Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keskustelua viulukoneista
1 2 3 4 5 6 7 8
Thomas Häggblom
10.12.2011 17:01:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä on paljon keskusteltu viime aikoina viulusyntetisaattoreista, mutta aiheelle ei ainakaan vielä ole löytynyt omaa viestiketjuansa, ja ajattelin että tällaiselle voisi olla tilausta. Minun mielestäni ainakin tästä mielenkiintoisesta soitinryhmästä olisi mukavaa kirjoitella ja lukea muiden ajatuksia ja kokemuksia.
 
Viime aikoina olen luullut huomaavani, että viulusynat olisivat tekemässä jonkinlaista rauhallista paluuta muusikoiden keskuuteen, ainakin monet analogisyntetiaattoreista kiinnostuneet ovat löytäneet viulusynat uudestaan ja alkaneet käyttää niitä. Näillä palstoilla etenkin pekka montin on osoittanut suurta kiinnostusta näitä soittimia kohtaan, kuten allekirjoittanutkin. Myös M.netin torilla on alkanut esiintymään paljon viulukoneita, etenkin viimeaikoina. Siellä on pyörinyt ainakin Logan String Melody II, ARP Solina, Yamaha SS-30, Armon Armonconcert, Vermona Piano/Strings, Moog Opus, Elka Rhapsody 410 ja Hohner String Performer, kaikki ihan muutamien kuukausien sisällä!
 
Aihe on siis vapaa, kunhan se jossain määrin liittyy viulusyntetisaattoreihin :)
 
Analogista syntetisaattorimusiikkia: www.mikseri.net/modulaatio
Prophet
10.12.2011 17:05:41 (muokattu 10.12.2011 17:11:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on harvinaisin ja himoituin? Valmistiko Wersi tai Dr. Böhm viulukonetta?
 
cyberiad2001
10.12.2011 17:15:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki nuo mainitut ovat kai tunnetuimmasta päästä; itse lisäisin Arp Omnin ja Omni 2:n... Solinat ja Eminentit tuntuvat saavan usein mainintoja keskusteluissa.... viulukoneet kuitenkin kuullostavat suhteellisen samalta, joten pintapuolisesti asiaan perehtynyt ei varmaan suosikkipiisiensä soundista tunnista viulukoneen tyyppiä ellei ole levynkannesta/netistä erikseen opiskellut. Itellä on noista kolme ja en kyllä osaa valita suosikkia. Kaikissa hyvät puolensa :)
 
JPQ
10.12.2011 17:46:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cyberiad2001: Kaikki nuo mainitut ovat kai tunnetuimmasta päästä; itse lisäisin Arp Omnin ja Omni 2:n... Solinat ja Eminentit tuntuvat saavan usein mainintoja keskusteluissa.... viulukoneet kuitenkin kuullostavat suhteellisen samalta, joten pintapuolisesti asiaan perehtynyt ei varmaan suosikkipiisiensä soundista tunnista viulukoneen tyyppiä ellei ole levynkannesta/netistä erikseen opiskellut. Itellä on noista kolme ja en kyllä osaa valita suosikkia. Kaikissa hyvät puolensa :)
 
Hyvä että on ja levyjä tuntien Elka Rhapsody,Solina ja sitten Eminent u310 unique vai mikä olikin Jarrella suosikit. budjetti muusikkona (saisi olla laajan käyttötarkoituksen juttu että voisin maksaa 500e tai ylikin ja viulukone kuitenkin vain viulukone...) löytyi reaktorille onneksi itselle riittävä Solina korvike. mutta aika samanlaisia ovat tosiaan.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
10.12.2011 17:56:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Mikä on harvinaisin ja himoituin? Valmistiko Wersi tai Dr. Böhm viulukonetta?
 
