Aihe: Monipuolista putkicomboa hyvistä cleaneista rockmenoon
1 2 3
PLO
15.12.2011 08:43:45
McNulty: Joo, taitaapi olla ns. viimeinen tweed-bassman tuo 5F6-A. Tykkään myös tweed-henkisestä särömaailmasta, joten tuo voisi siltäkin osalta olla kiva peli, vaikka pääpaino nimenomaan olisi puhtaassa (clean tone).

Kellään kokemusta moisesta? Tai Victorian vimpaimista ylipäätänsä?

Kaikesta päätellen pätevämpiä laitteita kuin miun edesmennyt Cornell.

Oletko yhtään zoomaillut, mistä noita Victoorioita saisi kätevimmin hommattua? Pitäisi kans kattella itselle jollain aikavälillä joku laatuisa ja kompakti 1x12 6V6 kombo tuon nuppi&kaappi yhdistelmän lisäksi. Välillä saa soittaa niin pienissä baarin nurkissa, ettei sinne mitään meinaa sopia.
McNulty
15.12.2011 09:27:12
PLO: Oletko yhtään zoomaillut, mistä noita Victoorioita saisi kätevimmin hommattua? Pitäisi kans kattella itselle jollain aikavälillä joku laatuisa ja kompakti 1x12 6V6 kombo tuon nuppi&kaappi yhdistelmän lisäksi. Välillä saa soittaa niin pienissä baarin nurkissa, ettei sinne mitään meinaa sopia.

Saksa tai Norja aikalailla yleisimmät paikat mistä olen katsonut. Siis proguitar.de sekä vintagegitar.no.

Tosin, nyt mä löin silmäni (tai ainakin silmäkulmani) FUCHS ODS-30 (tai mahdollisesti ODS-20) comboon. Vaikuttaisi kaikin puolin hyvältä vaihtoehdolta myös :)
If you ain't first, you're last!
dropD
15.12.2011 10:02:45

Vladi: Eilen combonhankintaprosessini nytkähti hieman eteenpäin, koesoitin Vox AC-15:ta ja Laney VC-30:stä vierekkäin.

Vox oli Vox eli kuulosti Voxilta. Ei mitään pahaa sanottavaa soundillisesti, tykkään todella paljon sekä cleaneista että säröpuolesta. Tuossa combossa oli varsin hyvänkuuloinen kaiku ja tremolokin. Tämä olisi selvä valinta, mutta se efektiloopin puute...

Voxin jälkeen Laney kuulosti kesytetyltä versiolta edellisestä. Puhtailla Laneysta puuttui kaikki se helisevä ylärekisteri, mistä Vox on tunnettu. Kuitenkin Lanikassa on selvästi pyritty samankaltaiseen soundiin, joten voisiko esim. elementillä olla vaikutusta? Säröpuoli oli erilainen Voxiin verrattuna, "Laneymainen". Ehkä aavistuksen hevimpi.

Testireissu vahvisti aikaisemmat arveluni, että Voxin soundi on se, minkälainen kelpaisi itselleni oikein mainiosti. Efektilooppi on vain senverta tärkeä osa omia sounditottumuksia, että siitä ei oikein voi joustaa. Hyvä reverb-pedaali löytyy jo ja tremolopedaali on rakenteilla, joten niitä ei tarvitse vahvarista löytyä. Voxilla ei taida olla efektiloopillista 1x12:sta comboa?

Varmasti elementti vaikuttaa paljon, vaikka kyllähän VOXit taitaa tuossa cleanin helskeessä olla aina oma juttunsa. Huomasithan lanikassa "bright" kytkimen ja "master tonen"? Näillä on aika paljon vaikutusta soundiin.
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Vladi
15.12.2011 10:08:05
dropD: Varmasti elementti vaikuttaa paljon, vaikka kyllähän VOXit taitaa tuossa cleanin helskeessä olla aina oma juttunsa. Huomasithan lanikassa "bright" kytkimen ja "master tonen"? Näillä on aika paljon vaikutusta soundiin.

Joo huomasin. Bright-kytkin tuntui tekevän soundista lähinnä pistävän ja karun(eng. harsh). Vaikka trebleä saikin lisää, se ei ollut ns. käyttökelpoista.
BoNey
15.12.2011 10:12:07

Voxilla ei taida olla efektiloopillista 1x12:sta comboa?

Tuo AC30-CC1 olisi yksi vaihtoehto missä olisi looppi. Uutena ei taida saada, mutta käytettynä noita liikkuu jonkin verran.
PeeJii
15.12.2011 12:17:57
Tosin, nyt mä löin silmäni (tai ainakin silmäkulmani) FUCHS ODS-30 (tai mahdollisesti ODS-20) comboon. Vaikuttaisi kaikin puolin hyvältä vaihtoehdolta myös :)

Varmaan ovatkin. Varsinkin jos semmoinen dumble-tyylinen soundi kiehtoo. Toi menee kyllä yli sun budjetin.

Miten sitten saman firman blackjack, josta on valmistunut kakkosversio taannoin. Se menisi varmaan siihen 2 kiloeuron budjettiin.
http://www.fuchsaudiotechnology.com/amp.php?id=6
McNulty
15.12.2011 13:28:41 (muokattu 15.12.2011 13:31:54)
PeeJii: Varmaan ovatkin. Varsinkin jos semmoinen dumble-tyylinen soundi kiehtoo.

Tavallaan soundiesikuvalla ei NIIN suurta merkitystä ole... pääasia kunhan on hyvä clean. Toki pidän esim. AC30:n ja Fender BF:n clean-soundeista. Tietysti hyvän määritelmiä on yhtä monta kuin on käyttäjää, mutta itse toivon isoa soundia (pikkucombosta). Liian usein pikkucombot soundaavat jotenkin purkkimaisilta. Hyvä clean on siis minulle tasapainoinen sekoitus täyteläistä, tummaa ja rikasta, mutta myös heleää yläkertaa, erottelevuutta jne. Eli sekoitus tummaa ja vaaleaa suklaata.

Olen todennut että hyvä clean on myös meikäläisen käytössä monipuolinen. Siksi haluaisin hyvin toimivan EQ:n ja jonkinlaisen treble/bright-kytkimen. Fuchs ODS:ssa olisi deep-kytkinkin vielä kaiken lisäksi. Sekä jazz/rock kuten ylä- ja keskiäänien potikassa boostit push/pull-tyylisesti.

Toi menee kyllä yli sun budjetin.
Miten sitten saman firman blackjack, josta on valmistunut kakkosversio taannoin. Se menisi varmaan siihen 2 kiloeuron budjettiin.
http://www.fuchsaudiotechnology.com/amp.php?id=6

Budjettia ei ole 100% kiveen hakattu (en tosin mielelläni hirveän montaa satasta yli 2 kilon investoi), ja toki käytetyn pirssin huolin myöskin. Eli sillä tavoin ovet ja ikkunat ovat ehdotuksille avoinna.

Fuchsin MustaJaakkokaan ei ole poissuljettu vaihtoehto, mutta jotenkin tuo ODS tuntuisi monipuolisemmalta clean-soundien osalta. Minulle tosiaan sillä säröpuolella ei ole juurikaan merkitystä. Löysin aikojen saatossa muutaman hyvän lattiapurnukan, joista saan tarvittavat särötouhut, etenkin jos pohjalla on se "maailman paras clean-soundi" :)

PS. Tuo Fuchs Clean Machine olis aivan mahtava vaihtoehto, mutta minulle 3-4 kertaa aivan liian tehokas. Jos siitä olisi 10-20W versio, niin mä luulen että täällä olisi tilin saldo pienentynyt välittömästi :)

PPS. Tsekkaan kuitenkin vakavissani tuon Bluetone-vaihtoehdon myöskin. Harrylla on paljon hyviä ideoita ja ratkaisuja.
If you ain't first, you're last!
PeeJii
15.12.2011 13:49:18
Budjettia ei ole 100% kiveen hakattu (en tosin mielelläni hirveän montaa satasta yli 2 kilon investoi), ja toki käytetyn pirssin huolin myöskin. Eli sillä tavoin ovet ja ikkunat ovat ehdotuksille avoinna.

Heitetään nyt sitten tämäkin mukaan...

http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ectPath=/Shops/musa/Products/502220
kimurantti1
15.12.2011 16:22:11
Vladi: Testireissu vahvisti aikaisemmat arveluni, että Voxin soundi on se, minkälainen kelpaisi itselleni oikein mainiosti. Efektilooppi on vain senverta tärkeä osa omia sounditottumuksia, että siitä ei oikein voi joustaa. Hyvä reverb-pedaali löytyy jo ja tremolopedaali on rakenteilla, joten niitä ei tarvitse vahvarista löytyä. Voxilla ei taida olla efektiloopillista 1x12:sta comboa?

Meinaatko sä ottaa säröt siitä Voxista itsestään vai pedaalista? Jos pedaalista, niin suosittelen kyllä miettimään efektiloopin tarvetta. Mä olen sitä mieltä muutamien kokeilujen perusteella, että jos säröt otetaan pedaaleista, looppia ei tarvita.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Jii-Gee
15.12.2011 16:28:19

BoNey: Tuo AC30-CC1 olisi yksi vaihtoehto missä olisi looppi.

kimurantti1: Meinaatko sä ottaa säröt siitä Voxista itsestään vai pedaalista?

Siis onko tossa kyseisessä Voxissa (toimiva..) särökanava,vai onko mallia 'volat kaakkon' -tyyppinen särö.. ??
Äijärokkia; WHOLE LOTTA 70's
kimurantti1
15.12.2011 16:31:45
Jii-Gee: Siis onko tossa kyseisessä Voxissa (toimiva..) särökanava,vai onko mallia 'volat kaakkon' -tyyppinen särö.. ??

Ainakin AC30CC2:ssa on master volume, niin että etuasteen saa ruvelle. Mistä kukakin tykkää, ihan kelvollinen reunasärö siitä mun mielestä lähti. Isompiin säröihin en sitä käyttäisi.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Vladi
15.12.2011 16:41:00
kimurantti1: Meinaatko sä ottaa säröt siitä Voxista itsestään vai pedaalista? Jos pedaalista, niin suosittelen kyllä miettimään efektiloopin tarvetta. Mä olen sitä mieltä muutamien kokeilujen perusteella, että jos säröt otetaan pedaaleista, looppia ei tarvita.

Efektilooppi tekisi elämäni helpoksi pedaalilautamielessä. Mulla on kuitenkin tälläkin hetkellä kolme eri vahvistinta joista kahta soittelen fiiliksen mukaan. Toisessa efektilooppi ja toisessa ei. Menee aikamoiseksi säätämiseksi, jos pitää pedaalilauta piuhoittaa joka soittotilannetta varten eri tavalla riippuen siitä, millä vahvarilla soitan. Rosot ja rocktouhutkin lähtis kyllä pedaalista tarvittaessa, ei siinä. Pitää vaan muistaa, että tän combon olis tarkoitus helpottaa elämääni, ei vaikeuttaa sitä. :)
BoNey
15.12.2011 16:48:24

Siis onko tossa kyseisessä Voxissa (toimiva..) särökanava,vai onko mallia 'volat kaakkon' -tyyppinen särö.. ??

Kyllä se minusta ihan toimiva on ja master volume siis löytyy. Toki saundi on huomattavasti parempi kun pääsee luukuttamaan, mutta hiljaisellakin toimii paremman puutteessa.
Ultrasonido
15.12.2011 17:31:03
Vladi: Efektilooppi on vain senverta tärkeä osa omia sounditottumuksia, että siitä ei oikein voi joustaa. Hyvä reverb-pedaali löytyy jo ja tremolopedaali on rakenteilla, joten niitä ei tarvitse vahvarista löytyä. Voxilla ei taida olla efektiloopillista 1x12:sta comboa?

En tiedä itse Voxista mitään, mutta eikös vahvistinkorjaajat, rakentajat tahi tuunaajat aika helposti efektilenkin rakenna? Olen ollut siinä käsityksessä että olisi osaavalle helppo, eikä välttämättä edes kallis homma. Voisiko joku ystävällisesti kiistää tai vahvistaa mutuiluni? Uudestahan tuo modaus ryssii takuun varmaan, mutta vanhassa vara parempi vai miten se oli, eikä vara venettä kaada, koska eno on siinä ensi kertaa pappia kyydissä jäniksen selässä ja silleen. Mutta efektilenkki on kyllä hyvä olla olemassa.
"It is the spectator, and not life, that art really mirrors. Diversity of opinion about a work of art shows that the work is new, complex and vital." -Oscar Wilde
Jucciz
15.12.2011 18:57:04 (muokattu 15.12.2011 19:04:28)
Vladi: Efektilooppi tekisi elämäni helpoksi pedaalilautamielessä. Mulla on kuitenkin tälläkin hetkellä kolme eri vahvistinta joista kahta soittelen fiiliksen mukaan. Toisessa efektilooppi ja toisessa ei. Menee aikamoiseksi säätämiseksi, jos pitää pedaalilauta piuhoittaa joka soittotilannetta varten eri tavalla riippuen siitä, millä vahvarilla soitan. Rosot ja rocktouhutkin lähtis kyllä pedaalista tarvittaessa, ei siinä. Pitää vaan muistaa, että tän combon olis tarkoitus helpottaa elämääni, ei vaikeuttaa sitä. :)

Itse asiassa ainakin mun pedaalilauta on rakennettu niin, että se toimii sekä loopin kanssa että ilman: vahvistimen eteen tulevan ketjun viimeinen pedaali sekä "looppiketjun" eka pedaali ovat laudassa fyysisesti vierekkäin, joten ensiksi mainitun pedaalin ulostulo on helppo kytkeä jälkimmäisen sisäänmenoon lyhyellä 10 senttimetrin patch-piuhalla, jos koko paketti halutaan vahvistimen eteen. Vielä kun molemmat em. pedaalit ovat laudan takarivissä, on liitännät helposti esillä. Loopin kanssa sitten vaan vedän pari pitkää piuhaa enemmän (ja muistathan, miten näppärä keksintö suojasukka on!), mutta itse laudan piuhoitusta ei tarvitse muokata mitenkään. Voin demota järjestelyäni paikan päällä lähipäivinä. :)

Eli tuosta violetista Mojo Vibestä piuha vaan Nova Delay:hin ja näin on koko paketti yhdessä ketjussa. RC Boosterista pihalle: sooloboostin pidän ketjun viimeisenä, jotta koko paketin volume varmasti kasvaa.

https://photos-4.dropbox.com/i/o/Px … 688/1324058400/cf66c1a/DSC_1256.jpg
(Enter osoiteriville)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
HeavyMachinery
15.12.2011 19:28:55 (muokattu 15.12.2011 19:29:48)

Vladi: Efektilooppi tekisi elämäni helpoksi pedaalilautamielessä. Mulla on kuitenkin tälläkin hetkellä kolme eri vahvistinta joista kahta soittelen fiiliksen mukaan. Toisessa efektilooppi ja toisessa ei. Menee aikamoiseksi säätämiseksi, jos pitää pedaalilauta piuhoittaa joka soittotilannetta varten eri tavalla riippuen siitä, millä vahvarilla soitan. Rosot ja rocktouhutkin lähtis kyllä pedaalista tarvittaessa, ei siinä. Pitää vaan muistaa, että tän combon olis tarkoitus helpottaa elämääni, ei vaikeuttaa sitä. :)

Miksi et tee/laita siihen lautaan interfacea jolla saisit vain piuhat kykemällä looppi kaman mukaan.
- If it's too loud you are too old ! - Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Jucciz
15.12.2011 19:40:57
HeavyMachinery: Miksi et tee/laita siihen lautaan interfacea jolla saisit vain piuhat kykemällä looppi kaman mukaan.

Tuo mun ehdottama yhden patch-piuhan taktiikka maksaa tasan sen patch-piuhan verran, jos pedaalit on järkevästi sijoiteltu. Ei ainakaan kauhean kallis kokeilu. ;)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
javia
15.12.2011 20:50:52
Mummielestä yksikanavaisen vahvarin kanssa ei tarvitte mitään looppeja. Säröt näissä otetaan yleensä pedaaleista. Dilsat, reverbit ja muut muljuttimet kuulosta paljon elävämmältä ja paremmalta ihan etusessa. Kaksikanavaiset sitten on erikseen.
Man With Bad Tone Laughs Alone!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)