Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol V
1 2 3 4 570 71 72 73 74267 268 269 270 271
teranryh
10.12.2011 18:29:43 (muokattu 10.12.2011 20:28:24)
Ei pitäisi (minun) lähteä kovin kommentoimaan. Kolahti vaan niin pahasti, kun Kuhan soundia arvosteltiin ja hänen (sormi-vahvistin) ketjua kyseltiin. Kuha jos kuka on aina, vuosien ajan ollut niin soundissaan kuin muilla soiton osa-alueilla ei vain kansallista, vaan kansainvälistä tasoa. Lisäksi hän on todellinen herrasmies, joka ei taidoillaan pöyhkeile. Aika monta skabaa kertovat hänen soittonsa sisällön.
Monet muut pallinaamat, esimerkkeinä Stratomaster, Big Papa, Blues Guitar, MadMatt ovat kavereita, joilla on soundit aina kohdillaan. Tämä on minun mielipiteeni, jonka uskon monen muun jakavan. Vuosia on tullut kuunneltua ja ihasteltua vetoja.
Täältä divarinäkökulmasta tällainen kommentti mestaruussarjan keskusteluun.
BigPapa
10.12.2011 20:10:57 (muokattu 10.12.2011 20:12:06)

Jucciz: Kiitos Fender50th-mies äänestyksestä ja kommenteista. Noteeraan kommenttisi sellaisenaan tällä kertaa, mutta kieltämättä skaban ulkopuolisilta kavereilta hieman runsassanaisempi kommentointi (esim. Poppamiehen mittakaavassa) ei olisi pahitteiksi. Tavallaan on aika helppoa tuumata (ja miksei myös kiva kuulla), että wedossa oli "ammattimainen ote" tai "hyvä fiilis" - mutta mua skaban vetäjänä (ja varmaan myös pisteiden saajia!) kiinnostaisi tässä tilanteessa vähän laajemmat perustelut, eli mikä sen ammattimaisuuden tai fiiliksen sun mielestä on synnyttänyt. Mitään kahden sivun esseetä en ole vailla, mutta toisaalta pari-kolme sanaa ehkä jättää vähän kylmäksi, olivatpa ne miten ylistäviä sanoja hyvänsä.

Ihan vaan yhtenä näkökulmana tää siis. Ei tää haudanvakavaa oo, mutta varmaan monikin osallistuja nimenomaan arvostaisi syvempääkin ruodintaa, eli tietoa siitä, mitkä jutut erityisesti on kuulijassa herättäneet niitä fiiliksiä.

Jatketaan hyvällä sykkeellä eteenpäin! :)

Juu ja onhan noi kommentit hieman monisanaisempia kuitenkin, kuin nämä skabassa 202 Poppamiehen mittakaavassa olleet:

Tahtah: Paras
Vesa423:Toiseks paras
Krk: Kolmanneks pars
Jucciz
10.12.2011 20:15:31
BigPapa: Juu ja onhan noi kommentit hieman monisanaisempia kuitenkin, kuin nämä skabassa 202 Poppamiehen mittakaavassa olleet:

Tahtah: Paras
Vesa423:Toiseks paras
Krk: Kolmanneks pars

Tommosen kommentoinnin perusteella mää en vielä laskisi pisteitä mukaan. Nää tänkertaiset 50th-miehen kommentit menkööt, mutta jatkossa toivoisin ainakin itse vähän perusteellisempaa - tai sitten vaan rohkeasti mukaan skabaan!
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
teranryh
10.12.2011 20:24:09 (muokattu 10.12.2011 20:25:28)
Sori kuoma Jucciz, tarkensin hieman kommentointejani, ei tule ajatelleeksi aina.
Jucciz
10.12.2011 20:27:31
Fender50thAnniversary: Sori kuoma Jucciz, tarkensin hieman kommentointejani, ei tule ajatelleeksi aina.

Jees, oikein hyvä näin mun puolesta. Eikä tää nyt niin nökön nuukaa muutenkaan oo. Aattelin vaan, että kommentoitavatkin saa enempi irti kommenteista, kun eivät ole liian ympäripyöreitä. :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
BigPapa
10.12.2011 20:28:15 (muokattu 10.12.2011 20:48:20)

Jucciz: Jees, oikein hyvä näin mun puolesta. Eikä tää nyt niin nökön nuukaa muutenkaan oo. Aattelin vaan, että kommentoitavatkin saa enempi irti kommenteista, kun eivät ole liian ympäripyöreitä. :)

Tää on muuten ihan totta, ei tarttis kysyä tarkennuksia sitten. Ja nyt kattelemaan
Eric Clapton - Sessions for Robert Johnson DVD:tä.
Jucciz
11.12.2011 01:26:45 (muokattu 11.12.2011 01:28:57)
Kiitos krk:lle kommenteista - ja etenkin vinkeistä omalle kohdalleni. Oma ääni tällä sektorilla on todellakin vasta etsinnässä. Kuunteluun on otettu (ja otetaan jatkossakin) monenlaista bluesia. Aika näyttää, mitä tapahtuu.

Olen enemmän innoissani kuin pitkään aikaan: olen monessa mielessä aivan pihalla, mutta into oppia on kova.
tjj2000
11.12.2011 11:21:59
Sama asia kuin Jucciz: kiitos krk kommenteista, olet käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa mielestäni osuviin kommentteihin ja kehitysideoihin.

Itsestäni sen verran: minulla ei ole tavoitteena saavuttaa soittotapaa, mihin luulen Sinun viittaavan. Soittelen vain omaksi ilokseni pentatonista skaalaa täällä olevien pohjien ja G-DECissä olevien pohjien päälle. Kuuntelen äärimmäisen vähän nykyaikana musiikkia mihin viittasit; joten kehitystä sen suhteen tuskin on odotettavissa ja sen seurauksena ei ole tiedossa menestystä tämän forumin koitoksissa.
Jos täällä olisi osio JJ Cale; mitä tuskin koskaan tulee; mielestäni hän on ihan oma juttunsa, soittelisin varmaan sinne. Roots nyt on vaan lähimpänä aihetta, mikä on eniten juttuni. Joku kommentoijista olikin kuullut viimeisestä soitostani sen mihin olin pyrkinyt; pelkistetyn ja monotoonisen soittotavan luovan oman maailmansa. (ehkä en osaa muuta)
...joka tapauksessa suunta mistä kommentoit soittoani oli 100 % osuva, silti varmaan varmaan jatkan omaa tietäni ;)
Kun en soittele, niin olen varmaan lenkillä http://www.movescount.com/members/tjj2000
Illu
11.12.2011 11:47:59 (muokattu 11.12.2011 11:48:28)
tjj2000: Sama asia kuin Jucciz: kiitos krk kommenteista, olet käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa mielestäni osuviin kommentteihin ja kehitysideoihin.

Itsestäni sen verran: minulla ei ole tavoitteena saavuttaa soittotapaa, mihin luulen Sinun viittaavan. Soittelen vain omaksi ilokseni pentatonista skaalaa täällä olevien pohjien ja G-DECissä olevien pohjien päälle. Kuuntelen äärimmäisen vähän nykyaikana musiikkia mihin viittasit; joten kehitystä sen suhteen tuskin on odotettavissa ja sen seurauksena ei ole tiedossa menestystä tämän forumin koitoksissa.
Jos täällä olisi osio JJ Cale; mitä tuskin koskaan tulee; mielestäni hän on ihan oma juttunsa, soittelisin varmaan sinne. Roots nyt on vaan lähimpänä aihetta, mikä on eniten juttuni. Joku kommentoijista olikin kuullut viimeisestä soitostani sen mihin olin pyrkinyt; pelkistetyn ja monotoonisen soittotavan luovan oman maailmansa. (ehkä en osaa muuta)
...joka tapauksessa suunta mistä kommentoit soittoani oli 100 % osuva, silti varmaan varmaan jatkan omaa tietäni ;)

JJ Cale se haastava laji onkin! Siinä jos missä on sellaisia pieniä koukkuja ja nyansseja jotka saavat sinänsä yksinkertaiset kuviot kuulostamaan hyvälle. Jos niitä ei hanskaa, niin soitto kuulostaa vain yksinkertaiselle ja puuduttavalle, mutta kun ne saa haltuun, niin avot. Velsa muuten veti taannoin johonkin skabaan hiton hyvän kuuloisen JJ Cale steroideilla- tyylisen vedon.
krk
11.12.2011 12:18:03

tjj2000: Sama asia kuin Jucciz: kiitos krk kommenteista, olet käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa mielestäni osuviin kommentteihin ja kehitysideoihin.

Eipä mitään - you are welcome, samoin Jucciz. Tietenkin kommenttini koskivat ainoastaan kyseessä olevaa vetoa kyseessä olevaan taustaan. On J.J.:lläkin joitakin tämäntyyppisiä suoria bluesjuttuja, ja hän vetää ne silloin mielestäni hyvinkin perinteitä noudattaen, toki omalla signaturetyylillä. Hänen oman musansa pointti on kuitenkin varmaankin niissä piiseissä sinänsä ja siinä kokonaissoundissa, joka muodostuu lauluäänestä, bändin näennäisen rennoista mutta äärimmäisen tarkasti soitetuista sovituksista sekä kruununa J.J.:n omat kitaraosuudet, joista muut kuin soolot ovat olennaisempi osa sitä kokonaissoundia.

http://www.youtube.com/watch?v=55dOTgDprFg

Mua ei haittaa yhtään että soinnut ei "juuri" vaihdu... äijähän on todellinen studiokettu, joka viimeisteli ainakin 70-luvulla itse kaikki levynsä. Niihin yksinkertaisiin piiseihin on upotettu mieletön määrä pienen pieniä (kitara)kerroksia, jotka yhteenkoplattuna luovat sen maagisen fiiliksen. Ja se groove...

Jep, Illu samalla asialla.
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
BigPapa
11.12.2011 12:38:57

Tätä J.J. Calen In Sessionia 1979, featuring Leon Russel on tullut
katseltua DVD:ltä useinkin.

http://www.youtube.com/watch?v=WGnPxJl-DlM

http://www.youtube.com/watch?v=p7Gj2IoLYlA

http://www.youtube.com/watch?v=Fm-euFpRLMg
tjj2000
11.12.2011 17:45:51
BigPapa: Tätä J.J. Calen In Sessionia 1979, featuring Leon Russel on tullut
katseltua DVD:ltä useinkin.

http://www.youtube.com/watch?v=WGnPxJl-DlM

http://www.youtube.com/watch?v=p7Gj2IoLYlA

http://www.youtube.com/watch?v=Fm-euFpRLMg

No nuo ovatkin melkein JJ:n parhaita live juttuja; näköjään.

Kun nyt päästiin itse asiaan: jos joku joskus haluaa perustaa terapiakokoonpanon JJ.n materiaalin ympärille, täällä olisi yksi vapaaehtoinen kaukopartiomatkalle JJ groove linjojen taakse.
Kun en soittele, niin olen varmaan lenkillä http://www.movescount.com/members/tjj2000
Tuomo_
11.12.2011 17:46:07
Olen iloinen tähän mennessä, ettei vetoni ole jättänyt kommentoijia kylmäksi. Kiitokset havainnoista.
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
stratomaster
11.12.2011 19:47:46

Kuha: saundi ei ollut niin juurevaa osastoa kuin sulla yleensä

Kiitos kommentista, olet aivan oikeassa. Muutama muukin on maininnut asiasta. Nuo efektit on kaikki suoraan PODista. Ruuvailin jotain vanhaa tallennettua melko efektoitua soundia vähän paremmaksi, mutta chorusta jäi jonkin verran. Sitten rupesin ihan huvikseni soittelemaan tohon taustaan, ja jotenkin tuo soundi tuntui siinä soittohetkellä ihan hauskalta. Ongelmana tietysti oli, että kaikki efektit tallentuivat soiton mukana, eikä esim. tuota chorusta voinut enää poistaa. Ajattelin, että menköön, ei tää ole niin vakavaa.

Efektit pitäis tietysti tehdä plugareilla, niin ei tulis tollaisia ongelmia. Hitto kun Logicissa olis ollut jonkinlainen anti-chorus-plugari, niin olisin käyttänyt...

Tuli tässä kirjoittaessani mieleen, että saiskohan tuollaisen chorus-efektin pois, jos laittaisi plugarista päälle samanlaisen choruksen kuin alkuperäisessä signaalissa ja laittaisi sen jotenkin vastavaiheeseen alkuperäisen kanssa.
mopar
11.12.2011 19:51:02

Melkein harmittaa, ku en osallistunu skabaan. Ois varmaan saanu hyvää palautetta, ku on nii perustellusti arvosteltu vetoja. Hienoa.
Jucciz
11.12.2011 20:06:40
stratomaster: Tuli tässä kirjoittaessani mieleen, että saiskohan tuollaisen chorus-efektin pois, jos laittaisi plugarista päälle samanlaisen choruksen kuin alkuperäisessä signaalissa ja laittaisi sen jotenkin vastavaiheeseen alkuperäisen kanssa.

Voin luvata 100-prosenttisella varmuudella, että ei tule onnistumaan.
stratomaster
11.12.2011 20:17:07

Jucciz: Voin luvata 100-prosenttisella varmuudella, että ei tule onnistumaan.

Oot varmaan ihan oikeessa, toi nyt oli vain tollainen villi heitto. Ootko kokeillut jotain tollasta käytännössä vai onko tossa jo teoreettisesti jotain poskellaan? Toisella choruksella tietysti sotketaan pelkkää alkuperäistä signaalia ja toisella jo kertaalleen sotkettua signaalia.
BigPapa
11.12.2011 21:28:39 (muokattu 11.12.2011 21:29:05)

Lämpimät onnittelut Kuhalle.
Jucciz
11.12.2011 21:30:53
stratomaster: Oot varmaan ihan oikeessa, toi nyt oli vain tollainen villi heitto. Ootko kokeillut jotain tollasta käytännössä vai onko tossa jo teoreettisesti jotain poskellaan? Toisella choruksella tietysti sotketaan pelkkää alkuperäistä signaalia ja toisella jo kertaalleen sotkettua signaalia.

Homma ei tulisi onnistumaan edes silloin, vaikka käytössä olisi täsmälleen sama chorus täsmälleen samoilla säädöillä, sillä chorus-efekti jo itsessään filtteröi soundia siihen tapaan, että alkuperäistä soundia ei sellaisenaan enää ole jäljellä kaikkien taajuuksien osalta. Lisäksi tämän uuden choruksen vaiheen olisi osuttava yhden samplen (yleensä 1/44100-osasekunti) tarkkuudella samaan vaiheeseen alkuperäisen kanssa... onnea tähtäilyyn! :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)