Halutuin riippuu varmaan siitä joka vaikuttanut ihmisen makuun jos itse valitsen vain yhden ja tämä siis levyjen pohjalta se lienee Elka Rhapsody. ja levy on siis Jean-Michel Jarren Equinoxe levy.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
jp8000
10.12.2011 18:01:18 (muokattu 10.12.2011 18:03:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Halutuin riippuu varmaan siitä joka vaikuttanut ihmisen makuun jos itse valitsen vain yhden ja tämä siis levyjen pohjalta se lienee Elka Rhapsody. ja levy on siis Jean-Michel Jarren Equinoxe levy.
 
Minun käsitykseni mukaan tuota elkaa käytettiin vain equinoxe 4:ssa, mutta muuten Eminent onkin sitten pääosassa.
 
viittaan siis tähän
 
http://www.jarrography.free.fr/deta … s_equipement_audio.php?id_equip=116
 
"It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news"
Thomas Häggblom
10.12.2011 18:31:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on tosiaan tällä hetkellä yksi viulukone, juurikin tuo Armonconcert, josta pidän paljon ja jota olen jo käyttänytkin parissakin eri projektissa.
 
Oli myös jonkin aikaa Hohner String Performer, mutta myin sen eteenpäin samalla hinnalla kuin olin ostanutkin. Kuitenkin, jos olisi isompi asunto ja vaikkapa erillinen synahuone niin voisin hyvin kuvitella hankkivani näitä soittimia ihan useampiakin kappaleita, jos en muusta tarkoituksesta niin puhtaasta mielenkiinnosta ja innostuksesta analogisia syntetisaattoreita ja viulukoneita kohtaan. Sitten vielä tarvitsisin joukon erilaisia analogisia phasereita :)
 
Tällä hetkellä ei ole varaa eikä fiilistä hankkia uutta soitinta, kun olen tänä vuonna niitä muutenkin poikkeuksellisen paljon ostellut, mutta vähän katselin kyllä tuota torilla olevaa Vermonaa.
 
Vermona Piano/Strings, 350€ --> http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=585724
 
Toisaalta, täällä on pyörinyt samoilla hinnoilla myös esim. Logan String Melodya, jonka kuitenkin ehkä mielummin hankkisin tuolla rahalla ^^
 
Analogista syntetisaattorimusiikkia: www.mikseri.net/modulaatio
JPQ
10.12.2011 18:46:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jp8000: Minun käsitykseni mukaan tuota elkaa käytettiin vain equinoxe 4:ssa, mutta muuten Eminent onkin sitten pääosassa.
 
viittaan siis tähän
 
http://www.jarrography.free.fr/deta … s_equipement_audio.php?id_equip=116

 
Jaaha sitten sanon Eminent kun taitaa olla 2,3,5,7,8 ne raitojen numerot jotka on suosikkini.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
10.12.2011 18:47:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jp8000: Minun käsitykseni mukaan tuota elkaa käytettiin vain equinoxe 4:ssa, mutta muuten Eminent onkin sitten pääosassa.
 
viittaan siis tähän
 
http://www.jarrography.free.fr/deta … s_equipement_audio.php?id_equip=116

 
esimerkeissä ei välttämättä ole aina kaikkea.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
R0IST0
10.12.2011 20:19:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: löytyi reaktorille onneksi itselle riittävä Solina korvike.
 
lusikka taipuu!! :DD
 
R0IST0
10.12.2011 20:25:10 (muokattu 10.12.2011 20:37:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams:
Aihe on siis vapaa, kunhan se jossain määrin liittyy viulusyntetisaattoreihin :)

 
jos jätetään vintageroinat omaan arvoonsa ;) ja lähdetään puhtaasti soundin tekemisen näkökulmasta liikkeelle, yks mielenkiintoinen idea on laittaa suurinpiirtein mikä tahansa signaali elkoruksen läpi. viulukoneissa se juttu on enemmänkin ensemble/chorus-efekti ja eipä sitä muuta tarttekaan olla, se syna itessään on sinänsä vähän turha. tää ei tietenkään ole pätevä ratkaisu jos haluaa olla hipsteri tai progesynarokkari tai jotain muuta stageuskottavaa
 
pekka montin
10.12.2011 20:31:48 (muokattu 10.12.2011 20:56:23)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin pitäisi Phaser pedaleita ostella. Mainittavaa kuitenkin on että kun niiden läpi soittaa lähes mitä tahansa viulukonetta, on tulos aina lähestulkoon se sama tai ainakin lähelle. Tämän takia viulukoneita on hyvä olla useampi jos niiden identiteettiä haluaa oikeasti kaivaa esille soittimesta itsestään koska se phaser on ainakin kuitenkin vain se phaser ja sen efekti on aina se sama.
 
