Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Voxin pehmentäminen
1 2
herlevi
01.12.2011 16:48:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin Vox Ac30cc2 ja nyt kun olen jonkin aikaa sillä soitellut niin olen huomannut, että soundin terävyys ja rosoisuus hieman häiritsee.
 
Kuinka siihen saisi hieman pehmeämmän soundin? Varsinkin Top boost kanavan särö on liian rosoinen minun makuuni.
 
Olen lueskellut ja etsinyt tietoa netistä esim. toisenlaisista putkista ja erilaisista kaiutin vaihtoehdoista.
 
Kertokaapas kuinka se menee..ensimmäinen putkivahvari minulle, joten tässä opetellaan ja perehdyttään :)
 
Swan
01.12.2011 17:29:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen operaatio on kääntää master-lohkon cut-potikkaa isommalle. Sillä ne pahimmat yläpääkirskunnat leikkautuu pois. Ite pidän sitä yleensä kello kolmessa, ellen isommallakin.
 
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
Aki
02.12.2011 00:37:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen hyvä on vaihtaa etuasteeseen 12AX7:jen tilalle JJ ECC83S:t. Ja kyllähän Voxeihin ne Bluet sopii tötteröiksi mainiosti. Mm. Eminence Red Fang on sen tyylinen, moni tykkää.
 
Jotkut modailee sitä volumepotikassa olevaa bright-konkkaa pois, mutta mä en tykänny. Katos kaikki heleys, ja soundi oli ihan erilainen volapotikan asennosta riippuen.
 
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
Jucciz
02.12.2011 01:10:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli tuossa mieleen: oletko miettinyt, onko Vox-helinä alkujaankaan se soundi, jollaista olet vailla? Tokihan noita edellä mainittuja kikkoja kannattaa kokeilla ensin, mutta soundin rajumpi tummentaminen tuo itselleni väistämättä mieleen kysymyksen, onko se enää Vox-soundi ensinkään, ja vastaisiko kenties joku muu vahvistin paremmin sounditoiveisiisi. Ainakin AC30:n Top Boost -kanava on pääsääntöisesti todella, todella kirkas ennenkö vahvistin on todella lujalla ja päätesärö rupeaa tasapainottamaan soundia korvalle miellyttäväksi (toki ollen tällöin toisaalta huomattavan äänekäs). Se yläpään helinä on kuitenkin ainakin itselle juuri se juttu, jonka takia AC30 niin kivalta kuulostaa. Sen liika kesyttäminen vähän vesittää koko vahvistimen idean.
 
Kokeile toki tosiaan ensin kääntää Cut-säädintä isommalle ja vaihtaa tummempisoundista putkea sisään.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Pop Corn
02.12.2011 02:51:47 (muokattu 02.12.2011 02:57:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompuran käyttö voi olla kanssa just se juttu. Mun yks suosikki soundi on vahvistin hiukan/mediumisti säröllä ja sit hieman kompuralla kesytetty. Pehmentää kivasti.
 
Kitara ja mikit vaikuttaa tietysti paljon kanssa. Lespalla (humpparit) pehmeämpää, telellä (ykskelaiset) riipivämpää.
 
.
herlevi
02.12.2011 07:30:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun ostin putkivahvaria ja testasin 10 eri vahvistinta niin tämä Vox oli ainut joka pisti hymyn naamalle kun rämäytin ensimmäiset sävelet.
 
Normal kanavan soundi on mahtava ja reverb on omaa luokkaansa Voxeissa, verrattuna esim. nyky fendereihin.
 
Silloin tällöin tulee tarvittua hieman säröisempää soundia. Topboost kanavan särö riittää hyvin, mutta ihan korkeimman särmän haluaisin pehmentää..sitten olisi täydellinen vahvari
 
Kiitos tuosta putkivinkistä..juuri tuolloista kaipasin.
 
kimurantti1
02.12.2011 07:54:37 (muokattu 02.12.2011 08:08:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelut jos kyselen idioottimaisia, mutta käytätkö kitaran tonepotikkaa minkä verran? Tosiaan, halpoja ja helppoja keinoja vähän liian kipakan yläpään pehmentämiseen on vaikka minkä verran.
 
Toinen hyvä ja halpa temppu on kokeilla pitempää piuhaa. Eli ei kantsi käyttää mitään matala kapasitanssisia putiikkipiuhoja, kuten George L. Joku yhdeksän metrinen perus Cordialin piuha kitaran ja vahvistimen, tai kitaran ja ensimmäisen pedaalin väliin.
 
Onko sulla pedaaleita minkä verran? Nimittäin jos laudassa on monta bufferoitua pedaalia, niin ne korostavat yläpäätä jonkin verran.
 
Sitten kitaran mikkien korkeus vaikuttaa soundin kirkkauteen. Mikkien nostaminen nostaa tietenkin vähän ulostuloa, ja samalla tummentaa soundia hieman. Kantsii kuitenkin olla yksikelaisten kanssa tarkkana, niiden ruuvaaminen liian lähelle kieliä aiheuttaa magneettista vetoa, mikä puolestaan häiritsee kielten sointia. Kuuluu sellaisena "wouwauksena" ja lyhentyneenä sustainina.
 
Kaikki nämä kantsii mun mielestäni kokeilla, ennen kuin aletaan vaihtamaan esim. elementtiä. Mä olen hieman eri mieltä ylempänä mainitusta Eminence Red Fangista. En ota sen hyvyyteen/huonouteen kummemmin kantaa (kai se joidenkin vahvistinten kanssa kuulostaa hyvältä, itse en diggaa), mutta Red Fang on aika kirkas elementti, kirkkaampi kuin esimerkiksi Celestionin V30, jota monet parjaa pistävästä yläkeskialueesta. Siispä jos soundi on nyt liian kirkas, niin en ainakaan sitä ensimmäisenä kokeilisi.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
rtepeg
02.12.2011 08:54:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on ihan mainio vahvistin, mutta omasta mielestäni vaatii paneutumista.
 
En aivan tarkalleen tiedä, miten nyky-VOXeissa äänensävyn säätö toimii
verrattuna 60-luvun laitteisiin, mutta oletuksella, että idea on sama, on tuo
TB-kanavan bass/treble interaktiivinen ja hiukan erilainen kuin yleensä on
(nykyään) totuttu. Eli näiden nappuloiden, yhdessä cut-potikan kanssa, kannattaa
käyttää tovi aivoimin mielin. Minusta paletti ei ole ensituntumalta järin suuri,
mutta hyvän saundin hienosäätämiseen tämä vaikuttaa kuitenkin paljon.
Tässä tulee kuvaan mukaan se, että mikä kitara on käytössä.
 
Ja sitten muistaa ne kitaran omat säädöt, koska parhaimmillaan vahvistin ja kitara
muodostavat sen dynaamisen, ilmaisuvoimaisen instrumentin.
 
Omasta mielestäni (kokemus pelkästään vanhoista VOXeista) VOX on aina
enemmän tai vähemmän 'in-your-face' ja siksi, kuten muut jo sanoivat, putket
ja kaiutin elementit vaikuttavat saundiin todella paljon. Monet nykyputket eivät
oikein pysy VOXin kyydissä tai ovat turhan kireitä ja kliinisiä. Olen tältä osin
tehnyt paljon psykoakustisia kokeita ja itse suosin nyky-JJ:tä päätteessä
(Uraltonelta saa sopivaa gradea...). Etuasteessa käytän vanhoja Mullardeja tai
Telefunkenia. Ensinmainittu on yläkeskialuevoittoisempi, pehmeän heleä ja
viimeksimainittu taajuusvasteeltaan todella tasainen (hifi) ja kaunisääninen.
Tasurina käytän NOS-Philipsiä, jolla käynnistys ja sammutus on, hmm,
sivistyneempää eli ei hielu kuten linkoava pesukone...
 
Kaiutinelementteinä joku hyvä alnico... keraamiset lienee helposti liian kireitä?
 
Ei ole helpoin vahvistin, mutta yksi hienoimpia. Dynaaminen, suora, heleä ja
paljastaa kaiken...
 
Peter
 
humppahanuristi
02.12.2011 09:13:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Toinen hyvä on vaihtaa etuasteeseen 12AX7:jen tilalle JJ ECC83S:t. Tai 5751:t
 
Muuttuu vielä enemmän.
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
Aki
02.12.2011 10:57:16 (muokattu 02.12.2011 11:03:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Tai 5751:t
 
Muuttuu vielä enemmän.

 
Omassa vahvarissa (ei Vox) en innostunu, 5751:ssä on gainia pikkasen vähemmän, tuli olo että vahvistin ei ole yhtä hereillä kuin normaalisti.
 
Mitä tulee elementin kirkkauteen, V30:n yläkeskialueen terävyys ei mun korvaan ole kirkkautta, se on pistävyyttä ja raastavuutta. Esim Weber Blue on toki kirkas kajari mutta se ei ole pistävä. Siinä kirkkaus on ylempänä, heleillä taajuuksilla. Ihmisen korva on herkimmillään n 3,5KHz taajuudella, ja joidenkin vahvistimien treble (ja V30:n "diskantti") on ikävästi just siinä. Weberin Bluessa on toi alue vähän pehmeämpi, ja kirkkaus on ylemmillä taajuuksilla, jossain 5-6KHz:n seudulla. Tän takia Blue saattais olla erittäinkin hyvä vaihtoehto jos V30 on liian terävä.
 
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
Jucciz
02.12.2011 12:31:10 (muokattu 02.12.2011 12:32:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on kyllä Muusikoiden.net:iä parhaimmillaan. Teki mieli ottaa komppikitara kauniiseen käteen ja kompata ihan täysiä:
 
- Pop Cornia kompuraideasta, kyllä se nimittäin pehmentää soundia.
- kimurantt1:a piuhojen ja buffereiden vaikutuksesta
- rtepeg:iä putkiehdotuksista (itellä on sattumalta myös vuoden '64 AC30:ssä sama setti: JJ:tä päätteessä ja Mullardia/Telefunkenia etuasteessa).
- Akia Blue -diggailusta (olipa Weber tai Celestion). Sen soundi vaan tekee niin paljon oikeutta AC30:lle ja yläpää on miellyttävämpi - se on juurikin heleä eikä piikikäs kuten V30:llä on joskus tapana.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
rantalav
02.12.2011 12:34:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En viitsi aloittaa uutta aihetta niin kysyn toisen AC30 aiheisen kysymyksen jos ei ketjun aloittajaa haittaa :)
 
Omistan tuon saman AC30cc2x vahvarin. Käytän säröpedaaleita normal kanavan päälle, mikä toimii todella hyvin. Tykkään kuitenkin todella paljon top boost kanavan säröstä, mutta ongelma on se että jos sen gainin säätää kunnolla särölle niin sen volume-ero normal kanavaan on aivan liian suuri, jotta sitä voisi järkevästi käyttää missään. Tällä hetkellä käytän top boost kanavaa volume boostina siten, että se on vain hieman säröllä. Voisitteko kertoa kokemuksia miten olette käyttäneet noita kanavia?
 
Minulla on tällä hetkellä Fenderin American Deluxe Tele. Tykkään todella paljon tästä vox ja tele yhdistelmästä, mutta välillä kaipaisin säröosastoihin hieman munakkuutta alapäähän. Jos haluaisin kuitenkin säilyttää telen kirkkauden niin toisikohan esimerkiksi humpparilliset 72 Deluxe Telet tai vastaavat lisää potkua saundiin? Jotenkin pitäisi omalla setupilla päästä sellaista Teleä testaamaan niin sillähän se tietty selviäis, mutta kertokaa tästäkin jos kokemuksia? Kiitos :)
 
Freewheeler
02.12.2011 13:18:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on VOX AC30 cc2x blue alnicoilla ja JJ:n putkilla.
 
Olen saanut hyvää palautetta keikkasoundistani ja pari kitaristikonkariakin on tullut kyselemään salaisuuttani. Ei se ole sen kummempi kuin että mastervolume melkein täysille ja yleisvolumetaso kanavakohtaisilla volasäädöillä Ja yhdistäen normal ja top boost -kanavat. Sekä cut-säädin lähes täysille, eli tummalle. Tuo toimii keikkavolyymeillä, koska pääteputkisärö on SE VOXin soundi. Jos haluaa hyvän särösoundin master hiljaisella ja kanavasäätö täysillä, kannattaa cut-säädin laittaa ihan täysille (tummaksi) ja säätää trebleä vähän tavallista enemmän.
 
Jos käyttää boostereita kannattaa myös laittaa master kovalle ja kanavavola pienelle, tulee sitä headroomia sooloillekin nääs.
 
Hienoja ovat nämä Kiinan-VOXitkin :-)
 
http://www.voxshowroom.com/uk/amp/ac30cc-insidestory.html
 
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
maxillaris
02.12.2011 14:22:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä vielä yksi vinkki sellaisen Vox AC30 omistajalle johon on rakennettu stanby-kytkin. Ainkain 1990-luvun UK-malleissa sellainen taitaa olla ja vieläpä 2000-luvun alkupuolen laitteissakin. VOX-foorumilta löytyvien kirjoitusten ja tutkimusten perusteella moni sähköihin enempi perehtynyt on sitä mieltä, että stanby-kytkin kannattaa pitää aina ON-asennossa ja virtoja rämäytellä suoraan power-kytkimestä. Ei pitäisi vahingoittaa vahvistinta, päinvastoin lisätä sen elinikää. Ainakin itse olen tällä tavoin toiminut ja ei minkäänlaista vahinkoa ole ilmennyt.
 
rantalav
02.12.2011 14:30:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos käyttää boostereita kannattaa myös laittaa master kovalle ja kanavavola pienelle, tulee sitä headroomia sooloillekin nääs.
 
Kiitti vinkistä, eipä ole tullut mieleen koittaa edes tuollaisilla asetuksilla soittaa. Täytyypä heti huomenna koittaa kun pääsee bändin kanssa soittamaan.
 
Jos nyt kuitenkin haluaisin sen top boostin etuastesärön ja normal kanavan cleaninä niin tuo edellä mainittu kikka ei auta siihen, että kanavien volume-ero on edelleen aivan järjetön. Ehkä täytyy vaan hyväksyä, että se on vain tämän vahvistimen ominaisuus :) Tuntuu vaan jotenkin hölmöltä että vahvistimessa on kaksi kanavaa, mutta niiden keskinäiseen volatasapainoon ei pysty vaikuttamaan muuttamatta samalla kanavan gainia. Vaikka volume nimellähän se potikka Voxissa on, niin gainiahan se oikeasti muuttaa ja samalla tietty volaa.
 
Mites Freewheeler toi P-90 toimii telessä Voxin kanssa? Sulla näyttäis sellanen Tele olevan :)
 
Jucciz
02.12.2011 14:36:47 (muokattu 02.12.2011 14:40:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös AC30 kuitenkin edusta reippaasti sitä vahvistimien aikakautta, jolloin ei vielä pitkään aikaan ollut tulossakaan vahvistimia, joissa on oikeasti erilliset kanavat ja kanavanvaihto. Nuo AC30:n (aivan kuten myös vaikkapa saman aikakauden Marshallien) eri kanavat olivat tarkoituksella hieman eri soundisia ja niitä käytettiin joko yhden instrumentin soundin rakentamiseen eri kanavien soundeja keskenään sotkemalla tai vaihtoehtoisesti usean eri instrumentin kytkemiseen samaan vahvistimeen. 60-luvulla nimittäin yhden AC30:n läpi saattoi soittaa aivan hyvin koko bändi rumpalia lukuunottamatta: komppikitara, lead-kitara ja bassokitara.
 
Olikohan se Mesan Mark II, joka itse asiassa oli ensimmäinen vahvistin, jossa oikeasti jalkakytkimellä saattoi vaihtaa kanavien välillä? Voin muistaa väärinkin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Freewheeler
02.12.2011 14:51:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rantalav: Mites Freewheeler toi P-90 toimii telessä Voxin kanssa? Sulla näyttäis sellanen Tele olevan :)
 
Hienostihan se toimi, oon sen jo myynyt eteenpäin.
 
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
rtepeg
02.12.2011 16:22:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin,
 
alunperinhän näissä ei masteria ollutkaan, joten jos semmoinen laitteesta
löytyy, kannattaa se pitää täysillä ;) No tosissaan, olen minäkin keinokuormaa
joskus käyttänyt VOXin kanssa. Tuppaa olemaan äänekäs tämä AC30.
 
P-90:stä tuli mieleen, että itse soitan stratolla, jossa P-90:t ja sitten
normi-tele, jossa nocaster-mikit, niin tykkään siitä, miten P-90:ssä on
tukeva saundi ja jotenkin lisää ulottuvuuksia siinä äänessä. Minulla olevat
mikit eivät kompressoi aivan mahdottomasti. Keskialuetta ja lämpöä on enemmän.
Tosin tele on sitten muutenkin aika erilainen ja oma juttunsa kokonaan.
Mielenkiintoista lähinnä on se, että se tapa millä nämä kaksi kitaraa
soivat erilailla akustisesti on niin samankaltaista kuin se miten ne eroavat
sähköisesti (puhdassaundi). VOX-sidonnaista, en tiedä...
 
Kompuraa käytän joskus VOXin kanssa ja siitä se tykkää.
 
P
 
kimurantti1
02.12.2011 16:34:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Mitä tulee elementin kirkkauteen, V30:n yläkeskialueen terävyys ei mun korvaan ole kirkkautta, se on pistävyyttä ja raastavuutta. Esim Weber Blue on toki kirkas kajari mutta se ei ole pistävä. Siinä kirkkaus on ylempänä, heleillä taajuuksilla. Ihmisen korva on herkimmillään n 3,5KHz taajuudella, ja joidenkin vahvistimien treble (ja V30:n "diskantti") on ikävästi just siinä. Weberin Bluessa on toi alue vähän pehmeämpi, ja kirkkaus on ylemmillä taajuuksilla, jossain 5-6KHz:n seudulla. Tän takia Blue saattais olla erittäinkin hyvä vaihtoehto jos V30 on liian terävä.
 
Joo, on totta että yläpää on noissa elementeissä eri paikassa. Sulla on selvästikin enemmän tietoa aiheesta kuin mulla, en siis lähde väittämään vastaan. Oon kuitenkin kokeillut V30 ja Red Fangia samassa kaapissa ja samassa combovahvistimessa, mun korviini Red Fang oli selkeästi kirkkaampi ja piikikkäämpi. Nämä on kuitenkin niin makuasoita, toisen kirkas on toisen piikikäs jne. Voxien kanssa mulla ei ole Red Fangista kokemusta.
 
Vaikutustahan on myös elementtien sisäänsoitolla. Esim. V30:ssä yläkeskialue rauhoittuu mun korvaan oikein miellyttäväksi kun se elementti on sisäänsoitettu. Tää ei ole mutua, vaan oon omistanut kaksi Mesan Recto-kaappia, joista toisen ostin nelisen vuotta aiemmin, joilla pääsin vertaamaan ko. hommaa. Puolestaan Red Fang jota kokeilin ei ollut sisäänsoitettu.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
herlevi
02.12.2011 16:52:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt alkoi satamaan asiantuntijakommenttia. Mukava lukea asiallista keskustelua. Kiitos!!
 
Oon itse tehny nii, että mastervolume on ollut hiljaisemmalla ja säätänyt kanavien omilla sitten tasot kohdilleen. Täytyy kokeilla toisinpäin. Tonecut namiska on aika täysillä. Olen muutenkin perehtynyt aika paljon kaikkiin eri säätimiin mitä Voxista löytyy..nekin takana olevat kytkimet.
 
Käytän kitaroina sekä humbucker, että singlecoil vehkeitä (washburn j9 ja Fender Strato). Polkimina on Xotic BBpreamp, H2O delay/chorus ja dunlopin CryBaby. Huippu polkimia..kaikki mitä tarvitsen.
 
En pane pahakseni ollenkaan vaikka muutkin kyselevät kunhan vain puhutaan Voxeista ja niiden säädöistä ja modauksista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «