el Bastardo 09.04.2004 19:00:46 | |
---|
Kuinka moni hahmottaa musiikkia väreinä? Itsellä tuo liittyy lähinnä levykokonaisuuksien hahmottamiseen: joistain levyistä jokaisella kappaleella on tietty "värinsä". Esimerkki: YUP - Leppymättömät Joutilas - peruskeltainen, pikkaisen krominkeltaiseen vivahtava Pahassa paikassa - kadmiuminkeltainen Yövuorossa - vieläkin keltainen, mutta jotain tummaa seassa Maailma viimeinen yö - punainen Voi hyvä luoja mitä nyt? - sininen Hyvä hypnoosi - kirkkaan keltainen Passiivista vastarintaa - vihreä Kaiken maailman pakanat - ruskea, hieman oranssiin vivahtava Itsepäisyyspäivä - punainen Eurooppa - oranssinruskea Jos saisin kolme elämää - keltainen, hieman oranssiin vivahtava Ihmisoikeuksien julistus - valkoinen Mikähän ihme tässäkin jutussa oikein on? Joka albumista nimittäin en saa noita värejä "esiin", en ainakaan kaikista biiseistä. Leppymättömien lisäksi esim. Clashin London Callingista tulee hyvin värit esille. Onko tää ihan normaalia vai oonko tulossa hulluksi? |
lxi 09.04.2004 19:03:02 (muokattu 09.04.2004 19:04:06) | |
---|
Se on synestesiaa ja sellaista ominaisuutta ei kaikilla ole. Minullakin vain hyvin harvan biisin kohdalla; mutta CMX:n Helvetin hyvä paimen on edelleen selvästi violetinmusta biisi. EDIT: Levyn kansikuvan värisävyillä on monesti taipumus vaikuttaa asiaan. Ehkä tuo keltavoittoisuus kohdallasi johtuu osittain siitä? "Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan |
sub zero 09.04.2004 19:14:38 | |
---|
Se on synestesiaa ja sellaista ominaisuutta ei kaikilla ole. Minullakin vain hyvin harvan biisin kohdalla; mutta CMX:n Helvetin hyvä paimen on edelleen selvästi violetinmusta biisi. Käsittääkseni tuo synestesia tarkoittaa että liittää jonkun värimielikuvan johonkin tietynlaiseen ääneen, mutta nyt puhuttiin värin liittämistä kokonaiseen biisiin? Siis, jos biisi vaikka muuttuu keskeltä hyvin erilaiseksi niin muuttuuko väri? |
el Bastardo 09.04.2004 19:19:59 | |
---|
Levyn kansikuvan värisävyillä on monesti taipumus vaikuttaa asiaan. Ehkä tuo keltavoittoisuus kohdallasi johtuu osittain siitä? Hyvin mahdollista, aika paljonhan tuossa on keltaista. Mutta jännä juttu kuitenkin. |
Juzzu 09.04.2004 19:20:36 | |
---|
EDIT: Levyn kansikuvan värisävyillä on monesti taipumus vaikuttaa asiaan. Näin lienee, mulle Dewin Townsenkin Ocean Machine on harmaan-musta-sininen levy, ja DT:n Images&Words puna-vihreä-musta - jälkimmäinen ehkä Petruccin taannoisen kitaran johdosta. Ihme assosiaatioita sitä tuleekin :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! (EVVK jäsen nro. tsiljoona) |
MrQ 09.04.2004 19:21:44 | |
---|
Mitä tahansa hallusinogeeniä kiskomalla saa aika hurjia aistisynteesejä aikaiseksi, 2-CB fenyylietyyliamiini- perheestä lienee tässä se tehokkain. Mutta pilvelläkin irtoaa sujuvasti, kun vaan muistaa hiisaa tarpeeksi liikaa. |
Danny s 09.04.2004 22:33:45 (muokattu 09.04.2004 22:34:05) | |
---|
Kyllä minusta tuo on aika selvää, itsellä ainakin biisin sävelkulut, eli duurit ja mollit määrää värin. Eipä se kai mitään kovin suurta erikoisuutta osoita. |
KTR 09.04.2004 22:46:12 | |
---|
Tietty saundi/äänensävy tuottaa tietyn väri-mielleyhtymän minulle kyllä. Ihan biiseistä yleensä minulle kuitenkin tulee erilaisia paikkoja ja sijainteja mieleen. Hm.. |
mongoloidi 10.04.2004 01:24:53 | |
---|
Työ ootta kaekki iha hullua sakkia. "Saksa on paska maa" - Seppo Räty |
Dead Star 10.04.2004 02:13:02 | |
---|
CMX - Turkoosi - turkoosi. Dinsdale? |
Nazareth 10.04.2004 08:07:32 | |
---|
Työ ootta kaekki iha hullua sakkia. hoho komppaan "Yks kalja ja yks lapin kulta." |
Johannes_t 10.04.2004 09:47:59 | |
---|
Sehän oli se Sibeliuksen Janne kun noita värejä ensin näki ja sitten sävelsi. |
JarnoH 10.04.2004 11:11:11 | |
---|
Minulle tulee lähinnä mieleen mitä olen katsonut tai tehnyt levyä/biisiä kuunnellessani. Kuten juuri levyn kannet ym. " Kyllä se kalja aina vaan maistuu kaljalle " -eräs kaveri |
6 Feet Under 10.04.2004 11:43:31 | |
---|
Joo sama juttu. En laske itseäni varsinaisesti synesteetikoksi (olikohan oikee sana..) mutta tietyistä äänistä ja biiseistä tulee ihan selvästi joku tietty väri mieleen. Myös jotkut tuoksut voi tuntea väreinä. Ja maut tuoksuina ja toisinpäin... Päläpälä... synestesiahan tarkoittaa sitä että joku aisti voidaan tuntea jollain toisella aistilla. Ihan mielenkiintonen juttu. Tossa muuten http://netti.nic.fi/~lnissila/synestesia.htm on aika kiva pikku juttu siitä. "Synestesia on vain assosiaation äärimmilleen kehittynyt muoto." Mental health and emotional balance have got nothing to do with me. |
Emplate 10.04.2004 14:30:01 (muokattu 10.04.2004 14:30:44) | |
---|
Yleensä erotan vain mustat sävyt, esim. CMX - Minne paha haudattiin. Siinä on jotenkin Isohaaran kannen kanssa yhteen sopiva biisi, jollain tavalla yhtä tumma. Lisää ahdistustasi - http://www.stoi.tk |
Tietty saundi/äänensävy tuottaa tietyn väri-mielleyhtymän minulle kyllä. Ihan biiseistä yleensä minulle kuitenkin tulee erilaisia paikkoja ja sijainteja mieleen. Hm.. Minulla käy näin myös. Biiseistä voi tulla mieleen oikeastaan aivan mikä tahansa. |
heville 10.04.2004 16:57:48 | |
---|
Itselläni nämä värituntemukset tulevat käytännössä täysin kansitaiteesta. Esim. Normaalien maihinnousu on sinistä musiikkia ja Aion pinkkiä ja ruskeaa. Ja tämä vaikuttaa ihan koko levyyn, ei yksittäisiin biiseihin. Taas yksi syy olla ostamatta piraattilevyjä, kun musiikkikin on niillä tuhruisen tylsää valkoista. Vasenkätisyys lisää taipumuksia saatananpalvontaan ja kommunismiin. |
Aksu89 10.04.2004 17:04:04 | |
---|
Kaikki hoitoon |
lapio 10.04.2004 17:33:26 | |
---|
Tästä oli joskus tieteen kuvalehdessä juttua. Taitaa olla, että eri ihmiset hahmottavat eri väreillä. Esim jos saisin kolme, elämää on sellainen Super Marion lisäelämän vihreä. "BANZAI!!!"
-Juha Mieto |
Aerodactev 10.04.2004 17:49:01 | |
---|
Kaikki hoitoon Tää on näitä mielikuvituksettomien ihmisten mököilykommentteja.
If it's good, it must be progressive!
ANDREY BOLSHAKOV - MACTEP OF CXPED!!!
|