Aihe: Neuvokaa Lavamiksauksesta | |
---|
töräytän 12.12.2011 15:11:45 (muokattu 14.12.2011 11:43:14) | |
|
HUOM! Ketju on siirretty Studiotyöskentely-palstalta. Moderaattori
Help! kirjoitin tänne kun ei parempaakaan foorumia löytynyt. Eli kysymys on: Äänitän lauluni ja tausta on synalla. Genre on jazz ja tanssimusiikki. Aikani equttua ja kokeiltua niin Kuulokkeista (sellaiset 40 euron) kuuluu mielyttävä täyteläinen lämmin tasapainioinen soundi. Mutta kun sitä kuuntelen Pc kaikuttimille niin se on ihan lattea ja vaatimatonta samoin jos pistän sen PA kautta ulos niin ei vieläkään saavuta samaa, vaikka minusta pitäs kuulua yhtä hyvältä tai paremmalta. Pöntöt on QSC:n ja mikseri Yammun 01V Kertokaa taitavammat ehdotuksia missä mulla mättää?? |
|
töräytän: Kertokaa taitavammat ehdotuksia missä mulla mättää?? Sun kuuntelulaitteisto on erittäin puutteellinen. Jos sä haluat tehdä vakavastiotettavaa jälkeä, niin välineistön on myös syytä olla sellaiseen kelpaavaa. Sä tarvitset hyvät monitorikaiuttimet akustisesti asiallisessa tilassa, jos meinaat tehdä kaiuttimille miksauksen. Jos aiot tehdä kuulokkeita varten, niin osta hyvät kuulokkeet. Miten mikään tässä muuten liittyy lavamiksauksiin? "Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!" |
kmh 12.12.2011 15:30:13 | |
|
Kuten yllä viitattiin, tässä päästään juuri siihen että miksi on tärkeää olla tarpeeksi hyvä kuuntelukalusto. Törmäsin itse samaan aiemminm eli miksasin jotain niin että se kuulosti omasta mielestä hyvältä, ja heti kun kuunteli sitä jollain muulla laitteella piti ottaa muistiinpanoja ja mennä korjaamaan ilmi tulleita ongelmia. Kun nyt on hieman tarkemmat kaiuttimet/kuulokkeet, tulee noita paluureissuja vähemmän, mutta eivät ne silti kokonaan pois tipu. |
anapena 12.12.2011 16:09:23 (muokattu 12.12.2011 16:10:00) | |
|
Jos äänilähde, olosuhteet ja kalusto on kunnossa, niin ei sitä kauheasti tarvitse equtella, varovasti jostain, jos siltä tuntuu. Ajatuksena luomu ja luonnollisuus. Luulenpa, että eniten tässä on kyse dynamiikan hallinnasta, kompressoinnista ja limitoinnista. Varovasti ja vähän kerrallaan siinäkin asiassa, tekemällä ja kuuntelemalla oppii. |
|
Antti1: Sun kuuntelulaitteisto on erittäin puutteellinen. Jos sä haluat tehdä vakavastiotettavaa jälkeä, niin välineistön on myös syytä olla sellaiseen kelpaavaa. Sä tarvitset hyvät monitorikaiuttimet akustisesti asiallisessa tilassa, jos meinaat tehdä kaiuttimille miksauksen. Jos aiot tehdä kuulokkeita varten, niin osta hyvät kuulokkeet. Miten mikään tässä muuten liittyy lavamiksauksiin? ----------------------------------------------------------------- No lähinnä Kokonaisuuden kuuntelen Kuulokkeilla sen minkä talletankin PC:lle Perinteisen teidän tarkoittaman studiomonitoroinnin skippaan, ja on ajatus siis liveäänestä lavalle saada se kuulostamaan yhtähyvältä jotenkin se hyvä laulun syvyys ja tunne ja läsnäolo katoaa heti kun soittaa saman ulos kaiuttimista. Ymmärrän että tilan akustiikallakin on merkityksensä mutta jos kaiuttimein ihan läheltä kuuntelee niin vileä pitäs saada kuulostamaan samalle kuin Kuulokkeistakin. Tilat on n. 50 - 500 hengen eli huoneiden kuutiotilavuuden sen mukaisesti Pääsekö ton Equttamaan vai onko merkitystä PA-kaiuttimien ja vahvistiminen vaikutusta kuin paljon? |
|
töräytän: Perinteisen teidän tarkoittaman studiomonitoroinnin skippaan, ja on ajatus siis liveäänestä lavalle saada se kuulostamaan yhtähyvältä Niin siis mitä sä nyt oot tarkalleen ottaen tekemässä? Onko sulla joku keikkataltiointien äänittäminen ja jälkikäsittely kyseessä? Haluatko sä saada sen esityksen kuulostamaan hyvältä livenä, toistettuna pa-kamoista valmiiksi käsiteltynä tallenteena, vai haluatko siitä live-esityksestä hyvän tallenteen? Jos sä teet jonkun tallenteen, niin miksi sä ton monitoroinnin meinaat ohittaa? Se on erittäin merkittävä osa tuotantoketjua ja ilman kunnollisia tarkkailuvälineitä on erittäin vaikea onnistua. Livetilanteessa näistä tosin harvemmin on hyötyä, ellei pääse erilliseen eristettyyn tarkkaamoon tms. Livetallenteen kohdalla mun mielestä on parasta saada mahdollisuuksien mukaan kaikki kama omille raidoilleen ilman minkäänlaista efektointia ja käsittelyä. Siihen lisäksi vielä saliääni tuomaan vähän mehua ja liimaa kokonaisuuteen. Jälkeenpäin sitten paketti kasaan ihan normaalisti miksaamalla. jotenkin se hyvä laulun syvyys ja tunne ja läsnäolo katoaa heti kun soittaa saman ulos kaiuttimista. Onko mikkivalinta ja laulutekniikka kunnossa? Tuleeko sieltä suusta ylipäätään sitä syvyyttä, tunnetta ja läsnäoloa, vai onko se vain laulajalle itselleen välittyvä tunne ennen totuuden kuulemista? Pääsekö ton Equttamaan vai onko merkitystä PA-kaiuttimien ja vahvistiminen vaikutusta kuin paljon? Niin pääseekö minkä ekvalisoimaan? Sehän riippuu kamoista, kyllä eq:ta aina saa ruuvattua tarpeen vaatiessa. Se on taas aivan eri asia, että auttaako ylimääräinen ruuvaaminen välttämättä yhtään mitään. Liveäänentoistossa se äänentoistokalustokin on erittäin olennaisessa roolissa äänenlaadun kannalta. Monet hiukan edullisemmatkin kamat soivat ihan ok hiljaisella, mutta harvat livetilanteet kuitenkaan aivan kovin hiljaisia ovat. Mutta loppuun vielä: kerro nyt rauhassa, selkeästi ja rautalangasta vääntäen, että mitä olet tekemässä ja millaisella kalustolla. Vielä parempaa olisi, jos pystyisit laittamaan näytteen tekeleistäsi. Mieluiten raakaa materiaalia ilman muokkauksia ja halutessasi referenssiksi käsitellyn version. "Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!" |
töräytän 13.12.2011 03:28:47 (muokattu 13.12.2011 03:29:26) | |
|
Mutta loppuun vielä: kerro nyt rauhassa, selkeästi ja rautalangasta vääntäen, että mitä olet tekemässä ja millaisella kalustolla. Vielä parempaa olisi, jos pystyisit laittamaan näytteen tekeleistäsi. Mieluiten raakaa materiaalia ilman muokkauksia ja halutessasi referenssiksi käsitellyn version. No siis ihan perinteinen lava/ravintola keikalle haluun hyvän äänen.. en ota taltiointia, vaan ihmisille sitä soitetaan.. mutta lähinnäreferenssinä homma kuulosta hyvältä mun kuulokkeissa mutta ei kaiuttimissa pöntöt on QSC K10 sarjaa plus QSC K subbari Kiippari yamaha joss itsesttän monelaista säätömahdoliisuutta ja mikki akgD7 Lavamikseri on yamhan digi 01V jossa kanavakohtaiset säätimet. Tällä hetkellä ite käytän vian yhtä kanavaa muut on varattu sitten muita laulajia ja fonistia varten sekä kontralle Bassolle
KUn nyt ensin saisi oman soundin hyäksi niin varmaan ne muutkin sit tulee samalla |
Antti1 13.12.2011 03:52:55 (muokattu 13.12.2011 03:54:19) | |
|
töräytän: No siis ihan perinteinen lava/ravintola keikalle haluun hyvän äänen.. en ota taltiointia, vaan ihmisille sitä soitetaan.. Aha, ensimmäisessä pätkässä sanoit äänittäväsi laulua. :) Mä en keksi mitään syytä, miksei noilla kamoilla saisi laulusoundia kuntoon. Pystytkö kuvailemaan tarkemmin mikä siinä on vikana? Tuleeko kamoista ylipäätään sun mielestä hyvän kuuloista kamaa läpi? Oletko virittänyt ne jonkinlaisella prossulla toimimaan optimaalisesti, vai onko välissä ainoastaan tuo mikseri? Jokatapauksessa mä aloitan livehommissa aina poistamalla kaiken turhan mudan ja molotuksen alemmilta taajuuksilta. Siihen uhrautuu yleensä vähintään yksi parametrinen kaista ja alapääleikkuri, usein tekisi mieli tehdä enemmänkin jotain. Sitten mikistä ja laulajasta riippuen jostain haetaan ärsyttävä liiallinen preesenspiikki vähän kevyemmäksi ja lopuksi pieni silaus yläpäätä takaisin hyllykorjaimella. Siihen perään sitten tarpeen mukaan kompressori, jolla kaivetaan sitä hönkimistä ja intiimimpää soundia, sekä tietysti lanataan tulkitsijan dynamiikantajua yleisön käsitystä paremmin vastaavaksi. Perään vielä joku sopivan lämminhenkinen kaiku, niin paketti on jotakuinkin kasassa. "Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!" |
|
Jokatapauksessa mä aloitan livehommissa aina poistamalla kaiken turhan mudan ja molotuksen alemmilta taajuuksilta. Siihen uhrautuu yleensä vähintään yksi parametrinen kaista ja alapääleikkuri, usein tekisi mieli tehdä enemmänkin jotain. Sitten mikistä ja laulajasta riippuen jostain haetaan ärsyttävä liiallinen preesenspiikki vähän kevyemmäksi ja lopuksi pieni silaus yläpäätä takaisin hyllykorjaimella. Siihen perään sitten tarpeen mukaan kompressori, jolla kaivetaan sitä hönkimistä ja intiimimpää soundia, sekä tietysti lanataan tulkitsijan dynamiikantajua yleisön käsitystä paremmin vastaavaksi. Perään vielä joku sopivan lämminhenkinen kaiku, niin paketti on jotakuinkin kasassa. Wauhh no niin puhutaan jo samasta aidanseipäästä :_) johan olikin monta pointtia. pitää ihan miettiä.. voisin pistää sulle yhden filen johonki mailiisi ?+ niin sit voisin selitää mikä kohta siitä putoo matkalla jos sen voit vielä tuupata 5000 PA vehkeen läpi ja verrata lähtöä Kuulokemonitorintiin.. niin alkasin uskoo että se olis mahdollista PS. moon ihan aloitelija näis mix hommissa.. soittaja kun oon.. mutta hyvä soundi ja kokonaisuus poikii keikkoja terv MM |
|
töräytän: Jokatapauksessa mä aloitan livehommissa aina poistamalla kaiken turhan mudan ja molotuksen alemmilta taajuuksilta. Siihen uhrautuu yleensä vähintään yksi parametrinen kaista ja alapääleikkuri, usein tekisi mieli tehdä enemmänkin jotain. Sitten mikistä ja laulajasta riippuen jostain haetaan ärsyttävä liiallinen preesenspiikki vähän kevyemmäksi ja lopuksi pieni silaus yläpäätä takaisin hyllykorjaimella. Siihen perään sitten tarpeen mukaan kompressori, jolla kaivetaan sitä hönkimistä ja intiimimpää soundia, sekä tietysti lanataan tulkitsijan dynamiikantajua yleisön käsitystä paremmin vastaavaksi. Perään vielä joku sopivan lämminhenkinen kaiku, niin paketti on jotakuinkin kasassa. Wauhh no niin puhutaan jo samasta aidanseipäästä :_) johan olikin monta pointtia. pitää ihan miettiä.. voisin pistää sulle yhden filen johonki mailiisi ?+ niin sit voisin selitää mikä kohta siitä putoo matkalla jos sen voit vielä tuupata 5000W PA vehkeen läpi täysillä tehoilla verrata lähtöä Kuulokemonitorintiin.. niin alkasin uskoo että se olis mahdollista PS. moon ihan aloitelija näis mix hommissa.. soittaja kun oon.. mutta hyvä soundi ja kokonaisuus poikii keikkoja terv MM |
|
Voiskohan tällaiseta laitteesta olla apua jos sen vielä pistää päämikserin ja aktiivi kajareiden väliin?? http://www.dspeaker.com/fi/kotisivu.shtml |
|
töräytän: Voiskohan tällaiseta laitteesta olla apua jos sen vielä pistää päämikserin ja aktiivi kajareiden väliin?? http://www.dspeaker.com/fi/kotisivu.shtml Mitä äkkiä tuosta laitteesta juttuja luin niin toi on tarkoitettu ilmeisesti kotihi-fi-systeemeihin. Voi se toki PA:ssakin toimia, mutta jos sulla on QSC:n pöntöt ja yammun digitiski niin kyllä niistä pitäisi hyvää tai vähintään siedettävää soundia saada ilman tuollaistakin. Noihan on jo ihan kunnon vehkeitä. Aika tyyriskin toi boksi on. Tolla rahalla palkkaa jo äänimiehen pitämään yksityistunteja PA:n virittämisestä ja muusta :D |
|
töräytän: Eli kysymys on: Äänitän lauluni ja tausta on synalla. Genre on jazz ja tanssimusiikki. Aikani equttua ja kokeiltua niin Kuulokkeista (sellaiset 40 euron) kuuluu mielyttävä täyteläinen lämmin tasapainioinen soundi. Mutta kun sitä kuuntelen Pc kaikuttimille niin se on ihan lattea ja vaatimatonta samoin jos pistän sen PA kautta ulos niin ei vieläkään saavuta samaa, vaikka minusta pitäs kuulua yhtä hyvältä tai paremmalta. Pöntöt on QSC:n ja mikseri Yammun 01V Kertokaa taitavammat ehdotuksia missä mulla mättää?? Toi lähtökohta "mielyttävä täyteläinen lämmin tasapainioinen soundi" kuulokkeista suoraan korviin, saattaa olla vaikea toteuttaa kun tilassa olet aina paikan armoilla. Onko kompressoinnit ja kaiut kunnossa ? Mikä mikki ? saatko riittävän botnen / yläkerran ulos PA:sta ? Tolla setillä ihan ilman korjauksia soundi on perushyvä esim jollain SM58:lla. Siihen sitten maun mukaan mikseristä löytyvä kompura ja tilat niin kyllä sellasella vetelee vallan mainiosti. QSC:n K10 asentoon EXT SUB, Vocal boost=flat, molempien K10:ien volat klo12.00 sekä subin vola klo 15.00 ja eikun menoksi. my 25c . . Time you enjoy wasting, was not wasted ! |
|
töräytän: Eli kysymys on: Äänitän lauluni ja tausta on synalla. Genre on jazz ja tanssimusiikki. ...... Aikani equttua ja kokeiltua niin Kuulokkeista (sellaiset 40 euron) kuuluu mielyttävä täyteläinen lämmin tasapainioinen soundi. Mutta kun sitä kuuntelen Pc kaikuttimille niin se on ihan lattea ja vaatimatonta No siis ihan perinteinen lava/ravintola keikalle haluun hyvän äänen.. en ota taltiointia, vaan ihmisille sitä soitetaan.. mutta lähinnäreferenssinä homma kuulosta hyvältä mun kuulokkeissa mutta ei kaiuttimissa
Minä en nyt ihan vieläkään hahmottanut tarkoitusperiäsi. Käsitin noista viesteistä sen, että olet livekeikalla taltioinut esityksen jollain tapaa ja nyt yrität saada sen kuuluviin sillä tavalla, kuin se keikalla kuuluu? Humpasta rautalankaan...
http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie |
|
Vähän on sekavaa joo mutta ihmetellään nyt. Lähtökohtaisesti ei voi koskaan odottaa kahden erilaisen ja erimerkkisen ääntä ulostavan laitteen kuulostavan samalta. Eli kun ruuvaat sitä kanava eqvalisaattoria kuulokkeet päässä niin soundi on PA:n puolella vähemmän tai enemmän erilainen. tässä tapauksessa nähtävästi enemmän. Kun et kerran nauhoita niin voit yrittää pärjätä sillä huonommalla soundilla itse ja tehdä sen hyvän soundin yleisölle. Ja kun teet yleisölle soundia niin unohda ne kuulokkeet. Ei autoakaan saa ehjänä perille silmät sidottuina. Täs vois olla kaikkein yksinkertaisin ratkaisu splitata kaikki miksuttimelle tuleva kama ja tehdä toisesta PA:lle soundi ja toisesta kuulokkeille. Halpaa ja helppoa. toinen kalliimpi ja monimutkaisempi on oma master eq kuulokkeille ja PA:lle. en noist digitiskeistä silleen tiedä mutta voishan tossa 01Veessä pystyy tän toteuttaa ilman lisälaite hankintoja. Miksi laulaa nuotilleen kun nuotin vieressä on enemmän tilaa! |
|
humppahanuristi: Minä en nyt ihan vieläkään hahmottanut tarkoitusperiäsi. Käsitin noista viesteistä sen, että olet livekeikalla taltioinut esityksen jollain tapaa ja nyt yrität saada sen kuuluviin sillä tavalla, kuin se keikalla kuuluu? Ei kuin päinvastioin treeneis kuunnellut ja säätänyt kaiken luureilla hyväksi mutta keikalla ulostuol ei ole ollenkaan samaa luokkaa.. enkä tiedä miksi ja mitä pitäs tehdä. |
töräytän 14.12.2011 17:25:32 (muokattu 14.12.2011 17:28:04) | |
|
Tumppi38: Toi lähtökohta "mielyttävä täyteläinen lämmin tasapainioinen soundi" kuulokkeista suoraan korviin, saattaa olla vaikea toteuttaa kun tilassa olet aina paikan armoilla. Onko kompressoinnit ja kaiut kunnossa ? Mikä mikki ? saatko riittävän botnen / yläkerran ulos PA:sta ? Tolla setillä ihan ilman korjauksia soundi on perushyvä esim jollain SM58:lla. Siihen sitten maun mukaan mikseristä löytyvä kompura ja tilat niin kyllä sellasella vetelee vallan mainiosti. QSC:n K10 asentoon EXT SUB, Vocal boost=flat, molempien K10:ien volat klo12.00 sekä subin vola klo 15.00 ja eikun menoksi. my 25c . . Kiitos ajatuksistasi. näin olenkin juuri konfannut.. ja nyt rauhassa kokeillut ja todennut että QSC:n diskantti toisto on liian hyvä eli pitää enemmän equta mikseristä koko yläpäätä alas. Haen sellaista Klabbimaista lopputulosta. M Aronkin laulu kuulosta kivalta. Mikkinä mulla on kokeillut AKG D12 ikuvanha loistava alle 10000 keikkaa tehty ja tää uus AKG D7 eroo ei paljoa ole, paitsi että tää antaa 30% enemmän ääntä ja tietysti hintaakin on PS.ennekin on taisteltu samojen ongelmien kanssa eli vanhat Meazit oli aika peltisen ääniset,, sit accusetit oli jo hyvät tosin iso tajuus kuoppa keskellä. mutta parhaat oli Dynacordit jne... muita surkeuskia en ees muista hyvässä enkä pahassa.. |
|
töräytän: Ei kuin päinvastioin treeneis kuunnellut ja säätänyt kaiken luureilla hyväksi mutta keikalla ulostuol ei ole ollenkaan samaa luokkaa.. enkä tiedä miksi ja mitä pitäs tehdä. Siis treeneissä miksaat kuulokkeisiin hyvänkuuloista ja ei kuulosta äänentoiston kautta keikalla hyvältä. Ja keikalla työnnetään PA:sta ulos livemusiikkia eli oikea bändi? Sanoisin, että turha siellä treeniksellä on säätää liveääntä keikkaolosuhteisiin, koska tila on aina eri. Keikalla miksataan tilanteen mukaan kuulostamaan hyvältä eikä sielläkään kuulokkeilla. Humpasta rautalankaan...
http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie |
ÄM 14.12.2011 22:59:20 (muokattu 14.12.2011 23:01:34) | |
|
No tota, mitä itte myös 01v96:sta käyttelen ja luurit päässä myös hiukan ennalta soundeja säädellyt, mieleen tulee seuraavaa: Master-eq:lla ja yläpäiden ja subbarien tasoja säätämällä kantsii aina ekaks koittaa saada se setti soimaan ns. oikein. Sen jälkeen on yksittäisten kanavien soundin säätö aika paljon helpompaa, eikä joka kanavaa tarvii ruuvata niin perkeleesti. Meillä ainakin pysyy kanavakohtaiset säädöt melko samoilla sfääreillä, kunhan vaan setin soinnin saa ensin kohdalleen. Aikanaan oli aina jotenkin se fiilis, että laulu soundia vaan ei saanu kohdalleen, oli kireää ja muuta. Sit kun rupes enempi keskittymään tohon master-eq:hun, niin se on ollu aika jees aina. Iso apu varmaan oli, kun huomattiin, että ainakin noiden meidän RCF:n muovipurkkien tapauksessa saa ylätaajuuksia hyllyttää alas monasti aika paljonkin. Sen jälkeen on ollu laulussa karkeesti niin, että alaleikkuri johonkin satasen tienoille, jopa paremmalle puolelle, jossain 300:ssa on pieni tiukka tiputus ja välillä nostellaan jotain 8khz:aa pikkuisen. Se, mitä mä oon luureilla esityötä tehnyt, on kyllä ollut lähinnä rumpuosastoa ja dynamiikka juttuja siinä. Kyllä kokeilisin tolla teidän setillä säätää trenarilla ihan kaiuttimien kautta, luurien sijaan. Ja tosiaan, tila ratkaisee paljon, mutta koitat hakea siellä, mikä asia vaikuttaa mitenkin, laulusoundiin, niin pääset varmaan jo hiukan lähemmäks, keikkatilannetta odotellessa. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! |
töräytän 15.12.2011 09:47:56 (muokattu 15.12.2011 09:48:54) | |
|
Aikanaan oli aina jotenkin se fiilis, että laulu soundia vaan ei saanu kohdalleen, oli kireää ja muuta. Sit kun rupes enempi keskittymään tohon master-eq:hun, niin se on ollu aika jees aina. Iso apu varmaan oli, kun huomattiin, että ainakin noiden meidän RCF:n muovipurkkien tapauksessa saa ylätaajuuksia hyllyttää alas monasti aika paljonkin. Sen jälkeen on ollu laulussa karkeesti niin, että alaleikkuri johonkin satasen tienoille, jopa paremmalle puolelle, jossain 300:ssa on pieni tiukka tiputus ja välillä nostellaan jotain 8khz:aa pikkuisen. Se, mitä mä oon luureilla esityötä tehnyt, on kyllä ollut lähinnä rumpuosastoa ja dynamiikka juttuja siinä. Kyllä kokeilisin tolla teidän setillä säätää trenarilla ihan kaiuttimien kautta, luurien sijaan. Ja tosiaan, tila ratkaisee paljon, mutta koitat hakea siellä, mikä asia vaikuttaa mitenkin, laulusoundiin, niin pääset varmaan jo hiukan lähemmäks, keikkatilannetta odotellessa. Kiitos ajatuksistasi! Juuri näin lähinnä Laulun soundi vaan ei tyydytä,, muu mus pelittää hyvin. Pulun ohjeessa oli että (studiossa) pitäs vetää 800HZ jyrkästi pois kun siellä ei ole mitään tärkeetä infoa ja se tekee ilmavuutta. En oo tosta ihan varma miten se lavalla toimis. Sit tos toisessa ohjeessa puhuttain n. yleisesti 500Hz vois tehä kuoppaa ja laululle tulis tilaa. Pitänee ottaa ihan päivä säätämis harjotukseen kun pääsee jonnekin isoon tilaan sitä ei kotonaan vois möykätä kuin esisäädöin luurien kautta . |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|