Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 560 61 62 63 64202 203 204 205 206
hallu
17.12.2011 14:56:12
Crossfire96: Juu mutta tuommonen perinne-henkinen kuitenkin (samanlainen vintage-talla-tsydeemi).

Niin oli ja minusta se telen mojo oli selvästi tunnistettavissa soundissa. Jätkä kyllä soittikin ihan hyvin.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Rämppy
17.12.2011 17:36:21
Crossfire96: Mun '52 telekin kiertää aika ilkeesti. Bonamössön telluissa tämmösiä kikkoja:
http://www.youtube.com/watch?v=gKS4YtmwcMs

Jospa mikkien vahaus auttaisi.
En sitten malttanut olla sanomatta.
jra
17.12.2011 17:53:11 (muokattu 17.12.2011 21:07:21)
Itsellä oli (on?) tallamikin vinkumisongelma Skujun CV 50:ssä. Ongelma ilmaantui kun vaihdoin testimielessä tallamikiksi alkuperäisen (Tonerider Hot Classic?) tilalle Teslan VR-TE -mikin. Soundi on omasta mielestä Teslassa parempi ja toimii hyvin kaulamikin kanssa.

Tesla on punosten kohdalta hieman kookkaampi (punos/vahaus?) ja kanitti Skujun tallan mikkiaukkon etureunaan. Voisiko tuossa olla yksi syy vinkumisherkkyyteen?

Vaihdoin tilalle hyllyssä olleeen Wilkinsonin tallan jonka aukkossa Tesla mahtui liikkumaan ilman jumittamista. Samalla kokeilin nuo Bonamassan temput, eli irrallaan ollut messinkinen baseplate pikaliimalla kiinni ja mikin alle vaahtomuovia estämään värähtelyjä. Jousien tilalle ei ollut tähän hätään laittaa kumisia versioita, joten siinä saattaa olla vielä yksi parannuskonsti.

Juuri tuon sain tehtyä, enkä ole vielä päässyt testaamaan kunnon volyymeillä auttoiko mitään. Viimeksi kokeiltaessa vinkuin sellaisella pienellä bändivolalla ja selvästi hi-gainia vähemmillä säröillä.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
jpousi
17.12.2011 22:45:39 (muokattu 17.12.2011 22:48:35)
kaljataiteilija: Laitanpa itsekin korteni kekoon.
Eli on tuommonen Meksikon Standard Telecaster .
Hyvin on pelittänyt sen 3 vuotta.
Alussa törrötti nauhansärmät talvipakkasilla ja muutenkin mutta ne on nyt hiottu siedettäviksi.
Vähän haaveilen että josko vaihattas tuohon vintagetallalevyn ja palat.
Onko soundissa eroa jne... Ainakin tulee perinteisempää näköäkin.

Minulla on ollut Telecastereita jos minkälaisia: USA vm. -83, Classic Player Baja, 4*Standard Mexican, 60s, Squier Telecaster Custom, Highway One etc. Näissä on ollut monenlaisia talloja.

Olen tullut siihen tulokseen, että se moderni meksikolainen kuuden palan talla on todella kelpo. Syitä: se on massiivinen, paksua terästä, kuusi tallapalaa, joten intonaatio on helppo säätää ja vielä se, että demppaus on helppoa. Kun hankin seuraavan Meksiko-standardin (joiden hinnat on melko halvat, esim. Oulussa http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/ … kokauppa/product_details.php?p=2896 419 euroa alennuksineen), niin en vaihda tallaa. Mikit voin toki vaihtaa... tosin originaalit on nekin ihan toimivat.
Jopas lähti!
Kunnallisjäte
18.12.2011 10:46:56

hallu: Olipa makeita soundeja ja hieno kitara. Minusta vaan näytti ettei se ollut aito Fenderi vaan joku kopio telecasteri. Olisko ollut joku Shur tms.?

Piti tarkistaa mikä kumma se oli, you tube kommenttien perusteella vaikuttaa että on Gigliotti.
http://www.gigliottiguitars.com/index.html

hiukka liian prameita mun makuun, mutta tossa videossa oli kyllä todella hienot soundit. Saakohan Bonamassan keikalle vielä lippuja...
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
kaljataiteilija
18.12.2011 17:48:47
Olen tullut siihen tulokseen, että se moderni meksikolainen kuuden palan talla on todella kelpo. Syitä: se on massiivinen, paksua terästä, kuusi tallapalaa, joten intonaatio on helppo säätää ja vielä se, että demppaus on helppoa.

Ok. Olenkin ihmetellyt miten tuo intonaatio 3 tallapalan Telkuissa säädetään.
Muutenhan tuo ollutkin hyvä keppi.
Kaikkein eniten tullu renkuteltua. Pidän Telkun näppäryydestä että se on mukava ottaa sykkyyn ja rämpytellä vaivattomasti.
had a rough night, and I hate the fucking Eagles, man... The Big Lebowski
hallu
18.12.2011 18:07:40
kaljataiteilija: Ok. Olenkin ihmetellyt miten tuo intonaatio 3 tallapalan Telkuissa säädetään.
...........

No puolet vähemmällä vaivalla;-). Ei vaiskaan, mulla Elixir .011 setistä napsahti intonaatio paikoilleen helposti orkkis tallapaloilla. Jos sen intonaation kanssa ihan oikeasti tulee ongelmia, niin kolmen tallapalan systeemissä ratkaisu löytyy kompensoiduista tallapaloista. Kuuden tallapalan tallassa homman kanssa ei tetenkään tarvitse temppuilla.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Rämppy
18.12.2011 22:16:26
kaljataiteilija: Ok. Olenkin ihmetellyt miten tuo intonaatio 3 tallapalan Telkuissa säädetään.

Vanha kikka on taivuttaa hieman niitä pitkiä ruuveja, joissa tallapalat on kiinni. Sillai että tallapalat ovat sopivasti vinossa. Ainakin mun telessä intonaatiot ovat tuon tempun myötä kohdallaan.
En sitten malttanut olla sanomatta.
jomppu
19.12.2011 16:21:29
Mitäs mieltä tietäjät ovat jos verrattaisiin keskenään, American Special teleä, Road Worn Player teleä ja vielä American Standard teleä? Joku noista tulee varmaan hankittua, mutta kiinnostaisi kuulla lisätietoja jos joku on päässyt jopa kaikkia kokeilemaan. Esimerkiksi kuinka paljon eroa American Special ja Standard mallin kesken? Ja mitä mieltä ollaan humpparista telen kaulassa?
Laulava Kylätohtori
30.12.2011 11:16:32
Kiitos vinkeistä, täytyykin kokeilla, kun jostain vain joskus löytyisi aikaa vähän säädellä tota tellua...
Blues is easy to play, but hard to feel. -Jimi Hendrix
jomppu
31.12.2011 19:20:21
Kävinpäs itse testaamassa noista ehdokkaita ja parhaaksi valikoitui Am Std ja sellainen tuli ostettuakin. Täytyy vaan Straton jälkeen todeta miten voi Tele olla sellainen soitin missä on kaikki mitä täytyy, eikä mitään mitä ei täydy.
zmb
06.01.2012 17:36:14
Olen hankkimassa teleä.

Mitä eroa on Fender American seriesillä ja American standardilla (n. vm 2006-07 tehdyissä kitaroissa)? Ja ylipäätä eroa noissa kitaramalleissa.

(En löytänyt haualla tyhjentävää vastausta)
Ilmeisesti ei hirveästi ole eroa kyseisten mallien suhteen?
Älkää sotkeko american specialaalia tähän.
-
p130
06.01.2012 18:28:26

zmb: Olen hankkimassa teleä.

Mitä eroa on Fender American seriesillä ja American standardilla (n. vm 2006-07 tehdyissä kitaroissa)? Ja ylipäätä eroa noissa kitaramalleissa.

American Standard "palasi" vasta 2008, 06-07 oli vain American Series.

Eroa on erittäin vähän, käytännössä ei mitään. Samaa jatkumoa.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
duc
06.01.2012 18:38:23
zmb: Olen hankkimassa teleä.

Talla lienee isoin ero. Standardissa on tällainen:
http://www.fender.com/en-FI/products/search.php?partno=0110500700

Seriesissä tällainen, joka löytyy vielä American Deluxesta:
http://www.fender.com/products/americandeluxe/models.php?prodNo=011940

Monet tykkäävät tuon uuden Standardin tallasta/tallapaloista enemmän, vaikkakin kunnon vintagetunnelmiin pitäisi olla vain kolme tallapalaa. Mutta siis pieni soundiero tulee tallan takia. Standarissa snemmän kolinaa tai helinää, tai mitä lie, Seriesissä sitten tavallaan tasaisempi soundi.
Sergei Fallinen
06.01.2012 19:58:01
Haulla en ite löytänyt mitään joten millasia noi Modern Player Tele plussat on hintaluokassaan? Entä Blacktopit tai muut 22-nauhaset? Vähän rankempaankin rokkiin sais taipua eli mikkejä varsinkin mietin. Pääsenkö halvemmalla parempaan lopputulokseen (tosin ilman nauhaa nro22) jos hankin squier CVhen vähän stydimpää mikkiä?

Tulipa monta kysymystä?
LaMotta
06.01.2012 20:38:12 (muokattu 06.01.2012 20:38:52)

Eiks kellään olisi myydä minihumpparia Telen tallaan? Ei higainia.
"Hyvä ja halpa? Osta molemmat!"
Jecux
12.01.2012 18:10:39
Onko pahasti lain vastaista, jos käytän tätä ketjua, että saisin hieman osviittaa minkälainen kitara Tele loppujen lopuksi on? :)

Kokeilin liikkeessä jotain Fenderin Telecasteria, ja totesin, että tätähän on aika hauska soittaa, kaulan tuntuma oli aika passeli omaan kätöseen. Mallia en muista, mutta hinta luokka oli jotain 800€.
Miten muuten vaahteraotelauta eroaa ruusupuuotelaudasta? Tiedän ainakin sen, että vaahtera tarjoaa kirkkaampaa sointia kuin ruusupuu, mutta entäs sen kuluminen, ja onko siitä haittaa sitten ajan myötä?
Tykkään soitella heviä, mutta kyllä tuo kevyemmän rockin soitto kiinnostaisi. Mutta nykyinen kitara on Schecter EMG-mikkeillä, ja sillä kun soittaa sitä "kevyempää", tuntuu hieman oudolta soittaa esim. Franz Ferdinandin kaltaista musaa.

Olisko Tele kenties oikea kitara minulle, joka haluaisi hieman laajentaa omaa soitto-osaamista eri genreissä? :)
"Music really does make the world a better place"
Vetehinen
12.01.2012 18:59:39
Jecux: Onko pahasti lain vastaista, jos käytän tätä ketjua, että saisin hieman osviittaa minkälainen kitara Tele loppujen lopuksi on? :)

Olisko Tele kenties oikea kitara minulle, joka haluaisi hieman laajentaa omaa soitto-osaamista eri genreissä? :)

Tele tai strato voisivat kumpikin sopia sinulle, kokeile kumpi paremmin. Ne ovat rungon rakenteen puolesta hyvin erilaisia keskenään. Stratossa ohuempi ja jousipoteron verran koverrettu runko, ja telessä paksu koko rungon alalta puinen runko. Sikäli tele saundaa tuhdimmalta ja vielä kielet rungon läpi - parempi sustain. Mikitys on stratossa monipuolisempi, mutta Telessä moneen lähtöön riittävä.
Music is the best escape.
RamoQ
12.01.2012 22:55:33
beliel: Mikitys on stratossa monipuolisempi, mutta Telessä moneen lähtöön riittävä.

Ei mutta tätä vartenhan noita Nashville telejä. Jos se kolmas mikki tosiaan on "se" juttu. http://www.thomann.de/fi/fender_del … id=ca9beb78906b65d7b9165b76ed77b4d1
"Nobody boogie like the boogieman"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)