Musiikkia korville 13.12.2011 12:59:52 | |
---|
Sirmakka-ukko: Kannatan tätä ajatusta, ettei tuota uskonnollista aivopesua aloiteta kouluissa yhtenä "totuutena" jo pennuista asti. Omina kouluaikoinani koin uskontotunnit valehteluineen ahdistavina kokemuksina, joiden jatkumona rippikoulu niitä vain lisäsi. Mä en kannata. Nykyisin koulussa opetettava uskonto ei mielestäni ole mitään aivopesua. Se kulkeekin nimellä uskonto ja elämänkatsomusoppi ja kyllä siinä käsitellään uskontoa ja uskontoja paljon laajemmin kuin pelkästään kristinuskon näkökulmasta. Yks koulun funktio on kuitenkin yleissivistys ja tuo mun mielestä palvelee tarkoitustaan varsin hyvin. Ite uskon evoluutioteoriaan, mutta silti mun mielestä uskonnon nykyopetus tulee säilyttää em syistä. Ja tää on offtopickia, mutta en oo pahoillani. :) By: MK |
isojussi 13.12.2011 13:50:31 | |
---|
Sirmakka-ukko: Kannatan tätä ajatusta, ettei tuota uskonnollista aivopesua aloiteta kouluissa yhtenä "totuutena" jo pennuista asti. Omina kouluaikoinani koin uskontotunnit valehteluineen ahdistavina kokemuksina, joiden jatkumona rippikoulu niitä vain lisäsi. Niin - näin käy, jos ei näe metsää puilta ... siis opettaja tai oppilas. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Tankero 13.12.2011 14:05:57 | |
---|
isojussi: Niin - näin käy, jos ei näe metsää puilta ... siis opettaja tai oppilas. Oppilashan on nimenomaan tässä tapauksessa nähnyt. Uskonto ei siis ole filosofinen näkemys. Se ei ole rationaalinen oppijärjestelmä. Mutta se on jokin, joka eittämättä pesii aivoissamme. ..paras analogia uskonnolle on viruksen aiheuttama oireyhtymä. Niin totta tämä Kari Enquistin toteamus. Humppajyrä |
isojussi 13.12.2011 14:25:17 | |
---|
Tankerolle oli tässä välissä painettava plussaa: Mun näkökannasta Jeesus oli enempi filosofi - tai mä haluun sisäistäöä hänen opetuksiensa filosofian. Muusta puitteista en niinkään perusta. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Ukko 13.12.2011 16:50:24 | |
---|
Musiikkia korville: Mä en kannata. Nykyisin koulussa opetettava uskonto ei mielestäni ole mitään aivopesua. Se kulkeekin nimellä uskonto ja elämänkatsomusoppi ja kyllä siinä käsitellään uskontoa ja uskontoja paljon laajemmin kuin pelkästään kristinuskon näkökulmasta. Yks koulun funktio on kuitenkin yleissivistys ja tuo mun mielestä palvelee tarkoitustaan varsin hyvin. Ite uskon evoluutioteoriaan, mutta silti mun mielestä uskonnon nykyopetus tulee säilyttää em syistä. Totta on että opetus kulkee nykyään enempi moraalin tms. linjoilla kuin sen pakkosyötön ainoasta oikeasta uskonnosta, mitä meikäläisen ikäluokalle ala-asteella tyrkytettiin (tarkistin juuri kakruilta). COVS jäsen nro 6 |
EP 13.12.2011 17:00:30 | |
---|
Ukko: Ei kulttuuri katoa vaan ennemminkin muuttuu aikojen myötä. Kuule se on sama asia silloin kun ne sekoittuu keskenään! |
EP 13.12.2011 17:03:34 (muokattu 13.12.2011 17:04:07) | |
---|
Sirmakka-ukko: Kannatan tätä ajatusta, ettei tuota uskonnollista aivopesua aloiteta kouluissa yhtenä "totuutena" jo pennuista asti. Omina kouluaikoinani koin uskontotunnit valehteluineen ahdistavina kokemuksina, joiden jatkumona rippikoulu niitä vain lisäsi. No enpä kokenu minään aivopesuna ollenkaan, opetusaine siinä missä muutkin, eikä ahdistanu sen enempää kun koulu muutenkaan. Hehee! Kotoa tulleet opit varmaan vaikuttaa tuossa iässä paljon enemmän kun koulu. |
poppamies 13.12.2011 17:20:12 | |
---|
Ukko: Totta on että opetus kulkee nykyään enempi moraalin tms. linjoilla kuin sen pakkosyötön ainoasta oikeasta uskonnosta, mitä meikäläisen ikäluokalle ala-asteella tyrkytettiin (tarkistin juuri kakruilta). Minusta kuitenkin on kyse yhdestä länsimaisesta kulttuuriperinteestä. Onhan se kelvannut toistatuhattavuotta. Eikä se ole minusta tyrkyttämistä jos opettaa lapsille raamatun arvoja. Onhan se eräänlainen selviytymisopas. Kyllä jokainen nuori sitten ottaa omalla kohdallaan kantaa miten niihin suhtautuu. Se on minusta osoitus jonkinlaisesta paniikista, tai pelkuruudesta jos ei edes uskalla kuunnella ennen kuin menee puuhun. Mulla on Ukko sellainen mielikuva että sullakin on kirkkoväkeä molemmin puolin. Saatan toki olla väärässäkin ja siitä silloin pahoitteluni ;) G strings are for strippers |
Sirmakka-ukko 13.12.2011 18:01:14 | |
---|
EP: No enpä kokenu minään aivopesuna ollenkaan, opetusaine siinä missä muutkin, eikä ahdistanu sen enempää kun koulu muutenkaan. Hehee! Kotoa tulleet opit varmaan vaikuttaa tuossa iässä paljon enemmän kun koulu. Saattaa olla kotiasioillakin osuutensa. Kun kysyy opettajalta kouluaikana selkeän kysymyksen uskontotunnilla ja saa siiihen täysin valheellisen vastauksen, joka kotona oikaistaan, niin silloin menee viimeistään mielenkiinto ja usko koko opetukseen. Koettu asia omakohtaisesti. |
EP 13.12.2011 18:07:27 | |
---|
poppamies: Minusta kuitenkin on kyse yhdestä länsimaisesta kulttuuriperinteestä. Onhan se kelvannut toistatuhattavuotta. Eikä se ole minusta tyrkyttämistä jos opettaa lapsille raamatun arvoja. Onhan se eräänlainen selviytymisopas. Kyllä jokainen nuori sitten ottaa omalla kohdallaan kantaa miten niihin suhtautuu.. Plussan arvoinen + |
Ukko 13.12.2011 18:26:51 | |
---|
EP: Kuule se on sama asia silloin kun ne sekoittuu keskenään! Kehitystä katsopas. COVS jäsen nro 6 |
Ukko 13.12.2011 18:33:12 (muokattu 13.12.2011 18:34:06) | |
---|
poppamies:Mulla on Ukko sellainen mielikuva että sullakin on kirkkoväkeä molemmin puolin. Saatan toki olla väärässäkin ja siitä silloin pahoitteluni ;) Kylä on niin. Vanhemmat ja kaksi broidia kanttoreina. Euk.. eiku vaimo seurakunnalla duunissa. 8:aan ikävuoteen asti asuttu yhteisöissä jotka on koostunut papeista, kanttoreista sunmuista. Ja siitä huolimatta olen onnistunut välttymään aivopesulta. Ei paha (paitsi minä itse :) Aika hyvin muuten keskustelu lähti taas rönsyilemään alkuperäisestä : ) COVS jäsen nro 6 |
hvinnamo 13.12.2011 18:40:32 | |
---|
Ukko: Aika hyvin muuten keskustelu lähti taas rönsyilemään alkuperäisestä : ) Kyllä, mutta ystävällisessä hengessä. :) |
EP 13.12.2011 18:59:44 | |
---|
Ukko: Kehitystä katsopas. Ihanko totta? ;) Eli kulttuurit katoaa, niin suomalainen kuin tänne muuttavienkin kulttuuri. |
Sirmakka-ukko: Saattaa olla kotiasioillakin osuutensa. Kun kysyy opettajalta kouluaikana selkeän kysymyksen uskontotunnilla ja saa siiihen täysin valheellisen vastauksen, joka kotona oikaistaan, niin silloin menee viimeistään mielenkiinto ja usko koko opetukseen. Koettu asia omakohtaisesti. Sillä otannalla, mikä mulla on: Opettajissa on yhtä paljon puusilmiä, kuin ihmisissäkin. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
Tankero 13.12.2011 22:07:34 | |
---|
isojussi: Sillä otannalla, mikä mulla on: Opettajissa on yhtä paljon puusilmiä, kuin ihmisissäkin. Ja uskovaisissa enemmän Humppajyrä |
rintapek 13.12.2011 22:34:40 | |
---|
Sirmakka-ukko: Saattaa olla kotiasioillakin osuutensa. Kun kysyy opettajalta kouluaikana selkeän kysymyksen uskontotunnilla ja saa siiihen täysin valheellisen vastauksen, joka kotona oikaistaan, niin silloin menee viimeistään mielenkiinto ja usko koko opetukseen. Koettu asia omakohtaisesti. Ei kait nois uskonasioissa selkeäänkään kysymykseen voi saada oikeaa, väärää tai yksiselitteistä vastausta? Sen vuoksi niit kutsutaan uskonasioiksi. En tosiaan tiedä miten tää liittyy perseelleen soittaviin kerjäläisiin, mut kait ton monikulttuurisuuden kautta joku aasinsilta syntyy. Mut tos yhtälössä on jotain, mitä mä en jummärrä. Mä itte olen ainaki näennäisesti melko hyvätuloinen, mut mulla ei todellakaan ole tost vaan varaa lähteä Romaniaan. Mut Bulgariassa ja Romaniassa jopa kerjäläisillä on varaa matkustaa Suomeen. Toi homma on yksinomaan järjestäytynyttä rikollisuutta, jolla ei o helvetinkään tekemistä minkään monikulttuurisuuden kans, vaik siit revittäis kuinka säälihakuisia lehtijuttuja. One kind of music only - the good kind |
poppamies 13.12.2011 23:00:28 | |
---|
Tankero: Ja uskovaisissa enemmän Kaikki uskoo johonkin. Uskovaiset Jeesukseen ja jumalaan. teosofit itseensä ja skeptikot uskovat siihen ettei kannata usko mihinkään. G strings are for strippers |
Tankero 13.12.2011 23:30:29 | |
---|
poppamies: Kaikki uskoo johonkin. Uskovaiset Jeesukseen ja jumalaan. teosofit itseensä ja skeptikot uskovat siihen ettei kannata usko mihinkään. Sinä se jaksat höpöttää. Humppajyrä |
rintapek 13.12.2011 23:35:05 | |
---|
poppamies: ... skeptikot uskovat siihen ettei kannata usko mihinkään. Todellinen skeptikko ei usko tuohonkaan. One kind of music only - the good kind |