ammattimainen 30.11.2011 20:45:27 | |
---|
baron: Miksi sä sitten tällä palstalla käyt vain toisia haukkumassa etkä osoita teoriataitojasi? vastasin tähän teoriaa koskevaan kysymykseen mielestäni sopivalla tavalla, eli että ei ole olemassa mitään "oikeaa" tapaa käyttää asteikkoja, vaan että se mikä kuulostaa oikealta lopulta on oikein. on vain olemassa tiettyjä konventioita ja niiden pohjalta voi tehdä yleistyksiä. en siis missään vaiheessa sanonut ettei teoriaa _saa_ opiskella, vaikka muuta väitettiin. tietysti jos kysyttäisiin sitä että mitkä on yleisiä asteikkoja tietyn tyylisessä musiikissa, niin siihen voisin ehkä antaa jotain neuvoja, mutta loppujen lopuksi kyse on korvista ja se mikä on "yleistä" ei tarkoita samaa kuin "oikein". ei siis ole mitään "oikeaa" syytä sille miksei vaikka "hevi musiikissa" voisi soittaa Cmmaj9 soinnun päälle C lyydistä asteikkoa, jos se sopii siihen kontekstiin mitä haetaan. mun mielestä teoria voi olla hyödyllistä vastaamaan siihen miksi joku toimii tietyllä tavalla, eli selittämään musiikkia, mutta loppujen lopuksi kyse on vain siitä mikä kuulostaa hlökohtaisesti hyvältä ja oikealta... |
Epämuusikko 30.11.2011 20:50:17 | |
---|
Kato moro! Ei oo ollu ikävä! "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
levesinet 30.11.2011 21:04:49 | |
---|
Epämuusikko: Kato moro! Ei oo ollu ikävä! Mutta nyt se osaa poistaa tunnuksensa. |
baron 30.11.2011 21:22:33 (muokattu 30.11.2011 21:23:17) | |
---|
Epämuusikko: Kato moro! Ei oo ollu ikävä! Eipä täällä ollakaan aikoihin kiroiltu. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
ammattimainen 02.12.2011 18:54:55 | |
---|
vittu tää musanetti on kyllä yks marisevien selkääntaputtelijoiden runkkurinki. vähän jos heittää eri ajatusta kun mitä joku AMMATTIMUUSIKOIDEN sm-runkkarifesti on mieltä, niin on koko musanetti kimpussa, yhyhyhyhy. mutta eipä siinä mittään. mielummin mä teille vittuilen kun teen oikeasti töitä... |
Epämuusikko 04.12.2011 20:17:50 | |
---|
ammattimainen: vittu tää musanetti on kyllä yks marisevien selkääntaputtelijoiden runkkurinki. vähän jos heittää eri ajatusta kun mitä joku AMMATTIMUUSIKOIDEN sm-runkkarifesti on mieltä, niin on koko musanetti kimpussa, yhyhyhyhy. mutta eipä siinä mittään. mielummin mä teille vittuilen kun teen oikeasti töitä... Kiinnostaisi kuulla notta millä alalla teet töitä. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
silver123 10.12.2011 21:26:17 | |
---|
ammattimainen: vastasin tähän teoriaa koskevaan kysymykseen mielestäni sopivalla tavalla, eli että ei ole olemassa mitään "oikeaa" tapaa käyttää asteikkoja, vaan että se mikä kuulostaa oikealta lopulta on oikein. on vain olemassa tiettyjä konventioita ja niiden pohjalta voi tehdä yleistyksiä. en siis missään vaiheessa sanonut ettei teoriaa _saa_ opiskella, vaikka muuta väitettiin. tietysti jos kysyttäisiin sitä että mitkä on yleisiä asteikkoja tietyn tyylisessä musiikissa, niin siihen voisin ehkä antaa jotain neuvoja, mutta loppujen lopuksi kyse on korvista ja se mikä on "yleistä" ei tarkoita samaa kuin "oikein". ei siis ole mitään "oikeaa" syytä sille miksei vaikka "hevi musiikissa" voisi soittaa Cmmaj9 soinnun päälle C lyydistä asteikkoa, jos se sopii siihen kontekstiin mitä haetaan. mun mielestä teoria voi olla hyödyllistä vastaamaan siihen miksi joku toimii tietyllä tavalla, eli selittämään musiikkia, mutta loppujen lopuksi kyse on vain siitä mikä kuulostaa hlökohtaisesti hyvältä ja oikealta... Mun mielestä te ette edes väittele mistään aiheesta, vaan puhutte samasta asiasta. JOKAINEN musiikkia soittava kyllä tietää, että täytyy kuunnella mikä kuulostaa hyvältä, sehän on nyt päivänselvää. Musiikki on niin monipuolista ja laajaa, ettei sitä voi TODELLAKAAN selittää yksinkertaisesti sanoin. Kuuntelu on suuri osa musiikkia ja sen avulla oppii parhaiten, sen kyllä tiesin. Olen myös sitä mieltä, että teoriasta on paljon hyötyä, vaikka aina ei löydykään juuri niitä "OIKEITA" vastauksia. Haluan vain tutustua musiikkiin myös tämän näkökulman kautta, jotta voisin vahvistaa taitojani. Voin käyttää teoriaa tiedon pohjana ja sen avulla myös saada apua kuunteluun ja soittamiseen. Eli näyttää siltä, että te kaikki olette samalla kannalla: teoriasta on paljon hyötyä, vaikka aina ei olekaan täysin oikeita vastauksia, mutta kuuntelu ja fiilis on sitäkin tärkeämpää. En jaksa lukea tuollaisia lapsellisia kommentteja tällä palstalla, sillä teillä ei ole edes syytä väittelyyn. Yritätte vain selittää musiikkia sanoin ja siksi luulette toisten olevan väärässä. Kiitos kuitenkin kaikille, jotka vastasivat itse kysymykseeni. |
EP 10.12.2011 21:47:33 | |
---|
silver123: Mun mielestä te ette edes väittele mistään aiheesta, vaan puhutte samasta asiasta. JOKAINEN musiikkia soittava kyllä tietää, että täytyy kuunnella mikä kuulostaa hyvältä, sehän on nyt päivänselvää. Musiikki on niin monipuolista ja laajaa, ettei sitä voi TODELLAKAAN selittää yksinkertaisesti sanoin. Kuuntelu on suuri osa musiikkia ja sen avulla oppii parhaiten, sen kyllä tiesin. Olen myös sitä mieltä, että teoriasta on paljon hyötyä, vaikka aina ei löydykään juuri niitä "OIKEITA" vastauksia. Haluan vain tutustua musiikkiin myös tämän näkökulman kautta, jotta voisin vahvistaa taitojani. Voin käyttää teoriaa tiedon pohjana ja sen avulla myös saada apua kuunteluun ja soittamiseen. Eli näyttää siltä, että te kaikki olette samalla kannalla: teoriasta on paljon hyötyä, vaikka aina ei olekaan täysin oikeita vastauksia, mutta kuuntelu ja fiilis on sitäkin tärkeämpää. En jaksa lukea tuollaisia lapsellisia kommentteja tällä palstalla, sillä teillä ei ole edes syytä väittelyyn. Yritätte vain selittää musiikkia sanoin ja siksi luulette toisten olevan väärässä. Kiitos kuitenkin kaikille, jotka vastasivat itse kysymykseeni. ..näinhän se on! : ) |
baron 10.12.2011 22:09:37 (muokattu 10.12.2011 22:10:25) | |
---|
silver123: Mun mielestä te ette edes väittele mistään aiheesta, vaan puhutte samasta asiasta. Teoriapalstalla saa puhua teoriasta! Kyllähän me kaikki tiedetään että käytännön soittotilanteessa se ei riitä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron: Teoriapalstalla saa puhua teoriasta! Kyllähän me kaikki tiedetään että käytännön soittotilanteessa se ei riitä. Joo, enkä mä ainakaan myönnä olevani samaa mieltä kenenkään sellaisen kanssa joka väheksyy, moittii, kieltää, halveksii, pitää turhana jne. musiikin teorian opiskelua, harrastusta, siihen perehtymistä tai siitä keskustelua. Tää ei ole nollasummapeli. Teoria ei ole mistään pois. On sitten itsestä kiinni suhtautuuko siihen kahleina vaiko työkaluina. PS. No joo, voi olla että kyse ei ollut tuosta. Oletetaan että olemme kaikki yhtä mieltä ylläolevasta. Sitten tullaan siihen kysymykseen, johon Baron jo vastasi, saako teoriapalstalla puhua teoriasta. Minusta teoriapalstalla pitää puhua teoriasta. Meillä on jo ties kuinka monta aluetta joissa "käytä vain korviasi" on ihan kelvollinen vastaus. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Ondine 25.12.2011 13:08:41 | |
---|
Jotain tyyppiä oli haukuttu bändissä 'teoriahomoksi' kun se oli käyttänyt termejä duuri- ja mollisoinnut. |
baron 25.12.2011 13:12:24 | |
---|
Ondine: Jotain tyyppiä oli haukuttu bändissä 'teoriahomoksi' kun se oli käyttänyt termejä duuri- ja mollisoinnut. Kyllähän pelkillä vitossoinnuilla pitää pärjätä ja silloin ei duureilla tai molleilla ole mitään merkitystä! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
ammattimainen 05.01.2012 22:37:49 | |
---|
Ondine: Jotain tyyppiä oli haukuttu bändissä 'teoriahomoksi' kun se oli käyttänyt termejä duuri- ja mollisoinnut. mitä vikaa homoissa on...? |
EP 05.01.2012 22:53:14 | |
---|
Ondine: Jotain tyyppiä oli haukuttu bändissä 'teoriahomoksi' kun se oli käyttänyt termejä duuri- ja mollisoinnut. Heh, juu mun mielestä tollasta nimitystä ei voi käyttää edes keskustellessa normi nuoteista, nehän on käytäntöä! |
ammattimainen 05.01.2012 23:00:33 | |
---|
Epämuusikko: Kiinnostaisi kuulla notta millä alalla teet töitä. tällä hetkellä siivoan rappukäytäviä... |
baron 05.01.2012 23:13:17 | |
---|
ammattimainen: tällä hetkellä siivoan rappukäytäviä... Tykkäätkö siitä? Veikkaan että et? Meillä on sama tilanne: Joudun soittamaan humppaa enkä tykkää siitä! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
ammattimainen 06.01.2012 09:31:20 | |
---|
baron: Tykkäätkö siitä? Veikkaan että et? Meillä on sama tilanne: Joudun soittamaan humppaa enkä tykkää siitä! se on täyttä paskaa ja otin just tällä viikolla loparit. mitään ei ole pakko tehdä; lopeta se humpan renkuttelu... |
Epämuusikko 06.01.2012 17:54:04 | |
---|
ammattimainen: tällä hetkellä siivoan rappukäytäviä... Jotenkin arvelin ettet ole musiikkialalla. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
baron 06.01.2012 17:57:20 | |
---|
ammattimainen: se on täyttä paskaa ja otin just tällä viikolla loparit. mitään ei ole pakko tehdä; lopeta se humpan renkuttelu... Elämä on täynnä valintoja, mä mieluummin soitan humppaa kuin siivoan rappuja mutta kukin lahjojensa mukaan. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Jucciz 08.01.2012 04:41:12 | |
---|
baron: Elämä on täynnä valintoja, mä mieluummin soitan humppaa kuin siivoan rappuja mutta kukin lahjojensa mukaan. Noh noh. Mun lahjat eivät kyllä riittäisi siivoamiseen, humpansoittoon sen sijaan joten kuten. Ihan oikeasti: mun siivoustaidot on sitä luokkaa, että väistyn sivummalle, jos pitää oikeasti saada puhdasta. Okei, tamppaan matot kyllä, mutta vaikkapa imurointiin ja tiskaamiseen saan kulumaan aikaa vähintään kolme kertaa enemmän kuin keskivertoihminen ja jälki on silti surkeaa. Sen sijaan on vaikea keksiä, miten tämä liittyy asteikkojen käyttöön improvisoinnissa. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |