sarkjan 10.04.2004 18:05:57 | |
---|
Jotenki tuntuu että mitä 'hifimmät' soundit levyllä on, sen 'tummempia' mutta silti 'kirkkaita' värejä tms. tulee mieleen.. Varmaan levyn kansien tuijottelullakin on osuutta asiaan, kuin myös sillä kun ennenvanhaan kateltua vinyylilevyä kun se pyöri soittimessa.. Joo, hoitoon vaan.. c|-ò-ó|
Harppu on näppäilysoitin ja siinä on vitusti kieliä -Tuntematon- |
Skinwalker 10.04.2004 18:24:55 | |
---|
Itse koen useasti eri soundit selvästi eri väreinä ja joskus jopa eri pintoina tai materiaaleina. Löytyy puupintaa, metallia, vettä jne. Levyhyllystä löytyy melkoisen paljon erivärisiä biisejä sekä levyjä. Jotkin melodiat saatan myös kokea jonkin värisinä, mutta ne eivät sitten olekaan niin yksiulotteisia juttuja, vaan kokemukseen liittyy paljon vaikeasti selitettäviä tai määriteltävi juttuja, jotka ovat kuitenkin "selkeitä". Levyn kansitaide toki vaikuttaa aika paljon ja useasti onpi vielä niin, että se itsessään tukee musiikista syntyvää kuvaa. Klassinen esimerkki: Metallican ride levyllä on sinertävä soundi ja puppetilla sitten oman kantensa värinen soundi. Big man, pig man, ha ha, charade you are |
Heissi 10.04.2004 19:04:14 | |
---|
Kansitaiteeseenhan tuo väreihin yhditäminen meikäläiselläkin liittyy. Esim. Marilyn Mansonin tuotannosta Antichrist Superstar on punamustaa musaa, kun taas Mechanial Animals on ehdottoman valkoista. Ja esim. Black Metal on parhaimmillaan mustaa, huonoimmillaan ruikulinväristä. Mr. Bunglen Disco Volante taas on pelottavan vihermustaa kuunneltavaa. "I ain't givin' you no three fitty you goddamn Loch Ness Monster! Get your own goddamn money!"
Möö. |
Ossi 10.04.2004 23:47:23 | |
---|
Nyt on käynyt niin, että en ole koskaan kokenut musalla ja väreillä olevan yhteistä tartuntapintaa. Toisaalta, koskettavin musiikki aiheuttaa vastaavasti mielikuvia jostain ulkomaailmasta irrallaan olevasta olotilasta, jossa on vahvasti esillä vaikkapa kesäisen sininen taivas hitaasti liikehtivine kumpupilvineen tai tähtikirkas taivas pilkkopimeänä talviyönä. Öh.. ja tää oli siis havainto eikä fiilistelyä. "..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?" |
Stain 10.04.2004 23:56:07 | |
---|
Itselleni ainakin levyn kansitaide antaa "kuvan" levylle. Esim. Smashing Pumpkinsin Mellon Collie -levyn biisit tuovat mieleen sinisen, koska kannet ovat täynnä sellaista tähtiyö -meininkiä. Toisaalta siihen voi vaikuttaa se, että tutustuin levyyn loppukesästä jolloin yöt ovat jo pimeitä, mutta lämpimiä. Aina kun kyseistä levyä kuuntelee, niin tulee mieleen sellainen loppukesän sininen tähtitaivas. Planned a show
Treasoned my roots
Ice cream snow
See you in June |
Hei! Tämä on ihmeellistä. Omistan itsekin tuon levyn, ja ainakin viisi väriä sopi yhteen... weeird. On terveellistä puhua itselleen. |
Danny s 11.04.2004 12:06:57 | |
---|
Sehän oli se Sibeliuksen Janne kun noita värejä ensin näki ja sitten sävelsi. Eikös Janne ollut pikkulapsena kuunnellut musiikkia ja katsellut räsymaton värejä ja oppinut siitä yhdistämään.. |
lxi 11.04.2004 13:32:56 | |
---|
Tää on näitä mielikuvituksettomien ihmisten mököilykommentteja. Jostain syystä nuo BLS-avatarit levittävät niitä erityisen tiuhaan. Hevillellä oli hyvä pointti poltettuihin levyihin liittyen. Jokin ulottuvuus siitä musiikista jää puuttumaan, kun ei ole sitä kansilehden ja levypakkauksen tuomaa visuaalista puolta lainkaan. "Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan |
Aerodactev 11.04.2004 13:37:43 (muokattu 11.04.2004 13:37:59) | |
---|
Jotkut kasaribiisit ja myös esim. Stratovariuksen Dreamspacella muutamat kappaleet, ainakin Abyss, tuovat mieleen mustan ja harmaan, kokonaisuudessaan semmoisen vanhan ja öljyisen parkki/tehdashallin.
If it's good, it must be progressive!
ANDREY BOLSHAKOV - MACTEP OF CXPED!!!
|
el_hefe 11.04.2004 14:49:42 | |
---|
Jokin ulottuvuus siitä musiikista jää puuttumaan, kun ei ole sitä kansilehden ja levypakkauksen tuomaa visuaalista puolta lainkaan. Totta. Niin totta. On terveellistä puhua itselleen. |
TiMiTheShiT 11.04.2004 16:37:01 | |
---|
Bändinkaa ollaan kyllä kahvi-/teepöydässä omien ja muiden biisien väreistä puhuttu ja sitä kautta mistä ne on voinu lähtee liikkeelle ja jotain muuta tollasta.... he he heeh heh heh uuh hah hah haa |"kuinka moni oikeesti on sitä mieltä, että ihmisyys ja luonto on luotu raivattavaks tieltä?" -Jukka Poika-| |
Nazareth 11.04.2004 17:42:44 | |
---|
no mulle Rolling Stonesin Paint it Black-biisistä ei tuu mielee mustaa vaan punasta "Yks kalja ja yks lapin kulta." |
Miikathebest 11.04.2004 18:15:16 | |
---|
Ei musiikki minkään väristä ole! Paitsi ehkä joku Kilpi, koko levy sähkönsinistä sinfoniaa. |
Allegro 11.04.2004 20:38:58 | |
---|
Sehän oli se Sibeliuksen Janne kun noita värejä ensin näki ja sitten sävelsi. Eikös se Koivusalon elokuvassakin sano joutsenten ääntä ja A-duuria siniseksi? Jaa'a kyllähän tuota tulee joskus koettua musiikkia väreinä ym. Tosin kaikkea muutakin, kuten kirjaimia ja numeroita voi yhdistää väreihin, että kyse ei ole pelkästään äänestä. Mutta erittäin mielenkiintoinen asia tuo synestesia todellakin. |
ingle 11.04.2004 23:01:28 | |
---|
näen vain mustaa... If assholes could fly, this place would be an airport. |
Catja 11.04.2004 23:47:27 | |
---|
Ehdottomasti, musiikki näkyy väreinä ainakin minulla. Monesti kansikuvalla on kyllä oma vaikutuksensa, mutta kyllä joka biisin yhdistää aina tiettyyn väriin. Hullua tai ei mutta näin on :) |
p3ssi 16.01.2007 19:55:59 | |
---|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1009 päivää vanhaan ketjuun! heh. niin, tuli hiukan luettua wikipedian artikkelia synestesiasta ja innostuin aiheesta. itse olen aina nähnyt musiikin väreinä; levyn kansitaiteella on toki suuri vaikutus väriskaalaan. tosin yksittäiset biisit samalta levyltä saattavat kuitenkin olla keskenään huomattavankin eri värisiä. myös joillain tietyllä melodianpätkällä tai vaikka bassolinjalla voi olla oma värinsä... tämä onkin varmaan yksi syy siihen että pidän elektronisesta musiikista niin paljon; moninaiset ja vaihetelevat soundit luovat voimakkaampia värejä ainakin allekirjoittaneen kohdalla. esimerkkinä vaikkapa Skinny Puppyn Too Dark Park, jolla värit ovat erityisen kirkkaita: 1. Convulsion - harmaata/tummansinistä massaa 2. Tormentor - punasininen 3. Spasmolytic - vihreä/punainen 4. Rash Reflection - harma 5. Nature's Revenge - sininen/punainen 6. Shore Lined Poison - violetti 7. Grave Wisdom - sininen 8. TFWO - vihreä/violetti 9. Morpheus Laughing - vihreä/punainen 10. Reclamation - punainen can you smell the poppies too? |
Master of Disguise 16.01.2007 20:09:29 | |
---|
Heitänpä tähän väliin Arcuturus - The Sham Mirrors. 1. Kinetic - Keltainen 2. Nightmare Heaven - Mustavalko 3. Ad Absurdum - Sininen 4. Collapse Generation - Hyvin haalea vihreä 5. Star-Crossed - Vihreä 6. Radical Cut - Tumman violetti 7. For To End Yet Again - Musta ja violetti Pääosin näen tän levyn vihreänä, mustana ja violettina. |
ten 16.01.2007 20:19:10 (muokattu 16.01.2007 20:20:43) | |
---|
Ei sillä että ketään juuri kiinnostaisi mutta kokeilen kuitenkin... Apulanta - Ehjä (Pirteä keltainen, vivahde vihreää) Apulanta - Kolme (Verenpunainen) Apulanta - Aivan kuin kaikki muutkin (Harmaa (Mustia viivoja sinnetänne)) Apulanta - Heinola 10 (Harmaa, hieman sinistä) Apulanta - Hiekka (Ruoste) Apulanta - Kiila (Punamusta) EDIT: Ehkä hieman offtopic, mutta kuinka moni yhdistää numerot väreihin? Itse jonkinverran, mutta se lähinnä johtunee liiallisesta biljardinpeluusta teinivuosina. THV-klubi #44.
"Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis |
Master of Disguise 16.01.2007 20:31:24 | |
---|
EDIT: Ehkä hieman offtopic, mutta kuinka moni yhdistää numerot väreihin? Itse jonkinverran, mutta se lähinnä johtunee liiallisesta biljardinpeluusta teinivuosina. Enpä ole ennen tätä ajatellut, mutta nyt kun mietin niin joka numerolle tuntuu löytyvän väri. |