Itellä on tällä hetkellä SK-15 ja tuo Hohner String Performer minkä ostin. Kummatkin hyvin elegantteja soittimia, eli "rupea" niistä ei saa irti ellei sitten pedalia hommaa kaveriksi ja se onkin sitten seuraavaksi ostoslistalla smalltone phaser pedalin lisäksi.
 
Tuo Vermonan piano strings on ihan metka soitin ääninäytteiden perusteella. 350 euroa on ihan "ok" hinta siitä. Mielenkiintoisin asia siinä oli poikkeuksellisesti pianosaundi itsessään. Itse viulusaundi siinä oli sangen tavanomainen ja Hohner String Performer kyllä pesee siinä tuon aika äkkiä ja ilman phaseria. Hohnerissa on monien piirien mukaan kaikkien aikojen luonnollisin ja nätein viulusaundi mitä on.
 
Sitten on olemassa tämmöinen "viulukone" joka on mulla seuraavaksi kiikarissa. Tätä on mm. Käyttänyt Radiohead ja Ruotsalaiset. GEM PK4900 . Kaikkien aikojen epäonnistunein analoginen syntetisaattori ja juuri sen takia se on niin hyvä. Jotkut puhuu soittimesta viulukoneena, toiset analogisena, toiset digitaalisena mutta ultimaalista totuutta siitä ei näytä olevan olemassa kenelläkään. Ääninäytteet puhukoon puolestaan.
 
http://www.youtube.com/watch?v=RBo1XEjAHK4
 
http://www.youtube.com/watch?v=KxqUHhbmcz4
 
Prophet
10.12.2011 20:40:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R0IST0: jos jätetään vintageroinat omaan arvoonsa ;) ja lähdetään puhtaasti soundin tekemisen näkökulmasta liikkeelle, yks mielenkiintoinen idea on laittaa suurinpiirtein mikä tahansa signaali elkoruksen läpi. viulukoneissa se juttu on enemmänkin ensemble/chorus-efekti ja eipä sitä muuta tarttekaan olla, se syna itessään on sinänsä vähän turha. tää ei tietenkään ole pätevä ratkaisu jos haluaa olla hipsteri tai progesynarokkari tai jotain muuta stageuskottavaa
 
Ai tuollainen on Elkorus, siistiltä kuulostaa:
 
http://www.synthoma.net/p/index.php … w=article&id=122&Itemid=142&lang=es
 
cyberiad2001
10.12.2011 21:01:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut tuollainen GEM aikoinaan, eka polyfoninen mulla, heh... muistaakseni aika epävakaa teknisesti (ja se oli silloin 80-luvun lopulla :-), mutta soundissa oli kyllä jotain omaa. Siinä oli stringsien ohella hieno huilusoundi myös ja muitakin presettejä, joista mikään ei kuullostanut kovin autenttiselta. Ja sehän oli vain hyvä asia.
 
Thomas Häggblom
10.12.2011 22:11:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R0IST0: jos jätetään vintageroinat omaan arvoonsa ;)
 
Mitä jos jätetään sen sijaan nämä sinun postauksesi omaan arvoonsa? :)
 
pekka montin: GEM PK4900 . Kaikkien aikojen epäonnistunein analoginen syntetisaattori ja juuri sen takia se on niin hyvä.
 
