Aihe: Rumpujen äänittäminen? filosofiaa ja tekniikkaa.
1 2 3 4 523 24 25 26 2740 41 42 43 44
VeKrio
12.12.2011 00:54:06

kamelisko: Jos noilla saa kelvollista studioääntä niin voisi olla hankinnan arvoinen paketti keikkakäyttöäkin silmällä pitäen...

http://www.thomann.de/fi/bband_ukko_pack_contact_drum_mikro.htm

Mun käsitys on se, että noita ei studioissa yleensä käytetä vaan just ennemminkin livenä. Olen kerran kuullut virvelissä tuommoista ja toimi tosi hienosti. Oli hyvä saundi Premierin vaahreravirpassa.
Jos sun mieles on tyyni niinkuin keväinen sää, on helppo sinun silloin kitaraasi virittää
kamelisko
12.12.2011 13:12:56
VeKrio: Mun käsitys on se, että noita ei studioissa yleensä käytetä vaan just ennemminkin livenä. Olen kerran kuullut virvelissä tuommoista ja toimi tosi hienosti. Oli hyvä saundi Premierin vaahreravirpassa.

Sama käsitys minullakin on, olisi vaan kiva tietää kokemuksia. Olishan noi tosi vaivattomat... varsinkin tomien osalta. Ainahan lisämikkejä voi laittaa.

Muutenkin voisin kaivata suosituksia. Aika hyvinhän tuossa alussa niitä jo on kyllä koottu, mutta ei lisä pahaa tee. Tarkoitus on laittaa vihdoin "kotistudio" nimenomaan rumpujen ympärille. Tässä (tai jossain ;) vaiheessa lähdetään hakemaan selkeää rokkisoundia (vrt. Gavin Harrison) ja suht hyvillä vehkeillä.

8-kanavainen interface tuskin yksinään riittää, joten ajattelin hankkia kaksi 8-kanavaista. Toinen FireWirellä koneeseen ja toinen ADATilla siihen perään. Yhteensä siis 16 kanavaa käytettävissä. Semmonen pitäisi olla, ettei enää turhia etuastevirityksiä tarvita väliin. Missä näistä muutaman satasen vehkeistä olisi tarpeeksi hyvät etuset?

Esimerkiksi tämmöinen parivaljakko? Etuset olisi ilmeisesti ainakin molemmissa samanlaiset ja laadultaan kohtuulliset:
http://www.thomann.de/fi/presonus_firestudio_tube.htm
http://www.thomann.de/fi/presonus_digimax_d8.htm

1 Basari
2 Virppa ylä
3 Virppa ala
4 Tom
5 Tom
6 Tom
7 Haitsu
8 Overi 1
9 Overi 2
10 Ambient
11 -> lisää tomeja, virveleitä, subkick ym. tulevaisuudessa

Haluaisin mahdollisimman huomaamattomat mikit, esim joutsenkaulaisia vanteeseen kiinnitettäviä. (Lue: mahdollisimman vähän irtotelineitä.) Hintaluokka siinä vakava harrastaja/semi pro.

Ehdotuksia mikeiksi?
Yksi AKG:n suht ok konkkamikki löytyy jo (en muista mallia), sitä voipi käyttää ambienttina.
passe
12.12.2011 14:19:54 (muokattu 12.12.2011 14:38:08)
kamelisko: Tässä (tai jossain ;) vaiheessa lähdetään hakemaan selkeää rokkisoundia (vrt. Gavin Harrison)...

http://en.wikipedia.org/wiki/Gavin_Harrison

Siellä on listausta Gavinin kotistudion rumpumikeistä. Tuota Shuren SM91A mikkiä meinasin jo ehdottaakin, se kun vaatimustesi mukaan on rock ja häviää nätisti basarin sisään. Hintaakin on ihan riittävästi:) Tuota Audix D6:sta jonkin verran hehkutellaan. Ostin itse juuri Beyerdynamicin Opus 99:n. Se on soundiltaan samanoloinen, valmiiksi EQ:tettu, mutta selvästi enemmän "Punch":ia kuin Audixissa. Joidenkin makuun varmasti liikaakin.

Kuten näköjään Gavinkin, monet tuntuvat mikittävän snaren 57:lla niin päältä kuin alta. 57:ja pyörii aika usein täälläkin torilla siihen n. 70€:n hintaan. Miljoonasta eri lähteestä kerrattuna, niitä on kuulemma aina hyvä olla se pari kolme, jos rumpujen äännittämisen kanssa puljaa.

Noita "standardi" basari- ja snaremikkejä on molempia se puolisen tusinaa. Googlella löytyy aika kivasti vertailevaa ääninäytettäkin niistä.

Kovasti on itsellänikin saman suuntaisia ajatuksia kunnon nauhoituskamojen hommaamisesta rummuille. Mielenkiinnolla seuraan keskustelua! Overhead mikkejä tällä hetkellä jahkailen, pieni- vai isokalvoiset..

Osaakos joku heittää, että mikä olisi sellainen overheadien sm57? Ja mitenkäs 2kpl Studio Projects B1 mikkejä overeina, eikös se voisi toimia aika hyvin? Lähinnä ko. mikkien monikäyttöisyys ja huokea hinta tietysti vetävät puoleensa.
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
vanaha kettu
12.12.2011 14:48:49
passe:Osaakos joku heittää, että mikä olisi sellainen overheadien sm57? Ja mitenkäs 2kpl Studio Projects B1 mikkejä overeina, eikös se voisi toimia aika hyvin? Lähinnä ko. mikkien monikäyttöisyys ja huokea hinta tietysti vetävät puoleensa.

Ammattistudioissa vakio tuntuu olevan Neumannin KM184 -pari. Jos halvemmasta hintaluokasta etsii, niin Oktava MK 012 ja Rode NT5 ovat hyviä perusmikkejä overeiksi.

SP B1:set ovat mainoita hintaluokassaan, mutta jos budjetti venyy niin suosittelen ehdottomasti vaikka yllämainittuja pienikalvoisia. Tuntuu tuon hintaluokan isokalvoisissa olevan järjestään vähän "vaiheisen" kuuloinen keskialue.
Mikael
12.12.2011 19:06:46 (muokattu 12.12.2011 19:16:14)

vanaha kettu: Tuntuu tuon hintaluokan isokalvoisissa olevan järjestään vähän "vaiheisen" kuuloinen keskialue.

Noi mikkisuositukset on ainakin mun käsityksen mukaan sinänsä ihan hyviä, mutta mitähän tää "vaiheisen kuuloinen" oikeen tarkoittaa?
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
markkuliini
12.12.2011 19:52:20

Mikael: Noi mikkisuositukset on ainakin mun käsityksen mukaan sinänsä ihan hyviä, mutta mitähän tää "vaiheisen kuuloinen" oikeen tarkoittaa?

Kuulostaa tältä? http://www.kukkodaa.com/Star-Trek-V … heinen-pronssikahvalla-prop-replica
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
rintapek
12.12.2011 20:54:37

kamelisko:
Esimerkiksi tämmöinen parivaljakko? Etuset olisi ilmeisesti ainakin molemmissa samanlaiset ja laadultaan kohtuulliset:

En tarpeistasi tiedä, mut tolla budjetilla miettisin mielummin yhtä vehjettä kuin ketjuttaisin kahta.
Vaik tommoinen:
http://www.thomann.de/fi/presonus_studiolive_1602.htm

Enkä tahdo intoasi latistaa, mut fakta on se, et jos vedät rummut tusinalle raidalle, niin sä soitat kolme minuuttia ja miksaat kolme viikkoa. Sen jälkeen pitäis saada muukin bändi mahtumaan narulle.
One kind of music only - the good kind
rintapek
12.12.2011 21:06:01

Mikael: ...mutta mitähän tää "vaiheisen kuuloinen" oikeen tarkoittaa?

Se on se uus keksintö. "Dual- phantom- mikki", mis on keskialueelle oma kalvonsa, joka on vastavaiheessa botnen ja diskantin kans. Poliitikot kuulemma kovasti tykkää, koska siihen voi puhua mitä vaan, ilman että kukaan saa mitään selvää.

Anteeks offtopic, haen takkini ja poistun unilaatikkoon.
One kind of music only - the good kind
vanaha kettu
12.12.2011 21:26:44
Mitä sillä sanalla hain, oli suttuinen/epätarkka soundi siellä keskialueella. Kuulostaa mielestäni samalta, kuin vaihevirhe. Tarkoitus oli vain heittää jotain, mikä kuvaisi jollain tavalla sitä miltä se kuulostaa. Pahoittelen, että epäkorrekti ilmaukseni sai aikaan off-topickia. Alkuperäinen tarkoitus oli kuitenkin vain ilmaista mielipiteeni ja jeesiä Passea.
joonama
12.12.2011 21:32:22

vanaha kettu: Mitä sillä sanalla hain, oli suttuinen/epätarkka soundi siellä keskialueella. Kuulostaa mielestäni samalta, kuin vaihevirhe. Tarkoitus oli vain heittää jotain, mikä kuvaisi jollain tavalla sitä miltä se kuulostaa. Pahoittelen, että epäkorrekti ilmaukseni sai aikaan off-topickia. Alkuperäinen tarkoitus oli kuitenkin vain ilmaista mielipiteeni ja jeesiä Passea.

Hyväksyn täysin termin "vaiheiselta kuulostava". Se on mielikuvan herättävä ja assosiaationsa vuoksi hauska. Ugh.
Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa.
kamelisko
13.12.2011 08:57:23 (muokattu 13.12.2011 11:03:28)
rintapek: En tarpeistasi tiedä, mut tolla budjetilla miettisin mielummin yhtä vehjettä kuin ketjuttaisin kahta.
Vaik tommoinen:
http://www.thomann.de/fi/presonus_studiolive_1602.htm

Enkä tahdo intoasi latistaa, mut fakta on se, et jos vedät rummut tusinalle raidalle, niin sä soitat kolme minuuttia ja miksaat kolme viikkoa. Sen jälkeen pitäis saada muukin bändi mahtumaan narulle.

Tuo on ihan totta. Tässä vaan on se tilanne, niin kuin niin useassa tapauksessa, että mennään pieni pala kerrallaan. Toi olis kyllä muikea vehje, olen sitä joskus aikaisemminkin kuolannut. Asennuksesta on kuitenkin tarkoitus tehdä jollain tapaa "kiinteä". Tuon mikserin kanssa tulee väistämättä houkutus aina irrotella se mukaan reeneihin ja keikalle yms... ;)

Sen verran on tullut ääniteltyä, että osaan soundin hakea kohdilleen. Tarkoitus on saada systeemi, jolla saa hyvät rumpuraidat talteen nopeasti. Miksaus on sitten eri juttu.

EDIT: Ja edelleen kaipaan kokemuksia noista UKKO-mikeistä.
passe
26.12.2011 10:17:25 (muokattu 26.12.2011 10:18:45)
Glyn Johns method.

Minua on alkanut jotenkin kiehtomaan tuo muutaman rohkaisevan kokemuksen jälkeen. Vielä sopivan simppeli kuvio aloittelevalle äänittelijälle, mutta mahdollistaa kuitenkin jo aika kivankin rumpusoundin. Jos jollakin on jakaa aiheesta sellaisia kokemukseen perustuvia "arjen vinkkejä" niin I`ll be thrilled!

Ehkä eniten kiinnostaa suositukset overiparista. Olen ymmärtänyt niin, että laajakalvoiset konkat toimivat parhaiten ko. metodilla hauhoittaessa?

Eikös tästä se "luonnollinen" tie laajentaa reviiriä ole sitten tilamikkien mukaan ottaminen: snaren alamikki, huonemikki jne.?

Jos nyt tulee mitä tahansa kommentoimisen arvoista asian tiimoilta mieleen niin kiitollisena täällä päässä lueskellaan!
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Mikael
28.12.2011 10:57:32 (muokattu 28.12.2011 10:57:58)

passe: Glyn Johns method.
...
Jos nyt tulee mitä tahansa kommentoimisen arvoista asian tiimoilta mieleen niin kiitollisena täällä päässä lueskellaan!

Mä oon kokeillut/käyttänyt tätät metodia useamman kerran - välillä hyvällä ja välillä huonolla menestyksellä. Oleellisinta on että rumpalin settibalanssi on kunnossa ja lähtösoundi hyvä. Toinen tärkeä asia on huone ja setin sijoittelu huoneessa. Etenkin sivuseinien tulis mun kokemuksen mukaan olla about samalla etäisyydellä setistä. Mä oon käyttänyt mikkeinä isokalvoisia konkkamikkejä (Neumann U87 ja U89) mutta en kyllä näe mitään syytä miksei pitäis onnistua pienikalvoisillakin ihan hyvin. Erityisen hyvin tää tuntui toimivan itellä viimeisimmällä Hoedown-levyllä Black & White, missä todellakin noi ensimmäiset kohdat olivat kunnossa: Topi Kurki+Kumu+Petrax = vaikea epäonnistua :D
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
passe
04.01.2012 18:00:38 (muokattu 05.01.2012 12:36:45)
Mikael: Mä oon kokeillut/käyttänyt tätät metodia useamman kerran - välillä hyvällä ja välillä huonolla menestyksellä. Oleellisinta on että rumpalin settibalanssi on kunnossa ja lähtösoundi hyvä. Toinen tärkeä asia on huone ja setin sijoittelu huoneessa. Etenkin sivuseinien tulis mun kokemuksen mukaan olla about samalla etäisyydellä setistä. Mä oon käyttänyt mikkeinä isokalvoisia konkkamikkejä (Neumann U87 ja U89) mutta en kyllä näe mitään syytä miksei pitäis onnistua pienikalvoisillakin ihan hyvin. Erityisen hyvin tää tuntui toimivan itellä viimeisimmällä Hoedown-levyllä Black & White, missä todellakin noi ensimmäiset kohdat olivat kunnossa: Topi Kurki+Kumu+Petrax = vaikea epäonnistua :D

Dänks! Ei kun siirtämään settiä keskemmälle huonetta, nyt se seisoo aikalailla nurkassa. Setin olen saanut nyt soundaamaan treenishuoneessa aika ok.

Viiden mikin setupilla, Glyn Jonhsia myötäillen tuossa nauhoittelin ja testailin rinnakkaiskompressiota rummuille. Sillä saa mukavasti läskiä rumpusoundiin, mutta tulipahan taas kerran todettua ettei rumpujen äänittämisessä ja miksaamisessa ole oikein oikoteitä onneen. Piinallisen hitaasti setuppiin pystyy aina lisäämään yhden liikkuvan osan lisää.. Tusinan verran mikkejä kehiin niin meikäläinen olisi varmaan viikossa Kelloski-tavaraa:)

E: Mikael, onko tuo Glyn Johnsin kanssa koettu huono menestys ollut enemmän huone- vai rumpalisidonnaista?
Speedy
18.01.2012 00:40:28

Pitäisi hommata stereo pari overi/tila käyttöön, mitäs suositteleisitte? Eikä nyt mitään älykalliita.. jotkut perushyvät?
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
passe
18.01.2012 01:15:33 (muokattu 18.01.2012 01:29:46)
Speedy: Pitäisi hommata stereo pari overi/tila käyttöön, mitäs suositteleisitte? Eikä nyt mitään älykalliita.. jotkut perushyvät?

http://www.thomann.de/fi/oktava_mk_01201_mkiimatched_pair.htm

http://www.thomann.de/fi/rode_nt_5.htm

Itselläni ihan samansuuntaisia ajatuksia. Yllä pari esimerkkiä, joita usein tunnutaan suosittelevan overeiksi tuossa n. 300€/pari hintaluokassa. Tilamikkinä pienikalvoiset eivät liene ykkösvalinta, vai mitä sanoo raati?

Pari kappaletta paljon kehuttuja Studio Projects B1:siä voisi varmaankin myös toimia. Laajakalvoinen ja hinta-laatu suhteessa kovin kehuttu värkki, myös monikäyttöinen.

http://www.thomann.de/fi/studio_projects_b1.htm

Hinnathan kannattaa katsastaa myös kotimaasta, usein halvempaakin kuin tompalla.
Speedy
18.01.2012 10:26:14

Mitenhän tuommonen Roden NT1, torillakin näkyy olevan usein myynnissä.. Laulua ja akkaria sillä joskus ääniteltiin kun kaverin studiolla hommailtiin, varmaan 5 vuotta sitten.. Aika hyvin on unohtunu kaikki mikki speksit kun ei ole ollu tarvetta moisille.. Nyt tässä pikkuhiljaa "kotistudiota" kasaillessa mikeistähän sitä on kiva aloittaa..=)

Tilamikitys siinä mielessä vähän huono termi, tarkoitan lähinnä että sais setin äänitettyä parilla mikillä edestä tai takaa..

Raudaksi hommasin nyt alkuun zoomin r16, joka vaikuttaa ihan hyvältä laitteelta arvostelujen perusteella.. On vielä matkalla niin omaa käytännön kokemusta vielä. Jopa liian hyvältä ollakseen totta..=D
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Muovinen
18.01.2012 11:52:14

Itellä on taas tämä tilanne, että pitkästä aikaa pääsee rumpuja äänittämään ja mietityttää, että miten käyttää 10 raitaa ja olemassa olevat mikit hyvin. Overhead-mikitys varsinkin mietityttää, mutta se pitänee vaan testata, että mikä toimii parhaiten. Mikit oon funtsinu näin:

OH: AT4040SM x2
BD: Audix D6 (ainut tarjolla oleva bd-mikki)
SN: SM57
Tomarit 3kpl: SM57
Haikka: se1a/se4400/SM58/senkku906/joku muu jäljelle jäävä sieppari?

Jos monoambienssilla, niin sitten sE 4400 ja jos stereona niin sE1a -pari. Toisaalta, oisko se1a -pikkukonkat paremmat overheadeiksi ja Audio Technicat stereoambiensseiksi? Tilana mulla on edelleen n. 100 neliöinen juhlatila, jossa suurin osa pinnoista on laudoitettu, eikä suoria kulmia juuri ole. Tuolta näkee kuvia tilasta:

http://huovisennavettasali.com/galleria.htm
passe
18.01.2012 12:48:57
Speedy: Mitenhän tuommonen Roden NT1, torillakin näkyy olevan usein myynnissä..

Meillä on 1 tuollainen käytössä. Tuore hankinta, mutta kommenttia tulee jahka saadaan vähän nauhoiteltua. Jos soundi miellyttää rumpuhommissa niin toinen vaan tuolle kaveriksi sitten. Jos ei miellytä niin onpahan hyvä mikki silti moneen muuhun. Kovastihan noitakin kehutaan mm. nimenomaan overikäyttöön.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)