Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaarevakantisen viilutus
1 2
darkus
10.12.2011 18:27:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hey!
 
Alkoi tässä sormia syyhyttelemään ja kuumottamaan. Mieli tekisi kovasti rakennella superstrato kaarevalla kannella jossa loimuviilu päällä.
 
Suunnittelin tekeväni koko kitaran 1:1 Schecter Hellraiserini pohjalta. Mielessä kummittelee hieman se viilun liimaaminen ja se että saa sen viilun sauman siistiksi. How do?
 
Aijon tehdä bodylankun pitkälti valmiiksi ennen viilun liimaamista, koska esim. jyrsinnät (kaulaliitos, mikkien upotukset, reunalistan urat) on helpompi tehdä kun lankku on tasakantinen. Humbuckerien koloset löytää varmaan suht helposti viilun alta? Ja mattoveitsellä varovasti esiin?
 
Kuinka hyvin tommonen 0.7mm paksu viilu taipuu kaarevan lankun päälle?
 
Attack Attack, Were back again baby!
Decadetroll
10.12.2011 22:12:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Hey!
 
Alkoi tässä sormia syyhyttelemään ja kuumottamaan. Mieli tekisi kovasti rakennella superstrato kaarevalla kannella jossa loimuviilu päällä.
 
Suunnittelin tekeväni koko kitaran 1:1 Schecter Hellraiserini pohjalta. Mielessä kummittelee hieman se viilun liimaaminen ja se että saa sen viilun sauman siistiksi. How do?
 
Aijon tehdä bodylankun pitkälti valmiiksi ennen viilun liimaamista, koska esim. jyrsinnät (kaulaliitos, mikkien upotukset, reunalistan urat) on helpompi tehdä kun lankku on tasakantinen. Humbuckerien koloset löytää varmaan suht helposti viilun alta? Ja mattoveitsellä varovasti esiin?
 
Kuinka hyvin tommonen 0.7mm paksu viilu taipuu kaarevan lankun päälle?

 
Hyvin taipuu. Lämpöä ja kosteutta voi käyttää hyväksi tuossa hommassa.
 
don't look so surprised, happy birthday...fucker! Blow that candle out, we're gonna kick you, kick you!
MPU
10.12.2011 22:21:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä käyttäisin alipainepuristinta eli alipainesäkkiä ja -pumppua. Sillä menis nätisti.
Toki moisen laitteiston rakentelu on oma projekti mutta kun sellainen tuolla verstaan puolella on niin ilman muuta sillä puristaisin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
harpist
11.12.2011 00:02:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Mä käyttäisin alipainepuristinta eli alipainesäkkiä ja -pumppua. Sillä menis nätisti. Toki moisen laitteiston rakentelu on oma projekti mutta kun sellainen tuolla verstaan puolella on niin ilman muuta sillä puristaisin.
 
Eipä sellaista paljon rakennella kannata. TV shopin tilaa säästävät alipainepussit ( ne joilla saa pakattua täkit , tyynyt ym. pieneen tilaan ) ajaa saman asian ... "eikä siinä vielä kaikki"
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
MPU
11.12.2011 09:48:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harpist: Eipä sellaista paljon rakennella kannata. TV shopin tilaa säästävät alipainepussit ( ne joilla saa pakattua täkit , tyynyt ym. pieneen tilaan ) ajaa saman asian ... "eikä siinä vielä kaikki"
 
Ei nyt ihan noinkaan. Olisi jäänyt hiilikuitukaula tekemättä tuollaisella TV-shopin viritelmällä. Kokeiltu on.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
11.12.2011 17:13:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä alipainepumppu?
 
-Sami
 
darkus
11.12.2011 21:13:25 (muokattu 11.12.2011 21:15:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taipuuko jopa tälläin muotoillun kannen päälle?
 
http://www.musik-schmidt.de/images/ … er-Hellraiser-Special-C-1-BCH_2.jpg
http://www.stringsite.com/images/SC … ECTER_C1_Hellraiser_BlackCherry.jpg
 
Mulla ei oo tsänssiä mihinkään paineilma/alipaine juttuihin eli ihan hiekkasäkkimeiningillä menis....
 
Mietin että mitä jos liimais ensin vaan toisen puolen ja sen kuivuttua toisen?
 
Attack Attack, Were back again baby!
MPU
11.12.2011 21:45:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Taipuuko jopa tälläin muotoillun kannen päälle?
 
http://www.musik-schmidt.de/images/ … er-Hellraiser-Special-C-1-BCH_2.jpg
http://www.stringsite.com/images/SC … ECTER_C1_Hellraiser_BlackCherry.jpg
 
Mulla ei oo tsänssiä mihinkään paineilma/alipaine juttuihin eli ihan hiekkasäkkimeiningillä menis....
 
Mietin että mitä jos liimais ensin vaan toisen puolen ja sen kuivuttua toisen?

 
Jos vaan ei viilu repeä niin kyllä tuonkin pitäisi onnistua. Voi mennä muutama viilu ihan kokeillessa.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
MPU
11.12.2011 21:51:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Mistä alipainepumppu?
 
-Sami

 
Kokeilepa huvikses googlettaa:) Ei oo sit mun vika jos sua epäillään pienimunaiseksi, nimittäin suurin osa hausta tuottaa erilaisia kikkelinkasvatusvempaimia. Mulla on vanha jääkaapin kompura ja siinä alipainesäädin (jota punaniskajenkki ei halunnu mulle myydä joten käytin talkbassista välimiestä sen kytkimen hommaamiseen), mittari ja pieni säiliö puskurina ettei kompura suotta pyöri liian usein.
Totta puhuen tuollaiseen viilutukseen on esimerkiksi http://www.roarockit.com/tap.php?id=37
aika huokea ratkaisu. Jollain viinipullon tyhjäimellä voisi rakentaa tuollaisen samankaltaisen systeemin aika helpolla. Mulla vaan lähti mopo (taas) lapasesta enkä jaksanut rampata kyttäämässä onko paine vuotanu vai ei niin rakensin tuollaisen automatiikan. Epoksi kun kuivuu useita tunteja niin on helppo jättää puristin eikä tartte käydä välillä katsomassa.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
11.12.2011 23:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelin että olit itse virittänyt tuon pumpun.. Viimeeksi taisin lukaista aika vauhdilla koko paketin ja jäi vähän hämärään koko rakentaminen. Oliko kuinka työläs tehdä? Säiliön teit jostain muoviputkesta.. jne.
 
-Sami
 
harpist
12.12.2011 04:55:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harpist: Eipä sellaista paljon rakennella kannata. TV shopin tilaa säästävät alipainepussit ( ne joilla saa pakattua täkit , tyynyt ym. pieneen tilaan ) ajaa saman asian ... "eikä siinä vielä kaikki"

MPU: Ei nyt ihan noinkaan. Olisi jäänyt hiilikuitukaula tekemättä tuollaisella TV-shopin viritelmällä. Kokeiltu on.
Marko

 
Mutta kun kysyjä onkin taivuttamassa 0,7 mm viilua kaarevan kannen päälle - eikä tekemässä hiilikuitu-kaulaa. Noinkin ohut viilu taipuu varmasti millä tahansa alipaine-pussilla ... jopa "imuroidulla" jätesäkillä (?)
 
Taisi olla juuri tämä linkittämäsi firma , joka patenttiinsa vedoten vaati paikallista nuorisoa poistamaan Youtubesta videon, jossa skeittilauta taivutettiin muotoonsa TV-shopin alipainepussia hyväksi käyttäen.
 
Joka tapauksessa ... kehitystä syntyy kokeilemalla :)
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
MPU
12.12.2011 08:55:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Muistelin että olit itse virittänyt tuon pumpun.. Viimeeksi taisin lukaista aika vauhdilla koko paketin ja jäi vähän hämärään koko rakentaminen. Oliko kuinka työläs tehdä? Säiliön teit jostain muoviputkesta.. jne.
 
-Sami

 
Ei se kauhean työläs ollu. Se kytkin oli kaikkein hankalin hommattava. Muut tavarat löyty Etrasta ja kodinkonehuollosta.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
12.12.2011 19:46:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katselin tänään romiksella paria vanhaa jääkaapin kompressoria ja teki hieman mieli ostaa. Olin julkisilla paikassa ja en viitinyt kantaa moista sieltä kotiin saakka, varsinkaan jääkylmässä vesisateessa. Eikä noiden kunnosta ollut tietoa.
 
Kompurasta tuli ulos kolme kupariputkea. Mitä ne toimittavat? Jostakin lähtee kiertävä tökötti ja johonkin tulee, mutta kolmas? Pitäisi varmaan etsiä kuukkelista taas tietoa, mutta ajattelin saavani sinulta suoria ja selkeitä ohjeita :)
 
-Sami
 
samipa
12.12.2011 19:51:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harpist: harpist: Eipä sellaista paljon rakennella kannata. TV shopin tilaa säästävät alipainepussit ( ne joilla saa pakattua täkit , tyynyt ym. pieneen tilaan ) ajaa saman asian ... "eikä siinä vielä kaikki"

 
Mutta kun kysyjä onkin taivuttamassa 0,7 mm viilua kaarevan kannen päälle - eikä tekemässä hiilikuitu-kaulaa. Noinkin ohut viilu taipuu varmasti millä tahansa alipaine-pussilla ... jopa "imuroidulla" jätesäkillä (?)
 
Taisi olla juuri tämä linkittämäsi firma , joka patenttiinsa vedoten vaati paikallista nuorisoa poistamaan Youtubesta videon, jossa skeittilauta taivutettiin muotoonsa TV-shopin alipainepussia hyväksi käyttäen.
 
Joka tapauksessa ... kehitystä syntyy kokeilemalla :)

 
Noissa pumppujen tehoissa on aika suuria eroja. Jos puristus ei ole riittävä jää tuohon viilun ja kannen väliin ilmakuplia. Kokeilemaan vaan.
 
-Sami
 
MPU
12.12.2011 21:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samipa: Katselin tänään romiksella paria vanhaa jääkaapin kompressoria ja teki hieman mieli ostaa. Olin julkisilla paikassa ja en viitinyt kantaa moista sieltä kotiin saakka, varsinkaan jääkylmässä vesisateessa. Eikä noiden kunnosta ollut tietoa.
 
Kompurasta tuli ulos kolme kupariputkea. Mitä ne toimittavat? Jostakin lähtee kiertävä tökötti ja johonkin tulee, mutta kolmas? Pitäisi varmaan etsiä kuukkelista taas tietoa, mutta ajattelin saavani sinulta suoria ja selkeitä ohjeita :)
 
-Sami

Mulle oli kodinkoneliikkeen sedät ottanu freonit pois sisältä ja näyttivät mihin liittimeen mikäkin johto kytketään. Mun kompurassa kaksi putkea imee ja yksi tuuttaa ulos. Tulppasin toisen imevän putken kumiletkun pätkällä ja sen sisään menevällä pultilla umpeen. Ulospuhaltavaan laitoin sellaisen tötterön ilmanputsarihuopaa ettei roskia pääse siitä kautta öljyn sekaan. Siihen vapaaseen imevään sit Etran liittimillä kytkin, mittari, säiliö ja alipainesäkkiin lähtevä letku kiinni. Säiliö on 110mm harmaata muovista viemäriputkea paksuilla vaneripäädyillä Sikaflexilla kasaan liimattuna. Koska säiliö pitää alipainettä, ei se vuodon sattuessa voi räjähtää mitenkään vaan se vaan imee ilmaa sisäänsä. Siksi tuollainen rakenne käy ihan hyvin.
 
IMGhttp://i631.photobucket.com/albums/uu38/MPU-01/DSCN0025.jpg/IMG
 
IMGhttp://i631.photobucket.com/albums/uu38/MPU-01/DSCN0026.jpg/IMG
 
Tuollainen siis.
 
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
12.12.2011 23:01:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Kokeilepa huvikses googlettaa:) Ei oo sit mun vika jos sua epäillään pienimunaiseksi, nimittäin suurin osa hausta tuottaa erilaisia kikkelinkasvatusvempaimia. Mulla on vanha jääkaapin kompura ja siinä alipainesäädin (jota punaniskajenkki ei halunnu mulle myydä joten käytin talkbassista välimiestä sen kytkimen hommaamiseen), mittari ja pieni säiliö puskurina ettei kompura suotta pyöri liian usein.
Totta puhuen tuollaiseen viilutukseen on esimerkiksi http://www.roarockit.com/tap.php?id=37
aika huokea ratkaisu. Jollain viinipullon tyhjäimellä voisi rakentaa tuollaisen samankaltaisen systeemin aika helpolla. Mulla vaan lähti mopo (taas) lapasesta enkä jaksanut rampata kyttäämässä onko paine vuotanu vai ei niin rakensin tuollaisen automatiikan. Epoksi kun kuivuu useita tunteja niin on helppo jättää puristin eikä tartte käydä välillä katsomassa.
Marko

 
Terve ja kiitos jo vinkeistä, mutta..
 
Mulle rautalangasta, kun ei tajua. Eli kompurasta menee letku alipainesäätimeen (joka säätää alipainetta, joka tarkoittaa tässä tapauksessa mitä?) ja siitä menee letku säiliöön. Välillä on kytkin (?), haaroitin, josta letku pussille ja sen jälkeen säiliön ja haaroittimen välissä mittari, joka kertoo imun voimakkuuden? Mikä kytkin tuo kuvassa on eli onko se katkaiseva, kun haluttu imu on saavutettu vai ? Pitääkö tuo säiliö sen halutun imun vs. kuin jos olisi vain kompura (se joutuisi ruksuttamaan koko ajan)?
Mun logiikalla kompurasta menisi pelkkä imuletku pusiin. Nyt välissä on säiliö, kytkin, alipainesäädin, mittari (jonka arvot on ?) ja haaroitin..
 
Tajuaako mä oikein?
Ilman alipainesäädintä ja kytkintä kompura imee loputtomasti eli imee liian paljon alipainetta ja hajoaa omaan imuunsa vai? Entä kytkin, se taitaa katkaista imun paineen ollessa haluttu ja sitä ei ole mahdollista säätää, vaan on ostettu jonkun tietyn arvon mukaan? Onko tuo alipainesäädin nimensä veroinen eli sillä saa säätää tuon alipaineen haluamalleen tasolle, ainakin nimi viittaa siihen? jos näin niin mitkä säätimen raja-arvot? Mittari kertoo tuon alipaineen tason säiliössä ja pussissa? Säiliöön muodostuu alipaine, mutta ei tajua mun koulutuksella, kuinka se säiliö auttaa alipaineen säilymistä liimapussissa, ettei kompuran tarvitse koko ajan huutaa..? Toki siellä säiliössä on iso kasa alipaineistettua olotilaa.. Paineilma on mulle täyttä hepreaa. Eikö paine pussissa säily joka tapauksessa oman aikansa ja sen jälkeen kompuran on taas raksutettava? Vai onko tuo kytkin kahdella arvolla eli alin arvo kertoo kompuralle ruksutuksen aloituksesta ja ylempi arvo kertoo ruksutuksen lopettamisesta? Joss kytkin toimii näin niin mitä virkaa alipainesäätimellä? Vai onko kytkin vain kytkin, jota tuo alipainesäädin ohjaa omien asetettujen raja-arvojen mukaisesti? Säiliö on vielä utua ja muusta ymmärryksestäni en ole niin kovin varma.. Korjaa minua. Kiitos !
 
-Sami
 
samipa
12.12.2011 23:27:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olikin tollanen kotona ja se taitaa olla tuo alipainesäädin. Otin kesällä lavalta mukaan, kun näytti niin mukavalta säätimeltä. Eli nyt tarvitsen vain kytkimen, joka reagoi johonkin.. sekä pakastimen kompuran, letkut ja vakuumi on jo tulossa kehystettynä luonnonkumista... Meinasin hulluna ostaa pumpun, mutta tämä rakentelu taitaa olla parempi vaihtoehto, varsinkin kun ymmärsin tämän olevan hyvin hiljainen vekotin (hyvä kerrostalossa).
 
Tää mun säädin taitaa olla laadukas, kun siinä on toi filtteri samassa :) Toimiikohan tämä..? Ei muuta kuin kokeilemaan. Säiliön taidan tarvita myös. Lueskelin tuossa sivuja, joissa yksi suomalainen säätäjä (erityisen hyvä sellainen) oli tehnyt ääneltään erittäin hiljaa toimivan, paineilmaa tuottavan kompuran tuosta pakastimen mustasta laatikosta.
 
Vielä tuosta kompurasta eli oliko sulla siinä kannessa reikä, josta freonit oli otettu pois? Romiksella jokaisessa kompurassa oli porattuna ikävän näköinen reikä kuoreen..
 
Tuossa vastaava säädin kuin minulla. Minulla on lisäksi säätimen kyljessä painemittari 0-12 bar eli en tarvitse sitäkään(?):
http://www.ebay.com/itm/New-Norgren … ator-B74G-6GK-AD3-RMN-/190484845535
 
-Sami
 
MPU
13.12.2011 08:58:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kytkin=alipainesäädin. Siinä on ala-arvo, jolloin kompura alkaa raksuttamaan ja ylä-arvo, jolla pysähtyy. Paineita en nyt muista. Säiliö on sitä varten, että jos (ja kun) pussi kuitenkin falskaa hiukan ei kompura ala ihan niin nopeasti raksuttamaan. Jos kompura raksuttaa koko ajan, se lämpenee turhan paljon.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
MPU
13.12.2011 09:15:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alipainesäädin ja painesäädin on eri asia. Tuosta sun säätimestä en osaa sanoa kumpi tuo on, alipaine ilmoitetaan vissiin mmHg -yksiköllä (tai ainakin mun mittarissa lukee niin).
Mun kompurassa freonit oli otettu pois putken kautta. Se reikä siinä kuoressa on tulpattava tai muuten se kompura horii ilmaa sisäänsä siitä imuputken sijaan.
Hiljainen tuo tosiaan on, jotain jääkaapin luokkaa. Näppärä kaveri tekisi yhdistetyn kompura/alipainepumpun, jossa kolmitiehanalla saisi vaihdettua toimintaa. Painesäiliö toki pitää olla oikea painesäiliö eikä muoviputkiviritys.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Jykki
14.12.2011 09:20:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Mä käyttäisin alipainepuristinta eli alipainesäkkiä ja -pumppua. Sillä menis nätisti.
Toki moisen laitteiston rakentelu on oma projekti mutta kun sellainen tuolla verstaan puolella on niin ilman muuta sillä puristaisin.
Marko

 
Nyt alkoi tämä kiinnostamaan. Oletko teipannut viilulevyt toisiinsa kiinni, oletuksella, että tarpeeksi leveää viilua ei löydy. Liima kaarevan bodyn pintaan, viilu päälle ja sitten muovipussin sisään ja alipainetta. Alipainepumppu taitaa löytyä lainaksi, mutta minkälainen pussi / säkki? Onko vinkkejä? K-marketin kauppakassi et taida olle oikein sopiva. Pussi saisi olla läpinäkyvä, että näkee viilun pysyvän paikoillaan alipainetta tehdessä.
 
Jyrki
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «