Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol V
1 2 3 4 561 62 63 64 65267 268 269 270 271
krk
03.12.2011 21:06:22

latuska90: Voi että kun olisinkin tullut, mutta aika kipeä haava nyt otelautakäden keskisormessa. :(

Forssan Majuri hyväksytty...
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
SikaEki
03.12.2011 21:27:30
Puoltuntia myöhässä, mutta pääseekö vielä mukaan? Laitoin linkin tonne osallistujatriidin...
Herrasmies osaa soittaa hanuria, muttei soita sitä.
krk
03.12.2011 21:29:02

SikaEki: Puoltuntia myöhässä, mutta pääseekö vielä mukaan? Laitoin linkin tonne osallistujatriidin...

Tottahan toki, tervetuloa!
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
poppamies
04.12.2011 12:41:22

Äänestetty on! Tää on minun mielipeide soiteuista jutuista tällä kertaa. Valitusoikeutta ei siis ole.
G strings are for strippers
BigPapa
04.12.2011 13:14:05 (muokattu 04.12.2011 13:17:27)

poppamies: Äänestetty on! Tää on minun mielipeide soiteuista jutuista tällä kertaa. Valitusoikeutta ei siis ole.

Hyvä, että kommentoit vedot.

poppamies: En kuitenkaan usko että skaban tarkoitus on alkuperäinen kappale mahdollisimman tarkasti.

Skaban tarkoitus on, että kukin soittaa mitä itse haluaa, eikä siten että arvioitsija päättää skaban tarkoituksen.
blues guitar
04.12.2011 13:26:30

poppamies: Äänestetty on! Tää on minun mielipeide soiteuista jutuista tällä kertaa. Valitusoikeutta ei siis ole.

Asiallista kommentointia. Tuskin kenelläkään valittamista.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
BigPapa
04.12.2011 13:52:00

blues guitar: Asiallista kommentointia. Tuskin kenelläkään valittamista.

Asiallista kaikki muu paitsi tämä skaban tarkoituksen määrittely.
blues guitar
04.12.2011 15:06:07

BigPapa: Asiallista kaikki muu paitsi tämä skaban tarkoituksen määrittely.

Ihan vaan soittamisen ilosta ainakin meikäläinen näihin skaboihin osallistuu. Ei ainakaan mulla mitään sen kummempaa tarkoitusta skaballe ole esittää.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
BigPapa
04.12.2011 15:10:00 (muokattu 04.12.2011 15:24:13)

blues guitar: Ihan vaan soittamisen ilosta ainakin meikäläinen näihin skaboihin osallistuu. Ei ainakaan mulla mitään sen kummempaa tarkoitusta skaballe ole esittää.

Mun mielestä tämä, jonka kirjoitin tossa jos kelaat vähän takas on ihan juuri se mikä tämän skaban tarkoitus on:

Skaban tarkoitus on, että kukin soittaa mitä itse haluaa - (lisäys) rootsin ja annetun taustan raameissa. Tämä mun mielestä ei mitenkään rajoita sitä soittamisen riemua.

Ei näin:

poppamies: En kuitenkaan usko että skaban tarkoitus on alkuperäinen kappale mahdollisimman tarkasti.

Näinkin saa tehdä jos haluaa, itse en tosin tehnyt näin, vaikka niin annetaan ymmärtää.
blues guitar
04.12.2011 15:42:23

BigPapa: Mun mielestä tämä, jonka kirjoitin tossa jos kelaat vähän takas on ihan juuri se mikä tämän skaban tarkoitus on:

Skaban tarkoitus on, että kukin soittaa mitä itse haluaa - (lisäys) rootsin ja annetun taustan raameissa. Tämä mun mielestä ei mitenkään rajoita sitä soittamisen riemua.

Kyllä mä olen ihan samaa mieltä kanssasi. Saa soittaa coverin (niin kuin me soitettiin) tai voi vetää ihan omaa juttua. Molemmat on ihan yhtä oikein.
Mutta myös jokaisella arvostelijalla on oikeus omaan mielipiteeseensä asiasta. Mikä ei sekään tietysti ole mikään absoluuttinen totuus vaan yksilön oma mielipide.
BigPapa
04.12.2011 15:52:12

blues guitar: Kyllä mä olen ihan samaa mieltä kanssasi. Saa soittaa coverin (niin kuin me soitettiin) tai voi vetää ihan omaa juttua. Molemmat on ihan yhtä oikein.
Mutta myös jokaisella arvostelijalla on oikeus omaan mielipiteeseensä asiasta. Mikä ei sekään tietysti ole mikään absoluuttinen totuus vaan yksilön oma mielipide.

Mielipiteet on ok. Skaban tarkoituksen määrittely äänestysperusteena ei ole.
Itse keskityn mielummin siihen, että miten soitetaan oli kyseessä cover tai sitten Esim. Just For You taustan päälle soitettu improvisoitu juttu, jollaisen itsekin olisin voinut kevyesti soittaa tuohon. Nyt soitin tuon minkä soitin ja ihan soittamalla sekin on soitettu, mitä kaikkea se soittaminen ikinä pitääkään sisällään.
blues guitar
04.12.2011 16:00:17

BigPapa: Mielipiteet on ok. Skaban tarkoituksen määrittely äänestysperusteena ei ole.

Juuri näin.

Itse keskityn mielummin siihen, että miten soitetaan oli kyseessä cover tai sitten Esim. Just For You taustan päälle soitettu improvisoitu juttu, jollaisen itsekin olisin voinut kevyesti soittaa tuohon. Nyt soitin tuon minkä soitin ja ihan soittamalla sekin on soitettu, mitä kaikkea se soittaminen ikinä pitääkään sisällään.

Ja hienosti vedit. Et sortunut suoraan kopioimiseen, vaan vedit omalla tunnistettavalla tyylilläsi.
Zeeboo
05.12.2011 11:32:27
poppamies: ... Vähän levottomaks jää nänät vedot. Niin kuin oisi kiire jonnekin...

Juu kyllä ei ollut ;) Olisko työviikosta jäänyt vielä ylimääräistä hötkyä soittoon, time ainakin on vähän täältä sinnepäin näin jälkeenpäin kuunneltuna. Tuo soundikin vähän ihmetyttää, WAVina soi ihan ok, mutta ämpärinä on oudosti ruvella.
White men can't Monk
poppamies
05.12.2011 12:23:06

Zeeboo: Juu kyllä ei ollut ;) Olisko työviikosta jäänyt vielä ylimääräistä hötkyä soittoon, time ainakin on vähän täältä sinnepäin näin jälkeenpäin kuunneltuna. Tuo soundikin vähän ihmetyttää, WAVina soi ihan ok, mutta ämpärinä on oudosti ruvella.

Toivottavasti kukaan ei loukkaannu sydänjuuriaan myöten kommenteista. Mä en vain jaksa, tai nää mitään hyötyä siitä että että kehun kaikkia vetoja vitun hyviksi. Itseasiassa ne varmaan kaikki onkin. Mutta kun minusta tällaiset skabavedot ei etupäässä oo teknisiä suorituksia vaan tapa miten soittaja ilmaisee itsensä. Toki siinä soundikin vaikuttaa mielikuvaan mut kyllä pääasia on että soitosta välittyy jotain soittajastakin.
G strings are for strippers
Zeeboo
05.12.2011 12:40:12
poppamies: Toivottavasti kukaan ei loukkaannu sydänjuuriaan myöten kommenteista. Mä en vain jaksa, tai nää mitään hyötyä siitä että että kehun kaikkia vetoja vitun hyviksi. Itseasiassa ne varmaan kaikki onkin. Mutta kun minusta tällaiset skabavedot ei etupäässä oo teknisiä suorituksia vaan tapa miten soittaja ilmaisee itsensä. Toki siinä soundikin vaikuttaa mielikuvaan mut kyllä pääasia on että soitosta välittyy jotain soittajastakin.

Ihan asialliset ja rakentavat kommentit olit antanut. Tuo mun vedosta tullut palaute ainakin meni ihan kohdilleen. Jännä homma, miten oma soitto just siinä soittohetkellä tuntuu niin mukavan letkeeltä ja rennolta, mutta jälkeenpäin homma tuntuu vähän hosumiselta.
Tarttee jatkossa(kin) koettaa muistaa noudattaa "kill-your-darlings" meininkiä soolon rakentelussa: eli yrittää vakkari likkien tilalle ihan oikeita melodialinjoja. Mun mielestä tuo, mitä kirjoitit fraasien lopettamisesta on ihan asiaa. Omassa vedossa ainakin oli monta sellaista linjaa, jotka olisi voinut katkaista johonkin mehukkaampaan kohtaan.
White men can't Monk
Jucciz
05.12.2011 12:42:22
poppamies: Toivottavasti kukaan ei loukkaannu sydänjuuriaan myöten kommenteista. Mä en vain jaksa, tai nää mitään hyötyä siitä että että kehun kaikkia vetoja vitun hyviksi. Itseasiassa ne varmaan kaikki onkin. Mutta kun minusta tällaiset skabavedot ei etupäässä oo teknisiä suorituksia vaan tapa miten soittaja ilmaisee itsensä. Toki siinä soundikin vaikuttaa mielikuvaan mut kyllä pääasia on että soitosta välittyy jotain soittajastakin.

Samaa mieltä: tän touhun pitäis olla itseilmaisua eikä absoluuttista, mittareilla mitattavaa suorittamista. Sen takia on myös aivan ymmärrettävää, että eri ihmiset saa fiiliksiä erilaisista wedoista. Mun mielestä on tosi hienoa, että jaksat kommentoida näitä wetoja.

Pisteitä paljon tärkeämpää ainakin mulle on sanallinen palaute, sillä sen avulla on mahdollista kehittyä soittajana kun saa toisenlaista perspektiiviä. Itse sitä aina jotenkin kuuroutuu omalle soitolleen eikä pysty kiinnittämään huomiota kaikkeen. Mun puolesta saa hyvinkin mainita niistä asioista, jotka olis voinu tehdä paremmin - tuskinpa sellaisen kommentin on tarkoitus loukata vaan pikemminkin tarjota yksi näkökulma sen perusteella, mitä fiiliksiä kulloisestakin pätkästä on herännyt. Siitä voi sitten ottaa kukin opikseen sen, minkä parhaaksi katsoo - "with a grain of salt".

Mää pyrin kommentoimaan edes muutamalla sanalla ne wedot, joille annan pisteet - joskus enemmänkin.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Zeeboo
05.12.2011 13:03:40
Jucciz: Samaa mieltä: tän touhun pitäis olla itseilmaisua eikä absoluuttista, mittareilla mitattavaa suorittamista. ...

...Itse sitä aina jotenkin kuuroutuu omalle soitolleen eikä pysty kiinnittämään huomiota kaikkeen. Mun puolesta saa hyvinkin mainita niistä asioista, jotka olis voinu tehdä paremmin - tuskinpa sellaisen kommentin on tarkoitus loukata vaan pikemminkin tarjota yksi näkökulma sen perusteella, mitä fiiliksiä kulloisestakin pätkästä on herännyt. Siitä voi sitten ottaa kukin opikseen sen, minkä parhaaksi katsoo - "with a grain of salt".

Mää pyrin kommentoimaan edes muutamalla sanalla ne wedot, joille annan pisteet - joskus enemmänkin.

Näin. Omat kommentoinnit ovat monessa skabassa jääneet vähän niukalle. Täytyy jatkossa yrittää tormistautua.

Mukava on ollut saada kommentteja omista vedoista vaikka pinnamuki ei ole helähtänytkään. Vieraat korvat kuulee aina vähän eri juttuja kuin omat.
White men can't Monk
BigPapa
05.12.2011 13:05:46 (muokattu 05.12.2011 13:56:01)

Jucciz: Samaa mieltä: tän touhun pitäis olla itseilmaisua eikä absoluuttista, mittareilla mitattavaa suorittamista. Sen takia on myös aivan ymmärrettävää, että eri ihmiset saa fiiliksiä erilaisista wedoista. Mun mielestä on tosi hienoa, että jaksat kommentoida näitä wetoja.

Pisteitä paljon tärkeämpää ainakin mulle on sanallinen palaute, sillä sen avulla on mahdollista kehittyä soittajana kun saa toisenlaista perspektiiviä. Itse sitä aina jotenkin kuuroutuu omalle soitolleen eikä pysty kiinnittämään huomiota kaikkeen. Mun puolesta saa hyvinkin mainita niistä asioista, jotka olis voinu tehdä paremmin - tuskinpa sellaisen kommentin on tarkoitus loukata vaan pikemminkin tarjota yksi näkökulma sen perusteella, mitä fiiliksiä kulloisestakin pätkästä on herännyt. Siitä voi sitten ottaa kukin opikseen sen, minkä parhaaksi katsoo - "with a grain of salt".

Niin, mitä tästä voi päätellä?

Poppamies: Big papa: Täähän menee suhteellisen oikein ja kallis sointu loppuun ja kaikki..En kuitenkaan usko että skaban tarkoitus on alkuperäinen kappale mahdollisimman tarkasti. Virtuaali pisteitä hyvästä ulkomuistista.

Ilmeisesti arvion antaja ei pidä covereista. Tai sitten kommentoija haluaa määritellä mikä roots-skaban tarkoitus on. Sellainen hätäisen huitaisun leima tässä on, että saadaan asia käsistä nopeasti pois. Mitään sen kummempaa soittamiseen liittyvää ruodintaahan tässä ei ole. Mut sehän on se juttu, että siellä hampaankolossa on jotain. Kuka tälläisestä mitään hyötyy. Itse en nyt ole kommentoinut, koska tulen sanoneeksi joskus liiankin rehellisesti asioita ja se ei joistakin ymmärrettävästi tunnu mukavalta. Tämän kyseisen skabojen ulkopuolisen kommentoijan vinoilun kyllä taasen tunnistan helposti.
Jucciz
05.12.2011 13:19:57
Nahisteluun en halua sekaantua. Täällä (kuten netissä aina) on väärinymmärryksen vaara sen verran suuri, että jos yhtään epäilyttää, millä mielellä jokin kommentti on annettu, kannattaa ehkä kumminkin ekana olettaa, ettei kyseessä ole ollut loukkaus.

Onko täällä useinkin kireä ilmapiiri? En oo näitä tän puolen skaboja tai koko keskustelualuetta juuri aiemmin seurannut, vaikka näemmä skabatkin ovat pyörineet jo kunnioitettavan pitkään. Ois mukavaa kokeilla omia siipiä rootsimmassa ilmaisussa, jos vaan sopii.

Illalla käynnistyy neljäs kymppi. Siitä se blues varmaan toden teolla alkaa...
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)