Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: M.netin kuorolaulajat
1
fidZi
03.12.2011 17:58:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin aluksi laittaa tämän lauluosaston alle, mutta kuorolaulu on kuitenkin aika eri asia kuin solistinen - ja sille puolelle ei niin kauheasti eksy lukijoitakaan.
 
Kuorot ovat aika iso harrastus Suomessa ja myös soittajien keskuudessa, genrestä riippumatta, joten löytyykö Muusikoiden.netistä kuorolaulajia tai kuoronjohtajia? Oletteko joskus laulaneet mutta lopettaneet? Kiinnostaisiko, mutta ei ole saanut aikaan liittyä kuoroon?
 
Itselleni lukion kamarikuorosta lähtien kuoroelämä on jollain tavalla ollut "pakollinen" osa elämää. Opiskelupaikkakunnallani olen laulanut 4 eri kuorossa ja parissa väliaikaisemmassa proggiksessa, vaihto-opiskelun aikana samankokoisessa määrässä, ja pääsin kesällä sisälle ammattikorkeakoulun kuoronjohdon koulutusohjelmaan (aloittamista lykätty). Koen kuorolaulannan vahvasti äänenkäyttöä ja musiikillista tajua (solfa, korvan harjaannuttaminen, rytmitaju, muoto, äänenväri) kehittävänä toimintana, ja siitä tulevat fiilikset ovat monesti kyllä aika uskomattomia. En yhtään ihmettele kuorojen suosiota musiikillisena ajanvietteenä. Instrumenttina laulu on lisäksi äärimmäisen monipuolinen. Tällä hetkellä "vakava" kuoro puuttuu orkesteripuuhien ja opintojen laajuuden vuoksi, mutta keväällä olisi tarkoitus korvata tämäkin puute..
 
The more I give, the less I get.
HaloOfFlies
03.12.2011 20:28:02 (muokattu 03.12.2011 20:31:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lauloin ala-asteella kuorossa tokaluokalta kuudennelle asti ja minulla oli kuulemma koko koulun paras lauluääni. Itse en sellaisesta mitään tiennyt. Vielä seiskaluokalla sain musiikinopettajalta kehut vedettyäni Yesterdayn ns. soolona. Sitten tuli äänenmurros ja laulaminen jäi aika pitkäksi aikaa.
 
We're like migrating birds, we smell the air and scratch our arses and say, "Hmm think it's time." - Brian Johnson S.M.A.K.-jäsen #5
papitsu
03.12.2011 21:24:06 (muokattu 03.12.2011 21:25:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lukiossa on tullut laulettua kuorossa kaikissa juhlissa ja semmoisissa. Hauskaa ja kehittävää touhua. Aikaisempaa laulukokemusta ei ollut olleenkaan, mutta kuorossa laulamisen innoittamana tulee nykyään lauleskeltua kotona vaikka kuinka paljon. En minä mielestäni siltikään laulaa kyllä osaa, mutta hauskaa ajanvietettä tuo on. Tarkoitus olisi etsiä lukion loputtua joku sopiva, ei millään tapaa "vakava" harrastelijakuoro tulevalta opiskelupaikkakunnalta, että ei täysin jäisi tuokaan harrastus.
 
Mielipiteeni on fakta.
RainingRedPaint
04.12.2011 01:43:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lukiossa olin kamarikuorossa ja hetken Candomino kuorossa.
 
Jokapaikanapina
04.12.2011 02:52:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä on tällä hetkellä Tampereen teekkarikuorossa. En oo aiemmin kuorossa ollu, ja kun toi ykkössoitin on kuitenkin se laulu, niin on aivan mahtavaa tykitystä joka kerta olla tuolla äänimassan keskellä. Kyseessä on kuitenkin varsin iso ja hyväkin kuoro.
 
fidZi
04.12.2011 12:41:25 (muokattu 04.12.2011 12:41:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin tosiaan, jos nimiä pitää mainita, niin meikän kuorot opiskelupaikkakunnalla ovat olleet Musica, Ruamjai ja Cantinovum, sekä sitten opintoihin liittyviä kuoroja; ja Puolassa oli vaihdon aikana omat kuorokuvionsa. Cantinovumissa olisi tarkoitus jatkaa kunhan aikataulut antavat periksi.
 
The more I give, the less I get.
Kiukkuli
04.12.2011 17:30:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Naiskuorossa vuodesta 2004. Eilen oli kirkkokeikka 5 muun kuoron kanssa.
 
Feline
05.12.2011 09:43:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lasten kirkkokuorossa ala-asteen ehkä kolmannelta luokalta aina kuudennelle luokalle asti, ja sen sitten lopetin, kun alkoi todenteolla häiritsemään kuoron epävireisyys. Yläasteella sitten musiikinopettaja sai ylipuhuttua mut omaan, parempaan kuoroonsa ja siellä sitten tuli lauleskeltua aina lukion loppuun saakka. Kuorolaulu on mukava harrastus ja kuten ap. mainitsikin, kehittää hyvin äänenkäyttöä ja musiikillista tajua. Nyt sitten 10 vuotta olen ollut ilman kuorolaulua (ja muuta musisointia) ja sen kyllä sitten huomaa laulusta ja muusta musisoinnista, rytmi ei ole ihan kohdallaan yms. Tekisi kovasti mieli aloittaa kuorossa laulaminen uudestaan, mutta en oikein tiedä mikä kuoro olisi sopiva ja epäilen hieman omaa ääntäni tällä hetkellä. Ääniala on kaventunut ja matalentunut ihan älyttömästi noista lapsuuden/nuoruuden kuoroajoista, ja toisaalta epäilyttää vireessä pysyminen. Pitänee isännän kitaran vireen tarkastus vehkeellä tarkastaa oman instrumentin vire, ennen kuin alkaa edes uudesta kuorolaulu-urasta haaveilemaankaan :)
 
Progressor
05.12.2011 17:31:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ollut kuorotouhuissa mukana viitisen vuotta ja todennut sen itselleni loistavaksi harrastukseksi. Minusta ei ole solistiksi, mutta kuorossa se ei haittaa, koska yksittäisten äänten ei oikeastaan ole tarkoituskaan erottua joukosta. Laulaminen on hauskaa, ja se tunne, kun lauluharmonia soi puhtaasti, on melkeinpä maaginen.
 
Ja nyt pitääkin lähteä kuorotreeneihin.
 
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
fidZi
08.12.2011 14:51:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Feline: Ääniala on kaventunut ja matalentunut ihan älyttömästi noista lapsuuden/nuoruuden kuoroajoista, ja toisaalta epäilyttää vireessä pysyminen. Pitänee isännän kitaran vireen tarkastus vehkeellä tarkastaa oman instrumentin vire, ennen kuin alkaa edes uudesta kuorolaulu-urasta haaveilemaankaan :)
 
Pianon (tai kitaran) kanssa treenaus on aika hyvä keino: laulaa äänen kerrallaan esim. omasta stemmasta ja soittaa perään katsoakseen osuiko oikeaan, tai sitten vaan pelkästään soittaa mukana. A cappellana laulaminen on myös hyvää treeniä, pitää olla koko ajan korva tarkkana vireen kanssa. Voi vaikka jakaa biisin osiin ja katsoa pianosta (tai kitarasta), nousiko/laskiko vire ja jos, niin millä pätkällä. A cappellana äänenavaukset ovat myös tehokkaampia virekorvan harjaannuttajia kuin soittimen kanssa.
 
The more I give, the less I get.
Lux
08.12.2011 23:27:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu toki, kuoro on erittäin hyvää vastapainoa bänditouhuille ja hyvä kuoro laajentaa musiikillisia näkemyksiä uusiin suuntin. Itsellä on ilo laulaa Koiton Laulussa, joka on ennakkoluuloton ja kunnianhimoinen 60-henkinen sekakuoro. Periaatteessa Koiton Laulu on harrastajakuoro, mutta nykymateriaali on sen verran vaativaa, ettei siellä ihan aloittelijat pärjäisi. Nuotinlukutaitoiset ja vireisiä säveliä löytävät pärjäävät kyllä, eli varsinaisia laulututkintoja ei tähän kuoroon vaadita.
 
Moni yhdistää edelleen Koiton Laulun 70-luvun poliittiseen laululiikkeeseen, mutta ohjelmistoon on tässä 40 vuoden aikana tullut hyvin paljon muuta kuin niitä Chydeniuksen ja kumppaneiden lauluja. Tällä hetkellä lauletaan mm. nykysäveltäjien (Saariaho, Kortekangas, Rautavaara) biisejä, keväällä kantaesitettiin sarja uusia yhteiskunnallisia kuorolauluja ja alkusyksystä esiinnyttiin Palefacen ja bändin kanssa. Huomisille keikoille tulee vieraaksi joikaaja Wimme Saari. Vappuna lauletaan sitten tietysti taas Kenen joukoissa seisot ja Kalliolle kukkulalle, ettei vanhat fanit vallan järkyty!
 
Kuoron monipuolisuutta korostaakseni pitää mainita vielä parina viime vuonna esitetty En lähde täältä salaa, jossa kuoro lauloi ja tanssi nykytanssiteoksen kolmen ammattitanssijan kanssa. Ei siis mitään hiton kuorosota-hyppelehtimistä, vaan koreografin ohjaamaa kropalla ilmaisemista, liikettä, kaatuilua, juoksemista ja hankalissa asennoissa laulamista.
 
Viikottaiset kuorotreenit tekee hyvää omalle laulutreenaamiselle ja äänenmuodostukselle. Kuorolaulaminen parantaa myös konkreettisesti harmoniantajua, ja laitankin usein sovituksista korvan taakse jotain pieniä asioita, joita ei bändin treenikämpällä tulis ajatelleeksi. Kun porukkakin on vielä mitä mainioin (ikäjakauma n. 20-65), niin mikäs siinä on ollessa.
 
Aiempi kuorohistoria on pääosin noista koulukuoroista, ja tulihan sitä Ogelin kuorossakin laulettua joskus 90-luvulla. Musta tuntuu, että etenkin nuoria pitäis saada enemmän houkuteltua kuorokeikoille, koska monella tuntuu olevan se mielikuva, et kuorolaulu on joko sellaista, mitä tehtiin ala-asteen kevätjuhlassa, tai sit sitä kamalaa kuorosota-hölmöilyä. Mä esimerkiksi kuulin meidän kevätkonsertin jälkeen kahdelta kutsumaltani tutulta, ettei ne "tienneet, että tällaistakin musiikkia on olemassa."
 
Mä odotin muuten kuorosodalta paljon hyvää pr:ää kuorolaulamiselle, mutta kaudesta toiseen se ohjelma on ollut kamala pettymys ja tehnyt oikeastaan hirveetä hallaa koko kuorolaulamiselle. Monella on ilmeisesti nyt se mielikuva, että kuoron tehtävä on säestää solistia ja "moderni kuoro" keikkuu hölmön näköisesti korokkeillaan. Mä odotin, että edes joku olis tehnyt ihan oikean kuoroarrin jostain biisistä, ilman sitä poppihölmöilyä ja livenä... mutta ei. Bändipohjat ja taustanauhat ja hilpeät koreografiat - siinä teille kuorolaulamista! Pyh.
 
vapaus veljeys vandalismi
fidZi
09.12.2011 17:51:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lux: Mä odotin muuten kuorosodalta paljon hyvää pr:ää kuorolaulamiselle, mutta kaudesta toiseen se ohjelma on ollut kamala pettymys ja tehnyt oikeastaan hirveetä hallaa koko kuorolaulamiselle. Monella on ilmeisesti nyt se mielikuva, että kuoron tehtävä on säestää solistia ja "moderni kuoro" keikkuu hölmön näköisesti korokkeillaan. Mä odotin, että edes joku olis tehnyt ihan oikean kuoroarrin jostain biisistä, ilman sitä poppihölmöilyä ja livenä... mutta ei. Bändipohjat ja taustanauhat ja hilpeät koreografiat - siinä teille kuorolaulamista! Pyh.
 
Kaikesta epärealistisen kuorokuvan antamisestaan ja melkoisesta kepeydestään huolimatta Ylen vastaisku, Suomen paras kuoro, luotti sentään enemmän kuoropohjaiseen esittämiseen ilman solistipelleilyä. Kun finaalibiisi annettiin, aikaa oli vain se viikko arrata ja treenauttaa. Siinä testataan aika hyvin jo kuoron tasoa. Vaikka osalla kuoroista olikin bändi. Milloinkohan saadaan kisa, jossa on korkealaatuisin kuoro a cappella -taidemusiikkiohjelmistolla eikä etsitä "hyvää meininkiä"?
 
The more I give, the less I get.
JudeJude
09.12.2011 21:05:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fidZi: Milloinkohan saadaan kisa, jossa on korkealaatuisin kuoro a cappella -taidemusiikkiohjelmistolla eikä etsitä "hyvää meininkiä"?
 
Vaikkapa Tampereen sävel? Ei kai kaiken ole pakko olla telsussa?
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
ganesha
09.12.2011 21:44:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oon ollut kerran mieskuorossa huutamassa Finlandia-talolla "Täällä Haisee!", "legendaarisen" punkyhtye Rytkeen taustakuorossa jossain Metalliliiton kinkereillä back in the day.
 
hauskinta oli, ett niillä kesti aika kauan tajuta kuinka monta meitä siinä kuorossa oli (about 30) - siinä vaiheessa meni sit bändin juomapiikki kiinni :)
 
http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
fidZi
09.12.2011 23:16:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Vaikkapa Tampereen sävel? Ei kai kaiken ole pakko olla telsussa?
 
Mä juuri puhuin tv-kontekstista, anteeksi epätäsmällisyyteni. Tampereen Sävelet, Harald Andersen -kisat ja muut vastaavat eivät vain yllä sellaisille, jotka eivät kuoroelämää oikeastaan ennestään tunne. En kyllä tiedä, kiinnostaisivatko nämä sitten heitä tarpeeksi...
 
Itse asiassa, yksi entisistä kuoroistani on sekä saanut Tampereen Sävelessä tuomariston erikoiskunniamaininnan että ollut Suomen parhaan kuoron finaalissa...tosin olin itse laulamassa näiden kahden tapahtuman välisinä vuosina, en kummankaan kohdalla! :D
 
The more I give, the less I get.
Durty
11.12.2011 21:22:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

70-luvulla tuli aloitettua radion lapsikuorossa, äänenmurroksen jälkeen nuorisokuorossa. Sitten bändi vei ajan. 80-luvulla meni muutama vuosi lauluyhtye Bulevardin Taxissa. Sitten tuli perheenlisäystä ja kuorolaulu jäi vähäksi aikaa. 90-luvulla liityin Kilven kuoroon. Sen yhteydessä perustettiin ensin sekakvartetti ja sitten mieskvartetti. Se kolahti tosi lujaa, kuorolaulua niin, ettei mokiin ole varaa. Nyt ei vain aika riitä enää kuorohommiin, mikä on kyllä sääli.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «