Aihe: AV - Jelppikerho
1 2 3 4 58 9 10 11 12 13 14
Ruutikallo
24.09.2011 18:52:52
Sir Härö: Aivan varmasti.

Jeeaah, hienoa.

Iski sivua skrollatessa pieni vastoinkäyminen. Shipping only in the U.S. niin tietysti perkele!
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
Sir Härö
26.09.2011 14:39:27
henydrum: Jeeaah, hienoa.

Iski sivua skrollatessa pieni vastoinkäyminen. Shipping only in the U.S. niin tietysti perkele!

http://www.huuto.net/kohteet/adobe- … nts-9-taysi-versio/191765084?ref=gl

Tossa olis kova paketti. Photari ja premiere. Tuohon kylkeen vielä adobe after effects niin käytännössä voi tehdä ihan mitä vaan mieleen tulee :)

Hiljattain jouduin pakon edessä leikkaamaan puolituntisen dokkarin premierellä kun tiedostoja ei saanut avidilla tai FCP:lla auki. Ominaisuudet on käytännössä ihan samat kuin final cutissakin, sillä erolla että premiere toimii yks yhteen justiinsa after effectsin kanssa. Premiere on muutekseen ruma, mutta ihan samaa jälkeä sillä saa aikaan kuin "ammattisoftillakin" ja on tässä tapauksessa törkeesti halvempi.
whatisthisidonteven...
gunner
26.09.2011 15:19:05
Sir Härö: http://www.huuto.net/kohteet/adobe- … nts-9-taysi-versio/191765084?ref=gl

Tossa olis kova paketti. Photari ja premiere. Tuohon kylkeen vielä adobe after effects niin käytännössä voi tehdä ihan mitä vaan mieleen tulee :)

Hiljattain jouduin pakon edessä leikkaamaan puolituntisen dokkarin premierellä kun tiedostoja ei saanut avidilla tai FCP:lla auki. Ominaisuudet on käytännössä ihan samat kuin final cutissakin, sillä erolla että premiere toimii yks yhteen justiinsa after effectsin kanssa. Premiere on muutekseen ruma, mutta ihan samaa jälkeä sillä saa aikaan kuin "ammattisoftillakin" ja on tässä tapauksessa törkeesti halvempi.

Joo, paitsi että tossa on myynnissä molempien softien elements-versiot, joita nyt ei pahemmin kannata niihin oikeisiin alkaa vertailemaan, jos jotain tosissaan meinaa tehdä.
Sir Härö
26.09.2011 15:50:36 (muokattu 26.09.2011 15:51:13)
gunner: Joo, paitsi että tossa on myynnissä molempien softien elements-versiot, joita nyt ei pahemmin kannata niihin oikeisiin alkaa vertailemaan, jos jotain tosissaan meinaa tehdä.

No joo. Kirjoitukseni ehkä oli hämmentävä. En huomannut kovinkaan tarkkaan lukea ilmoitusta...
whatisthisidonteven...
bedlam
11.10.2011 15:55:35

gunner: Joo, paitsi että tossa on myynnissä molempien softien elements-versiot, joita nyt ei pahemmin kannata niihin oikeisiin alkaa vertailemaan, jos jotain tosissaan meinaa tehdä.

Mulla oli Photarin Elements-versio koneella ja kyllä sillä käytännössä melkein samat hommat teki kuin isoveljelläkin, joutui vain vähän aina kikkailemaan. Jouduin kuiteskin ostamaan oikean Photarin ihan vain sen takia, ettei Elementsistä saa cmykkiä ulos.
http://www.petrified-eye.net
Juhani
18.11.2011 23:04:53 (muokattu 18.11.2011 23:11:59)

Miten nämä värikoodit ja sun muut menee? Pitäisi tehdä levyn kannet. Ennen on kaveri tehnyt mutta nyt ajattelin tehdä itse. Esimerkkinä tässä nyt vaikka tuo vihkonen josta tulee 4-sivuinen. Tässä speksejä joiden mukaan pitäisi toimittaa parilta firmalta:

Lähinnä nämä on kysymysmerkkejä allekirjoittaneelle:

Värikoodit, mistä ne?
Kohdistusmerkit?
Linjatiheys?
Leikkausmerkit?
Tarkoittaako tuo taitosmalli tai nidottu malli että itse tekee esimerkin miltä lopputuloksen pitäisi näyttää? Eli tulostaa jonkun mustavalkoisen vedoksen tms.
Sivunumerot tiedostossa? Ne varmaan laitetaan johonkin tulostettavan kuva-alueen ulkopuolelle?

Data-Mate:

http://www.datamate.fi/files/pdf/speksit/Speksi_Etuvihko.pdf

+ painokelpoiset pdf tiedostot
+ 4-väri (cmyk)
+ jokaiseen tiedostoon värikoodit kohdistusmerkit ja leikkausmerkit
+ leikkausvarat 3mm
+ linjatiheys min.60 l/cm
+ Monisivuisissa myös taitosmalli tai nidottu malli
+ etuvihon paksuus max. 2 mm
+ 150 g/m2 kiiltävä paperi
+ monisivuisissa etuvihoissa jokaisessa tiedostossa tulisi olla sivunumerot
+ 4-sivuiset vihkoset sivuparettain
+ asemointi 8-sivuisesta alkaen sivukerrallaan järjestyksessä 1,2,3,4.
+ ICC Profiilia käytetään offset tuotteissa, gloss papereissa

PAINOALUE
koko kuva-alue: 240 mm x 120 mm
taitettuna: 120 mm x 120 mm

Z-Trading

http://z-trading.fi/ohjeet
http://z-trading.fi/attachments/047_booklet.pdf

Materiaalin valmistelussa on hyvä ottaa huomioon ainakin seuraavat seikat:

+ kuvien resoluutio 300 dpi 1:1 koossa
+ värit paperipainotöissä CMYK, levyn pintapainatuksessa Pantone-spottivärit (solid coated) tai CMYK
+ paperipainotöissä 3mm leikkuuvara
OPJ1974
18.11.2011 23:24:05 (muokattu 18.11.2011 23:24:30)

Juhani: Miten nämä värikoodit ja sun muut menee? Pitäisi tehdä levyn kannet. Ennen on kaveri tehnyt mutta nyt ajattelin tehdä itse. Esimerkkinä tässä nyt vaikka tuo vihkonen josta tulee 4-sivuinen. Tässä speksejä joiden mukaan pitäisi toimittaa parilta firmalta:

Lähinnä nämä on kysymysmerkkejä allekirjoittaneelle:

Värikoodit, mistä ne?
Kohdistusmerkit?
Linjatiheys?
Leikkausmerkit?
Tarkoittaako tuo taitosmalli tai nidottu malli että itse tekee esimerkin miltä lopputuloksen pitäisi näyttää? Eli tulostaa jonkun mustavalkoisen vedoksen tms.
Sivunumerot tiedostossa? Ne varmaan laitetaan johonkin tulostettavan kuva-alueen ulkopuolelle?

Onko sulla käytössä mikä ohjelma, jolla ajattelit taittaa? Suurimman osan huolenaiheistasi hoitaisi "automaattisesti" InDesign, jos semmoinen käytössä on. Siinä homma taitetaan valmiiksi ja exportataan sitten painoresoluutioiseksi pdf-tiedostoksi. Tässä vaiheessa määritellään, mitkä ovat leikkausvarat ja mitkä merkit laitetaan tiedostoon mukaan rasti ruutuun -menetelmällä. Linjatiheyksista sun muista sun ei varmaan tarvitse välittää, oletan, että tuotoksesi painetaan joka tapauksessa diginä. Huolehdit vaan, että matsku on painoresoluutioista ja CMYK-väreinä.
bedlam
07.12.2011 09:42:03

Juhani: Tarkoittaako tuo taitosmalli tai nidottu malli että itse tekee esimerkin miltä lopputuloksen pitäisi näyttää? Eli tulostaa jonkun mustavalkoisen vedoksen tms.
Sivunumerot tiedostossa?

Ymmärtääkseni tuo tarkoittaa sitä, että esim. 8-sivuinen booklet voidaan tehdä sekä perinteisesti niittaamalla tai sitten taittamalla, jolloin bookletin sivut avautuvat sellaiseksi leveäksi kaksipuoleiseksi läpyskäksi.

Painotöissä (Offset) yksi tärkeä pointti on myös värimäärä; tummiin kohtiin menee helposti kaikkia osavärejä niin paljon että kokonaisvärimäärä ylittää 350%. Tällöin väri ei välttämättä ehdi kuivua tarpeeksi nopeasti. Monilla painoilla on tavallisesti joku maksimivärimäärä (esim. 320%).

OPJ1974: Linjatiheyksista sun muista sun ei varmaan tarvitse välittää, oletan, että tuotoksesi painetaan joka tapauksessa diginä. Huolehdit vaan, että matsku on painoresoluutioista ja CMYK-väreinä.

Monestihan digipainot ottavat mukisematta RGB:täkin vastaan.
Juhani
07.12.2011 10:30:33

Kiitos neuvoista! Tälläviikolla menee kansimateriaali painoon. Eiköhän tämä tästä lopulta suttaannu painofirman kanssa sitten loppumetreillä.
Juhani
09.12.2011 08:31:17

Mikä näissä kuvissa muuten pitäisi olla tuo CMYK kuvien bittien määrä? Kuvan resoluutioon sen ei näytä ainakaan pikseleissä vaikuttavan? Huomasin että kuvat on 8-bittisiä.
OPJ1974
09.12.2011 20:31:12

Juhani: Mikä näissä kuvissa muuten pitäisi olla tuo CMYK kuvien bittien määrä? Kuvan resoluutioon sen ei näytä ainakaan pikseleissä vaikuttavan? Huomasin että kuvat on 8-bittisiä.

8-bittinen on ok.
itsy
14.01.2012 18:26:20
InDesign-eksperteille pikakysymys: onnistuuko CS5:ssä layer-paletissa jonkinlainen overridettäminen, että jokin alemmalla layerilla oleva objekti olisikin ylemmän layerin päällä? Tokihan sen voisi siihen ylemmälle layerille siirtää, mutta noin yksinkertaistamiseksi olisi kiva pitää yksi tekstilayeri ja yksi kuville. Useampisivuisessa taitossa ei kuitenkaan ole mitenkään oletusarvoista, että jommatkummat olisivat päällä ja toiset alla.
Sad but table
bedlam
16.01.2012 14:52:14

Itchy: InDesign-eksperteille pikakysymys: onnistuuko CS5:ssä layer-paletissa jonkinlainen overridettäminen, että jokin alemmalla layerilla oleva objekti olisikin ylemmän layerin päällä? Tokihan sen voisi siihen ylemmälle layerille siirtää, mutta noin yksinkertaistamiseksi olisi kiva pitää yksi tekstilayeri ja yksi kuville. Useampisivuisessa taitossa ei kuitenkaan ole mitenkään oletusarvoista, että jommatkummat olisivat päällä ja toiset alla.

Joku käyttää InDesignin layereitakin? En ole koskaan edes kokeillut... :D
obiwan
16.01.2012 15:31:08
bedlam: Joku käyttää InDesignin layereitakin? En ole koskaan edes kokeillut... :D

Mä käytän :D pirun kätevää, kun pyörittelee viikottain muuttuvia mainoksia, joissa staattisia ja muuttuvia elementtejä. Alkuperäiseen kysymykseen, en usko että layereiden välillä pystytään nostamaan yksi elementti toisen layerin juttujen päälle. Itekin toivoisin tällaista ominaisuutta.
itsy
16.01.2012 19:48:17
obiwan: Mä käytän :D pirun kätevää, kun pyörittelee viikottain muuttuvia mainoksia, joissa staattisia ja muuttuvia elementtejä. Alkuperäiseen kysymykseen, en usko että layereiden välillä pystytään nostamaan yksi elementti toisen layerin juttujen päälle. Itekin toivoisin tällaista ominaisuutta.

Olisiko ollut vasta CS5:stä asti, että Layer-paletti on ollut oikeasti käytännöllinen. Hyvin lähellä Illustratorin vastaavaa. Mutta joo, kiitos vastauksesta, täytyy kehitellä jotain jippoja.
Sad but table
Antti1
03.02.2012 16:55:18 (muokattu 03.02.2012 23:11:34)
CS5 ja Indesign. Mulla on portfoliosta jostain syystä guidet lukossa, vaikka lock guides ei ole päällä. Samaten kaikki uudet guidetkin lukittuvat. Mistä kyse? Sama ongelma ei toistu millään muulla tiedostolla.

E: Taitaa olla tiedosto korruptoitunut, paska soikoon...
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
OPJ1974
15.02.2012 13:58:43

Itchy: Olisiko ollut vasta CS5:stä asti, että Layer-paletti on ollut oikeasti käytännöllinen. Hyvin lähellä Illustratorin vastaavaa. Mutta joo, kiitos vastauksesta, täytyy kehitellä jotain jippoja.

Kyllä mä olen käyttänyt layereita jo varhaisemmissakin versoissa, niin photarissa, illussa kuin indesignissakin :)
bedlam
18.02.2012 18:49:39 (muokattu 18.02.2012 18:50:06)

OPJ1974: Kyllä mä olen käyttänyt layereita jo varhaisemmissakin versoissa, niin photarissa, illussa kuin indesignissakin :)

Kaikkihan Photarissa layereita käyttää, pikkasen eri asia nyt kuitenkin ;)
OPJ1974
20.02.2012 15:20:53

bedlam: Kaikkihan Photarissa layereita käyttää, pikkasen eri asia nyt kuitenkin ;)

Totta kai, mutta kaikissa käytän. Helpottaa monilta osin elämää. Ainakin mun :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)