Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Stratocasterin otelaudat
1
cchord95
17.12.2011 11:38:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka paljon soitinnollista merkitystä on kaulojen materiaalien välillä? Miten esim vaahtera eroaa ruusupuusta muutakuin värin perusteella?
 
hallu
17.12.2011 11:40:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cchord95: Kuinka paljon soitinnollista merkitystä on kaulojen materiaalien välillä? Miten esim vaahtera eroaa ruusupuusta muutakuin värin perusteella?
 
No vaahtera on lakattu joten tuntuma on pikkuisen erilainen, Jotkut tykkää, että vaahteraotelauteinen kitara olisi kirkassointisempi, mutta itse en huomaa mitään eroa ihan samalta ne kuulostaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
FensonGibder
17.12.2011 12:20:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No vaahtera on lakattu joten tuntuma on pikkuisen erilainen, Jotkut tykkää, että vaahteraotelauteinen kitara olisi kirkassointisempi, mutta itse en huomaa mitään eroa ihan samalta ne kuulostaa.
 
Hoho! "en huomaa mitään eroa"
 
Sun kitarat täytyy olla todella huonoja jos ei niissä ole selvästi havaittavaa eroa.
 
Riffi, nyt.
hallu
17.12.2011 15:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FensonGibder: Hoho! "en huomaa mitään eroa"
 
Sun kitarat täytyy olla todella huonoja jos ei niissä ole selvästi havaittavaa eroa.

 
Äläs nyt, ne voi olla mun korvatkin jotka on huonot;-). Ei vaan mä olen vain kerran asiaa testannut musakaupassa kahdella telecasterilla ja niissä se pieni soundiero meni mikkien piikkiin kun siinä ruusupuuotelautaisessa oli ne fenderin uudet hurinattomat mikit ja vaahteralautaisessa vintagemikit. Kerran kokeilin kotona kaverin ruusupuuotelautaista Squier stratoa ja omaa vaahteraotelautaista amerikan stratoa jostain seitkytluvun lopulta ja niiden välillä en havainnut mainittavaa eroa squieri saattoi olla pikkuisen kylmempi soinniltaan, mutta ihan varmaksi en sitä uskalla sanoa enkä löytänyt niistä mitään, mikä ei olisi selittynyt mikkien erilaisella säädöllä.
 
Ei kyllä minä olen soittanut oikein hyvillä kitaroilla aina, mutta olen vain sellainen puukorva etten noissa huomaa mainittavaa eroa. Itse näen sen eron ulkonäössä ja pikkuisen erilaisessa tuntumassa (lakka vas. lakaton).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
StevieRayVehkakoski
17.12.2011 15:34:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilkaa katsoa youtubesta Strato-pätkiä silmät kiinni ja koittakaa päätellä onku ruusupuu- vai vaahteraotelaudalla.. On niissä eroa mutta paljon enemmän vaikuttaa mikit, soittotatsi ym.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
aristoteles666
17.12.2011 15:51:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StevieRayVehkakoski: Kokeilkaa katsoa youtubesta Strato-pätkiä silmät kiinni ja koittakaa päätellä onku ruusupuu- vai vaahteraotelaudalla.. On niissä eroa mutta paljon enemmän vaikuttaa mikit, soittotatsi ym.
 
ensiksi, et sä voi tietää silmät kiinni mitä sä olet katsomassa youtubesta,
mutta kyllä niissä on eroa, ja joillain soundeilla se kuuluu selvästi vahvistimestakin, jos soittaa kumpaakin saman vahvistimen läpi, mutta akustisesti sen eron huomaa kyllä selvästi, vaahterassa on sellainen zingg yläpäässä jota ei ole ruusupuussa.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
aristoteles666
17.12.2011 16:07:27 (muokattu 17.12.2011 16:07:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tietenkin kun tarpeeksi käyttää säröä ja efektejä, et enää kuule edes onko se kitara ollenkaan, saati tuollaista yksityiskohtaa.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
kiriminni
17.12.2011 16:20:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä pitäisi kysyä Ynkältä,kun se on aina soittanut vaahteraotelaudalla.
 
Kodee
17.12.2011 16:24:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pinch harmonic "pomppaa" esiin paremmin vaahterakaulasta
 
Jussiman
17.12.2011 16:36:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse inhoan ruusupuuotelautoja. Omille sormille sopii vain vaahteraiset. En tiedä kyllä miksi niin on.
 
aristoteles666
17.12.2011 16:42:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jussiman: Itse inhoan ruusupuuotelautoja. Omille sormille sopii vain vaahteraiset. En tiedä kyllä miksi niin on.
 
olet pienenä saanut ruusunpiikin sormeen.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Sakmongkol
17.12.2011 17:10:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaahtera napsuu kivemmin ja näyttää paremmalta.
 
Rämppy
17.12.2011 17:28:54 (muokattu 17.12.2011 17:29:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otelautamateriaali vaikuttaa straton soundiin huomattavasti vähemmän, mitä täällä yleensä väitetään. Lähtökohtaisesti vaahteraotelauta (tai kokovaahterakaula ilman erillistä otelautaa) tuo soudiin kirkkautta ja atakkia ja ruusupuuotelauta tiettyä lämpöä. Kuitenkin otelautatyypin vaikutus kumoutuu helposti kitaran muiden ominaisuuksien myötä, esim. kaulan paksuuserojen, runko- ja kaulapuiden yksilöllisten laatuominaisuuksien tai mikkien ansiosta.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
tender.insanity
17.12.2011 17:32:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiriminni: Tätä pitäisi kysyä Ynkältä,kun se on aina soittanut vaahteraotelaudalla.
 
Vitut on.
 
http://www.youtube.com/watch?featur … yer_detailpage&v=tbZ7gqAc1Ck#t=313s
 
hallu
17.12.2011 17:42:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Vitut on.
 
http://www.youtube.com/watch?featur … yer_detailpage&v=tbZ7gqAc1Ck#t=313s

 
Kyllä tuo Ynkkä on vaan kova jätkä kepittään:-). Mitä Ynkän kitaroihin tulee, niin sillähän on noita stratoja vissiin useampi sata ja jokainen jotain keräilyharvinaisuuksia joten eiköhän sieltä löydy mulempia otelautamateriaaleja.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jra
17.12.2011 18:02:18 (muokattu 17.12.2011 18:05:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kyllä tuo Ynkkä on vaan kova jätkä kepittään:-). Mitä Ynkän kitaroihin tulee, niin sillähän on noita stratoja vissiin useampi sata ja jokainen jotain keräilyharvinaisuuksia joten eiköhän sieltä löydy mulempia otelautamateriaaleja.
 
Tämä pitää aina laittaa kun puhutaan Ynkan arsenaalista (1:20 ->):
http://www.youtube.com/watch?v=cQANhRXDDt0&feature=related
Siitä mallia miten arvokitaroita säilytetään, ei missään Thomannin nitroa syövässä telineessä.
 
Itsekin olen sitä mieltä että keskimäärin ruusupuu ja vaahtera soundaa erilaiselta, mutta kitarayksilöiden kohdalla (jopa samojen mallien sisällä) muut erot saattavat hyvinkin häivyttää soundieron tai muuttaa sitä selvästi suuntaan tai toiseen.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Old Joe
17.12.2011 19:00:03 (muokattu 17.12.2011 19:00:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Tämä pitää aina laittaa kun puhutaan Ynkan arsenaalista (1:20 ->):
http://www.youtube.com/watch?v=cQANhRXDDt0&feature=related
Siitä mallia miten arvokitaroita säilytetään, ei missään Thomannin nitroa syövässä telineessä.

 
Perskules, tommonen "kitarateline" on mullakin käytössä.
Moita otelautoja tulisi verrata akustisessa kuuntelussa. Sähköisessä kokeilussa pitäisi olla kaikki sähköiset yksiköt saman laisia ja samoin säädettyjä. En ota kantaa siihen miten eri materiaalit otelaudassa vaikuttavat ääneen, mutta käsittelyn tuntumaan niillä on aika selvä vaikutus.
 
edittiä: typo
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
MadMatt
17.12.2011 21:10:49 (muokattu 17.12.2011 21:41:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

--äh antaa olla-----
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «