Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Seiskakielisen paksuin kieli epävireinen
1
the-Antero
03.12.2011 11:57:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
 
Jos on neuvoa niin otan vastaan. Eli seiskakielisen paksuin kieli kuulostaa epävireiseltä vaikka kitara on muuten vireessä. Intonaatio on kohillaan. Ongelma tietty korostuu kun mennään kaulaa ylemmäs. Ehdotuksia mitä tehtävissä ongelman poistamiseksi? Kieltenpaksuus on 10/52 + 60.. Ja tuo 60 on paksuin joka menee virittimeen. Vireenä A.
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
HeavyMachinery
03.12.2011 12:03:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Hei
 
Jos on neuvoa niin otan vastaan. Eli seiskakielisen paksuin kieli kuulostaa epävireiseltä vaikka kitara on muuten vireessä. Intonaatio on kohillaan. Ongelma tietty korostuu kun mennään kaulaa ylemmäs. Ehdotuksia mitä tehtävissä ongelman poistamiseksi? Kieltenpaksuus on 10/52 + 60.. Ja tuo 60 on paksuin joka menee virittimeen. Vireenä A.

 
Mikä kitara mikä talla ?
 
- If it's too loud you are too old ! - Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
trih
03.12.2011 12:04:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihda kitaraa. Mun kokemuksien perusteella jotkut toimii A-vireessä ja jotkut ei...
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Spiral
03.12.2011 12:04:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Ja tuo 60 on paksuin joka menee virittimeen. Vireenä A.
 
Menee sinne paksumpikin jos on kerta jo vihitty.
Katkaiset kielen muutaman sentin virittimen jälkeen ja purat hieman punosta, työnnät paljaan virittimeen ja kiristät. Hyvin toimii, koska se on kuitenkin sen verran jäykkä ettei lipsahda ulos.
 
TTV
03.12.2011 12:04:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko kyseessä olla se "vouvaaminen" mikä johtuu liian lähellä olevien mikkien kentän aiheutamasta värähtelyn vaimennuksesta ja vääristymisestä? Kaulamikin korkeus vaikuttaa tähän todella paljon. Toinen kohta on satula, joka voi kanittaa paksuilla kielillä. Lyijykynää uraan liukasteeksi, niin saattaa auttaa.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Vetehinen
03.12.2011 12:07:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Painatko kieltä nauhan kohdalta, vai "bendaatko" vahingossa kieltä otelautaa kohti? Ja esiintyykö ongelma virittäessä vai vain soittaessa - soitatko samalla tatsilla jolla otat viritettävän äänen?
 
Music is the best escape.
the-Antero
03.12.2011 12:15:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli Ibanez Universe on kitara. Olen tota miettinyt että varmaan aika eri tatsi on soittaessa kuin virittäessä kyllä :)
 
Mikäs tuo vouvaaminen on? En ole kuullut siitä
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
naavanka_
03.12.2011 12:27:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reippahasti paksumpi kieli.
Mulla on baritoniseiskassakin 070 paksuin, ei munsta toimi A vireessä enää yhtään ohuempi naru.
 
HeavyMachinery
03.12.2011 14:13:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Eli Ibanez Universe on kitara. Olen tota miettinyt että varmaan aika eri tatsi on soittaessa kuin virittäessä kyllä :)
 
Mikäs tuo vouvaaminen on? En ole kuullut siitä

 
Vuovaaminen on vireenheiluntaa kielen soidessa tai niin sen itse tulkitsen.
 
Kannattais aina mainita soitin ensimmäisenä kun tekee näitä topicceja muuten on aika vaikea antaa muuta kuin nippu nohevia arvauksia... Esim "G-kieli ei soi vireessä mitä tehdä ?" aika monta mahdollista ongelma kohtaa tuossa on. Taasen "G-kieli ei soi vireessa Telessä jossa on 3palainen talla" jättää jo suurimman osan vaihtoehdoista pois... pahoittelut valituksesta eikä mitenkään henkilökohtaisesti....
 
Asiaa...
60 voi toimia vielä tuossa mensuurissa H:ssa ihan ok mutta A:ssa se on auttamatta jo liian löysä. Käytin itse joskus 74 vaijeria mutta nykyään 68 tai 70 oon laittanut. Kun sulla on lukko talla niin asenna se kieliväärin päin. Eli ei tallaankiristimeen sitä ulkopunosta ollenkaan vaan pelkästään sisempää punosta niin että itse tallan päällä on jo ulkopunosta. Hankalasti selitetty mutta toivottavasti hiffaat. Joka tapauksessa tuossa tulee herkästi ongelma jossa kielitekee mutkan tullessan ulos tallasta joka aiheuttaa sen kielen soinnin kuoleutumista ja vireen heittelyä.
 
- If it's too loud you are too old ! - Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
the-Antero
03.12.2011 15:59:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: Vuovaaminen on vireenheiluntaa kielen soidessa tai niin sen itse tulkitsen.
 
Kannattais aina mainita soitin ensimmäisenä kun tekee näitä topicceja muuten on aika vaikea antaa muuta kuin nippu nohevia arvauksia... Esim "G-kieli ei soi vireessä mitä tehdä ?" aika monta mahdollista ongelma kohtaa tuossa on. Taasen "G-kieli ei soi vireessa Telessä jossa on 3palainen talla" jättää jo suurimman osan vaihtoehdoista pois... pahoittelut valituksesta eikä mitenkään henkilökohtaisesti....
 
Asiaa...
60 voi toimia vielä tuossa mensuurissa H:ssa ihan ok mutta A:ssa se on auttamatta jo liian löysä. Käytin itse joskus 74 vaijeria mutta nykyään 68 tai 70 oon laittanut. Kun sulla on lukko talla niin asenna se kieliväärin päin. Eli ei tallaankiristimeen sitä ulkopunosta ollenkaan vaan pelkästään sisempää punosta niin että itse tallan päällä on jo ulkopunosta. Hankalasti selitetty mutta toivottavasti hiffaat. Joka tapauksessa tuossa tulee herkästi ongelma jossa kielitekee mutkan tullessan ulos tallasta joka aiheuttaa sen kielen soinnin kuoleutumista ja vireen heittelyä.

 
Hyviä pointteja tuossa. Pitänee kokeilla. Eiköhän se siitä ratkea :)
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Tinippa84
03.12.2011 16:49:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HeavyMachinery: 60 voi toimia vielä tuossa mensuurissa H:ssa ihan ok mutta A:ssa se on auttamatta jo liian löysä. .
 
Mulla on universessa juurikin näin. Kieli on melko löysä, mutta siihen tottuu. Vire on kuitenkin jossain määrin kompromissi, ihan täysin vireessä se ei soi joka kohdasta vaikka tekis mitä. Saman huomasin joskus aiemmin .70 kielellä.
 
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
the-Antero
03.12.2011 18:25:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku mainitsi että osassa ibanezeista toimii parhaiten E vire... Tiedä sitten onko totta, mielestäni toi 60 kieli on juuri sopivan löysä. Eli ei liian tiukka mutta ei liian spagettiakaan. Voi olla että oon painanu liikaa kieltä, kokeilin tuota että soitan lähempää nauhoja ja hieman parani tuo ongelma. :)
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
TTV
03.12.2011 18:37:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Joku mainitsi että osassa ibanezeista toimii parhaiten E vire... Tiedä sitten onko totta, mielestäni toi 60 kieli on juuri sopivan löysä. Eli ei liian tiukka mutta ei liian spagettiakaan. Voi olla että oon painanu liikaa kieltä, kokeilin tuota että soitan lähempää nauhoja ja hieman parani tuo ongelma. :)
 
Koitas säätää kaula- ja keskimikki etäämmälle kielistä, josko sillä on vaikutusta. Se mainitsemani "vouvaaminen" kuulostaa vireen muuttumiseltä, kuten HeavyMachinery jo sanoikin. Keskemmällä olevan mikin magneettikenttä häitsee kielen värähtelyä, jolloin ilmiö korostuu varsinkiin korkeammilta nauhoilta soitettaessa, jolloin värähtelyn huippu saattaa sijaita just sen häiritsevän mikin kohdalla -> voimakkain vaikutus.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
trih
03.12.2011 18:41:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Reippahasti paksumpi kieli.
Mulla on baritoniseiskassakin 070 paksuin, ei munsta toimi A vireessä enää yhtään ohuempi naru.

 
Mul on täs ääninäytteessä A-vire ja baritone 68 A-kielellä:
http://www.soundclick.com/bands/pag … fo.cfm?bandID=758229&songID=6161379
Toimi helposti, meni tosin spagetiksi kun viritin alemmas E:hen kun tein siitä 6-kielisen basson mutta kyllä se niinkin toimi. Mitä paksumpi kieli, sitä enemmän bassoa, siksi bassoissa on paksut kielet.
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
wilo
03.12.2011 18:53:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Mitä paksumpi kieli, sitä enemmän bassoa, siksi bassoissa on paksut kielet.
 
Jaa, mitä tällä tarkotat? Ettäkö mitä paksumpi kieli, sitä matalemmalle sen voi virittää?
 
the-Antero
03.12.2011 19:16:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laskin takamikkiä snadisti ja etumikkiä enemmän. Keskimikki onkin jo hyvin alhaalla kun se on muutenkin vaan tiellä. Lisäksi rupesin pitämään sormet lähempänä nauhoja. Ongelma ei kadonnut kokonaan, mutta on paljon huonommin havaittavissa :)
 
Lisäksi huomasin että kun viritän paksuimman kielen 5 kielen mukaan niin lopputulos on parempi korville :)
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
markus16
03.12.2011 20:32:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kannata luottaa mittariin ku vaan oktaavit tuuttiin korvalla. ;)
 
Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
the-Antero
03.12.2011 20:49:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markus16: Ei kannata luottaa mittariin ku vaan oktaavit tuuttiin korvalla. ;)
 
Yleensä luotan korviin enemmän kuin mittariin. Mittari on hyvä suunnan antaja ;)
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «