Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka hyviä vuoden/2. vuoden jälkeen soittamisessa?
1 2 3 4 5 6
Metallic-Fani
14.12.2011 22:56:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kuinka hyviä ootte ollu. Itse olen 1,5 vuotta soittanut.
 
Tekniikoita:
Alternate picking
Sweep picking(jonku verran en mikään laiho ole :D)
Täppäys
Legato
 
Biisejä sooloineen:
Master of Puppets
Crazy Train
Smoke on the Water
Trooper
Wild Child
ja jotain muuta kasariheviä
 
Jucciz
14.12.2011 23:20:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saammeko ääninäytteen Master of Puppetsista sooloineen? Oma veikkaukseni on, ettemme saa.
 
Oli miten oli, ennustan pitkäikäistä ja asiallissävyistä keskusteluketjua.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Nuages
14.12.2011 23:24:06 (muokattu 14.12.2011 23:24:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitin 1,5 vuoden jälkeen fuusiojatsia päällä seisoen. Nyt ryhtiä, hyvä mies!
 
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Karipiirto
14.12.2011 23:57:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin jäätävän alussa. Osasin mielestäni soittaa joitain Manowarin biisejä ilman sooloa ja osasin Nirvanan Smells like teen spiritin soolon mielestäni yksi yhteen(en muuten oikeasti osaa varmaan vieläkään). Ns. "Aloittelijan avoimet sointuotteet"-paketti oli koulussa omaksuttu ja osasin jotain ihan alkeiskomppeja. Pidin plektraa kädessäni puristaen sormenpäät valkoisena kuin peläten että se lentää karkuun. Tökin kieliä ja osuin oikeaan kieleen yleensä vain aika monen hudin jälkeen.
 
Eikös tämmöinen ketju ole ilmestynyt tänne jo ainakin kaksi kertaa aiemminkin?
 
Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
ThrashGuitarist
15.12.2011 00:10:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ite olen 2 vuotta soittanu nyt ja viime aikoina soittanu paljon enemmän akustisella kitaralla kuin sähköillä (klassista musaa ja espanjalaista)
 
sähkökitaran saralta suurin saavutus on koko rust in peace -albumin ulkoaopettelu + parin niiden biisien soolot, mutta olen enemmän kiinnostunu riffeistä kuin sooloista
 
akustisella kitaralla olen säveltäny pari klassisen musiikin tyylistä sävellystä ja muutama on edelleen työskentelyvaiheessa - näytettä tulee kun keksin miten äänitän akustista kitaraa niin että volyymia on tarpeeksi
 
ekikoo
15.12.2011 00:21:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Listasin kans biisejä mitä "osaan" eli tiedän mistä painamalla ne soivat about tunnistettavasti. Kauhealtahan ne kuulosti, nauhoittamalla soittoa ihmettelin että ei kai se nyt noin paskasti mennyt. Kyllä se vaan meni. Mutta kunhan jaksaa grindata, alkaa se tatsikin parantua jokusen vuoden kuluttua!
 
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Jucciz
15.12.2011 00:28:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä on aina jotenkin yhtä liikuttavaa kuulla kaksi vuotta soittaneen vetelevän Puppetsit ja Rust in Peacet - sooloineen tai ilman, ei sen väliä. Don't get me wrong: jos tilanne oikeasti on tuo, olen vilpittömästi sitä mieltä, että huippujuttu. Kannattaa silti varalta äänittää omaa soittoa ja arvioida, onko lopputulos kaikilla osa-alueilla (siis muillakin kuin vain sillä, että osaa soittaa oikeat sävelet suht oikeaan aikaan) kuranttia tavaraa.
 
Yksi hassu juttu on myös se, että jotkut pari vuotta soittaneet todella ehkä osaavat em. albumit ainakin sinne päin (tai no, niin sinne päin kuin ne nettitabulatuureissa yleensä on) ja lisäksi sweepit ja täppäilyt tuntuvat ainakin omasta mielestä lähtevän, mutta samalla kertaa vaikkapa 12 tahdin blues, yleisimmät avosoinnut, muutamat eri "peruskomppaustavat" ja vaikkapa kitaran virittäminen eivät ole lainkaan itsestäänselvyyksiä - puhumattakaan nuotinluvusta tai kyvystä plokata korvakuulolta yksinkertaisia melodioita.
 
Vertauskuvallisesti: joitakin ylimpiä oksia löytyy, mutta itse puun runko puuttuu, juurista nyt puhumattakaan. Hassultahan se näyttää - ja ennen kaikkea kuulostaa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Purola250
15.12.2011 00:36:06 (muokattu 15.12.2011 00:49:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2 vuotta aika tarkalleen täälläkin nyt soittelua takana. Kun kerran aloittelija kyseli referenssiä niin heivasin nettiin muutamia nauhoituksia. Suurin osa nauhoitettu kun oli vajaa 1,5v soittelua takana.
http://maihinnousu.net/a/?artist_id=2153
Kuunnelkoot kuka jaksaa. Mitään musiikkinautintoa ei ole luvassa. Enemmänkin ehkä kostuneita silmäkulmia ja myötähäpeää.
 
Viime aikoina itsekin alkanut enempi soittelemaan akustisella ja harjoittelu keskittynyt lähinnä nuotiokitarameininkiin. perus duurit, mollit ja seiskat jokseenkin hallussa sekä avona että barrena. Suuria ongelmia tuottaa plekukäsi. Ajoitus seilaa miten sattuu ja peruskompit hakusessa(Kuuluu myös nauhoitusksista)
 
E: Linkki korjattu
 
Jucciz
15.12.2011 00:52:54 (muokattu 15.12.2011 00:53:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä siinä ei oo mitään pahaa tai hävettävää, jos parin vuoden soittelun jälkeen huomaa, ettei soitto oo vielä ammattimuusikon tasolla - sillä hyvin harvoin se on. Sen sijaan mua hieman huolestuttaa, jos tuossa vaiheessa soitannollista uraa siirrytään (tai on jo siirrytty) lähinnä erikoistekniikoihin ja huomattavan vaikeaan materiaaliin, vaikka helpompikaan musiikki ei vielä suju ja perusasiat kaipaavat kovasti treeniä.
 
Juokseminen ennen kävelyä jne...
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Juzpe
15.12.2011 01:43:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahas, palautteen aika Purola250
 
Kuuntelin ton seek & destroyn ja this was my lifen havaintoja niistä myös kasasin. Lähinnä yritän olla rakentava siis.
 
- Rytmillistä soutamista ja huopaamista on havaittavissa. Tarkemmin ja huolellisemmin pitäisi pikata ja kiinnittää rytmilliseen soljuvuuteen huomiota.
- Varsin runsaasti on myös sellaisia nuotteja jotka eivät soi kunnolla eikä niistä oikein tahdo saada selvää
- Jotenkin jää sellainen kuva, että biisissä olevat nuotit/soinnut on opeteltu yksi kerrallaan, jolloin kokonaisuuden hahmottaminen on jäänyt taka-alalle
 
Ja miten tästä eteenpäin, ei, ei ranteita auki, vaan muutamia pointteja:
 
- Opettele biisit kuunnellen isompia kokonaisuuksia ja yritä samalla funtsia mitä musiikissa tapahtuu.
- Treenaile samalla jämäkkyyttä ja varmuutta niin kuulostat siltä että tiedät mitä olet tekemässä, veikket tietäisikään. Pokalla väärien äänien soittaminen on paljon parempi kuin epävarmasti ja haparoiden oikeiden... :D
- Ota simppelimpiä biisejä (esim AC/DC:tä) treenattavaksi ja koita saada ne soundaamaan mahdollisimman hyvältä
- Ota hanskaan perussoinnut (kolmi ja neli) niiden muodostaminen ja loppupeleissä voit soittaa minkä soinnun tahansa mistä päin otelautaa tahansa
- Soita niin vitusti ja opi nauttimaan uusien biisien opettelusta. Näin yli 20 vuoden soittelun jälkeen, mulla ei edelleenkään oo hienompaa fiilistä ku se joka tulee kun saa jonkun uuden biisin hanskaan.
 
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa
Jucciz
15.12.2011 04:25:09 (muokattu 15.12.2011 04:26:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöinen teksti löytyi alkuvuodelta, luonnollisesti melkoisen plussakasan alta. ;)
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=9725746#p9725746
 
Allekirjoitan edelleen. Ihan alku, lähinnä eka kappale, ei suoranaisesti liity tähän ketjuun, mutta muutoin kylläkin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Laulava Kylätohtori
15.12.2011 07:50:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitin ensimmäisen vuoden jälkeen koko Bachin klassisen tuotannon, 1,5 vuoden jälkeen opettelin koko Jimi Hendrixin tuotannon sooloineen, kun 2 vuotta oli soittoa takana pystyin improvisoimaan kuten Hendrix.
 
Lisäksi siinä ~2 vuoden kohdalla sävelsin useita klassisia teoksia ja kitaraoopperoita.
 
Myös säveltämäni elokuvamusiikki on tullut tutuksi ihmisille ympäri maailman kulttielokuvien myötä, mutta toisaalta, olinhan soittanut kitaraa siinä vaiheessa jo lähes 3 vuotta.
 
Täytyy sanoa, että aika lahjatonta porukkaa on täällä, jos ei tuon paremmin mene 2 vuoden jälkeen...
 
Kun lahjat ja taito loppuvat, alkaa tilutus
Metallic-Fani
15.12.2011 08:23:37 (muokattu 15.12.2011 08:36:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voin laittaa master of puppetsin soolosta videon youtubeen ja blackenedinki soolosta(ei hirveen hyvin mee).
 
http://www.youtube.com/watch?v=-HIW-IoQ_80&feature=youtu.be
no siinä ois puppetsin soolosta coveri. Tuohon aikaan olin soittanut n. 1,2 vuotta.
 
Kondoori
15.12.2011 10:22:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metallic-Fani: Voin laittaa master of puppetsin soolosta videon youtubeen ja blackenedinki soolosta(ei hirveen hyvin mee).
 
http://www.youtube.com/watch?v=-HIW-IoQ_80&feature=youtu.be
no siinä ois puppetsin soolosta coveri. Tuohon aikaan olin soittanut n. 1,2 vuotta.

 
Joo ei tuosta oikein ota erkkikään selvää, kun äänenlaatu on sanonko mitä?
 
Saat nokian perus kännykälläkin kuvattua/äänitettyä parempi laatuisen coverin, mitä olet oiken käyttänyt kuvatessa&äänittäessä? :D
 
"Society failed to tolerate me, and i have failed to tolerate SOCIETY!"
arc
15.12.2011 10:52:33 (muokattu 15.12.2011 10:59:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metallic-Fani: Voin laittaa master of puppetsin soolosta videon youtubeen ja blackenedinki soolosta(ei hirveen hyvin mee).
 
http://www.youtube.com/watch?v=-HIW-IoQ_80&feature=youtu.be
no siinä ois puppetsin soolosta coveri. Tuohon aikaan olin soittanut n. 1,2 vuotta.

 
Paremmin sä tilutat ku minä ja kyllä yllättävänkin hyvin tuohon soittomäärään nähden. Pidä kuitenkin mielessä, että vaikka "pääset" soolon alusta loppuun läpi niin sen oikea osaaminen ja hallitseminen on ihan eri asia kuin soolosta juuri ja juuri selviytyminen. Tuosta tulee mieleen vähän semmonen härkärodeo, jossa ratsastaja roikkuu henkensä kaupalla juuri ja juuri ote kokoajan lipsuen.
 
Jos välttämättä haluat hioa noita sooloja, niin aloita vaikka siitä, että soitat tuota jonkun tietyn (hitaamman) temmon päälle, ja koitat pitää saman temmon joka fraasissa, nyt soitat sulle helpommat kohat nopeasti ja tempo laskee puolella kun vaikeuksia tulee vastaan. Se on oikomista eikä auta sua juuri sun päämäärässä tulla paremmaksi kitaristiksi.
 
Toisaalta jos oikeasti haluat myös kehittyä muusikkona, niin suosittelisin käyttämään aikaa myös muuhun kuin jo sävellettyjen rokkisoolojen suorittamiseen, mutta siitä aiheesta varmaan muilla on täällä paljon sanottavaa.
 
Jos jaksat keskittyä siihen miten soitat, etkä siihen että mitä rokkistankkuja pystyt rodeoimaan läpi, niin kyllä susta hyvä tulee.
 
E: Lisäksi vaikka tuossa on saundi, tatsi ja vibrato yms muu lausunta täysin olematonta, niin nämä tulee varmasti soittovuosien ja tietynlaisen kypsymisen myötä. Keskity nyt aluksi puhtaaseen soittoon ja perusteisiin.
 
-Cale
15.12.2011 12:42:58 (muokattu 15.12.2011 12:43:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metallic-Fani: Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kuinka hyviä ootte ollu. Itse olen 1,5 vuotta soittanut.
 
Kysyisin että mitä teet tällä tiedolla? Kitaransoitto ei mielestäni ole kilpaurheilua, joillekin ehkä on. Eri soittajilla on erilaiset tavoitteet ja kehityskaaret, joten tuollainen vertailu on aika turhaa. Ehkä huomaat sen kun ikää karttuu lisää.
 
selkäsaunametalli
15.12.2011 13:03:37 (muokattu 15.12.2011 13:14:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kohta 2v takana ja osaan lukea nuotteja, hitaasti, mutta varmasti. Perussoinnut, seiskat, ysit, kutoset, summmuut löytyy, vaikkakin hitaasti. Vois vaikka opetella vähän tota muodostusta seuraavaks ja jotain peruskomppausta. Kitaratunneilta on peräisin nämä opit.
 
EDIT: Niin ja osaan duuriskaalalle 4 eri sormitusta kolmesta eri asemasta ts. tiedän mistä pitää painaa. Nyt kun vielä tarkemmin mietin, niin löydän kyllä pentatonisen skaalallekkin 4 tai 5 sormitusta.
 
Loistava sivusto aloittelijoille: http://www.justinguitar.com
Jucciz
15.12.2011 13:19:57 (muokattu 15.12.2011 13:23:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metallic-Fani: Voin laittaa master of puppetsin soolosta videon youtubeen ja blackenedinki soolosta(ei hirveen hyvin mee).
 
http://www.youtube.com/watch?v=-HIW-IoQ_80&feature=youtu.be
no siinä ois puppetsin soolosta coveri. Tuohon aikaan olin soittanut n. 1,2 vuotta.

 
Soundi oli ainakin aikamoista sirinää. Siitä viis: ihan ekana huomio kiinnittyi siihen, että jo tuossa soolon alussa (ekat neljä tahtia) on levyllä 1/8-osatrioleita, kun sun videossa tulee vaan suoria kahdeksasosia, ts. kolmasosa nuoteista puuttuu. Fraseerauksesta sen verran, että nythän sitä ei käytännössä ollut: nuotit soitettiin vain läpi - nippa nappa suurimman osan aikaa oikeaan ääneen osuen. Samoin, soolon tempo heitteli eri osioiden välillä varmaan kymmeniä pykäliä, mikä saa kokonaisuuden kuulostamaan ei-niin-jäsentyneeltä. Eikä siinä mitään, tuossa vaiheessa se on aivan normaaliakin. Olennaista on tunnistaa omasta soitosta ne kohdat, jotka vaativat vielä harjoitusta.
 
Tärkeää on myös valita soittaessa sellainen tempo, jossa pystyt soittamaan puhtaasti. Nopeus tulee kyllä ajan kanssa itsestään, mutta jos lähdet suorilta soittamaan levytempoon, vaikka puolet nuoteista menee ohi, eivät soi kunnolla ja tempo seilaa rajusti, lopputulos on kamalan kuuloista.
 
Rehellisyyden nimissä sanoisin, että tuolla soittokokemuksella itse lähtisin opettelemaan jotain aivan muuta kuin Master of Puppetsin sooloa, sillä voi oikeasti mennä monta vuotta ennenkö saat sen kuulostamaan samalta kuin levyllä. Siinä ajassa oikeasti opettelisit kymmenittäin hieman helpompia kappaleita ja saattaisit kokea enemmän onnistumisen hetkiä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Sakmongkol
15.12.2011 13:23:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Smoke on the Waterinkin soolo on jo vaikea soittaa "oikein".
 
Johann Onn
15.12.2011 13:39:51 (muokattu 15.12.2011 13:46:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metallic-Fani: Ihan mielenkiinnosta kyselen: Kuinka hyviä vuoden - kahden jälkeen soittamisessa?
 
Tosta on niin kauan (1982 -> 1984), että hankala kuinka "hyvä" oli.
 
Tossa vaihessa tuli muiden biiseistä (Ramones, AC/DC, Black Sabbath & sun muut) tuli aina soitettua ja opeteltua, pelkät rytmikitarat. Jotenkin vaan tuntui, että oli parempi hallita, se puoli plekulla ja sormilla kunnolla ensin. Ja vasta sitten ruveta ehkä tsekkailemaan, jotain sooloja, jos niitä oli.
 
Tossa vaihessa omia biisejä oli vasta parin tunnin edestä, joten muiden biisejä jaksoi jopa junnata vielä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «