hässäkkää eilisessä Hollannin cupin ottelussa Ajax - AZ Alkmaar:

http://www.iltasanomat.fi/jalkapall … -katso-video/art-1288437038895.html

Voi tulla kovat sanktiot jos Hollannissa on samanlainen lainsäädäntö kuin Suomessa ettei saa puolustaa itseään. Vaikka olisihan siinä ollut mahdollista lähteä karkuunkin jos pokka olisi riittänyt.
rockjihad
23.12.2011 00:25:36 (muokattu 23.12.2011 09:50:24)
Onkohan olemassa tällä hetkellä varmempaa 'tyydytään tähän tulokseen'-merkkiä, kun Torresin kentälle ottaminen?...

Hyvä vauhti oli Tottenhottien ja Chelsean pelissä ja lopputuloskin kelpaa.
VR
23.12.2011 14:31:39
pekkap82: Voi tulla kovat sanktiot jos Hollannissa on samanlainen lainsäädäntö kuin Suomessa ettei saa puolustaa itseään. Vaikka olisihan siinä ollut mahdollista lähteä karkuunkin jos pokka olisi riittänyt.

Minkä maan lainsäädännössä maassa makaavan potkiminen on itsepuolustusta?
Everything is a OK! YNWA
DJKaaos
23.12.2011 14:33:16
pekkap82: Voi tulla kovat sanktiot jos Hollannissa on samanlainen lainsäädäntö kuin Suomessa ettei saa puolustaa itseään. Vaikka olisihan siinä ollut mahdollista lähteä karkuunkin jos pokka olisi riittänyt.

Se mitä toi maalivahti tekee tossa, kun toi jätkä makaa jo maassa, niin sillä ei ole kyllä enää mitään tekemistä itsensä puolustamisen kanssa. Lähinnä kostamista ja ylireagointia. Ei sillä, etteikö tuo jätkä olisi ansainnutkin kunnon opetusta typerästä tempustaan.
Minä olen minä.
DJKaaos
24.12.2011 11:19:38
Toivotan hyvää joulua tämän ketjun väelle!
Minä olen minä.
carlos
25.12.2011 10:47:17
DJKaaos: Toivotan hyvää joulua tämän ketjun väelle!

Sitä samaa! Huomisen kierrosta odotellessa.
by the grace of God
Y3J
26.12.2011 15:08:43
Liikaa otteluita mistä valita, apua!
Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen.
Secreterial
26.12.2011 17:06:48
Mielenkiintoista, kun ostin viime viikolla tuon Unitedin kausikortin tuonne katsomoon, ja nyt kun yritin alkaa peliä katsomaan, niin eiköhän sieltä tule Bolton vs. Newcastle ja yläpalkissa lukee silti ManU vs. Wigan...
DJKaaos
26.12.2011 17:09:12
Secreterial: Mielenkiintoista, kun ostin viime viikolla tuon Unitedin kausikortin tuonne katsomoon, ja nyt kun yritin alkaa peliä katsomaan, niin eiköhän sieltä tule Bolton vs. Newcastle ja yläpalkissa lukee silti ManU vs. Wigan...

Satelliittivika. Ottelun pitäisi tulla myös Aitiolta, mutta sielläkin menee Bolton - Newcastle. Myös Sport1:llä on ongelmia.
Minä olen minä.
Secreterial
26.12.2011 17:10:38
DJKaaos: Satelliittivika. Ottelun pitäisi tulla myös Aitiolta, mutta sielläkin menee Bolton - Newcastle. Myös Sport1:llä on ongelmia.

Aijjaa, hyvä, että tätä kautta selvisi, kun Katsomo ei ilmoittele mitään :)
TheBlackestEye
26.12.2011 17:15:52
Andy Carrollilla ollut erilainen boxing day..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)