Aihe: Kitarasta bassoon siirtyminen
1 2
Dropped C
02.12.2011 11:32:27 (muokattu 02.12.2011 11:32:35)
Tuli itellekkin ajatuskatko ton vireen kanssa... Selkäydin tulkitsi, että Drop-A. Ei toi siis niin spagettia oliskaan. Toi setti lörpöttää vähän, mutta ei pahasti.
Jeszse
02.12.2011 11:33:02
Dropped C: Tuli itellekkin ajatuskatko ton vireen kanssa... Selkäydin tulkitsi, että Drop-A. Ei toi siis niin spagettia oliskaan. Toi setti lörpöttää vähän, mutta ei pahasti.

Niin, siis toi 40-120?
Funkonaut: Hevi paskan uliulia! | munkero: Kehoittaisin myös pyytämään Eeroa, mut se homo veis kaikki ämmät kuitenki. | lavaamo: Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava joka sukeltaa sateelta suojaan
Dropped C
02.12.2011 11:40:03
No just toi.
Jeszse
02.12.2011 11:41:24
Dropped C: No just toi.

Okei. Kiitokset tästä.
Funkonaut: Hevi paskan uliulia! | munkero: Kehoittaisin myös pyytämään Eeroa, mut se homo veis kaikki ämmät kuitenki. | lavaamo: Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava joka sukeltaa sateelta suojaan
dewfall
02.12.2011 11:45:19

Jeszse: Joo siis nimenomaan askel ylöspäin. Ku on tuo drop-b, ni neljä "normaalia" kieltä menee ylös. Nelikielisellä olis ehkä ollu loogisempi, mutta ku kaverilta halpa viiskielinen. :)

No sitten! Löytyypä tilukieli tarvittaessa. Ja juu, tuo setti on ihan jees jos vähän kevyemmästä tyksii.
http://www.minutian.com/
CountX
02.12.2011 16:39:47
Aika paljon enemmän vaatii sormilta voimaa tää bassottelu kuin kitarointi. Pitää varmaan ostaa joku vehjes millä saa nakkeihin lisää poweria. Ei nykyisellään jaksais kovin pitkää settiä heittää.
Whatever you got, I'm against it.
J.Nikkanen
02.12.2011 16:44:15
CountX: Aika paljon enemmän vaatii sormilta voimaa tää bassottelu kuin kitarointi. Pitää varmaan ostaa joku vehjes millä saa nakkeihin lisää poweria. Ei nykyisellään jaksais kovin pitkää settiä heittää.

No se vehjehän on jo sulla, sitä kutsutaan bassoksi! Saa lisää poweria ja sormenpäät kovettuu kivasti. Mun mielestä ne treeniaparaatit on aika surkeita. Asteikkoja vaan edestakas, siinähän sitä voimatreeniä tulee!
Myytävänä DOD American Metal FX-56.
CountX
02.12.2011 17:09:30
pahaeno: No se vehjehän on jo sulla, sitä kutsutaan bassoksi! Saa lisää poweria ja sormenpäät kovettuu kivasti.

No niinhän se tietysti on. Aattelin vaan, että vois olla joku vehje mitä puristella esim. autossa, linkissä, töissä ja muissa paikoissa missä ei voi soittaa.
Whatever you got, I'm against it.
dewfall
02.12.2011 17:13:00

CountX: No niinhän se tietysti on. Aattelin vaan, että vois olla joku vehje mitä puristella esim. autossa, linkissä, töissä ja muissa paikoissa missä ei voi soittaa.

Sopivat säädöt auttaa myös kummasti, niinku sellaiset, ettei ihan apinan raivolla tarvitse vääntää.
J.Nikkanen
02.12.2011 18:37:08
CountX: Tuokin on totta. Oon niin innoissani tuosta kepistä, että en ole vielä malttanut säätää sitä. Oon vaan soittanut sormet ruvella. Pitänee ottaa viikonloppuna työn alle. Mutta kyllä tuo basso silti vaatii kitaraa enemmän soittajan sormilta esim. pitempien nauhavälien takia.

Mua taasen ahdistaa kun sähkiksessä kielet uppoaa sormiin. Tosin mulla on varmaan joku .011 tai .012 setti etteivät olisi ihan spaghettos-meininkiä kielissä. Tykkään bendailla, niin bassolla kuin kitaralla. Mutta joo, tatsi on kovinkin erilainen bajossa ja kitarassa.
dewfall
02.12.2011 19:56:44

pahaeno: Mua taasen ahdistaa kun sähkiksessä kielet uppoaa sormiin. Tosin mulla on varmaan joku .011 tai .012 setti etteivät olisi ihan spaghettos-meininkiä kielissä. Tykkään bendailla, niin bassolla kuin kitaralla. Mutta joo, tatsi on kovinkin erilainen bajossa ja kitarassa.

Tämä, kitarankielet syö sormenpäät alta aikayksikön, kun basuunan kanssa ei ole koskaan ollut mitään hätää, eivätkä sormet ole koskaan kauheasti kovettuneetkaan. Nylonkielinen on kivenpi, kieliväliensäkin vuoksi.
Dropped C
02.12.2011 20:16:31
Mulla on sama juttu. Mutta luulen, että se on tatsijuttu. Basistitatsilla kitaran ohkasemmat kielet popsii sormenpäät, kielet hyppelee ulos satulan urista, yms. Basso on siis ainakin omasta mielestä huomattavasti enempi lyömäsoitin kun kitara....
jokiih
08.12.2011 02:37:16 (muokattu 08.12.2011 02:40:00)
Emmä enää ite jaksa miettiä mitkä kielet mulla bassossa on ku menevät kuitenki jossai vaiheessa paskaksi. Halvimmat on yleensä parhaat, kerran erehyin ostamaan jotku vitun kalliit elixirit mutta mokomat oli iha perseestä.

Kai se bassoon siirtyminen on teoriassa mahollista, ite laajensin kitaraan vähä myöhemmin enkä mää kyllä osaa soittaa siitä ku neliää paksuinta kieltä. Ihan hyvin pärjää
MikaHekkanen
08.12.2011 18:54:06
CountX: No niinhän se tietysti on. Aattelin vaan, että vois olla joku vehje mitä puristella esim. autossa, linkissä, töissä ja muissa paikoissa missä ei voi soittaa.

Olen viime ajat käyttänyt säännöllisesti tän kaltaisia:
http://www.urheilukiilunen.fi/kuvat/Sormivahvistaja_neop_MovStar.jpg

Muutamankin muun asian lisäksi noilla harjoittelu on auttanut soittamista.
Mehevän Ilomielinen ja Katkeroituneen Aulis Hippi joka Elvistelee Kasvavasti Kiinteän Auttamattomasti, Nauraa, Elämöi ja Nai
J.Nikkanen
08.12.2011 19:07:16 (muokattu 08.12.2011 19:27:20)
MikaHekkanen: Olen viime ajat käyttänyt säännöllisesti tän kaltaisia:
http://www.urheilukiilunen.fi/kuvat/Sormivahvistaja_neop_MovStar.jpg

Muutamankin muun asian lisäksi noilla harjoittelu on auttanut soittamista.

Tuommosia käytin joskus nuorempana suht vakavan mp-harrastuksen takia, mutta tuo laittaa aika äkkiä paikat tukkoon, ei niinkään että lihakset vahvistuisi, mutta siksi että tuommosta saa tosissaan pumpata aivan järkyttäviä määriä jolloin paikat menee hapoille ja liikkeet hidastuvat. Samoin kiputilat ja esim. jännetupin tulehdus on tuon aparaatin kanssa helppo saavuttaa. Pärinätouhuissa järkevämpää oli käyttää tyhjää muovista virvoitusjuomapulloa. Pullo kouraan ja painettiin pullo ruttuun ja pidettiin niin kauan kun jaksoi. Kun paukut loppui, vaihdettiin kättä, eli toinen käsi aina lepäsi. Pulloon voi myös laittaa nestettä ja sillä säädellä vastusta, pirun tehokas ja työmatkoillakin käytetty keino. Ajohommissa eivät kyynärvarret menneet tukkoon, niinkuin tuon sormipumpparin kanssa. Aiheesta lisää kohta, kaivan sen lontoonkielisen tekstin jostain, mitä viimeksi olen aiheen tiimoilta lueskellut...

edit: Eipä äkkiseltään löydy, höh. "Arm pump" on kuitenkin se termi millä löytyy infoa liittyen noihin ajohommiin, niillä pääperiaatteilla pärjää pitkälle, ja kokeilemallahan löytää itselleen sopivimman konstin myös bassotteluun.
ATIA
15.12.2011 15:44:15
Itse koin tärkeimmäksi opetella sormilla soittamisen tekniikan alusta alkaen niin, että keskityin hyvään asentoon ja lihasten rentona pitämiseen. Sitten harjoittelin keskittyneesti ja tunnustellen soittoliikkeitä eri sormilla niin että rentous säilyi ja palautin rentouden lihaksiin välittömästi liikkeen jälkeen. Ajan kanssa kestävyyttä ja voimaa on tullut lisää ja rentous on pysynyt hyvänä. Ajattelen asian niin että kävelemäänkin piti edetä pikku hiljaa ja tunnustellen ja se vei oman aikansa. Yritän pitää yllä hyvää kestävää soittotekniikkaa ja nopeus lisääntyy sitä mukaa kun tekniikka hioutuu.

Minusta kitaran soitto taustasta on ollut itselleni paljon iloa ja hyötyä bassonkin suhteen. Soinnut ja niiden rakenteet ovat tuttuja ja basson opettelu on ollut helppoa. Soittotyyliä olen opetellut soittamalla nauhoitusten mukana ja mielestäni basson soitto on hienosti erilainen kokemus. Itse pidän bassoa sopivan kokoisena soittimena itselleni ja kitara on tuntunut sen jälkeen pieneltä. En pidä itseäni kitaristina enkä basistina. Pidän monenlaisista soittimista.

T: at
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)