Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol V
1 2 3 4 565 66 67 68 69267 268 269 270 271
BigPapa
05.12.2011 23:20:48 (muokattu 05.12.2011 23:22:40)

Tigerstedt: Tärkeintähän tässä olisi nyt ymmärtää se, että negatiivinenkin palaute on osattava ottaa vastaan. Ite kuuntelen mieluummin omasta soitostani rakentavaa kritiikkiä, kuin varovaisesti persettä nuolevaa jeesjeesiä. Se, että jollekin ei kolahda joku tietty soolo, ei pitäisi aiheuttaa "negatiivista" ilmapiiriä millään muotoa. "Ulkopuolisten" kommentit ovat minusta yhtä arvokkaita kuin soittajien keskenään heitetyt, ne ovat vaan erilaisia, eivätkä välttämättä pureudu siihen soittotekniikkaan/teoriaan niin vahvasti. Fiilis ratkaisee monesti enemmän, näin myös itselleni, vaikka uskallan sanoa, että jotain myös siitä soittamisesta ymmärrän. Ylipäätään tällainen saatananmoinen hampaat irvessä vääntäminen ei sovi musiikkiin, saati sitten leikkimieliseen keskustelupalstan soittokilpailuun.

Kylläpä kyllä, mikä näissä on rakentavaa tai edes millään tavalla soittoa kehittävää tai arvokasta:

Täähän menee suhteellisen oikein ja kallis sointu loppuun ja kaikki..En kuitenkaan usko että skaban tarkoitus on alkuperäinen kappale mahdollisimman tarkasti. Virtuaali pisteitä hyvästä ulkomuistista.

Suurin osa seurakunnasta putosi kärryiltä ihan tyylillisistä syistä.Osalla myös hahmottamisongelmia painotusten ja fraseerausken kanssa.

Tää on muuten useimpien "surma" tässä skabassa. Vedot ei oikein tahdo istua luonnollisella tavalla taustaan.

Sanottakoon tähän loppuun että se mikä "vaivaa" suurinta osaa näitä vetoja on hengettömyys. Helevetin tekisesti "hienosti" ja hi-fi soundeilla vedetty mutt sielu puuttuu...

Ps. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin soittaa Säkkijärvenpolkka "melkein oikein". Sen me rumpalit vai mitkä lie hanuristit tiedämme.

Tässä juuri yritetään saada tilanne sääntömuutoksella sellaiseksi, että tunnelma ja ilmapiiri parantuisi, eikä tarvitsisi hampaat irvessä enää vääntää.
Jucciz
05.12.2011 23:24:00 (muokattu 05.12.2011 23:25:24)
Sanonpa tähän yhden asian: jos keikan/jamien/sooloskabavedon jälkeen joku tulee juttelemaan ja kertomaan, mitä tykkäsi kuulemastaan, varmistatteko ennen lausuntoa, onhan tämä kommentoija varmasti itse muusikko?

En minäkään. Mulle on aivan sama, millaisesta taustasta kommentti kumpuaa - ja vielä vähemmän sillä on mulle väliä rootsimmassa touhussa, jossa muutenkin homma on niin vahvasti fiilisjuttu. Ei siihen tarvita akateemista lähestymistapaa ja kymmenen vuoden teoriaopintoja. Jos jonkun henkilön soitto/laulu kolisee, se kolisee ihan riippumatta siitä, miten jokin eittämättä pätevä teoriamaikka suoritusta arvioisi sointutaulukoiden, asteikkosormitusten ja ulossoittomatriisien valossa.

Ja tämä siis sellaisen kaverin suusta, joka on itse sentään valmistunut musiikkipedagogiksi ja suorittanut pop/jazz-sähkökitarasta C-kurssitutkinnon arvosanalla 5/5. Ja lisäksi täyttänyt, hitto vie, kolmekymmentä samana iltana.

Soittakaa, kuunnelkaa, diggailkaa, puhukaa suoraan, antakaa palautetta, vastaanottakaa palautetta, ottakaa opiksi ja antakaa toistenkin soittaa, kuunnella ja kommentoida. Turha kiristely ja kiukuttelu tekee pelkkää paskaa tälle touhulle ja yhteisölle.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
BigPapa
05.12.2011 23:37:10 (muokattu 05.12.2011 23:38:56)

Jucciz: Sanonpa tähän yhden asian: jos keikan/jamien/sooloskabavedon jälkeen joku tulee juttelemaan ja kertomaan, mitä tykkäsi kuulemastaan, varmistatteko ennen lausuntoa, onhan tämä kommentoija varmasti itse muusikko?

Yleensä sellainen henkilö, joka tulee juttusille keikan jälkeen, tykkäsi kuulemastaan.
Ja mikäli tulee juttusille ja ei ole muusikko, ei kuitenkaan ala neuvomaan miten olisi pitänyt soittaa tai olla soittamatta. Harvemmin sitä tekevät edes valveutuneet kokeneet muusikot. No ehkä pikku bissessä voip olla. Kyllä tämä ihan tuttua on niiltä lukuisillta keikoilta mitä olen elämäni aikana tehnyt. Ei nyt kannata sekottaa puuroja ja vellejä ihan tietentahtoin eli keikkoja /jameja roots-skaba vetoihin. Nyt on kyse sellaisesta kommentoinnista, joka huonontaa tätä ilmapiiriä ja on tehnyt sitä jo jonkin aikaa.
blaekie
06.12.2011 00:30:46

Jucciz: Sanonpa tähän yhden asian: jos keikan/jamien/sooloskabavedon jälkeen joku tulee juttelemaan ja kertomaan, mitä tykkäsi kuulemastaan, varmistatteko ennen lausuntoa, onhan tämä kommentoija varmasti itse muusikko?

En minäkään. Mulle on aivan sama, millaisesta taustasta kommentti kumpuaa - ja vielä vähemmän sillä on mulle väliä rootsimmassa touhussa, jossa muutenkin homma on niin vahvasti fiilisjuttu. Ei siihen tarvita akateemista lähestymistapaa ja kymmenen vuoden teoriaopintoja. Jos jonkun henkilön soitto/laulu kolisee, se kolisee ihan riippumatta siitä, miten jokin eittämättä pätevä teoriamaikka suoritusta arvioisi sointutaulukoiden, asteikkosormitusten ja ulossoittomatriisien valossa.

Ja tämä siis sellaisen kaverin suusta, joka on itse sentään valmistunut musiikkipedagogiksi ja suorittanut pop/jazz-sähkökitarasta C-kurssitutkinnon arvosanalla 5/5. Ja lisäksi täyttänyt, hitto vie, kolmekymmentä samana iltana.

Soittakaa, kuunnelkaa, diggailkaa, puhukaa suoraan, antakaa palautetta, vastaanottakaa palautetta, ottakaa opiksi ja antakaa toistenkin soittaa, kuunnella ja kommentoida. Turha kiristely ja kiukuttelu tekee pelkkää paskaa tälle touhulle ja yhteisölle.

Jos tää tuli sydämmestä, mun on annettava myös plus tästä
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Jucciz
06.12.2011 00:53:45
blaekie: Jos tää tuli sydämmestä, mun on annettava myös plus tästä

No saateri kun ärsyttää toisinaan se, että yksinkertaisista asioista tehdään niin helkkarin vaikeita. Ihan turhaan.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
06.12.2011 01:31:40
Tää nyt on vaan pohdiskelua, joka tuskin ikinä johtaa mihinkään, mutta puhutaan nyt kun puhutaan... mulle nimittäin ittelle maistuu ns. helkkarin paljon semmoiset tilanteet (skabat?), joissa voi yrittää kompata roots-henkisesti.

Välillä tulee semmoinen olo, että kyllähän nyt sooloja voi kuka tahansa roiskia menemään niin, että suurinta osaa kuulijoista ei suorastaan ärsytä, mutta mitenkäs jos pitäisi oikeasti paiskoa tyylikästä, tyylinmukaista ja jopa kiinnostavaa komppikitaraa johonkin taustakompin (rummut+basso+hammond/rhodes/foni/mikälie) päälle?

Meikäläinen ainakin tykkää komppaamisesta ihan mahottomasti ja sillä puolella on varsinkin viime vuosina ollut todella paljon semmosta perunamaata, jota on tehnyt mieli tonkia oikein kaksin käsin. Hieman on päällimmäistä multaa saatu pölisemään aurinkoisimpina päivinä, mutta kyllä tässä on nenää työnnettävä syvälle turpeeseen vielä pitkän aikaa... eikä siinä mitään, se on kiinnostavaa ja kivaa hommaa!
MadMatt
06.12.2011 01:54:34

Jucciz:
Välillä tulee semmoinen olo, että kyllähän nyt sooloja voi kuka tahansa roiskia menemään niin, että suurinta osaa kuulijoista ei suorastaan ärsytä, mutta mitenkäs jos pitäisi oikeasti paiskoa tyylikästä, tyylinmukaista ja jopa kiinnostavaa komppikitaraa johonkin taustakompin (rummut+basso+hammond/rhodes/foni/mikälie) päälle?

Joo, kyllä hyvä roots/blues komppaaminen on lähes samanlaista kuin itse sooloilu. Tyylitajuista, nyanssi rikasta, hengittävää ja jossa haistellaan jatkuvasti mitä ympärillä tapahtuu... Tyylitajuton komppikitaristi tuhoaa yleensä biisin tappamalla ensimmäiseksi kaiken dynamiikan...
karik
06.12.2011 02:59:53

BigPapa: Erään kommentoijan ystävänä olet varmaankin juuri tuota mieltä.

Mikä nerous esimerkiksi näihin sisältyy ja mitä soittaja näistä voi ammentaa?

Näitähän voi jokainen soittaja mielessään pohtia, ei ne soittajaa pahenna vaan niistä voi aina oppia jotain.
JaSo
06.12.2011 07:29:48
Plussa napsahti Juccizille myös täältä. Niin hyvin oli asia kiteytetty.
Ainakaan mulla ei ole rahkeita ruveta tekemään kenenkään soitosta mitään soittoa kehittävää ja viiltävää analyysiä. En ymmärrä musiikin teoriasta, nuoteista ym. hienouksista mitään. Välineinä on vain korvat ja fiilis. Ja tuo fiilis ei jostain syystä tunnu olevan täällä kovin hyvässä huudossa. Mulle se on kyllä musiikissa kaikkein tärkein elementti, se on se juttu jota ei voi selittää ja saa toiset erottumaan nykyisestä valtavasta musiikkimassasta.
Eihän täällä kohta uskalla kommentoida sitäkään vähää jota olen koittanut pistemiehille antaa - eikä toisaalta kohta kiinnostakaan.
Leppoisaa itsenäisyyspäivää ihan jokaiselle!
Bless is more...
BigPapa
06.12.2011 07:48:20

karik: Näitähän voi jokainen soittaja mielessään pohtia, ei ne soittajaa pahenna vaan niistä voi aina oppia jotain.

Ei ainakaan noista kommenteista, joista oli kyse. Ja kyllähän ne herättivät yleistä levottomuutta jo ilmestyessään,
BigPapa
06.12.2011 07:50:29 (muokattu 06.12.2011 08:26:07)

Ainakaan mulla ei ole rahkeita ruveta tekemään kenenkään soitosta mitään soittoa kehittävää ja viiltävää analyysiä. En ymmärrä musiikin teoriasta, nuoteista ym. hienouksista mitään.

Ja kuitenkin täällä sauhutaan koko ajan siitä kuinka pitää hyväksyä kaikenlaiset kommentit, koska kaikenlaisista kommenteista voi soittaja ottaa oppia ja kehittyä soittajana. Sellaisista kommenteista voi jotain tietoa saada, joissa sitä mahdollisesti on, ei tuollaisista joita olen esimerkiksi ottanut ja ne eivät kyllä ole mitenkään mukavaa luettavaa kenellekään.

JaSo: Välineinä on vain korvat ja fiilis. Ja tuo fiilis ei jostain syystä tunnu olevan täällä kovin hyvässä huudossa.

Fiilis on ihan hyvässä huudossa, se fiilis ei vaan ole sama kuin väärinsoitto, jota yritetään fiiliksen synonyyminä liian usein pitää bluestyyppisessä musiikissa.

JaSo:Eihän täällä kohta uskalla kommentoida sitäkään vähää jota olen koittanut pistemiehille antaa - eikä toisaalta kohta kiinnostakaan.

Eihän tässä ole skabaan osallistuneiden kommentoinneista ollut kyse, vaan yhden, tässä skabassa kahden ulkopuolisen äänestäjän kommenteista.

Jahas se on lippu vedetty salkoon, olipas jäiset narut.

Hyvää itsenäisyyspäivää.
blues guitar
06.12.2011 08:43:43 (muokattu 06.12.2011 09:05:41)

Hyvää Itsenäisyyspäivää vaan kaikille ja Juccizelle Onnittelut eilisen merkkipäivän ja skabavoiton johdosta.

Sen verran tarkennusta eiliseen kommenttiini sääntömuutos ehdotuksesta, että mulle sopii kummatkin vaihtoehdot. Toivottavaa kuitenkin olisi kommentoinnin suhteen että jokainen yrittäisi muotoilla kommentit niin ettei niitä tulkittaisi provosoinniksi.

Hyvä tausta uudessa skabassa, joten eiköhän keskitytä oleelliseen. Siis soittamiseen.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
krk
06.12.2011 08:54:44

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

Täälläpä on keskustelu käynyt yön aikana. Näyttää siltä, että tuosta minun sääntömuutosehdotuksestani ei saavuteta selvää yksimielisyyttää suuntaan tai toiseen.

Keskustelua on nyt jo sen verran käyty, että jätän ehdotukseni skaban perustajan harkintaan.

Tausta on mainio. Annoin Jucciz sulle eilen siinä tohinassa vähän "väärää" tietoa: viime aikoina on osallistumisaika ollut lauantaihin klo 21 ja äänestys maanantaihin. Sitä ennen oli pitkään perjantai-sunnuntai. Mutta skaban vetäjä päättää.
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
Zeeboo
06.12.2011 09:09:56 (muokattu 06.12.2011 09:16:36)
krk: Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

Täälläpä on keskustelu käynyt yön aikana. Näyttää siltä, että tuosta minun sääntömuutosehdotuksestani ei saavuteta selvää yksimielisyyttää suuntaan tai toiseen.

Keskustelua on nyt jo sen verran käyty, että jätän ehdotukseni skaban perustajan harkintaan.

Hyvää Suomi.neidon synttäriä vaan kaikille.

Tuota, jos sääntömuutosehdotus ei ole saanut riittävästi hyväksyvää vastakaikua, niin eikö se ole merkki siitä ettei muutosta tarvitse tehdä?

Olisin kuvitellut, että skaban osallistujista ainakin valtaosa on niin monessa liemessä keitetty ja sen verran terveellä itsetunnolla varustettuja, etteivät jotkut heitot kommentoinnissa hetkauta mihinkään suuntaan. Pitäisi sen verran löytyä ruotoa meiltä jokaiselta, että kommentit, jotka tietää asiattomiksi/provoiksi/tms pystyy jättämään omaan arvoonsa. Sentään aikuisia soittajia jokainen.

Ei kai tämä niin vakavaa voi olla, että pitää joku valvontakomissio perustaa varmistamaan ettei asiattomat pääse huutelemaan? Sellainenhan tarvitaan pitämään kirjaa siitä kuka, ja miiloin viimeksi on osallistunut.

Tiedän, että tämän mielipiteen takia on syytä pysyä poissa skaban liepeiltä. Toisaalta, kyllä näin pinkeä ilmapiiri meinaa viedä halun osallistua muutenkin. Tarttee varmaan jatkossa vaan kopsata taustat ja soitella omaksi huvikseen.
White men can't Monk
BigPapa
06.12.2011 09:11:08 (muokattu 06.12.2011 09:20:46)

Zeeboo: Olisin kuvitellut, että skaban osallistujista ainakin valtaosa on niin monessa liemessä keitetty ja sen verran terveellä itsetunnolla varustettuja, etteivät jotkut heitot kommentoinnissa hetkauta mihinkään suuntaan. Pitäisi sen verran löytyä ruotoa meiltä jokaiselta, että kommentit, jotka asiattomiksi/provoiksi/tms pystyy jättämään omaan arvoonsa. Sentään aikuisia soittajia jokainen.

Onko se nyt niin, että kaikki pitää hyväksyä vain siksi, että sellaista voi tapahtua.

Tuota, jos sääntömuutosehdotus ei ole saanut riittävästi hyväksyvää vastakaikua, niin eikö se ole merkki siitä ettei muutosta tarvitse tehdä?

Tämä muutoshan ei ole keneltäkään osallistujalta pois, mikäli se tehdään.

Toisaalta, kyllä näin pinkeä ilmapiiri meinaa viedä halun osallistua muutenkin.

Tälläinen halu on itselläkin kieltämättä tietynlaisen skaban ulkopuolisen kommentoinnin vuoksi ollut.
blues guitar
06.12.2011 10:23:40

Zeeboo: ...Tiedän, että tämän mielipiteen takia on syytä pysyä poissa skaban liepeiltä. Toisaalta, kyllä näin pinkeä ilmapiiri meinaa viedä halun osallistua muutenkin. Tarttee varmaan jatkossa vaan kopsata taustat ja soitella omaksi huvikseen.

Ei mitään syytä. Älä nyt kaima luovuta noin helpolla. Sulla on ollut aina hyviä vetoja, siis mukaan vain jatkossakin.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Gary Enfield
06.12.2011 12:52:17
Zeeboo: Ei kai tämä niin vakavaa voi olla, että pitää joku valvontakomissio perustaa varmistamaan ettei asiattomat pääse huutelemaan? Sellainenhan tarvitaan pitämään kirjaa siitä kuka, ja miiloin viimeksi on osallistunut.

Mielenkiinnolla seuraan mitkä on sanktiot asiattomille huutelijoille ja kuinka ne pannaan toimeen.
BigPapa
06.12.2011 13:06:40 (muokattu 06.12.2011 13:14:14)

gary field: Mielenkiinnolla seuraan mitkä on sanktiot asiattomille huutelijoille ja kuinka ne pannaan toimeen.

Eihän tässä sanktioista ole kyse, vaan tasapuolisuudesta, ja kyllähän tämä skaba on ennenkaikkea tarkoitettu soittavalle rootsväelle aivan kuten esim. bassoskaba basisteille. Eipä sielläkään ole ulkopuolisia näkynyt huutelemassa sitä sun tätä.

ÄÄNESTYS:
- ÄÄNESTYSOIKEUS (kerran/kisa) on Roots-skaban osallistujilla ja niillä skaban ulkopuolisilla, jotka ovat ansainneet äänestysoikeuden osallistumalla ainakin yhteen Roots-skabaan kuluvan kalenterivuoden aikana
- em. SKABAN ULKOPUOLISTEN ON KOMMENTOITAVA antamansa pisteet (vaatii kirjautumisen)
BigPapa
06.12.2011 22:23:58

Mukava nähdä Stratomaster jälleen mukana.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)