Aihe: Mikä sointu, kun ei kirjoista löydy. | |
---|
|
Jussi Raittisella on kitarassaan avoin E sointu viritettynä ja kun häneltä sitten tiedusteltiin että mitäs sitten kun tarvii soittaa 7-sointu ? niin tuohon maestro että "kun ei tarvii ". Siis turha kikkailu pois ja soittamaan... Itsekkin oon vähän samoilla linjoilla ja omat soinnutkin on aika "pelkistettyjä"...välillä. Ennen tuhahdinkin noille 9 ja 11 soinnuille, ett eihän ne oo kun yks tai kaks ääntä...seiskan päälle, mutt kun soittelee pianolla, niin on huomannu, ett noi äänet voi ollakkin yllättävän oleellisia asioita...kappaleen kokonaisuuden kannalta. Piano on vaan mielestäni ollut noissa jutuissa jotenkin...selkeempi. Kitaralla tahtoo tollaisista tulla sellaisia epämääräisiä äänikimppuja...niinku joku tais tossa hienosti jo kuvatakkin. Juuup! |
|
Älkää nyt helvetissä ruvetko kirjoja lukemaan...oepetelkaa se sointujen muodostus järjestelmä... Kimurantti |
|
Itsekkin oon vähän samoilla linjoilla ja omat soinnutkin on aika "pelkistettyjä"...välillä. Ennen tuhahdinkin noille 9 ja 11 soinnuille, ett eihän ne oo kun yks tai kaks ääntä...seiskan päälle, mutt kun soittelee pianolla, niin on huomannu, ett noi äänet voi ollakkin yllättävän oleellisia asioita...kappaleen kokonaisuuden kannalta. Piano on vaan mielestäni ollut noissa jutuissa jotenkin...selkeempi. Kitaralla tahtoo tollaisista tulla sellaisia epämääräisiä äänikimppuja...niinku joku tais tossa hienosti jo kuvatakkin. No on siinä sellainenkin asia kuin säveljohdatus, eli joskus voi melodian tai sointujen purkautumisen kannalta olla oleellista, että kitaralla soitetaan ne dominanttiäänet sun muut. Kyllä kitara on aivan yhtä monipuolinen vehje kuin pianokin ja esim. jazzia jos soittaa ja jättää 9, 11 ja 13 sävelet tyystin soittamatta voi bändin kokonaissoundi olla aika lattea. Itse olen tottunut soittamaan noita dominanttisäveliä silloin kuin hyvältä kuulostaa, se on vaan siitä kiinni, että opettelee miltä jokainen sointu kuulostaa ja sovittaa sitä tietoa soittaessaan. Terve, Simo
Shake it and break it |
|
Kyllä kitara on aivan yhtä monipuolinen vehje kuin pianokin ja esim. jazzia jos soittaa ja jättää 9, 11 ja 13 sävelet tyystin soittamatta voi bändin kokonaissoundi olla aika lattea. Itse olen tottunut soittamaan noita dominanttisäveliä silloin kuin hyvältä kuulostaa, se on vaan siitä kiinni, että opettelee miltä jokainen sointu kuulostaa ja sovittaa sitä tietoa soittaessaan. Terve, Simo Noi jututhan onkin tosi oleellisi...just jazzissa. En jättäs itsekkään soittamatta... Juuup! |
|
Noi jututhan onkin tosi oleellisi...just jazzissa. En jättäs itsekkään soittamatta... Nii vai pitäis sit kuitenkin yleensä olla soittamatta,riippuu vähän mistä roikkuu.Tää on provokaatiota mut todellakin pärjää myös ilman.Tyylikysymys. |
|
Nii vai pitäis sit kuitenkin yleensä olla soittamatta,riippuu vähän mistä roikkuu.Tää on provokaatiota mut todellakin pärjää myös ilman.Tyylikysymys. Ihan totta sinänsä, mutt kysymyshän on siitä, millaista musaa soittaa. Jazzissa noiden äänten soittaminen omalta osaltaan luo jazzmaista tunnelmaa. Esimerkiksi rokissa, missä haetaan hieman suorenpaa näkemystä noiden äänten soittaminen tuo taas sellaisen turha hienostuneen fiilingin, mitä niissä ei yleensä edes haluta kuulevan. Täytyy todeta, ett en ole mikään jazz-asiantuntija, joten kommentitkin perustuu olettamuksiin. Juuup! |
|
Ihan totta sinänsä, mutt kysymyshän on siitä, millaista musaa soittaa. Jazzissa noiden äänten soittaminen omalta osaltaan luo jazzmaista tunnelmaa. Esimerkiksi rokissa, missä haetaan hieman suorenpaa näkemystä noiden äänten soittaminen tuo taas sellaisen turha hienostuneen fiilingin, mitä niissä ei yleensä edes haluta kuulevan. Täytyy todeta, ett en ole mikään jazz-asiantuntija, joten kommentitkin perustuu olettamuksiin. Tunnelma on tietenkin kaikki kaikessa, mutta jazzissa noiden sointujen tarkoitus on myös eliminoida niin sanotut "väärät" tai "huonot" äänet asteikoissa. Jos esim. jonkun jazz-standardin nuotteja katselee, niin kyllä on paras soittaa vaan mitä sointumerkintä sanoo, tai sitten luottaa omaan teoriapäähänsä ja korvata sointu jollain muulla. Tavallinen 12-tahtinen blueskulku saa yllättävän mielenkiintoisia piirteitä kun tavallisten seiskasointujen sijaan soittaa 9- tai vaikka 13-sointuja. Terve, Simo
Shake it and break it |
|
Mikä sointu mahtaa olla kyseessä: -0- -0- -2- -4- -4- -0- F#m7/E5 ! :) Fashions will fade, black never does |
|
Tavallinen 12-tahtinen blueskulku saa yllättävän mielenkiintoisia piirteitä kun tavallisten seiskasointujen sijaan soittaa 9- tai vaikka 13-sointuja. Terve, Simo Joo! Oon huomannu ton saman jutun... Juuup! |
|
Samaten saa moni lastenlaulu :) Vähän korvauksia sun muita. You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough. |
|
Tunnelma on tietenkin kaikki kaikessa, mutta jazzissa noiden sointujen tarkoitus on myös eliminoida niin sanotut "väärät" tai "huonot" äänet asteikoissa. Jos esim. jonkun jazz-standardin nuotteja katselee, niin kyllä on paras soittaa vaan mitä sointumerkintä sanoo, tai sitten luottaa omaan teoriapäähänsä ja korvata sointu jollain muulla. Tavallinen 12-tahtinen blueskulku saa yllättävän mielenkiintoisia piirteitä kun tavallisten seiskasointujen sijaan soittaa 9- tai vaikka 13-sointuja. Terve, Simo Juu,kotona näin ja ja.... ja riippuen keikasta sitte ihan terssiä ja seiskaa vaan tai sit jos ilman pianoa soitetaan niin miksei isomminkin... |
|
Juu,kotona näin ja ja.... ja riippuen keikasta sitte ihan terssiä ja seiskaa vaan tai sit jos ilman pianoa soitetaan niin miksei isomminkin... Ei siihen kuule voi oikein mitään muuta ohjetta antaa, kun ett kokeile! Jos ne ei kuullosta hyvältä, niin ei niitä sillon kannata soittaa. Pääasia on, ett soinnut kuulostaa susta hyvälle. Sillon kaikki on kohdallaan... Juuup! |
|
Kerran yks jazz pianisti opetti mulle c-duurin sävelet - soita a ja d |
|
Kerran yks jazz pianisti opetti mulle c-duurin sävelet - soita a ja d No sepäs oli outoa... Juuup! |
|
No sehän on A6add9. Nyt sen tajusin! The same thing that makes you live can kill you in the end |
|
Lilli: No sehän on A6add9. Nyt sen tajusin! Eli tuttavallisemmin A6/9. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
|
Mysteeri on vihdoin selvitetty. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|