Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: hiljempaa soittaminen?
1 2
R.Taylor
04.09.2011 02:00:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aloitteleva rumpali.
Miten rumpuja voi soittaa hiljaisemmin, mutta kuitenkin niin, ettei tarvitse sitä varoa? Eli bändissämme yhdellä soittajalla on korvissa tinnitusta. Mitä voin rumpuihin tehdä, että melu ei tule liian kovaksi?
Varsinkin pelleistä lähtee kova ääni? Voiko peltejä dempata? Jos voi, miten?
Äänisermeistä ei ole apua..
Virveli ja symbaalit tarvitsevat sordiinoa.
What shall we do?
 
poopi
04.09.2011 15:39:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sille soittajalle kunnon tulpat korviin?
Nämä toimii aika mukavasti pelteihin http://www.cympad.com/
 

 
R.Taylor: Olen aloitteleva rumpali.
Miten rumpuja voi soittaa hiljaisemmin, mutta kuitenkin niin, ettei tarvitse sitä varoa? Eli bändissämme yhdellä soittajalla on korvissa tinnitusta. Mitä voin rumpuihin tehdä, että melu ei tule liian kovaksi?
Varsinkin pelleistä lähtee kova ääni? Voiko peltejä dempata? Jos voi, miten?
Äänisermeistä ei ole apua..
Virveli ja symbaalit tarvitsevat sordiinoa.
What shall we do?
 
Hei vaan, jopas lähti!
Kailis
04.09.2011 15:47:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyökö rumpali kanttiin snareiskut? Voisi opetella lyömään keskelle. Ja jonkinlainen satsaus paikan akustiikkaan. Ja kaikilla on tietenkin hyvät tulpat eikö?
 
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
Violent_And Funky
04.09.2011 16:39:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus soitettiin luhtitalon alakerrassa... Naapureita ei edes häirinnyt, kun käytettiin tällaisia.
 
http://www.woodbrass.com/en/wincent-19p-rods-p31849.html
 
Einherjar
11.09.2011 12:32:19 (muokattu 11.09.2011 12:36:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy kuitenkin muistaa, että jos lyö lujaa niin kuuluu lujaa. Mitään poppakonsteja ei ole rumpujen osalta tietyn pisteen jälkeen. Cympadit, rodit (kapulat siis), kalvovalinnet, jne. auttaa vähän, mutta esim. soiton rentouttaminen ja tekniikan hallinta huomattavasti enemmän. Se ottaa toki enemmän vaivaa, mutta auttaa paljon enemmän pitemmällä aikavälillä.
 
edit: Niin joo. Jos se virvelin räpsyminen on se ulos kuuluva ongelma, niin voi kokeilla ripustaa jotakin kangasta (mielummin raskasta/paksua) virvelin alaosasta roikkumaan. Sillä kankaalla ei kannata peittää koko virvelin alaa, mutta esim. etupuolikkaan peittäminen auttaa siihen muille soittajille tulevaan ääneen.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
arse
11.09.2011 20:31:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyö matalalta. Ei lähde kova ääni.
 
Ai hitto kun mie tykkään!
Bullitt
14.09.2011 23:42:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hanki kämppään peili. Suuntaa se niin että pystyt tarkkailemaan sitä soitonkin aikana ja näet siitä ainakin molemmat kätesi, sama mitä osaa setistä soitat. Sen jälkeen treenaa peiliin vilkuillen rentoa soittoa siten että kapuloiden liike syntyy pääasiallisesti ranteilla ja sormilla, oikeaoppinen kapulaote säilyttäen, eikä kapuloiden liike ole kymmeniä senttejä. Kun tämän opit, ei pitäisi olla isompaa ongelmaa hiljaa soitossa. Mikäli pellit ovat hyvät ja suht herkästi syttyvät, ei niitä kummoisesti tarvi koskettaa että soivat kuten pitää. Tämän jälkeen lisätty voima pelleissä lisää lähinnä meteliä.
Nimim: Itsekin opettelen.
 
My car is a hybrid. It burns both rubbery and gasoline.
tomboarmageddon
15.09.2011 12:15:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bullitt: hanki kämppään peili. Suuntaa se niin että pystyt tarkkailemaan sitä soitonkin aikana ja näet siitä ainakin molemmat kätesi, sama mitä osaa setistä soitat. Sen jälkeen treenaa peiliin vilkuillen rentoa soittoa siten että kapuloiden liike syntyy pääasiallisesti ranteilla ja sormilla, oikeaoppinen kapulaote säilyttäen, eikä kapuloiden liike ole kymmeniä senttejä. Kun tämän opit, ei pitäisi olla isompaa ongelmaa hiljaa soitossa. Mikäli pellit ovat hyvät ja suht herkästi syttyvät, ei niitä kummoisesti tarvi koskettaa että soivat kuten pitää. Tämän jälkeen lisätty voima pelleissä lisää lähinnä meteliä.
Nimim: Itsekin opettelen.

Yleensäkkin treenaa kaikkia juttuja mitä muutenkin , muttaliioitellun hiljaa. Ominpäin.
Koittaa pitää silti homman jämptinä. Kompit timminä. Klikin kanssa.
 
Dozerhead
01.12.2011 23:11:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista,pakko koittaa heti huomenissa !!!
 
Lieto Pst
02.12.2011 12:33:06 (muokattu 02.12.2011 12:39:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki konstithan on enemmän tai vähemmän kompromisseja jonkin asian suhteen mutta harvoin voi saaha kaiken mitä haluaa, tähän oon itekin sopeutunut.
 
Riisikapulat on totisesti jo iso apu eteenpäin, saattaa parhaillaan tappaa melkeenpä 50% siitä alkuvolyymist.
 
Kaikkia rumpuja ja symbaaleja voi myös damppailla ihan kotikonsteinkin mutta se ei oo välttämättä hirveen suositeltavaa ellei oikeesti ymmärrä mitä siin on tekemässä koska liian helposti siin vaan tappaa rumpujen ja peltien kvintesenssin ja niist jää jälelle semmonen tukahdutettu tunkkanen pusahus (tosin voihan jotku hakea tietystä elementist just sitä tunkkast ja lyhyttä tuffii tai klängii, mut se on asia erikseen).
 
Elikkästen ois tärkeetä ensin oppii ymmärtään se että miten ja mistä se ääni niissä elementeissä syntyy, ennenkuin voi oppii et miten sielt voi leikata tiettyjä taajuusalueita hiljasemmalle tai mahollisesti vaikuttaa esim. sustainiin. Ilman että kokonaissoundi kärsii merkittävästi tai tuhoutuu totaalisesti.
 
Lyönti- ja soittotekniikka on ehkä keskeisimmäs roolis koska vaik olis kuinka vaimeet vermeet ni jos niitä hakkaa rystyset valkosena ja käsivarret tuulimyllynä niin jotain siin hajoo ellei korvat. Niinku sanottukin jo aiemmassa postauksessa, ku liike lähtee pääosin ranteist ja sormista niin voidaan soittaa kylä niin pianopianissimoo ku vaan lähin kaveri toivois.
 
Yks hauska tietty, mikä toisaalta sekin taas on toisille enemmän tai vähemmän kompromissina. Säätää rummut tarpeeks matalalle niin että kapuloilla on "mediaanistrokeil" mahdollisimman vähän kosketuspintaa kalvoon ku isku tulee. Koska sehän on selvää et mitä isompi ala kapulasta lyö kalvoon, sitä kovempu volyymisignaali siit lähtee. Sit tosin taas on reenissä otettava huomioon se että osaa myös lyödä kaltevasti ja pystyssä, juuri siitä samast volyymi/soundi-syystä. Mut se poikkee täst aiheest ronskisti.
 
Edellä mainittu toimii tietty myös symbaaleille, eli säätämäl niiden kaltevuuden ja korkeuden kohilleen, saa vaikutettuu siihen et miten ne tyypilliset stroket laskeutuu sinne. Niihin pätee täysin sama kun rumpuihinkin, eli että mitä isommin se kapula osuu siihen peltiin, sitä kovempi volyymi. Lyöntialue sitten taas vaikuttaa enemmänkin siihen soundiin ja sointuun.
 
hollmi-5
02.12.2011 14:22:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kevyet kapulat, joissa on pieni tippi, vähentävät meteliä paljon. Lyönnit läheltä kalvoa. Samoin bassorummun beaterin vienti lähelle kalvoa ennen polkaisua (pedaalin säätöön ei tarvitse koskea).
 
Rummut paksun maton päälle ja rumpujen taakse vaimentavia pintoja.
 
Tärkein kaikista on soittotekniikka, jota kannattaa treenata. Rumpuja voi soittaa myös hiljaisella volalla.
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
Kailis
02.12.2011 19:04:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on auennut aivan uusi maailma kun aloin treenaamaan dynamiikkaa. Koko kasarin vedin silleen että täysillä kantti-iskuja. Nyt on aika fifty-sixty niin että soitan kalvon keskelle.
 
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
Timi
02.12.2011 20:36:28 (muokattu 02.12.2011 20:48:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Mulle on auennut aivan uusi maailma kun aloin treenaamaan dynamiikkaa. Koko kasarin vedin silleen että täysillä kantti-iskuja. Nyt on aika fifty-sixty niin että soitan kalvon keskelle.
 
Hiukan ironiaa lienee?Mutta käsissä se soitto on.Niin kapuloiden,riisikeppien kuin sutien käyttö.Jostain syystä minä käytän paljon snareen kantti-iskuja silleen beat sun muissa kompeissa.Mutta mun kapulat on puoliksi kuolleita,vaikeasti peltiin soitettavia.Nupittomia soiroja.Kun pitää tussaroida hiljaa.
Ja minulla on snaressa lyöntikalvon päällä sellainen demppi.Vanhasta kalvosta leikattu.Noin 3-5 senttinen rengas.
 
Vaikea.Mutta varma!
Lieto Pst
02.12.2011 21:45:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timi: Hiukan ironiaa lienee?Mutta käsissä se soitto on.Niin kapuloiden,riisikeppien kuin sutien käyttö.Jostain syystä minä käytän paljon snareen kantti-iskuja silleen beat sun muissa kompeissa.Mutta mun kapulat on puoliksi kuolleita,vaikeasti peltiin soitettavia.Nupittomia soiroja.Kun pitää tussaroida hiljaa.
Ja minulla on snaressa lyöntikalvon päällä sellainen demppi.Vanhasta kalvosta leikattu.Noin 3-5 senttinen rengas.

 
Nuo rinkulat on itseasias aika helvetin toimivia. Niil voi kontrolloida sustainii ja volyymiä sekä leikata vittumaisii resonoivii taajuuksia hiljemmalle (tosin senhän voi hoitaa myös tilan akustoinnilla).
 
Tarkotukseen oikeenkokonen- ja kaltainen rengas mieluisal taval aseteltuna kalvon päälle niin saa paljon tarkemman, vaimeemman ja hallitumman äänen rummusta. Kannattaa halutessaan läpäl testaa niit muissakin kannuis kun virpassa, toiset tykkää ja toiset ei. Kai se loppujenlopuks on helkatisti siit kiinni et mimmost soundii hakee; skidisti distortoivaa ja kantavaa pitkälle soivaa ja massiivista.. Vaiko tarkkaa ja nopeesti sammuvaa smuuttii ja selkeetä ehkä hieman viimeistellympää soundii. Vaiko jotain siltä väliltä, niinpä, mieltymyksii ku on varmaan yht monia kun korvaparejakin
 
Kailis
03.12.2011 17:43:03 (muokattu 03.12.2011 17:44:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi sitten kysyä itseltään miksei hanki valmiiksi vaimennettua kalvoa jos ei koskaan halua että rumpu soi. =D
*rinta rottingilla* Mullahan siis on niin monta snarea treenikämpällä että vaihdan aina rumpua kun haluan eri soundia.
 
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
Lieto Pst
03.12.2011 19:16:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Voi sitten kysyä itseltään miksei hanki valmiiksi vaimennettua kalvoa jos ei koskaan halua että rumpu soi. =D
*rinta rottingilla* Mullahan siis on niin monta snarea treenikämpällä että vaihdan aina rumpua kun haluan eri soundia.

 
Voihan sitä hankkiakin, mutta tekemällä ite saa just semmosen vaimennuksen mikä itteä eniten miellyttää, custom katsos ;P
 
Muutenkin henkilökohtasesti oon sitä mieltä että kaikki minkä ylipäätään voi tehdä itse, olis hyvin suositeltavaa yrittää edes tehdä itse. Koska tekeminen johtaa parhaimmillaan oppimiseen ja oppiminen osaamiseen. Ostaminen rahojen tuhlaamiseen ja tuhlaaminen persaukisuuteen. Osaamisella on useinmiten enemmän tekemist musiikin kanssa kun persaukisuudella (paitsi suomen musiikkimarkkinoilla ne taitaa kulkee aikalail käsikädes), ja nyt se aasi ammutaan vittuun sielt sillalta räpiköimäst :P
 
kamelisko
20.12.2011 21:12:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa kevyimmät ja pienimmät kapulat, mitä kaupasta löytyy ja opettele väkisin biisejä missä pitää pelata dynamiikalla. Itse menin soittamaan bändiin, jonka biiseissä piti vetää hiljaa jo tunnelman takia. Opin parissa vuodessa soittamaan hiljaa pienillä kapuloilla, enkä enää halua koskea isoihin ollenkaan. Vessan kokosissa baareissa soittaminen tarkoittaa riisikapuloita. Ja kyllä pienilläkin kapuloilla mökää saa tarvittaessa.
 
Velli
20.12.2011 21:34:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kamelisko: Vessan kokosissa baareissa soittaminen tarkoittaa riisikapuloita.
 
Keep on practising ;).
 
markkuliini
20.12.2011 21:44:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kamelisko: Vessan kokosissa baareissa soittaminen tarkoittaa riisikapuloita.
 
Höpsis. :)
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
kamelisko
21.12.2011 11:27:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Keep on practising ;).
 
Jepjep! :P
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «