Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulojen modernit nauhaväliupotukset (ja niiden puuttuminen)
1 2 3
Midrange
15.12.2011 02:19:54 (muokattu 15.12.2011 02:30:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä ihmeen muotijuttu tämä on nykyään etenkin Ibanezin mallistoissa että nauhavälien upotukset jätetään jopa kokonaan pois ja korvataan vain jollain 12-nauhalle laitettavalla epämääräisellä logolla tai töherryksellä?
 
Itse olen tottunut siihen että nuo merkit (oli ne sitten perinteisiä pisteitä, tai vaikkapa hain hampaita) kuuluvat kitaraan, ja tuovat ainakin itelle sellaista soittovarmuutta kun tietää että ainakin niiden mukaan voi suunnistaa otelaudalla jos liikemuisti sattuu menemään sekaisin.
 
Moni muuten hyvä Ibanezin kitara jää itsellä kokonaan hyllyyn kun perinteiset upotukset puuttuvat. Onko tää joku teinien muotijuttu joka nyt tulevaisuudessa leviää jokaiseen muuten hyvään tilukeppiin? Jotenkin tuntuu että nuo ibanezin suunnittelijat ovat menettäneet järkensä pyrkimyksessä liialliseen modernisuuteen (tai miksi sitä nyt haluaakin kutsua)
 
Ja pari esimerkkiä siitä mistä puhun: http://resources.ibanez.com/resourc … nez/web/ProductMainZoom/S420BBS.jpg
 
http://www.stringsite.com/images/IBANEZ_SZ2020EX_BKF.jpg
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
Jucciz
15.12.2011 02:36:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko noissa kitaroissa kuitenkin otelaudan reunalistassa jonkinlaiset merkit perinteisillä paikoilla, vaikka itse otelaudassa olisikin vain 12. nauhalla jokin symboli? Se reunalistahan kumminkin näkyy soittajalle hyvin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
kimurantti1
15.12.2011 06:40:22 (muokattu 15.12.2011 07:18:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä haluaisin että minkään kitaran otelaudassa ei olisi noita merkkejä, se on mun silmään sata kertaa tyylikkäämmän näköistä. Se ei ole mikään teinien muotijuttu, vaan ihan perinteinen ratkaisu mm. melkein kaikissa klassissa kielisoittimissa kuten viulussa, sellossa ja kontrabassossa. Em. soittimissahan ei ole nauhoja ensinkään, niin että intonaation ja sormien asettelun kanssa pitää olla vielä tarkempana kuin kitaralla.
 
Onhan kitaroissa ne merkit kaulan sivussa kuitenkin, niin ettei tarvitse nojata 45 asteen etukenoon nähdäkseen otelautaa edestä päin. Muutenkin otelautaa kyllä oppii katsomaan vähän kokonaisvaltaisemmin kun vähän aikaa on soittanut, niin ettei ne pallot ole välttämättömiä - näin ainakin mulla.
 
En ole tosi härskien tai kummallisten isojen logojen fani, mutta toi S420 on musta oikein tyylikäs.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
HeavyMachinery
15.12.2011 10:16:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En itsekkään lämpeä otelaudassa oleville dotseille mutta 12-nauhan merkin haluan. Mikään ei ole oikeasti niin tyhmän näköistä kattella kun keikalla kitaristia joka tuijottaa kaula pitkällä otelaudan puolelle :D
 
- If it's too loud you are too old ! - Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
zuppermuhle
15.12.2011 11:34:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reunalistoilla ja mustalla otelaudalla otelautamerkkien puuttuminen on ihan tyylikästä. Joku ruusupuu sen sijaan näyttää tavallistakin halvemmalta.
 
"Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana."
tender.insanity
15.12.2011 12:05:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen ääripää:
http://www.guitar-academy.com/images/wallpapers/1280-neck.jpg
 
Kauhean näköistä. Enemmän bling-blingiä kuin 50 centin kaveripiirillä yhteensä.
 
Tinippa84
15.12.2011 12:09:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ole explorerin otelaudassa mitään merkkejä, sivussa on dotsit. Soittamisen kannalta mun mielestä nuilla otelautamerkeillä ei ole mitään merkitystä...
 
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
LesPaul70
15.12.2011 12:11:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Em. soittimissahan ei ole nauhoja ensinkään, niin että intonaation ja sormien asettelun kanssa pitää olla vielä tarkempana kuin kitaralla.
 
Jees, mutta toisaalta niillä ei pääsääntöisesti (jos nyt jätetään pois solistinen kikkailu tyyliin Sibeliuksen viulukonsertto) soiteta sointujakaan vaan yksittäisiä ääniä ja soinnut muodostuvat useasta eri jousisoittimesta soittamassa yhdessä.
 
Saa olla aikamoiset ihmemiessormet, että nauhattomalla kitaralla vetelisi sointuja siedettävän puhtaasti. Nauhojen kanssa riittää, että osa sormista on suurin piirtein oikeassa välissä, nauha hoitaa loput (edes tyydyttävästi).
 
Mikä biisi? http://muusikoiden.net/dyn/users/83923.jpg
Jos tunnistat, laita pikaviesti!
Sintti
15.12.2011 12:13:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän maailmasta sen verran löytyne kitaroita, joissa on otelaudassa merkit, ettei sinunkaan tarvitse huolehtia, että jäisit ilman kitaraa sen takia. Miksi autoissa pitää olla niin monenlaisia merkkejä ja malleja, kun minusta se Toyota Corolla DX oli niin hyvä? Ei kai kukaan oikeesti kaipaa muunlaista autoa kuin vanhan kunnon dexterin?
 
Krice
15.12.2011 12:28:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanezin akustisessa nylonissa jonka ostin ei ole otelautamerkkejä edes sivussa. Pro-malli.
 
hallu
15.12.2011 13:58:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minun elämää asemamerkit helpottaa, mutta siinä oteludan sivussa riittää itse otelaudalla ne ovat vain koristeita. Toisaalta pidän koristeista ja minusta suorakaiteen muotoiset on hienoja paitsi Stratossa ja Telessä pitää olla ne pallukat ja mielellään silleen Fender tyyliin, että ne kahdennentoista nauhan pallukat ovat hiukan lähempänä toisiaan kuin muissa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
kimurantti1
15.12.2011 16:18:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70: Jees, mutta toisaalta niillä ei pääsääntöisesti (jos nyt jätetään pois solistinen kikkailu tyyliin Sibeliuksen viulukonsertto) soiteta sointujakaan vaan yksittäisiä ääniä ja soinnut muodostuvat useasta eri jousisoittimesta soittamassa yhdessä.
 
Saa olla aikamoiset ihmemiessormet, että nauhattomalla kitaralla vetelisi sointuja siedettävän puhtaasti. Nauhojen kanssa riittää, että osa sormista on suurin piirtein oikeassa välissä, nauha hoitaa loput (edes tyydyttävästi).

 
Jep, nimenomaan näin, kyllä kitarassa on nauhat kyllä ihan syystä. Otin noi vaan esimekkinä siitä, että vaikka kuinka pitkään on soitettu kielisoittimia ilman nauhoja. Sointuja tai ei, klasarihommissa intonaation kanssa (ja sitä myöden sormien asettelu otelaudalle) on vielä paljon tarkempaa juttu kuin kevyessä musassa yleensä, eikä siellä mitään otelautamerkkejä tuijoteta.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Mandarax
15.12.2011 16:43:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuo tosiaan ennemminkin makuasia on kuin "muotijuttu" tai kitaranvalmistajan uusi kotkotus. Itse pidän, että kitarassa on mahdollisimman vähän sitä blingblingiä jolloin ne parit pikku yksityiskohdat oikeissa paikoissa saavat oikeanlaista huomiota. Ja tämähän on siis minun mielipiteeni..!
Kyllä sieltä kaupasta jokaiselle jotakin löytyy - ja jos ei ihan presiis sitä omaansa niin tilaustyönä sitten viimeistään.
Tänään lähtikin tilaukseen uusi customi eebenotelaudalla ilman mitään otelautamerkkejä (merkit toki otelaudan reunalistassa, eipä sitä muuta näekään kun seisaaltaan soittelee).
 
Less is more!
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Antti1
15.12.2011 16:46:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyi kamala, mustat pallot puuttuu mun stratosta. Loimua, bursti ja petsiäkin on laitettu mun kitaraan! Kamala teinihevikeppi, täytyy myydä pois. :(
 
Sellaiset multimegakokoiset otelautamerkit kyllä häiritsee välillä, jos ne osuu usean nauhavälin alueelle. Sivusilmällä on huomaavinaan jonkinlaisen merkin ja sit on sormi kuitenkin sillä 11. nauhavälillä 12. sijaan. Parempi, kun ei ole mitään. Sopii useasti omaan silmään paremmin niin, joskin poikkeuksiakin on. Jokaiselle jotain, onneksi.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
sustain65
15.12.2011 17:04:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin on hyvä ja käytännöllinen kuten omassa Ibanezissani:
http://www.ibanez.com/ElectricGuitars/model-S5470Q
 
Sakmongkol
15.12.2011 18:48:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.inlaysticker.com/
 
Tuolta voi ostaa tyhjään otelautaan vaikka minkälaiset merkit eikä maksa paljoa.
 
losli
15.12.2011 20:51:46 (muokattu 15.12.2011 20:53:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi otelautamerkit on hyvä olla ainakin siinä kaverin kitarassa tai bassossa. Sillon kun jammaillaan tai tehään biisejä on aika paljon helpompi seurata mitä toinen vetää.
 
Midrange
15.12.2011 21:58:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä pointteja tullut. Kenties olen liian old school kaveri tämän suhteen ja mun pitäis antaa jollekkin kitaralle ilman kaulan upotuksia tilaisuus.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
hallu
15.12.2011 22:48:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Toinen ääripää:
http://www.guitar-academy.com/images/wallpapers/1280-neck.jpg
 
Kauhean näköistä. Enemmän bling-blingiä kuin 50 centin kaveripiirillä yhteensä.

 
Itse en silmäkarkkia yleensä vierasta (joku raja sentään), mutta usein tulee mieleen että päteeköhän kitaroissa se vanha sanonta "rumat ne vaatteilla koreilee". Aina jotenkin epäilyttää, että tolkuttoman ylitsepursuavan koristelun taakse yritetään kätkeä jotakin (huonoa työstöjälkeä, huonoja materiaaleja, huonoa soundia, tms.).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Artist
16.12.2011 09:21:38 (muokattu 16.12.2011 09:22:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Aina jotenkin epäilyttää, että tolkuttoman ylitsepursuavan koristelun taakse yritetään kätkeä jotakin (huonoa työstöjälkeä, huonoja materiaaleja, huonoa soundia, tms.).
 
Tuskinpa kuitenkaan.
 
Vaan kukin tietysti tyylillään, itse tykkään joko pelkistetystä ulkonäöstä (joskin ihan käytännön syistä ne otelautamerkti ovat paikallaan) tai sitten kunnon överiksi vedetystä näyttävyydestä (tietyin rajoittein), esim. Gretschin Round Up on western-kuvioineen aivan törkeän hieno.
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «