Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DIY vahvistimen virittelyä - selkeyttä soundiin?
1 2
dropD
22.11.2011 11:31:28 (muokattu 22.11.2011 11:34:36)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa kohta vuoden rakenteilla ollut vahvistinmysteeri tuli hiljattain testauskuntoon. Kyseessä kaksikanavainen single-ended vekotin, jossa molemmilla kanavilla omat pääteputket. Suureksi hämmästykseksi laite lähti ensistartista toimimaan. Clean-kanava toimii odotusten mukaisesti, mutta särökanava tuottaa turhan fuzzahtavaa soundia. Lisää selkeyttä, purevuutta ja karvan verran lisää gainia olisi hakusessa. Kokeilemallahan nämä alkaa selviämään, mutta jos jollain olisi valistunutta näkemystä mistä päästä olisi hyvä aloittaa, niin kaikki vinkit on tervetulleita.
 
Särökanavan rakenne menee nyt pääpiirteittäin näin:
 
V1A (katodilla 1.5k/1u)-> drive -> 220k etuvastus -> V2A (katodilla 1.5k/1u) -> 470k/470k jako -> tone/vol -> V1B (katodilla 1.5k/220n). Erotuskonkat on 22n kaikilla asteilla.
 
Omissa mielikuvissa lähtisin suurentamaan V1A katodivastusta ja mahdollisesti pienentämään konkkaa esim. 680Ohmiin. V2 putkelta voisi sitten kenties yrittää tiristää enemmän gainia. Ja tarvittaessa V1B vielä lisää.
 
Mietin myös ensimmäisen asteen erotuskonkan pienentämistä.
 
Päällisin puolin värkki alkaa olla kuoria vaille valmis http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/2492.jpg
 
EDIT: V2 putken toinen puolisko on toistaiseksi käyttämättä. Eli yhden vahvistusasteen lisääminen käy helpohkosti. Tällöin varmaan kannattaa pitää yksittäisten asteiden vahvistukset maltillisina.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
harryk
22.11.2011 11:46:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katodivastusten suuruudella vaikutetaan ao. putken biasointiin ja sitä kautta myös gainiin/säröytymiseen. Mitä pienempi vastusarvo, sitä kuumempi bias ja enemmän säröä. Kolmella triodiasteella saa jo niin monta kombinaatiota, ettei yhden ihmisen pinna riitä niiden kaikkien läpikäymiseen. Lisätään tähän vielä katodikonkat ja niiden vaikutus em. asioihin ja kombinaatioiden määrä lisääntyy taas. Yleinen metodi ns. high gain-etuasteen suunnittelussa on laittaa kuumaksi biasoituja ja kylmäksi biasoituja triodiasteita peräkkäin, jolla saadaa tietynlaisia särökerrannaisia. Se pitääkö joku sitten jostain säröstä, on pitkälti makuasia.
 
Voit kokeilla ensimmäiseen asteeseen vaikka 820 R+ 1 uF, toiseen 5,6-10 k mikä tarkoittaa kylmäksi biasoitua astetta. Tämän katodivastuksen rinnalle voi laittaa vaikka kytkimen taakse 680 nF-1 uF:n konkan ja viimeiseen asteeseen vaikka 1,5 k + 4,7-10 uF. Mitä isompi katodikonkka, sitä enemmän matalia taajuuksia. Nyrkkisääntö high gain jutuissa on leikata alkupäästä matalia taajuuksia ja kasvattaa katodikonkkien + erotuskonkkien arvoja pitkin matkaa.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
dropD
22.11.2011 12:04:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Voit kokeilla ensimmäiseen asteeseen vaikka 820 R+ 1 uF, toiseen 5,6-10 k mikä tarkoittaa kylmäksi biasoitua astetta. Tämän katodivastuksen rinnalle voi laittaa vaikka kytkimen taakse 680 nF-1 uF:n konkan ja viimeiseen asteeseen vaikka 1,5 k + 4,7-10 uF. Mitä isompi katodikonkka, sitä enemmän matalia taajuuksia. Nyrkkisääntö high gain jutuissa on leikata alkupäästä matalia taajuuksia ja kasvattaa katodikonkkien + erotuskonkkien arvoja pitkin matkaa.
 
Jaa, että kurittaisi jo ensimmäistä astetta ja himmailisi välissä. Pitääpä kokeilla tätäkin. Noita kytkimiä tuohon olen jo valmiiksi pari kappaletta per kanava asentanutkin. Niistä toistaiseksi on valjastettu vasta clean kanavalle.
 
Noin olin mielessäni tuo konkkien kasvatuksen loppua kohti ymmärtävinäni.
 
Vahvistimessa on viimeisen asteen katodille tuleva vastakytkentä. Kannattaisikohan se napata pois jos reilumpaa konkkaa sinne laittaa? Tai kokeilemallahan tuokin selviää.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
dropD
30.11.2011 11:07:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, pieniä muutoksia tein. Poistin särökanavalta takaisinkytkennän ja pienensin ensimmäisen asteen erotuskonkkaa. Katodivastukset laitoin kytkimillä vaihdettaviksi ensimmäiselle ja kolmannelle asteelle. Kytkentä näyttää tällä hetkellä kovasti paljon Phaezin daisycutterilta.
 
Soundi on jo master pienellä huomattavasti selkeämpi. Nyt pitäisi vaan päästä kunnolla kokeilemaan. Iltaisella ei naapurisovun nimissä viitsinyt masteri kääntää kunnolla auki.
 
Vielä mietin tuon tonepotikan paikkaa 2. ja 3. asteen välissä. Esimerkiksi juuri daisycutterissa tonestack on 3. asteen jälkeen. Minkähänlaista muutosta on odotettavissa jos tuon tonen siirtäisi tuonne ketjun loppuun?
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
harryk
30.11.2011 13:23:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD: No niin, pieniä muutoksia tein. Poistin särökanavalta takaisinkytkennän ja pienensin ensimmäisen asteen erotuskonkkaa. Katodivastukset laitoin kytkimillä vaihdettaviksi ensimmäiselle ja kolmannelle asteelle. Kytkentä näyttää tällä hetkellä kovasti paljon Phaezin daisycutterilta.
 
Soundi on jo master pienellä huomattavasti selkeämpi. Nyt pitäisi vaan päästä kunnolla kokeilemaan. Iltaisella ei naapurisovun nimissä viitsinyt masteri kääntää kunnolla auki.
 
Vielä mietin tuon tonepotikan paikkaa 2. ja 3. asteen välissä. Esimerkiksi juuri daisycutterissa tonestack on 3. asteen jälkeen. Minkähänlaista muutosta on odotettavissa jos tuon tonen siirtäisi tuonne ketjun loppuun?

 
Minulla on uusimmassa Bluetone Wizardissa crunch-kanavan tonestack 3 asteen jälkeen siten, että signaali sille tulee putken anodilta eikä katodiseuraajalta. Saundi on erilainen kuin katodiseuraajalla toteutetussa kytkennässä koska mm. lähtöimpedanssi on erilainen. Saundi ei ole ole kuitenkaan huonompi, mutta vähän erilainen. Osasyy tähän kytkentään oli se, että käytettävissä oli vain 1,5 12AX7-putkea eli 3 triodiastetta tähän kanvaan.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
dropD
30.11.2011 13:48:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Minulla on uusimmassa Bluetone Wizardissa crunch-kanavan tonestack 3 asteen jälkeen siten, että signaali sille tulee putken anodilta eikä katodiseuraajalta. Saundi on erilainen kuin katodiseuraajalla toteutetussa kytkennässä koska mm. lähtöimpedanssi on erilainen. Saundi ei ole ole kuitenkaan huonompi, mutta vähän erilainen. Osasyy tähän kytkentään oli se, että käytettävissä oli vain 1,5 12AX7-putkea eli 3 triodiastetta tähän kanvaan.
 
Vaikuttipa mielenkiinetoiselta tuo Wizard;-) Katsotaan millainen tuosta mun etuasteesta lopulta muotoutuu. Kun lopullinen kytkentä on selville, niin ajattelin naputella noi sisuskalut uudelleen kunnon turretille.
 
Positiivista projektissa kuitenkin on, että konsepti tuntuu toimivan kuten pitää. Käytössä on täysin erilliset kanavat omilla pääteputkillaan. Turhia hurinoitakaan ei ole villistä toteutuksesta huolimatta. Virtaalähteen yksinkertaisena pitääkseni on molempien kanavien ensimmäisen putken B+ virrat vedetty samasta pisteestä. Tästäkään ei yllätykseksi tunnu olevan mitään haittaa.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
dropD
01.12.2011 10:12:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaampas pienet äänipätkät nykytilanteesta. Välissä on keinokuorma 12db vaimennuksella, joten yläpäät on vaisut.
 
Puhtaalta kanavalta tulee mitä siltä odottiinkin http://maihinnousu.net/s/14601
 
Särökanava on ihan jees http://maihinnousu.net/s/14600
Vielä tuohon kaipaisi vähän lisää tartuntapintaa/kompleksisuutta. Seuraavan sopivan tilaisuuden tullen lisään kokeeksi vielä yhden vahvistusasteen. Vähän tuntuu myös, että tuo alapään nipistely meni vähän liian pitkälle. Ehkä suurennan ensimmäistä erotuskonkkaa kuitenkin.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
dropD
05.12.2011 10:09:04 (muokattu 05.12.2011 10:19:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neljäs vahvistusaste lisätty särökanavaan. Soundi alkaa olla hyvin lähellä haettua, mutta... Nythän vahvistin ensimmäisen kerran alkaa osoittaa niitä oireita, mitä osasin ensimmäisellä startilla odottaa. Eli vikinää ja oskillaatiota. Osasyynä varmaan villi layout, mutta mahdollisesti kanavan suunnittelussakin piilee jokin aivopieru.
 
Kuulostaa tuollaiselta http://maihinnousu.net/s/14661 kun drive on jossakin kello kahdeksan kohdalla. Jos sitä yhtään nostaa, niin jo alkaa vikinä ja ulina.
 
Kanavan rakenne menee nyt näin.
 
V1A(2k7/680n) - DRIVE POT - 200k etuvastus, V2A(4k7/220n) - 470k/470k jako, V2B(750R) - TONE/VOL - V1B(1k5)
 
Sopivien komponenttien puuttuessa tuo V2B on varustettu 47n erotuskonkalla (piti olla 22n), 750R katodivastuksella (piti olla 820R) ja turhan matalalla jänniteellä.
 
Vikinä tuntuu olevan enimmäkseen riippuvainen DRIVE-potikan asennosta eli ilmeisesti tuolle V2:lle tulee liikaa jotain. Mistähän kohtaa valistuneet rakentajat lähtisivät piiriä miedontamaan? Viimeiselle asteelle ei ole muuta vaimennusta kuin tuo tone/vol, mutta kanavavolaa voi kääntää ihan reippaastikin ilman epätoivottuja ulinoita.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
harryk
05.12.2011 11:50:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole ihme jos vahvari alkaa oskilloida kun asteita lisätään noin paljon. High gain-vahvistimissa on omat juttunsa jotka pitää opetella ja sittenkin voi tulla ongelmia. Seuraavana on muutamia juttuja jotka vaikuttavat siihen pysyykö homma aisoissa vai ei.
1. Leiska, eli layout. Tämä on asia joka unohtuu monelta ja aiheuttaa ongelmia usein. Etuasteella mahdollisimman lyhyet vedot krittisissä pisteissä ja jos esim. signaali ja korkeajännitejohtimet (B+ piuhat) ovat lähellä toisiaan, pitää ne yrittää laittaa 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden. Ei koskaan rinnakkain.
 
2. Suojatun johdon käyttö kriittisissä pisteissä, eli input-liittimistä putken kannalle, volume-potikasta putken kannalle ja tarvittaessa myös tonestakin piuhat pitää vetää suojatulla jos matka on pitkä. Vain toinen pää maadoitetaan piuhasta, ja mieluiten lähtöpäästä.
 
3. Eri asteiden virtalähdesyötöt pitää erottaa toisistaan. Jos otetaan samasta nodesta esim. 3-4 eri pisteelle/asteelle B+ jännitteet samasta nodesta, voi tämä aiheuttaa ongelmia varsinkin high gain-koneissa.
 
4. Laadukkaiden etuasteputkien käyttö. Huonolaatuinen etuasteputki alkaa oskilloida helposti.
 
On varmaan muitakin asiaan vaikuttavia tekijöitä, mutta uskon noiden juttujen jo auttavan jos vahvistin rakennetaan em. periaatteiden mukaan.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
uusiipe
05.12.2011 23:00:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: 3. Eri asteiden virtalähdesyötöt pitää erottaa toisistaan...
 
Eri asteiden tähtimaat on myös syytä koota erillisiksi tähdikseen. Ei oskilloinnin, mutta muiden hurinoiden välttämiseksi. Esim: http://static.flickr.com/135/323688192_cfaa11d51b.jpg
 
Eräässä tapauksessa jouduin jopa nostelemaan asteiden tähtimaat ylös virtamaasta 0,1 uF polyesterikonkalla ja 10 ohm vastuksella rinnan.
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
harryk
06.12.2011 10:41:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uusiipe: Eri asteiden tähtimaat on myös syytä koota erillisiksi tähdikseen. Ei oskilloinnin, mutta muiden hurinoiden välttämiseksi. Esim: http://static.flickr.com/135/323688192_cfaa11d51b.jpg
 
Eräässä tapauksessa jouduin jopa nostelemaan asteiden tähtimaat ylös virtamaasta 0,1 uF polyesterikonkalla ja 10 ohm vastuksella rinnan.

 
Olen joissain high gain koneissa tehnyt oman etuasteen maabussin jokaiselle etuastekanavalle erikseen ja joissain yhteisen enkä ole huomannut paljoa eroa hurinoissa ym. Pidän kuitenkin yleensä etuasteen ja pääteasteen maadoitusbussit erillisinä ja yhsistän ne yleensä samaan pisteeseen laitteen alustaan lähellä input-jakkia.
 
Oskillointeihn ym. vaikuttaa myös vahvistimen virtalähteen suotoketju kokonaisuudessaan. Vanhimmissa Marshalleissa käytettiin nykymittapuulla todella pieniä suotoelkoja virtalähteessä (esim. 33 uF+33 uF), mikä saattoi aiheuttaa isotehoisissa peleissä em. ongelmia. Nykyisin varsinkin high gain-koneissa suositaan isoa suodatusta esim. 100-220 +100 uF ensimmäisessä suotoasteessa. Tällöin virtalähde ei kyllä paljoa kyykkää, eikä sitä sagia/kompressiota saada aikaan jos verkkomuuntajan mitoitus on vielä riittävän reilu.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
dropD
07.12.2011 11:44:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä lähden ensin liikkeelle siivoamalla vähän layouttia. Suojattuja johtimia olen käyttänyt kanavavolyymeiltä sekä mastereilta. Noiden osuutta voisin vielä lisätä muissakin signaalijohtimissa.
 
Virtalähteessä on kaksi ensimmäistä suotokonkkaa 47u ja näiden välissä kuristin. Loput suotokonkat on 22u. Syötöt tulee piste/putki (paitsi puhtaan kanavan etusputkelle ja särökanavan ensinmäiselle putkelle syötöt on samasta pisteestä).
 
Kaikki etusputket on Tung Solin ECC83:sia eli pitäisi olla ihan kelvolliset putket.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
uusiipe
07.12.2011 11:59:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

High-gaineissa ekan suodon koko on tosiaankin jopa yli 200 uF, jotta pysyvät ryhdikkäästi tanassa kovassakin polkaisussa. Muista kuitenkin, että tuollaisia konkkia ei tule käyttää putkitasurin kanssa.
 
Yksi häiriöriskiä vähentävä asia on myös hilaetuvastuksen juottaminen aivan kiinni putkenkannan juotoskorvaan.
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
dropD
16.02.2012 11:53:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päivitystä aiheeseen. Menossa kehitysversio älyttömän mones. Palattu kolmeen vahvistusasteeseen ja näyttää, että särö puristetaan 2. asteesta.
 
V1A(2k7/680n) - DRIVE POT - 200k etuvastus, V2A(820R/220n) - 470k/470k jako, TONE/VOL - V1B(1k8)
 
Ensimmäisen asteen erotuskonkka on 4,7n, muut 22n. Kirkkautta ja selkeyttä on kohtuullisesti, mutta vielä tietty purevuus puuttuu. Seuraavia kokeiluita mielessä.
 
1) ensimmäisen asteen katodikonkka vielä pienemmänksi (470n, 220n?)
 
2) 200k etuvastuksen yli ohituskonkka (500p?). Tällaisia olen joissain kytkennöissä nähnyt. Miten tämän pitäisi vaikuttaa? Kirkkautta lisää?
 
3) 1. tai 2. asteen jännitteen pudottaminen (isompi anodivastus)? Ajatuksena enemmän säröä vahvistuksen silti lisääntymättä (muuten alkaa 3. aste muhjuuntumaan). Olenko yhtään jäljillä?
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
uusiipe
16.02.2012 14:51:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dropD:
2) 200k etuvastuksen yli ohituskonkka (500p?). Tällaisia olen joissain kytkennöissä nähnyt. Miten tämän pitäisi vaikuttaa? Kirkkautta lisää?

 
500p on enemmänkin middleboosti. Laita ohituskonkka mielummin sinne 470/470 jännitteenjakajalle, siis "etummaisen" vastuksen rinnalle. Kokeile 100p (bright), 500p (middle) ja 1n (full). Omaani laitoin nuo vaihtokytkimeen. Oletko muuten kokeillut ohituskonkkaa drive-potikkaan? Se tulee siis "etummaiselle" pinnille ja wiperille. Sopiva arvo voisi olla 100p. Sen vaikutus riippuu potikan asennosta. Hiljaisemmalla on enemmän kirkkautta joka vähenee volaa lisätessä.
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
dropD
16.02.2012 15:04:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uusiipe: 500p on enemmänkin middleboosti. Laita ohituskonkka mielummin sinne 470/470 jännitteenjakajalle, siis "etummaisen" vastuksen rinnalle. Kokeile 100p (bright), 500p (middle) ja 1n (full). Omaani laitoin nuo vaihtokytkimeen. Oletko muuten kokeillut ohituskonkkaa drive-potikkaan? Se tulee siis "etummaiselle" pinnille ja wiperille. Sopiva arvo voisi olla 100p. Sen vaikutus riippuu potikan asennosta. Hiljaisemmalla on enemmän kirkkautta joka vähenee volaa lisätessä.
 
No jotain tälläistä bright/middle-boostia tuo piiri juuri kaipaisi. Tuo 500p vaan tuli mieleen kun sellainen sattuu ylimääräisenä lojumaan. Taidan kokeilla ensin tuonne jännitteenjakajaan. Näppituntuma olis, että siellä se soundi "tumppuuntuu".
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
harryk
16.02.2012 17:46:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saundin "muhjuuntuminen" voi johtua monesta perättäisestä liian kuumaksi biasoidusta asteesta. Säröspektri on liian yksipuolinen mikä kuulostaa äkkiä tumpulta särösaundilta. Ei ehkä ole sattuma, että maailman johtavat kaupalliset valmistajat käyttävät samantyyppistä lähestymistapaa särökanavissan, eli välillä kuumaksi biasoitu aste ja sen jälkeen vaikka todellinen cold clipping aste ala Soldano (39 k katodivastus, gainia ei nimeksikään, mutta vaikuttaa särörakenteeseen todella paljon).
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
dropD
17.02.2012 11:01:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Saundin "muhjuuntuminen" voi johtua monesta perättäisestä liian kuumaksi biasoidusta asteesta. Säröspektri on liian yksipuolinen mikä kuulostaa äkkiä tumpulta särösaundilta. Ei ehkä ole sattuma, että maailman johtavat kaupalliset valmistajat käyttävät samantyyppistä lähestymistapaa särökanavissan, eli välillä kuumaksi biasoitu aste ja sen jälkeen vaikka todellinen cold clipping aste ala Soldano (39 k katodivastus, gainia ei nimeksikään, mutta vaikuttaa särörakenteeseen todella paljon).
 
Juu... kokeiluissa on ollut kylmä aste edessä, välissä ja lopussa. Tuo särö kahdella ensimmäisellä asteella ja kolmas kylmähkönä on osoittautunut lupaavimmaksi. Noita anodivastuksia ajattelin kuitenkin kokeilla seuraavaksi. Ensimmäisen putken B+ on luokkaa 280V, mikä on ehken turhan korkea.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
s151669
17.02.2012 19:34:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anodivastusta kasvattamalla kasvatat myös vahvistusta, mikä ei varmaankaan sitä selkeyttä paranna. Jännitettä saa paremmin laskettua kasvattamalla suotokonkkien välissä olevia vastuksia...
 
Mieluummin ehkä vain rankempia jännitteenjakoja, mahdollisesti siihen toisen ja kolmannen asteen väliin. Pääteasteenhan saa jo kahdella etuvahvistusasteella ajettua niin tukkoon, ettei se enää kuulosta hyvälle. Siispä tuossa välillä on varaa pudottaa tasoja aika paljonkin.
 
Ja kun nyt kokeilut on menossa, niin kokeileppa split load anodivastusta (kai sillä joku suomenkielinen nimikin on). Eli jos sulla on vaikka 100k anodivastus, jolla saa vahvistusta sen normi ~ 60 mitä tyypillisestä asteesta otetaan, niin korvaat sen kahdella sarjassa olevalla 50k vastuksella ja otat signaalin välistä.
 
Näin menetellen sait aikaiseksi asteen, joka käyttäytyy muuten kuin ennenkin, mutta vahvistus onkin ~ 30. Pelkkää jännitevahvistusta tarkastellessa samaan tulokseen pääsee toki sillä 500k/500k jännitejaolla seuraavaan asteeseen mennessä, mutta pienempiarvoiset vastukset kohisevat isojen poikien mukaan vähemmän. Samaten eliminoit juuri sen 500k sarjavastuksen sekä seuraavan asteen Miller-kapasitanssin muodostaman alipäästösuotimen, minkä pitäisi säilyttää diskanttia paremmin.
 
Miltä tuo sitten kuulostaa - riippuu muusta kytkennästä ja mieltymyksistä. Itse en ole missään vielä tuota kokeillut, joten puhun täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella. Kerro meillekin, jos tuolla konstilla sai aikaiseksi jotain toimivaa :)
 
Antikitarasankari
blaekie
17.02.2012 19:56:13 (muokattu 17.02.2012 19:57:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh s151669:n selvityksessä on selkeää haastetta. Itse ymmärsin tuohon split loadiin asti, miller efektin vaikutus äänitaajuuksilla meni jo ehkä ohi, mutta mielenkiintoista kuitenkin. (en siis väitä etteikö tuossa olisi perää)
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «