Aihe: Hyvät kielet kitaraan, eli..?
1 2 3 4
tavaton
03.12.2011 21:22:16
Lähdin kaupunkiin kieliä ostamaan vanhaan sähkökitaraani. Tulin takaisin uuden kitaran kanssa. Nyt ongelma on vain pahempi kuin vain yksi katkennut kieli. Nimittäin tunnin soittelun jälkeen etusormi oli aivan tulessa ja punainen.
Ilmeisesti nikkelin takia?
Hasua sinänsä kun vanhassa kitarasa ei ole tulut koskaan moista ongelmaa vastaan, vaikka varmaan nikkelikielet siinäkin ovat olleet. Sitä en tullut kaupassa kysyneeksi, millaiset nuo uuden kielet olivat.
Enää en uskaltanut lähteä kaupunkiin asti uutta kielisettiä hakemaan (ties vaikka ostaisin pianon matkalla) joten tilasin thomannilta jotain sellaisia mistä arvelin ettei olisi niin nikkelipitoisia. Mitähän noista kannattaisi ensin kokeilla? Kitara on gretch electromatic mikälie.
Ja joo, sillä kyselen kun olen sellainen sunnuntaisoittelija, jolla sama kielisatsi kestää hyvinkin toista vuotta...
Ja toinen kysymys: voisiko ihottuma olla jostain muusta kuin kielistä johtuva? Onko noihin kitaran kauloihin työnnetty jotain myrkkyjä tehtaalla mitkä pitäis pestä pois?

1 kpl Tilausnro 187286: DR STRINGS BLACK BEAUTIES BKE- 10
------------------------------------------------------------
DR Strings BKE- 10 Black Beauties - electric guitar strings
set, all black. Gauges: 010-013-017-026-036-046.

1 kpl Tilausnro 152177: ELIXIR NANOWEB MEDIUM
Elixir 12102 medium - nanoweb electric guitar strings.
Gauges: 011-049.

1 kpl Tilausnro 187024: ERNIE BALL EB 2245 STAINLESS POWER
Ernie Ball EB 2245 Stainless Power electric gutiar string
set 011".014".018".028".039".048 Stainless Steel Roundwound
sentence/e-guitar brilliantly; brings power on the Pick Ups!
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
Pancake
03.12.2011 21:32:02
Mie olen äärimmäisen huono vaihtahmaan kieliä, joten minun valinta on nykysin Elixir. Kalliitahan nuo on, mutta kestääki minun makhuun varsin hyvin. Esim. koko viime kesän keikat ja treenit yhellä setillä. Pinnottamattomia olis varhmaan menny joku 3-4 settiä, jos pelkästhään soittotunteja aattelee.

Gibson Les Paul Studiossa 10-52 ja Standard traditional PRO:ssa 10-46. Eri vahvuuet pelkästhään siitä syystä, että kitarat on sääetty nuille vahvuuksille. Ja laiska ku olen, ni mieluummin tillaan eri setit, ko säätäisin/ostaisin uuet sääöt.
H-Diddy
04.12.2011 11:25:37 (muokattu 04.12.2011 11:26:12)
Ite oon huomannu että paksummilla kielillä kitara soi ja resonoi yksinkertaisesti paremmin. Kuten myös aikaisemmin mainittu, niin kaikkeen tottuu. Jos kuitenkin tuntuu siltä ettei sormien voimat riitä esim. 011 setillä soitteluun niin kannattanee vaihtaa kiippareihin. Eihän se nyt herran jumala niin rankkaa ole kieltä painaa tai venyttää.
jkourula
04.12.2011 12:11:14
H-Diddy: Ite oon huomannu että paksummilla kielillä kitara soi ja resonoi yksinkertaisesti paremmin. Kuten myös aikaisemmin mainittu, niin kaikkeen tottuu. Jos kuitenkin tuntuu siltä ettei sormien voimat riitä esim. 011 setillä soitteluun niin kannattanee vaihtaa kiippareihin. Eihän se nyt herran jumala niin rankkaa ole kieltä painaa tai venyttää.

Olen samaa mieltä tuosta resonoinnista, mutta toki toiset kitarat resonoivat kevyemmälläkin setillä. Hommasin juuri Studio 50s Tribute Les Paulin ja se heräsi kunnolla eloon vasta kun siihen laittoi 11-setin.

Yleensä taas Fender-tyyliset lankut resonoivat jo ihan 10-setilläkin.

Toisaalta taas ei se resonointi aina ole toivottuakaan ja saundi on varmasti ihan hyvä kevyemmälläkin setillä. Ja kyllä pitkät ja hitaat bendit (ala Gilmour) on vaan helpompia ohuemmalla setillä. Eli ei tämä juttu ihan niin yksioikoinen ole.
Lancelot
04.12.2011 13:31:11 (muokattu 04.12.2011 13:31:43)
Kertokaas tietäväiset onko mitään Elixir-tyyppistä vaihtoehtoa? Eli avainsanana pitkäkestoisuus. Olen kyllä ihan tyytyväinen Elixireihin kaikin puolin, mutta mietin vaan jos löytyisi edullisempia vaihtoehtoja?
WeetM
05.12.2011 11:18:15

Lancelot: Kertokaas tietäväiset onko mitään Elixir-tyyppistä vaihtoehtoa? Eli avainsanana pitkäkestoisuus. Olen kyllä ihan tyytyväinen Elixireihin kaikin puolin, mutta mietin vaan jos löytyisi edullisempia vaihtoehtoja?

Jos rapakon takaa jaksaa lähteä tilailemaan niin eipä noiden Elixirienkään käyttäminen kovin kalliiksi tule. Itse olen tilaillut jenkki-eBaysta 3 kielisetin satseja kerrallaan, jolloin hintakin jää niin alhaiseksi ettei tulleista ja alveista tarvitse murehtia. Yhdelle kielisetille jää tällöin hintaa postikuluineen noin 8 euroa. Aina ovat tulleet luotettavasti parissa viikossa perille.
McNulty
05.12.2011 11:53:14 (muokattu 05.12.2011 11:58:35)
Lancelot: Kertokaas tietäväiset onko mitään Elixir-tyyppistä vaihtoehtoa? Eli avainsanana pitkäkestoisuus. Olen kyllä ihan tyytyväinen Elixireihin kaikin puolin, mutta mietin vaan jos löytyisi edullisempia vaihtoehtoja?

Ei ole aivan vastaavia. Elixirien "liukkaudesta" joudut heti tinkimään jos haluat muita vaihtoehtoja kokeilla. Päällystettyjä kieliä alkaa olemaan jo jokaisella valmistajalla, mutta oikeasti hyvät ja toimivat ovat harvassa. Cleartone on mielestäni paras näistä pinnoitetuista/päällystetyistä kielistä. D'Addarion oma EXP on myös ihan ok, joskin miulla moiset punomattomat kielet liukuivat todella nihkeästi nauhaa vasten bendatessa.

Huonoimpia ovat olleet DR:t ja Ernie Ballin titanium coated-touhut. Curt Mangan Coated, Rotosound Nexus, Pyramid Black Wires ja Galli PROcoated -kielet ovat miulla vielä testaamatta.

PS. GHS Coated Boomerseja en edes testaa. Niin kovasti petyin aikanaan GHS:n kiinakamaan.
If you ain't first, you're last!
Lancelot
06.12.2011 12:36:17
WeetM: Jos rapakon takaa jaksaa lähteä tilailemaan niin eipä noiden Elixirienkään käyttäminen kovin kalliiksi tule. Itse olen tilaillut jenkki-eBaysta 3 kielisetin satseja kerrallaan, jolloin hintakin jää niin alhaiseksi ettei tulleista ja alveista tarvitse murehtia. Yhdelle kielisetille jää tällöin hintaa postikuluineen noin 8 euroa. Aina ovat tulleet luotettavasti parissa viikossa perille.

Laiton just 3 settiä tuleen. 25.30€ posteineen, ei paha. Täytyy vielä metsästää noita Cleartoneja pari settiä testiin.
chill
07.12.2011 00:48:26 (muokattu 07.12.2011 00:53:21)
tavaton: Lähdin kaupunkiin kieliä ostamaan vanhaan sähkökitaraani. Tulin takaisin uuden kitaran kanssa. Nyt ongelma on vain pahempi kuin vain yksi katkennut kieli. Nimittäin tunnin soittelun jälkeen etusormi oli aivan tulessa ja punainen.
Hasua sinänsä kun vanhassa kitarasa ei ole tulut koskaan moista ongelmaa vastaan, vaikka varmaan nikkelikielet siinäkin ovat olleet. Sitä en tullut kaupassa kysyneeksi, millaiset nuo uuden kielet olivat.
Enää en uskaltanut lähteä kaupunkiin asti uutta kielisettiä hakemaan (ties vaikka ostaisin pianon matkalla) joten tilasin thomannilta jotain sellaisia mistä arvelin ettei olisi niin nikkelipitoisia. Mitähän noista kannattaisi ensin kokeilla? Kitara on gretch electromatic mikälie.
Ja joo, sillä kyselen kun olen sellainen sunnuntaisoittelija, jolla sama kielisatsi kestää hyvinkin toista vuotta...
Ja toinen kysymys: voisiko ihottuma olla jostain muusta kuin kielistä johtuva? Onko noihin kitaran kauloihin työnnetty jotain myrkkyjä tehtaalla mitkä pitäis pestä pois?

Nikkeliallergia on kyllä ikävä juttu kitaristille. Jotkut selviävät vähällä, vaihtaa kitaraan stainless steel -kielet ja homma toimii. Teräksiset kielet eivät mielestäni saundaa aivan yhtä hyviltä kuin normikielet, mutta ei se saundi pilalla ole. Ja merkeistä sen verran että itse en huomaa esim.10e teräksisissä kielissä juurikaan eroja. Kestävyys taas riippuu lähinnä tuurista ja kitaran säädöistä (poikkeuksena esim pinnoitetut kielet)
E: Itse suosin ernie ballia, hyvin toimii ja kestää. En keksi tarkempia perusteluja suosimiselle
Toisilla saattaa kehittyä yliherkkyys nikkelille, tällöin ei pelkkä kielten vaihto auta. Tähän vaivaan jotkut käyttävät ohuita hanskoja, mutta varmin ratkaisu on vaihtaa kitaraan nikkelittömät nauhat.
tavaton
07.12.2011 13:16:56
chill: Toisilla saattaa kehittyä yliherkkyys nikkelille, tällöin ei pelkkä kielten vaihto auta. Tähän vaivaan jotkut käyttävät ohuita hanskoja, mutta varmin ratkaisu on vaihtaa kitaraan nikkelittömät nauhat.

Toivotaan ettei sellaiseen tarvitse mennä! Sinänsä kyllä pelottaa että millään muulla kitaralla ei ongelmia ole ollut. No...kielipaketin pitäisi tulla tällä viikolla postissa, kohta tuo arvoitus ratkennee.
Mitään nauhojen vaihtoa en lähde tekemään uuteen kitaraan. Korkeintaan vien kauppaan ja haukun myyjät pystyyn. Vaikkei se niiden vika olekaan.

Taidan ensimmäiseksi ladata noi balck beautyt
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
MikaHekkanen
07.12.2011 13:38:38
McNulty: Cleartone on mielestäni paras näistä pinnoitetuista/päällystetyistä kielistä.

Mulla on nyt ollut melkoisen pitkään yhdessä kitarassa paikallaan Cleartonet ja niitten soundi ja soitettavuus on pysynyt aktiivisesta käytöstä huolimatta hyvänä.

Tykkään.
Mehevän Ilomielinen ja Katkeroituneen Aulis Hippi joka Elvistelee Kasvavasti Kiinteän Auttamattomasti, Nauraa, Elämöi ja Nai
McNulty
07.12.2011 14:29:37
MikaHekkanen: Mulla on nyt ollut melkoisen pitkään yhdessä kitarassa paikallaan Cleartonet ja niitten soundi ja soitettavuus on pysynyt aktiivisesta käytöstä huolimatta hyvänä.

Tykkään.

Olen itse tullut samoihin tuloksiin. Ne ovat myös jotenkin "kirkkaammat" soundiltaan kuin Elixirit. En tiedä johtuisiko pinnoitustavasta. Tosin, Elixireillä voi tietoisesti hivenen pehmentää esim. Telen tai Straton (tms. singlecoil-skebojen) soundia.
If you ain't first, you're last!
aristoteles666
07.12.2011 21:55:26

tavaton: Lähdin kaupunkiin kieliä ostamaan vanhaan sähkökitaraani. Tulin takaisin uuden kitaran kanssa. Nyt ongelma on vain pahempi kuin vain yksi katkennut kieli. Nimittäin tunnin soittelun jälkeen etusormi oli aivan tulessa ja punainen.
!

hassua, nyt vasta huomasin koko kysymyksen, kyllä se voi olla joku otelautaan suihkutettu aine, tehtaalla tai liikkeessa, mikä on tuon reaktion saanut aikaan.
kyllä yleensä niitä oireita nikkeliallergiaan tulee koko ajan pikkuhiljaa, jos on tullakseen.

mutta jos on nikkeliallergia, niin voit unohtaa eri merkkiset kielet, koska ne tehdään samoista materiaaleista normaalisti, eli ainoa mikä antaa mahdollisuuden soittaa ilman että pahennat tilannetta on stainless steel kielet, valmistaja voi olla mikä vaan, kunhan ne on stainless steel.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
PIM
07.12.2011 22:38:08
Meitsi on viimeiset 20 vuotta käyttänyt Optiman kullattuja kaikissa kitaroissani eikä ole mitään syytä vaihtaa merkkiä. YMMV.
Lilli
08.12.2011 17:04:47 (muokattu 08.12.2011 17:09:51)
Tässäkin keskustelussa tuon (taas) esille: onko kukaan muu kokeillut Dean Markleyn Helix-kieliä? Ei ole tainnut muiden kommentteja tulla esiin? Itse vaihdoin Helixit kaikkiin kitaroihin ja jotenkin tuntuu, että kielien soittotuntuma säilyy 'uudenkarheana' runsaasta räpistelystä huolimatta. Hinta 6,79 euroa Saitenkatalogissa, lk tietysti päälle (20 satsia kun tilaa niin ei mene niitäkään;-))

http://www.deanmarkley.com/Strings/Electric/HelixHDNPSEl.shtml
The same thing that makes you live can kill you in the end
Aman
09.12.2011 23:09:49

Jucciz: Bonecrusherin kannustamana kokeilin Dean Markley Vintage Reissue -kieliä ja hyvin tuntuvat toimivan. Hinta on erittäin kohtuullinen: setti maksaa reilut kolme euroa.

http://www.stringsandbeyond.com

Kokeiles tuolta. Itselläni toiminut jo muutaman vuoden loistavasti tuolta tilaaminen. Tulliin ei ole kertaakaan jäänyt, tosin paketti on suurimmillaankin ollut vain 80 €.

Hinta ei ole paha. Tässä vielä suora linkki kyseiseen kielisettiin:)

http://www.stringsandbeyond.com/demavirenipl.html
'Naisvetoista poprokkia' Jessica Wolff tai 'to seventies and back' Gonzo Sombrero
HJP881
12.12.2011 20:38:55
Itse olen pysynyt standardi virityksessä Ernie Ballin puolella ja C-standardissa DR:n puolella. Käytin ennen D'addarion kieliä mutta alkoi vituttaa ku alko mennä useampiki kieli poikki molemmissa kitaroissa (Oli molemmisa D'addariot). Vaihdoin Stratossa kielet Ernie Balleihin, jotka on kestäneet jo puoli vuotta. Samoin myös Hondo Les Paulissa, tosin kielet on nyt DR merkiset.
Laulava Kylätohtori
19.12.2011 11:33:30
Jucciz: Testaas Dean Markleytä joskus. Ei oo kallis kokeilu nuo Vintage Reissuet. Vaikka ihan vaihtelun vuoksi.

Olikos ne nämä? Onko näissä mukana molemmat, sekä punomaton että punottu g-kieli?

http://www.thomann.de/fi/dean_markl … id=6ba4397a16ecf012012a8f7d7088f128

Ajattelin pistää tilauksen Thomannille jossain kohtaa, niin tulis mukavasti samassa. Eipä nuo Ernie Ballit nyt olleet sen ihmeellisemmät kuin D'addariot, joten kokeillaan seuraavaksi näitä.
Kun lahjat ja taito loppuvat, alkaa tilutus
Jucciz
19.12.2011 11:56:19 (muokattu 19.12.2011 11:56:28)
Aman: http://www.stringsandbeyond.com

Kokeiles tuolta. Itselläni toiminut jo muutaman vuoden loistavasti tuolta tilaaminen. Tulliin ei ole kertaakaan jäänyt, tosin paketti on suurimmillaankin ollut vain 80 €.

Hinta ei ole paha. Tässä vielä suora linkki kyseiseen kielisettiin:)

http://www.stringsandbeyond.com/demavirenipl.html

Kiitos, mutta mää tilaan sen verran isoja satseja kerralla, että ne kyllä jäisivät väkisin tulliin, luulen.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)