Minulle tarjottiin tuota soitinta tuossa loppukesästä, olisi melkein pitänyt ostaa. Tuo on kyllä hyvin mielenkiintoinen, soundeista tuli vähän mieleen Neuvostoliiton Elektronika EM-25, joka on itselläni ollut joskus kiikarissa. Se on myös hyvin pelottava soundeiltaan ^^
 
Analogista syntetisaattorimusiikkia: www.mikseri.net/modulaatio
cloom
10.12.2011 22:27:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on Siel Orchestra 2, käytännössä muutakin, kuin viulukone, eli toisin sanoen polyfonialtaan 49-ääninen analogi-syna. Lisähöysteen antaa laitteen "equalizer", millä saa lisää mahdollisuuksia soundin muokkaamiseen. Ohessa Siel:in kirkkourku soi pienellä mausteella...
 
http://www.mikseri.net/artists/cloom/sorceress/366671/
 
pekka montin
10.12.2011 22:46:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cyberiad2001: Mulla on ollut tuollainen GEM aikoinaan, eka polyfoninen mulla, heh... muistaakseni aika epävakaa teknisesti (ja se oli silloin 80-luvun lopulla :-), mutta soundissa oli kyllä jotain omaa. Siinä oli stringsien ohella hieno huilusoundi myös ja muitakin presettejä, joista mikään ei kuullostanut kovin autenttiselta. Ja sehän oli vain hyvä asia.
 
Juu. Mulla olisi tuo soitin kanssa tiedossa mutta hinta on sangen kova. Pistää vähän miettimään että kannattaako vai eikö mutta tingata aijon ainakin.
 
pekka montin
10.12.2011 22:48:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Undying Dreams: Mitä jos jätetään sen sijaan nämä sinun postauksesi omaan arvoonsa? :)
 

 
Minulle tarjottiin tuota soitinta tuossa loppukesästä, olisi melkein pitänyt ostaa. Tuo on kyllä hyvin mielenkiintoinen, soundeista tuli vähän mieleen Neuvostoliiton Elektronika EM-25, joka on itselläni ollut joskus kiikarissa. Se on myös hyvin pelottava soundeiltaan ^^

 
Juu. Täysin uniikki soitinhan tuo on, tai kummatkin noista. Se hinta onkin sitten se suuri kysymys koska nuo soittimet on vain ja ainoastaan tehty niihin omien saundien sekä musiikillisen identiteetin metsästämiseen. Visioita noilla kyllä soittaa mutta sittenhän soittimet jäävät täysin toimettomiksi jos on ns. kuiva kausi meneillään ja pitäisi vuokrakin maksaa. Hankalaa.
 
pekka montin
10.12.2011 22:54:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cloom: Itselläni on Siel Orchestra 2, käytännössä muutakin, kuin viulukone, eli toisin sanoen polyfonialtaan 49-ääninen analogi-syna. Lisähöysteen antaa laitteen "equalizer", millä saa lisää mahdollisuuksia soundin muokkaamiseen. Ohessa Siel:in kirkkourku soi pienellä mausteella...
 
http://www.mikseri.net/artists/cloom/sorceress/366671/

 
Oli aika saatanan kova. Tykkäsin ihan satasella. Jos olisin mikserissä vielä niin fanittaisin samantien. Mun mielestä tollasta musaa kannattaa ja pitää hehkuttaa isolla liekillä. Mahdollisuudet ovat vaikka mihin jos live onnistuu ja konsepti on oikea.
 
cyberiad2001
10.12.2011 23:22:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä maksa siitä GEMistä mitään älyttömiä, ellet saa myytyä sitten sitä eteenpäin jollekin Radiohead-fanaatikolle :) Muistaakseni oli hyvin heikko signaali/kohinasuhde laitteessa ja muutenkin kaikki ne huonot(kin) puolet, joita tuon ajan italialaisissa on sanottu olevan. Pistin sen aina nauhakaiun ja joskus myös Micromoogin filtterin kautta, jotta sai turhat suhinat hävitettyä. Noista youtube-videoista sai kyllä vähän turhankin karun kuvan; esim. sillä ruotsalaisella huumorimiehellä on koko ajan autobend päällä...kyllä siitä muutakin sai irti ;)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «