Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpujen äänittäminen / moniraitanauhoitus
1 2
Erska88
17.11.2011 19:20:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En laiskuuttani jaksa googletella enempiä niin pistin uuden mokoman tänne viidakkoon.
Rumpujen / ylipäänsä useamman mikrofoonin äänitystä pitäisi ruveta reenaamaan pääasiassa harrastepohjalta. Osaako joku suositella jotain äänikorttia tms. Laitetta, jolla voisin äänittää raidat koneelle (useampia yhtäaikaisesti)
 
Käykö toi kapistus em tehtävään (Olisi mukava laite muuten varmasti räpeltelyvaiheessa)
 
http://www.thomann.de/fi/maudio_projectmix_io.htm
 
Kiitos asiallisista ja auttavista vastauksista! jos olen ymmärtänyt jotain aivan väärin niin ilomielin neuvot otetaan vastaan.
 
Jos tästä on jo joku (tietysti varmaan sata threadia) niin en löytäny ainakaan omaan kysymykseeni vastausta.
 
poopi
17.11.2011 21:10:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo eiköhän tolla alkuun pääse.... Itse äänittelen tascamin us800 usb -interfacella ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Hinta murto-osa tuosta maudiosta (168e). Muutaman kerran ollut lainassa myös phonicin helix 18 firewirellä. Muuten jees mutta usb:n helppous liitäntänä vie voiton.
 
Hei vaan, jopas lähti!
Erska88
18.11.2011 04:40:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu ja sitä vielä että pystyykö noilla änänittämään kaikki pöntöt omille raidoilleen samanaikaisesti että voi sitten ropeltaa luonnotonta kurasoundia kotona hikikarpalot ottalla? Se mulle on nyt jotenki patoutunu jostain.
 
Erska88
18.11.2011 04:42:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totakin kysyin jo tossa topicissa jeesus pitäs varmaan poistaa tunnukset ku aina juovuksissa täällä kyselen tyhmiä. :)
 
poopi
18.11.2011 09:00:13 (muokattu 18.11.2011 09:06:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juurikin näin. Tuossa Maudiossa on 8 mikkietusta jotka saat läppärisi editointiohjelmaan jokaisen omalle raidalla rävellystä varten. Tuo Maudio toimii myös DAWina eli editointiohjelmasta riippuen voit tehdä miksauksen pöydän namiskoja käyttäen. Tietty tämä tarkoittaa sitä että roudaat kotiisi läppärin lisäksi tuon pöydän jolla on kuitenkin jonkin verran kokoa.
 
Itse arvostan laitteiden keveyttä ja helppoa liikuteltavuutta. Interface asustaa treeniksellä ja läppärin nappaan äänityksen jälkeen mukaani. Miksauksen teen kätevästi kotisohvalla Big Brotheria katsoen.
Toi namiskoilla miksaus olisi tietty kätevää mutta en jaksaisi moista vehjasta raahata mukanani. Tietty valitset laitteen omien mieltymyksien mukaan.
 
Tässäpä vielä kuva omasta ministudiosta. Tascam on tuo musta pömpeli läppärin yläpuolella, Behkun minimikseri toimittaa ainoastaan kuulokevahvistimen virkaa. Mikitettynä basari, snare, lattiatomia (mikki tomin sisällä) ja kaksi överiä.
 
http://dl.dropbox.com/u/7447113/interface.jpg
 

 
Erska88: En laiskuuttani jaksa googletella enempiä niin pistin uuden mokoman tänne viidakkoon.
Rumpujen / ylipäänsä useamman mikrofoonin äänitystä pitäisi ruveta reenaamaan pääasiassa harrastepohjalta. Osaako joku suositella jotain äänikorttia tms. Laitetta, jolla voisin äänittää raidat koneelle (useampia yhtäaikaisesti)
 
Käykö toi kapistus em tehtävään (Olisi mukava laite muuten varmasti räpeltelyvaiheessa)
 
http://www.thomann.de/fi/maudio_projectmix_io.htm
 
Kiitos asiallisista ja auttavista vastauksista! jos olen ymmärtänyt jotain aivan väärin niin ilomielin neuvot otetaan vastaan.
 
Jos tästä on jo joku (tietysti varmaan sata threadia) niin en löytäny ainakaan omaan kysymykseeni vastausta.
 
Hei vaan, jopas lähti!
Niq
18.11.2011 13:01:46 (muokattu 18.11.2011 13:03:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=577615
 
Esimerkiksi tuollainen vekotin (mainos :)) ja vaikka Reaper äänityssoftaksi tietokoneelle. Tuolla saat yhtäaikaisesti 8 mikkituloa omille raidoilleen ja vielä jää 6 linjatuloa muihin tarkoituksiin. Sitten sopiva määrä mikkejä ympäri rumpusettiä ja äänittämään. Esimerkiksi OH-SN-BD -mikeillä pääsee jo pitkälle, jos ei ole jo mikkejä hankittuna, siitä voi sitten laajennella tarpeen mukaan. Eli 1-2 overhead-mikkiä, basarimikki ja joku viisseiska virvelille. Panosta mieluummin mikkien laatuun kuin määrään. Ja toki kannattaa rummut olla hyvässä vireessä kun äänittelet, huonosta lähtösoundista kun ei ole helppoa lähteä vääntämään hyvää.
 
Erska88
18.11.2011 14:50:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei jotain tollasta tarttisin että hyvään osotteeseen mainoksen pistit, muutenkin tosi paljon jelppii kommentit. :)
 
Mutta kerros ny vielä kun viitttit (luin ilmos) että mikä ADATissa on niin heijaria nostattavaa. Tosta wikistä jotain opiskelin että nykysellä ADATilla voi kuskata 8 kanavaa audioo ja se toimii analogidigidigi-muuntimena. Kun käsitykseni mukaan se toimii interface/tietokone -väylänä, mitä uljasta siinä on jos muihin vertaa? Onko se tyyliin tiedonsiirron nopeus? Ehkä kallis uus hifimiehen termi? ei vaisinkaan ku mä en phekln tiedä.
 
ihan mielenkiinnolla kyselen kun oon investointeja tässä suunnittelemassa ja musa-alan tiedonhakuhommissa yms. tulee pirun usein sellanen nainen autokaupassa fiilis. Tarjolla on sitä ja tätä ja kaikki on niin hienoo ja uljasta, mutta harvasta löytää sellasta maallikon selvitystä, esim mihin käyttöön suositeltava erityisesti, esim tyyliin "soveltuu mainiosti suurien kokoonpanojen yhtäaikaiseen äänitykseen" tai vaikka "unohda usb:n latenssi ja tiedonsiirto, tässä tulee ökömökö61/XT709PLUGXT, liitin!" :D
 
Esim missä vaiheessa tulee USB kortilla raja vastaan ja joutuu toteaan että petskule, tartten uuden vehkeen tohon väliin?
 
En tiedä olenko mä vaan tyhmä vai mikä on mutta mä oon vuoden verran lukenu kahta kirjaa studioinnista ja lukenu päiviä nettisivuja ja ropeltanu kaikkee hilipatsuidaa kotivehkeillä mitä on krapuloissa tullu ostettua ja idiootti olo on vieläkin. Odottelen sellasta AHAA! No NYT hiffasin orkkua.
 
Erska88
18.11.2011 14:53:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyörin eilen 7 tuntia Thomannin sivuilla ja Mnetissä, sitten yövuoroon töihin missä luin Thomannin mainosta ja Kotistudio ja äänittämisen työ vai mikä se kirja onkaan :D Tänään ajattelin juoda ainakin liikaa olutta ja soittaa liian kovaa rumpuja. :)
 
mattim
18.11.2011 20:24:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erska88:Esim missä vaiheessa tulee USB kortilla raja vastaan ja joutuu toteaan että petskule, tartten uuden vehkeen tohon väliin?
 
Ei tule vastaan raja tuon USB:n osalta.
 
Novation Remote SL Compact 25, M-Audio Oxygen 48, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7, Reaper, Pro Tools 9, Ableton Live, 11R, Gibson, Tokai, Epiphone, Landola, Bugera, Cort, Fender, Johnson, Ibanez, Korg, Behringer ...
anapena
18.11.2011 20:41:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ADATti nyt on vanaha optinen digiaudioväylä. Se on ihan kiva olla, jos sulla on siihen sopivaa kalustoa jo ennestään, taikka meinaat sellaista hommata. Monella se rööri jää käyttämättä...
 
Niq
22.11.2011 16:55:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erska88: Hei jotain tollasta tarttisin että hyvään osotteeseen mainoksen pistit, muutenkin tosi paljon jelppii kommentit. :)
 
Mutta kerros ny vielä kun viitttit (luin ilmos) että mikä ADATissa on niin heijaria nostattavaa. Tosta wikistä jotain opiskelin että nykysellä ADATilla voi kuskata 8 kanavaa audioo ja se toimii analogidigidigi-muuntimena. Kun käsitykseni mukaan se toimii interface/tietokone -väylänä, mitä uljasta siinä on jos muihin vertaa? Onko se tyyliin tiedonsiirron nopeus? Ehkä kallis uus hifimiehen termi? ei vaisinkaan ku mä en phekln tiedä.

 
ADATia tarvitsen itse siihen, että saan digimikseristä signaalin suoraa optista kaapelia pitkin tietokoneelle. Vanha tekniikka, mutta toimii.
 
Älä mieti tuota asiaa liian monimutkaisesti. Hommaa sellainen interface jossa riittää kanavia sun tarpeisiin. Esim. 8-10 kanavaa riittää tavalliselle rumpusetille hyvin, kun taas kitararaitoja yksikseen soitteleva pärjää parillakin kanavalla. USB:n tiedonsiirtoraja ei tule vastaan ennenkuin kanavia alkaa olla useampia kymmeniä. Kannattaa lähteä mieluummin liikkeelle perusasioista, kyllä sitten opit ymmärtämään mitä tarvitset, kun olet vähän aikaa touhunnut. Eli joku tavallinen 2-4 kanavainen USB-interface ja eikun harjoittelemaan. Rummut saa kahdellakin mikillä nauhalle ihan kivasti, riippuu tietysti tyylilajista, mutta esimerkkinä tämä: http://www.youtube.com/watch?v=0fQilpNToZo
 
rintapek
22.11.2011 19:03:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq:
Älä mieti tuota asiaa liian monimutkaisesti. Hommaa sellainen interface jossa riittää kanavia sun tarpeisiin. ...Kannattaa lähteä mieluummin liikkeelle perusasioista, kyllä sitten opit ymmärtämään mitä tarvitset, kun olet vähän aikaa touhunnut. ... Rummut saa kahdellakin mikillä nauhalle ihan kivasti, riippuu tietysti tyylilajista,

 
Asia on juurikin näin. Minust tavallaan pitäiskin osata pärjätä vähemmillä mikeillä ja vähemmillä kamoilla ja raidoilla, ennenkuin lähtee hakemaan lisäarvoa erillismikityksistä ja miljoonasta raidasta. Kun asia on käytännössä niin, et raitamäärän tuplaaminen nelinkertaistaa työmäärän ja raitamäärän kymmenkertaistaminen satakertaistaa sen.
 
Hieman kans kiinni aiotusta käyttötarkoituksesta. Mitä itte viimeks tuli äänitettyä pari vuotta sitten oli tuuraajaa varten keikkasetit narulle. Bändi kiinni mikseriin ja stereoraita narulle ja ceedeeromput polttoon. Neljä settiä, eli kuutisenkymmentä biisiä purkkiin yhtenä lauantai- iltana. Toimi käyttötarkoituksessaan ihan mainiosti, eli tuuraaja sai selvää siitä mitä ja miten pändi soittaa. Hän vielä ihmetteli tota äänen laatua, etenkin sen jälkeen ko hänelle kerrottiin miten ne äänitteet on tehty.
 
Tos eräs bändi pualestaan meni studioon duunaamaan demo/keikkamarkkinointilevyn ja saivat kolmessa päivässä kuus biisiä purkkiin. Reissu maksoi vissiin tonnin. Mitä mä olen noit rinnakkain saman autoradion läpi kuunnellu, niin niin käytännössä eron huomaa vokaaleissa, niinku tietty pitääkin, koska noi meitin voksut on livenä betonikuutiossa viiskaseihin ja toisessa voksut on studio- olosuhteissa konkkamikkeihin omille raidoilleen. Toi studiolevy on luonnollisesti kans masteroitu, joten se kuulostaa hieman kiillotetummalta. Mut se ei o tarinan idea, vaan se, et hyvinkin simplex- metodein voi saada aikaan ihan kuuntelunkestävää jälkeä.
 
mutta esimerkkinä tämä: http://www.youtube.com/watch?v=0fQilpNToZo
 
No mut olipas kiva biisi. Tykkäsin kans videon ideasta. Ja ennenkaikkea, voi herranjestas, mikä laulu!
 
One kind of music only - the good kind
Erska88
01.12.2011 12:28:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei kiitos kaikille tosi paljon palautteesta! Pääsyin hommaamaan itelleni Tascamin US-1800 boksin ja mikkejä mulla entuudestaan onkin iso liuta erilaisia, ja sen takia paljon mikkejä sun muuta monimutkasta rojua, koska tarkotus on lähteä opiskelemaan alaa ja äänen kanssa pelaaminen on muodostunut jotenkin jopa pakkomielteiseksi rakkaaksi harrastukseksi.
 
Erska88
01.12.2011 12:38:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahas joku automaattileikkuri veti 70% mun tekstistä pois, ehkä hyvä vaan :D Mutta tiivistettynä: minua kiinnostaa mikeillä äänittäminen (jonkun perinteikkään / läsnäolevan soundin takia) haluan nimenomaan testailla eri vermeiden mikittämistä eri tavoilla ja eri mikeillä ja oppia käytännöstä omien virheideni kautta, sillä todennäköissesti liiton kassa / työttömyys on vuoden vaihteen jälkeen edessä.(munlaiselle musiikkiharrastelijalle ei ollenkaan niin huono asia)
Aiemmin olen äänitellyt / väsäillyt musaa täysin tietokoneen armoilla kaiken maailman mallintavilla ja "aidoilla" marsuilla sun muilla rumpukiteillä ja vanhan kalamiehenkään hermot ei enää kestä sitä hiiren klikkailua yön pikkutunneilla.
suunnitelma: läppäri formatoitu -> tascami kiinni, monitorit kiinni, mikroföönit kiinni, klikki nakuttaan ja sitten vaan säädetään kunnes kaatunu Vergi hitsaa joko läppärin tai Tascamin piirit.
 
Erska88
02.12.2011 18:24:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dodi, pääsin tänää jo vähä ropeltaa pääkallopaikalle hetkeks ja tuli heti pikkanen ropleema vastaan: pistin (kuraseen acerin 07 vuosimallin win7 32 läppäriin) boksin ja mikit kii, asensin Cubase LE 5 yms ajurit sun muut oikein maltillisesti manuaali kourassa. robleema tuli siinä vaiheessa ku rupesin vänkään niitten VST inputtien ja outputtien kanssa ku monitoreista en saanu pihaustakaa pihalle ja kuulokkeista kyllä kuulu hyvin ku kävin naputteleen mikkejä ja äänittäessäkin tuli rantuja raidoille, mutta pihaustakaan ei kuulu play -nappulaa painettaessa. Eli ongelma todennäköisesti on niissä VST asetuksissa. Mulla oli sama ongelma mun presonuksen usb interfacen kanssa joka parani seuraavana päivänä ku menin koneelle itsestään :) varmaan joku perusidioottijuttu jääny huomaamatta mutta jos joku osais vippaa jeesin ni pääsis ehkä nopeammin harrastetoiminnassa etiäppäin.
Eli: Tascam US-1800, Acer Aspire tais olla joku 2GHz semproni ja jotain 2Gb rammia windows 7 32-bit, pari perus aktiivimonitoria ja mikit tilpehööreineen...
 
kmh
05.12.2011 14:00:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitetaan tascamista.
 
Onko kuullokkeet kytkettynä Tascamin etupaneeliin siinä lähdössä missä PHONES? Onko aktiivimonitorit kiinni tascamin takapaneelin "MONITOR OUTPUTS" -lähdöissä? Vai kenties jossain muualla? Tascamin etupaneelissa on "MONITOR MIX"-nuppi. Missä asennossa se on? Pelkästään input, pelkästään computer, vai vähän molempia? Jos nuppi on "input"-puolella, sehän ei tietystikään toista mitään koneelta lähtevää ääntä.
 
Jos ei tällä vielä saanut koneesta ääntä, niin sitten vika on siinä, ettei audio reitity tascamin kautta ulos.
 
DAWit toimii vähän samalla tapaa kuin analogiset konsolit siinä mielessä että on monipuolisia tapoja reitittää audiota ennen kuin se päätyy master outtiin. Tämän mahdollistaa kaikkien mahdollisten efektilaitteiden käytön, erilliset monitorimiksaukset jne jne. Se tarkoittaa tietty myös sitä, että on monipuolisia tapoja reitittää ääni niin, ettei se enää kuulu.
 
Cubase ei ole mulle sinänsä tuttu, mutta perusperiaate on sama siinäkin kun muissa. Lähtevätkö kaikki raidat stereo out -bussiin? Oletko kertonut cubaselle, että output device on tuo tascami?
 
Toivottavasti tästä on avuksi :)
 
Erska88
06.12.2011 09:41:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta. olen tarkastanu noi kaikki säädöt tascamista kaikilla tavoilla ja monitorikki on oikeessa mestassa mutta itseäni jäi hämään toi outputtipuoli ku siinä oli stereo out 1 2 3 ja 4. Menen tänään sählään vielä lisää selvitteleen kevyemmin mielin vielä. kai se siitä selkenee sitten mut onko oikeinon pistettynä silleensti et heittää inputtiin esim mic 1 in mic 1 mono input jotain sinnepäin kaikkien mikkiporttien kanssa ja outputtiin stereo out 3 ja 4 tai 1 ja 2. joku mua hämöä
 
kmh
06.12.2011 10:40:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erska88: Kiitos vastauksesta. olen tarkastanu noi kaikki säädöt tascamista kaikilla tavoilla ja monitorikki on oikeessa mestassa mutta itseäni jäi hämään toi outputtipuoli ku siinä oli stereo out 1 2 3 ja 4. Menen tänään sählään vielä lisää selvitteleen kevyemmin mielin vielä. kai se siitä selkenee sitten mut onko oikeinon pistettynä silleensti et heittää inputtiin esim mic 1 in mic 1 mono input jotain sinnepäin kaikkien mikkiporttien kanssa ja outputtiin stereo out 3 ja 4 tai 1 ja 2. joku mua hämöä
 
Outputit 1,2,3,4 vastaa tietty sitä takapaneelin "line out 1,2,3,4" -lähtöjä, mutta ei pitäisi vaikuttaa monitorointiin. Paha sanoa, mä yritän vain tascamin manuaalista päätellä :) Saatko laitettua cubasen outputiksi vaikka ihan vaan läppärin omat kaiuttimet jotta saisit testattua että toimiiko toisto ollenkaan?
 
Erska88
06.12.2011 14:20:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

palaan myöhemmin tänään asiaan ku pääsen testaileen pääkallopaikalle, mutta kuulokkeista ainakin kuuluu suora linja mikeistä kun koputtelee mutta monitoreista ei kuulu mitään ja kaikissa vipstaakeissa pitäs olla potkua. täytyypi testata niitä outputtien vaihtoja vielä ajatuksen kanssa ku viimeks oli kiirus ja perkule vielä heitti acerin mokoma bluescreeninki ku ei tykänny ku vahingossa vaihoin viereiseen usb porttiin tascamin. tietysti vois panostaa itse työasemaanki :)
 
Erska88
06.12.2011 19:07:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain mikit toimimaan kylläkin (tais olla kaikki potikat tietokoneen sounds valikosta säätämättä tascamille) nyt vaan hämää järkyttävä latenssi jota ei saa parannettua tascamin control panelista tai mistään, saa vaan hirveen rätinän ja koko koneen lagaan. Toinen mikä vielä hämää on se minkä takia äänitysjälki on todella rätisevää. Yritin säätää linjavolumeista ja monitorin volumeista sun muista phone ja mix vipstaakeista mitä ny keksin, mutta epäilen että ongelma on mahdollisesti kurassa koneessa tai olen unohtanu jotain. Taitaa olla useampiaki juttuja ihmisillä ollu tascamista ja tosta rätinäsoundista. Kyllä mä kuitenski jotain melkein semijärkevääkin sain alkuun nauhotettua mutta sit yhtäkkiä alko hirvee rotkotus soundin kaa...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «