Aihe: Kitaran ominaisuudet joilla on suurin merkitys kitaran laatuun | |
---|
|
Onko sillä paljon väliä onko otelaudan materiaali esim. vaikka "rosewood" vai "maple"? Entä mikä on eri ominaisuuksien vaikutus soittotatsiin ja soundiin? Timo Tolkki: "Mä en riko kieliä, mä rikon kitaroita." | |
Metal Jewel: Onko sillä paljon väliä onko otelaudan materiaali esim. vaikka "rosewood" vai "maple"? http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ts.php?c=15&t=201544&o=0p10017432 http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=178145&o=0p8724162 Ei sillä hirveästi ole väliä. Kannattaa ottaa pao ferro otelauta ja stainless steel nauhat. Lopuksi, jos päätöksen tekeminen ei kuitenkaan onnistu, kannattaa teettää joku tollanen: http://1.bp.blogspot.com/_pyfWoS2Ep … A/FrtCjbcEqQY/s320/TelestratPic.jpg Entä mikä on eri ominaisuuksien vaikutus soittotatsiin ja soundiin? Muunmuassa skaalan pituus, kaulan takaprofiili, otelaudan radius ja leveys, nauhojen koko ja materiaali, kielten etäisyydet ja paksuudet ja kireys, tallan luonne --> vaikuttavat otelautakäden tatsiin. Toisen käden tatsiin vaikuttaa se, että pystyykö käsi ottamaan tukea tallasta, jos haluaa ottaa tukea. Rungon muoto vaikuttaa soittoasennon löytymiseen sekä hetkellisiin tai pitkällisiin kipuihin. Tone-kondensaattori ja puut ja raudat vaikuttaa soundiin. | |
Metal Jewel: Onko sillä paljon väliä onko otelaudan materiaali esim. vaikka "rosewood" vai "maple"? Entä mikä on eri ominaisuuksien vaikutus soittotatsiin ja soundiin? No etpä yhtään isoja kysymyksiä kysykään:-). Tämä kuuluu vähän sarjaan "mikä on elämän tarkoitus? ja miten se vaikuttaa soundiin?";-) Wosewood on ruusupuu suomeksi ja maple on vaahtera. En usko että noilla puilla on käytännössä mitään mekrkitystä soundin tai tuntuman osalta, mutta tavallisesti vaahteraotelauta on lakattu ja ruusupuu otelauta taas ei ja sillä seikalla on on pieni merkitys soittotuntumassa. Esimekrkiksi Gibsonilla on tullut näitä lakkaamattomia lämpökäsiteltyjä vaahteraotelautoja joita en ole kokeillut, mutta käsittääkseni ne käyttäytyvät täysin ruusupuuotelaudan tavoin. Puiden ja lakkausten soundierot lankkukitaroissa on sellaista akatemiaa, että jätän sen spekuloimisen toisille. Itse en käytännössä eroja huomaa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
Sanoisin, että saundiin vaikuttaa eniten mikit ja sähköt. Sen jälkeen talla ja satula ja vasta sen jälkeen muut osat ja puut. | |
jkourula: Sanoisin, että saundiin vaikuttaa eniten mikit ja sähköt. Sen jälkeen talla ja satula ja vasta sen jälkeen muut osat ja puut. Et taida olla soitinrakentaja. En ole minäkään, mutta kärsiikö kysyä, miten päädyit tähän tulokseen? Jokainen tuntemani soitinrakentaja nimittäin painottaa sitä, että kaikki lähtee siitä, millaiset puut soittimessa ovat. Ts. jos ne ovat kuraa, ei mikeillä, sähköillä ja muilla osilla pelasteta mitään. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
Jucciz: Et taida olla soitinrakentaja. En ole minäkään, mutta kärsiikö kysyä, miten päädyit tähän tulokseen? Jokainen tuntemani soitinrakentaja nimittäin painottaa sitä, että kaikki lähtee siitä, millaiset puut soittimessa ovat. Ts. jos ne ovat kuraa, ei mikeillä, sähköillä ja muilla osilla pelasteta mitään. Eipä varmaan pelastetakaan, mutta eikö sama päde myös päinvastoin, eli jos mikit, talla ja satula on kuraa, niin puilla ei sitä pelasteta? eli kitara pitää olla tasapainossa jokaiselta osa-alueeltaan, mikä kai laatusoittimen tunnusmerkki onkin, että se on tasapainoinen kokonaisuus. Itse en ainkaan osaa nostaa selkeästi erottuvaa seikkaa, joka yksistään vaikuttaisi ylitse muiden siihen kitaran sointiin ja yleiseen laatuun. Puut ovat tärkeitä, mutta ei pelkästään niiden laatu vaan myös miten niitä on käsitelty ja miten ne on kuivattu eli hyvä kitara pysyy jotensakin muodossaan. Puu vaikuttaa varmasti äänen pituuteen ja atakkiin, mutta siihen vaikutta myös kitaran muu rakenne ja toisaalta itse en pysty erottamaan puiden äänen värejä, jotka minusta on eri puilla lopultakin aika pieniä ja helposti kompensoitavissa tonestakilla, jos joku on esimerkiki kirkkaampi kuin joku toinen. tietenkin puut on kitaran korvaamaton osa ja kaikki muu on korjattavissa ja vaihdettavissa paitsi puut. Tai jos puut vaihdetaan, niin se ei oikeastaan enää ole sama kitara;-) Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | |
hallu: tietenkin puut on kitaran korvaamaton osa ja kaikki muu on korjattavissa ja vaihdettavissa paitsi puut. Tai jos puut vaihdetaan, niin se ei oikeastaan enää ole sama kitara;-) Näinpä juuri. Elinsiirtoja voi tehdä, mutta kyllä soittimen "persoona" on nimenomaan sen puut. En tosin ole varma, miten pitäisi suhtautua esim. kaulan vaihtamiseen: vaihtuuhan siinä tavallaan puolet soittimesta... ittelläkin esim. tuo Stratocaster on sellainen tapaus: runko on '60 Relic Stratosta ja kaula puolestaan Cunetto-kaula alun perin eri kitarasta. Hyvin ne ainakin yhteen soi, eipä siinä. :) Vaihdon syy oli mieltymys tuhdimpiin kauloihin ja sellainen onneksi löytyi. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | Artist 22.12.2011 12:35:06 (muokattu 22.12.2011 12:35:41) | |
|
Jucciz: Näinpä juuri. Elinsiirtoja voi tehdä, mutta kyllä soittimen "persoona" on nimenomaan sen puut. Entä jos ei ole puuta? Tai jos puuta on vain esim. kaula, rungon ollessa jotain muuta ainetta, tai toisin päin? E: Ei sillä, että asialla nyt oikeasti mitään väliä olisi, kunhan mietin ääneen. "They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will" | LaMotta 22.12.2011 13:24:51 (muokattu 22.12.2011 13:28:41) | |
|
Vireessäpysymisellä on erittäin suuri merkitys. Puiden laatu siinä mielessä, että kaula pysy suorana ja nauhat kiinni otelaudassa. Ruusupuu vs vaahtera-asia, sekä tässäkin jo muutamat mainitut asiat, kuuluu minun mielestäni enemmänkin mielipide / mieltymysosastolle. "Hyvä ja halpa? Osta molemmat!" | |
Jucciz: Näinpä juuri. Elinsiirtoja voi tehdä, mutta kyllä soittimen "persoona" on nimenomaan sen puut. En tosin ole varma, miten pitäisi suhtautua esim. kaulan vaihtamiseen: vaihtuuhan siinä tavallaan puolet soittimesta... ittelläkin esim. tuo Stratocaster on sellainen tapaus: runko on '60 Relic Stratosta ja kaula puolestaan Cunetto-kaula alun perin eri kitarasta. Hyvin ne ainakin yhteen soi, eipä siinä. :) Vaihdon syy oli mieltymys tuhdimpiin kauloihin ja sellainen onneksi löytyi. No eikös se lopputulos ole pääasia, ihan hemmetin sama kait se on mistä ne osat tulee jos kerran soi, ei sillä kitaralla (työkaluna) muuta persoonaa ole. Ollaan nyt rehellisiä. Ei metallimusiikki pyri koskettamaan kuulijoitaan älyn kautta. Klassinen usein pyrkii. Ja avantgarde jazz myös. -Pirkka@hifiharrastajat.org | |
Mielestäni soittomukavuus on tärkein ominaisuus, menee soundin edelle. Hyvä tuntuma instrumenttiin avaa mielenkiintoisia musiikillisia ideoita jotka toimivat huonollakin soudilla. Siis kaulan säädöt, paino ja bodyn muoto. | |
von spets: Mielestäni soittomukavuus on tärkein ominaisuus, menee soundin edelle. Hyvä tuntuma instrumenttiin avaa mielenkiintoisia musiikillisia ideoita jotka toimivat huonollakin soudilla. Siis kaulan säädöt, paino ja bodyn muoto. Itsellä menee päin vastoin. Tone on kuningas. Ja huonosetuppisen päreen joogaa yleensä vartissa oivaksi. Mutta huonosti soivaa keppiä ei pelasta edes Pelastusarmeija. "There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people."
- Slipperman | Jabe 22.12.2011 15:23:44 | |
|
Kyllähän sähkökitaran puut vaikuttaa paljon kitaran soundiin ja perusluonteeseen. Tietolähteitä aiheesta on netti ja kitaralehdet täynnä. Esim. Suhrin sivuilla on juttua niistä puumatskuista jota heidän kitaroihin voi valita: http://www.suhrguitars.com/wood.aspx (ja siis ihan yleispätevää tietoa) Toinen iso juttu on se perusrakenne, ja siinä isompana juttuna se miten kaula on bodyssa kiinni. Eli pulttikaulainen kitara (strato) kuulostaa erilaiselta kuin liimakaulainen (Les Paul). Ja sitten tietty hardware merkkaa paljonkin. Esim. kiinteätallainen strato kuulostaa erilaiselta kuin semmoinen jossa on vibrakampi (siis ihan riippumatta siitä käyttöökö sitä vibraa - perussoundi on eri). Ja mikit, sähköt jne. merkkaa paljon, tietenkin. Kaikki mitä siinä kitarassa vaikuttaa siihen soundiin :) | |
Jabe: Kyllähän sähkökitaran puut vaikuttaa paljon kitaran soundiin ja perusluonteeseen. Tietolähteitä aiheesta on netti ja kitaralehdet täynnä. Esim. Suhrin sivuilla on juttua niistä puumatskuista jota heidän kitaroihin voi valita: http://www.suhrguitars.com/wood.aspx (ja siis ihan yleispätevää tietoa) Toinen iso juttu on se perusrakenne, ja siinä isompana juttuna se miten kaula on bodyssa kiinni. Eli pulttikaulainen kitara (strato) kuulostaa erilaiselta kuin liimakaulainen (Les Paul). Itseasiassa kaulapuun merkitystä soundiin aliarvioidaan aivan liian usein. Runkopuuhun panostetaan ns. satasella, mutta kaulapuu jätetään liian pienelle huomiolle. Sillä sekä kaulaliitoksella on todellakin iso merkitys soittimen soundiin. If you ain't first, you're last! | |
Jucciz: Et taida olla soitinrakentaja. En ole minäkään, mutta kärsiikö kysyä, miten päädyit tähän tulokseen? Jokainen tuntemani soitinrakentaja nimittäin painottaa sitä, että kaikki lähtee siitä, millaiset puut soittimessa ovat. Ts. jos ne ovat kuraa, ei mikeillä, sähköillä ja muilla osilla pelasteta mitään. Onhan standard 2008:kin melkeen puoliakustinen, ja hyvin taitaa mennä kaupaksi. http://www.youtube.com/watch?v=QzcoLzF71qo | |
eniten soundiin vaikuttaa sormet. koska soundi lähtee sormista. ...ja hymiöt viestini loppuun: :D :D :D :D :D :D | |
MannihilatoR: eniten soundiin vaikuttaa sormet. koska soundi lähtee sormista. Näin on. Dimebag Darrellinkin soundi lähti ihan vitusti sormista. | Zed 22.12.2011 19:08:59 | |
|
MannihilatoR: eniten soundiin vaikuttaa sormet. koska soundi lähtee sormista. Tämä on kyllä kaikessa kuluneisuudessaankin totta. Jos esimerkiksi haluaa ärhäkämpää säröä, irvistelee vain hiukan enemmän ja "tatsilla" pistää siihen säröä niin paljon kuin tarvitsee. | |
Zed: Tämä on kyllä kaikessa kuluneisuudessaankin totta. Jos esimerkiksi haluaa ärhäkämpää säröä, irvistelee vain hiukan enemmän ja "tatsilla" pistää siihen säröä niin paljon kuin tarvitsee. Delay, chorus, tremolo, reverb, eq... sormilla vaan erilaista tatsia eikä mitään efektilaitteita tai vahvistimen säätöjä tarvita. Music is the best escape. | |
beliel: Delay, chorus, tremolo, reverb, eq... sormilla vaan erilaista tatsia eikä mitään efektilaitteita tai vahvistimen säätöjä tarvita. Älä ymmärrä tahallasi väärin. Kyllä jokin soundi syntyy ilman efektejäkin, mutta ilman sormia ei synny mitään soundia. Totta kai jokainen tajuaa, että kokonaissoundi on monien asioiden summa, mutta efektit ovat vain tehosteita eivät ne luo soundia, ne vain värittää sitä. Jos ihan oikeasti olet sitä mieltä, että soundi on yhtä kuin se tehoste, niin puhumme tyystin eri asiasta. Toisaalta ei se soundi tietenkään lähde sormistakaan, vaan soittajan tajunnasta mutta tässä mennään tietenkin jo pahasti saivartelun puolelle. Soittaja mukauttaa soittonsa kamojen mukaan kuulostaakseen itseltään ja sikäli voi sanoa, että soundi lähtee sormista. Efektejä ja laitteita saa kaupasta, mutta se soundi joka jokaisella soittajalla (toivottavasti) on, on hänen omansa. Soittajan soundi, on asia jonka eteen on nähty vaivaa, on uurastettu ja eletty tätä elämää. Minusta on tavattoman ulkokohtaista ajatella, että soundi tulee jostakin purkista. Jos olet oikeasti sitä mieltä että tehosteet on se olennainen asia musiikissa ja soittamisessa, niin en tietenkään ole kukaan sinulle muuta väittämään, mutta ihan yhtä turhaa sinun on ilkkua meille, jotka haluamme nähdä soittajan roolin keskeisenä ja uskomme sen myös tehosteidenkin keskeltä erottavamme. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|