Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kvinttikiertobiisejä
1 2 3
Aalimupina
28.11.2011 23:09:54 (muokattu 28.11.2011 23:13:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt pikaisella haulla suoraan aiheeseen viittaavaa, tai sitten etsin väärästä paikasta.
 
Olen yrittänyt tässä selittää oppilailleni kvinttikierron yleisyyttä pop-musassa, mutta pääni on aivan tyhkä. Voisivatko tietävämmät listata lisää tunnettuja biisejä, jotka perustuvat vahvasti kvinttikiertoon. Ei siis mitään opiston jazz-stankkuja, vaan kaiken kansan biisejä.
 
Molli I-asteelta
 
Yö saaristossa (kertsi)
I will survive
 
Molli IV-asteelta
 
Autumn Leaves
Lionel Richie: Hello (kertsi ja lopussa on hieno bII)
 
Molli II-asteelta
 
Lapin kesä
 
Dr Dominant
29.11.2011 07:17:32 (muokattu 29.11.2011 07:19:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Kuoppamäen tuotanto. Voi olla ettei iske tämän päivän nuorisoon, mutta voit aloitella vaikka "Sininen ja valkoinen"-schlagerilla ...
 
Sitten discoaikakauden diggareille terveisiä Gloria Gaynorilta kappaleen "I Will Survive" muodossa. EDIT: sisälukutaitotesti - ei läpäisty, sähän olitkin jo tän maininnut ... I'll get me coat.
 
Miksi stankkuja ei saanut mainita? Nehän ovat musikaalibiisejä suurin osa 1900-luvun alkupuolelta. Se että niitä on tuhottu järjestelmällisesti musiikkiopistoissa ei suoranaisesti tee niistä huonoja biisejä :D :D
 
Albinonin Adagiosta löydät kivan kvinttikierron kans, kun odotat sen I II V I:n pois kuljeksimasta siitä alusta.
 
Gary Moorekin sai innoitusta, kenties itse Jukka Kuoppamäeltä, kun kirjoitteli kipaleensa "Still Got the Blues", siellä myöskin kyseistä sointuprogressiota tarjolla.
 
Pääsiskö näillä alkuun?
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Aalimupina
29.11.2011 09:45:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Jukka Kuoppamäen tuotanto. Voi olla ettei iske tämän päivän nuorisoon, mutta voit aloitella vaikka "Sininen ja valkoinen"-schlagerilla ...
 
Miksiköhän tämä ei tullut mieleeni.
 
Oppilaani eivät ole pelkästään nuorisoa, vaan ryhmätunneilla ikähaitari on 6-80 vuotta. Iskelmähuttu siis käy oikein hyvin.
 
Miksi stankkuja ei saanut mainita? Nehän ovat musikaalibiisejä suurin osa 1900-luvun alkupuolelta. Se että niitä on tuhottu järjestelmällisesti musiikkiopistoissa ei suoranaisesti tee niistä huonoja biisejä :D :D
 
No saahan stankkujakin pistää, onhan tuossa suppeassa listassani myös yksi stankku.
 
Albinonin Adagiosta löydät kivan kvinttikierron kans, kun odotat sen I II V I:n pois kuljeksimasta siitä alusta.
 
Gary Moorekin sai innoitusta, kenties itse Jukka Kuoppamäeltä, kun kirjoitteli kipaleensa "Still Got the Blues", siellä myöskin kyseistä sointuprogressiota tarjolla.
 
Pääsiskö näillä alkuun?

 
Pitääpä tsekata nämä. On aikaa viime kertaisesta kuuntelusta.
 
JPQ
29.11.2011 09:58:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikä kaikki nuoret ole samanlaisia. ps. kysymykseesi en osaa sanoa mitään.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Aalimupina
29.11.2011 10:22:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Eikä kaikki nuoret ole samanlaisia. ps. kysymykseesi en osaa sanoa mitään.
 
Nuorissa kitaristeissa on monia yhteneviä piirteitä. Kyllä Sunshine of Your Love ja Smoke on the Water voittavat lähes aina minun progressiivisesti etenevän pedagogisen metodini biisit ;D
 
Janus
01.12.2011 00:28:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Gary Moorekin sai innoitusta, kenties itse Jukka Kuoppamäeltä, kun kirjoitteli kipaleensa "Still Got the Blues", siellä myöskin kyseistä sointuprogressiota tarjolla.
 
Mooren tuotannosta myös "One Day" ja "The Loner" nojaavat vahvasti kvinttikiertoon.
 
Aalimupina
01.12.2011 01:16:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällaiset löytyi myös:
 
Cherbourgin sateenvarjot
 
Rakkauden jälkeen
 
Viivy vielä hetki
 
Jucciz
01.12.2011 02:12:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Albinonin Adagiosta löydät kivan kvinttikierron kans, kun odotat sen I II V I:n pois kuljeksimasta siitä alusta.
 
Sithän siitä lähteekin se "Aaaaa, kesän lapsi mä oon".
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Dr Dominant
01.12.2011 09:10:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Sithän siitä lähteekin se "Aaaaa, kesän lapsi mä oon".
 
Nyt ollaan asian ytimessä!
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Turpahöylääjä
01.12.2011 20:48:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä on kesää jäljellä, anyone? ;P
 
Ja tietysti Fly me to the moon, vaikka se onkin sitä jazzia :)
 
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
phren
07.12.2011 15:09:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vuoden 1968 Suomen euroviisubiisin "Kun kello käy" B-osassa on kvinttikiertoa maj7-soinnuilla
 
lxi
14.12.2011 20:45:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaj Chydenius: Sinua sinua rakastan.
phren
15.12.2011 13:46:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkis: Kaj Chydenius: Sinua sinua rakastan.
 
Tuossa ei taida olla kvinttikiertoa. Ehkä sekoitat johonkin toiseen biisiin, sillä Chydeniukselta varmaan löytyy muita sävellyksiä, joista kvinttikierto löytyy.
 
Joululauluja soitellessa muuten huomasin, että Sylvian joululaulussa on kvinttikierto kohdasta "mut ylhäällä orressa..." lähtien.
 
EP
15.12.2011 14:34:03 (muokattu 15.12.2011 14:35:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkis: Kaj Chydenius: Sinua sinua rakastan.
 
Chydenius on kyllä niitä säveltäjiä joiden biiseistä harvemmin löytyykään.
Yhtäkaikki, miks niitä pitää etsiä?
Jokin tietty sointukulku ei mun mielestäni ole se ainoa "juju" biisissä, miks sitä pitää korostaa?
 
JPQ
15.12.2011 16:58:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aalimupina: Nuorissa kitaristeissa on monia yhteneviä piirteitä. Kyllä Sunshine of Your Love ja Smoke on the Water voittavat lähes aina minun progressiivisesti etenevän pedagogisen metodini biisit ;D
 
Usein joo mutta en sanoisi tai en uskaltaisi sanoa että aina. En tosin oikeita kitaristeja tunne yhtään.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janus
15.12.2011 17:29:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phren: Tuossa ei taida olla kvinttikiertoa.
 
Pese korvas.
 
Sirmakka-ukko
15.12.2011 18:31:50 (muokattu 15.12.2011 18:32:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Euroviisu... hetkinen Ding dong vai mikä se nyt on ja minkä maan 70-luvulta? Marion levytti suomeksi. Joudun kerran säestämään tuota Marionin sekä Antti Hyvärisen kanssa ja lensin bassoineni koko kuviosta eri modulaatioineen niin kauaksi harhaan kun vain mennä voi. Antti veti pianollaan ja vasurihandulla bassot kohilleen ja minä punoitin ollen vain soittavinani ne. Huh! Muusikkomuisto tuokin kohtuupitkän urani varrelta.
 
lxi
16.12.2011 00:53:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phren: Tuossa ei taida olla kvinttikiertoa.
 
Totta ihmeessä on, mollin IV asteelta alkava.
Jucciz
16.12.2011 02:19:16 (muokattu 16.12.2011 02:37:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkis: Totta ihmeessä on, mollin IV asteelta alkava.
 
Näin on.
 
Sama konsepti kuin Ultra Bra:n kappaleessa "Kahdeksanvuotiaana", tarkemmin säkeistössä. Kvinttikierto siinäkin: mollin neloselta liikenteeseen, joskin ekalla kerralla ykkösasteelle soitetaankin duurisointu.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Aalimupina
16.12.2011 22:32:04 (muokattu 16.12.2011 22:34:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Chydenius on kyllä niitä säveltäjiä joiden biiseistä harvemmin löytyykään.
Yhtäkaikki, miks niitä pitää etsiä?
Jokin tietty sointukulku ei mun mielestäni ole se ainoa "juju" biisissä, miks sitä pitää korostaa?

 
Jos kysymys on suunnattu minulle, niin etsin niitä ihan sen takia, että minulla olisi näyttää sellaisia biisejä opetuksessa, joissa on kvinttikierto merkittävässä osassa. Jos vaikka he haluavat opetella korvakuulolta jonkun biisin, jossa on kvinttikiertoa, niin he tietäsivät heti mistä on kysymys. Samoin teoreettiset palikat auttavat ainakin minua biisien ulkoaopettelussa. Samoin jos pitää transponoida lennossa.
 
Mä uskon siihen, että jos tuupataan samaa asiaa monen eri biisin kautta, niin sitten se ehkä toivottavasti jää paremmin mieleen. Korvakin toivottavasti oppii jotain matkan varrella.
 
Miksi ylipäätään mitään teoreettisia ilmiöitä pitäisi etsiä tai analysoida? Siksi koska siitä voi olla hyötyä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «