Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassovalinta nakkisormille
1
schifter
02.12.2011 20:05:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
Olen soittanut kakarana skittaa ja nyt vanhoilla (30+) päivillä päätin että verestän musiikkiharrastusta, mutta haluan basson.
 
Ihan perus-soitinta olen etsimässä, hintaluokka 200-300€. Tykästyin Epiphonen Thunderbirdiin, mutta olen lyhyt, läski ja töppösorminen, joten mitenköhän tollanen paksumpikaulanen menee..
 
Mikä olis vastaavasoundinen, ohutkaulainen ja helpposoittonen, suht laadukas peli?
 
Liikkeestä en uskalla mennä kysymään, myyvät kuitenkin jonkun kahta kalliimman ja kotimatkalla harmittaa. Innostun nääs melko helposti ja ostopäätöshän siitä tulee. ;) Eli kiitos vinkeistä!
 
Dropped C
02.12.2011 20:09:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onks Epin T-Bird:ssä halko kaula? Tarkistin just oman Tokain vastaavan ja siinä on melkolailla normaali kaula. Ei halko, mutta ei tikkukaan.
 
Dropped C
02.12.2011 20:18:54 (muokattu 02.12.2011 20:19:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanezin bassoissa on monasti aika tikut kaulat. Laadusta en osaa sanoa mitään.
 
Hannu A
02.12.2011 20:29:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulle jäi nyt hieman auki, että tarkoittaako nakkisormet sitä, että ohut kaula on parempi vai miten, mutta edullista ja ohutkaulaista haettaessa lähtisin ibanezin SR-sarjalaisia väijymään. Tai mikäli perinteisempi muotoilu miellyttää paremmin silmää, niin suosittelisin squierin vintage modified sarjan jazz bassoa (VM precision bassossa on itse asiassa samanlainen kaulaprofiili, joten sekin toimii). Squjulta löytyy myös classic vibe-sarja josta jatsari on myös hyvä peli.
 
Ite en noista ibanezin SR-sarjalaisista perusta, kaulat jo liian tikkuja mulle. Jazz basson kaulaprofiili on mun mielestä sellanen hyvä perusmalli mistä kannattaa lähteä, sit jos tuntuu liian ohkaselta niin siirtyy Precision malliseen profiiliin.
 
"In the early days all I hoped was to make a living out of what I did best. But, since theres no real market for masturbation I had to fall back on my bass playing abilities" -Les Claypool
L.Ruoska
03.12.2011 15:07:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämähän on ihan mun lempitopikki, eli ohuet kaulat :)
 
Se on oikeastaan mun bassoissa tärkein kriteeri, että miltä kaula tuntuu käbälässä. Muutamia Ibaneksia omistaneena olen aina diggailut niistä kauloista, Soundgearin kaula on todella mukava soittaa. Viimeset kolme vuotta on menny wanhalla Warwickilla (Fortress Masterman '94), jossa on erinomaisen ohut kaula kanssa. Uusissa (about 2000+) Warreissa on semonen kapulampi kaula joka ei oikein sytytä.
 
Jotain 90-lukuisia SR800:sia liikkuu tuolla torilla aina toisinaan, siinä on Japanissa tehtyä laatua mutta hinnat on pudonneet muutamaan sataan. Aktiivimikit, standardi low/mid/high/midQ. Uusista esim. SR500 on siistin näköinen mahonkina ja niitäkin liikkuu edullisesti.
 
Testasin joskus jotain "relikoitua" Fenderiä, eli ns. tehtaalla paskaksi pistettyä Jazzaria. Roadworn tjsp. Semmonen pinkki, muistaakseni Mexicosta. Vaikka muuten Fendereistä en perusta lainkaan, niin tässä oli erinomaisen miellyttävä kaula kanssa. Ilmeisesti siis Jazzareista löytyy hyviä kauloja kanssa jos vaan sietää sitä aataminaikuista bodyn mallia ja dorkan näköistä headstockia.
 
Jos on lyhyet kädet ylipäätänsä, niin joku lyhyemmän skaalan basso vois olla se mitä kaipaat. Näistä joku muu tietää enemmän, mutta lähinnä se ettei tartte olla käsivarret suorana kuin ristus ristillään helpottaa varmasti käden liikkumista otelaudalla.
 
Iä! Iä!
schifter
03.12.2011 21:33:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti vinkeistä!
 
Mulla oli joskus joku aivan hirveä Ibanezin skitta, niitä halvimpia, ja jäi vähän nihkee tuntu koko Ibanezin kalustoon. Mutta täytyypä nyt sitäkin harkita kun useammat sitä suosittelee. Fenderit taitaa olla kalliimman puoleisia, mitä nyt äkkiä katoin.
 
Hinnat näyttää vaihtelevan ihan pirusti. En halua mitään takapihalla kasaan naulattua hirvitystä, mutta koska soittelen ihan vaan kotona ja vähän kavereitten kanssa jammailen niin en aio maksaa kapineesta kovin paljon. Hiton vaikee on näistä tietää mikä olis paras itelle.
 
Mitä mieltä ootte Washburneista? Tällänen alennus kun tuli vastaan ja olis vähän näköäkin tuossa: http://www.soitinlaine.fi/sumuCMS/s … 3196&hakusanat=taurus&kategoria_id=
 
En löytänyt tietoa näiden kauloista eikä meilläpäin ole näitä varmaan kaupoissakaan jos tämä Soitin Laine on ainoa maahantuoja(?). Minkähän takia lopettavat maahantuonnin? Mutta onko tietoa näitten laadusta ja nimenomaan tuosta kaulan paksuudesta? Hinta on ainakin ylettömän halpa.
 
Danny_fox
03.12.2011 22:04:00 (muokattu 03.12.2011 22:05:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan hirveesti tietoo ei o noista Washburneista. Oon kuulllu jonkun verran kritiikkiä, mutta en ikinä mitään hirveen hyvää. se ei toki juuri mitään tarkoita. Mutta jos muutaman kympin heittää tohon lisää niin sais ainakin tommosen Ibanezin sr300:n (käytettynä), joka on sitten jo ihan eri kalibeeria tohon washburniin verrattuna. Hintaisekseen erinomainen peli ja kaula on tommonen soundgearimäinen hammastikku.
 
Toi on toki aktiivi-basso ja Washburni passiivi. Et siinä on aika merkittävä ero myös.
 
Itsellä oli myös ensimmäiset kokemuksen Ibanezeista aika huono. Mutta nykyään ykkössoittimena on juuri Ibanez sr-sarjalainen
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
Hazen
03.12.2011 22:13:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanezeissa kaula omasta mielestä on littana ja aika leveä alemmiltakin nauhoilta. Warwickissa taas tahtoo olla että alemmilla nauhoilla ei niin leveä vaan vähän paksumpi. Tietääkö joku sitten nuista Rockbasseista millainen kaula ? Ei kyllä laadullisesti parhaimpia.
 
J.Nikkanen
03.12.2011 22:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hazen: Ibanezeissa kaula omasta mielestä on littana ja aika leveä alemmiltakin nauhoilta.
 
Tarkoittanet SRrän kaulaprofiilia? BTB on jo toisenmoinen, ATK ihan jotain muuta. SRrä ja ATK löytyy, molemmat hemmetin hyviä, mutta täysin ääripäät joka asiassa.
 
Myytävänä DOD American Metal FX-56.
Danny_fox
03.12.2011 22:32:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä oli hetken tommonen nauhaton rockbass. Laadultaan mun mielestä hintaisekseen tosi buenoja pelejä. Saundit oli vähän tuhnut mut soitettavuudeltaan hyvä peli. Kaula oli muistaakseni aika lähellä sr-sarjaa(ohkainen). Voi olla toki et muistan aivan väärin.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
Hannu A
04.12.2011 09:40:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä en tota washburnia uskaltais testaamatta suositella kenellekään. Voi olla ihan ok peli, kiinassa tai muualla kaukoidässä kasattu varmaankin, niinkuin nämä halpissarjan instrumentit tuppaavat olemaan (fenderitkin).
 
Jos lähtee "vain halvin on kyllin hyvää" -ideologialla niin silloin osta joku käytetty ibanezin sr- sarjalainen (tai miksei toi washburnikin). Mikäli hinta ei ole se tärkein kriteeri niin joku käytetty meksikon jatsari irtoo parhaimmillaan neljään-viiteen sataan ja siitä saa omansakin melko helposti pois, jos haluu luopua. Kitarapajalla on ollut ainakin joku aika sitten vielä yksi. Ja squiereita sekä kiinan fendereitä saa esim. Musafasulta uutena.
 
"In the early days all I hoped was to make a living out of what I did best. But, since theres no real market for masturbation I had to fall back on my bass playing abilities" -Les Claypool
M.E.Mikkola
04.12.2011 12:07:10 (muokattu 04.12.2011 12:53:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

schifter: Moro,
Olen soittanut kakarana skittaa ja nyt vanhoilla (30+) päivillä päätin että verestän musiikkiharrastusta, mutta haluan basson.
 
Ihan perus-soitinta olen etsimässä, hintaluokka 200-300€. Tykästyin Epiphonen Thunderbirdiin, mutta olen lyhyt, läski ja töppösorminen, joten mitenköhän tollanen paksumpikaulanen menee..
 
Mikä olis vastaavasoundinen, ohutkaulainen ja helpposoittonen, suht laadukas peli?

Itellä oli sama tilanne, maatyöläisen sormet, 25 v. soittotauko, ainoastaan lyhytskaalasella aikanaan soitellut ja basso piti löytää.Kokeilujen jälkeen jazzarityylinen kaula on sopinut parhaiten käteen. Jazz basso ei vaan tykänny mun soittotekniikasta, kauheeta kolinaa... Nyt syksyllä ostin torilta G&L tribute sb 2 basson ja oon tykänny pirusti.Jos oisin tän saanu käteeni heti olisin välttynyt koko bassorumbalta.Täyttää noi sun kriteerit hienosti.Torilla nää on olleet n.400 euron hinnoissa.Käytetyllä kannattaa lähtee liikkeelle, jos ei miellytä saat myytyä suht ostohinnalla eteenpäin.
 
http://www.glguitars.com/instrument … TributeSeries/basses/SB-2/index.asp
 
rintapek
04.12.2011 17:21:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

schifter: Moro,
Olen soittanut kakarana skittaa ja nyt vanhoilla (30+) päivillä päätin että verestän musiikkiharrastusta, mutta haluan basson.
 
Eli kiitos vinkeistä!

 
Squierin Bronco. Lyhytkaulainen, helpposoittoinen.
 
One kind of music only - the good kind
M.E.Mikkola
04.12.2011 17:37:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Squierin Bronco. Lyhytkaulainen, helpposoittoinen.
 
Mulla on Fenderin Musicmaster, jonka kopio toi Bronco on. On helpposoittonen , mutta kohta rupeet haikaileen OIKEEN basson perään...
 
Prian
07.12.2011 14:16:09 (muokattu 07.12.2011 14:18:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen kokeilemaan Epiphonen Rumble Cat bassoa.
 
Itse olen "joutunut basistiksi" hendrix yms cover bändiin. Kitaraan tottuneena jazzarit ja muutkin pitkäkaulaiset ei vaan istu "hyvin. " Sormemi ja kourat ovat melko lyhyet sormet.
Pitkäkaulaisella joutuu jotenkin asettautumaan ergonomisesti oikeampaan asentoon ja soittokin menee liian täsmälliseksi.
Saundi on kyllä "bassomaisempi" - etenkin E: kielellä.
 
Tuolla Epiphonella uskallaa heti duubailla sinnetänne ja aina tuntuu osuvan kohdalleen :) Melodisetkin kulut löytyvät itsestään toisin kuin jazzarilla, jolle joutuu miettimään liikaa soittaessa :D
 
Ja uskokaa olen kokeillut monta kymmentä bassoa kädessä ja harkinnut suurempienkin summien sijoittamista..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «