Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sävellätkö soitin kerrallaan vaiko yhtä aikaa sovia osuuksia?
1 2
JPQ
01.12.2011 11:57:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävellätkö soitin kerrallaan vaiko yhtä aikaa sovia osuuksia ? eli eka on tyyli
vaikkapa piano osuus valmiiksi johon sitten muut päälle.toinen taas vaikkapa tahti tahdilta edeten. eihän sitä ole oikeaa tapaa joo tiedän sen mutta utelias kait saa olla. jotenkin sanoisin että riippuu joskus jopa kappaleesta. että harmittaa kun soittelee koskettimia ei saa soitostaan nuotteja niin että koneelle voisi ns opettaa tempomuutokset jotka soittaa se mitä tarkoitan mahdotonta uskoisin koska eihän kone voi tietää soitanko peräkkäin 1/4 ja 1/8 nuotit vaiko kaksi 1/4 nuottia joista jälkimäinen tempolla joka 240 jos eka oli 120.
ps. en tiedä oliko tämmöistöä ketjua jo.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
levesinet
01.12.2011 18:49:44 (muokattu 01.12.2011 18:59:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Sävellätkö soitin kerrallaan vaiko yhtä aikaa sovia osuuksia ?
 
Kyllä se vaihtelee biiseittäin ja riippuu ennakoidusta kokoonpanosta. Esim. tämä bossa/lounge-biisi sai alkunsa sointukulusta, joka päätyi biisin loppupuolelle 2:21-2:51. Sanoitus ja lauluääni ilmestyi viimeiseksi erään britin toimesta. Sitä varten poistin alkuperäisen huilumelodian, jota lopullinen melodia nyt mukailee. Monissa paikoissa vokalisti ei valitettavasti noudata laajennetun soinnun väriä, b9, #5 jne. mutta olkoon.
http://fiftyninety.fawmers.org/songs/10739
 
Tässä taas lähtökohtana oli soittorasia ja soittorasia soi koko biisin ajan ja toimi yksinäänkin ihan eheänä kokonaisuutena. Mutta biisi oli hirveän lyhyt, joten lisäsin väliin orkestraalisen B-osan. Sitten ilmaantui jenkkiläinen musamaikka ja teki ilmeisesti paljon suuremmalla työpanoksella taidokkaan sovituksen, jonka loppuun sisältyy pätkä alkuperäistä äänitystäni, ja outo orkestraalinen B-osani karsiutui pois.
http://fiftyninety.fawmers.org/songs/9650
 
JPQ: että harmittaa kun soittelee koskettimia ei saa soitostaan nuotteja niin että koneelle voisi ns opettaa tempomuutokset jotka soittaa se mitä tarkoitan mahdotonta uskoisin koska eihän kone voi tietää soitanko peräkkäin 1/4 ja 1/8 nuotit vaiko kaksi 1/4 nuottia joista jälkimäinen tempolla joka 240 jos eka oli 120
 
Totta turiset. Luulis että jollekin edistyneelle sekvensserille vois takoa tahteja tai iskuja niin että se muodostaisi tahdit oikeisiin kohtiin ja niihin tempomuutokset ja niiden mukaan se sitten venyttelisi tai lyhentelisi MIDI-nuottidataa niin että nuotit alkaisivat suunnilleen osua oikeille iskuille. Mutta kyllä tämä on teknisesti jo haastavaa ja tilannehan hankaloituu entisestään, mikäli tahtilaji muuttuu aina välillä.
 
Muistelen että joillekin sekvenssereille voi näpyttää tahtia niin että sekvensseri soittaa nuotteja vaihtelevalla tempolla. Mutta tämä käytännössä edellyttää että nuotit ovat ennestään nätisti synkassa tahtien ja iskujen kanssa.
 
Monet äänittää metronomin kanssa. Itse en sitä harrasta ja silloin kun improvisoin pianolla, niin tempo tuppaa elämään vapaasti. Lisäksi digipianoni tietokoneelle lähettämät MIDI-käskyt (varsinkin pedaali) eivät siirry ongelmattomasti sekvensseriini, joten mieluummin otan soiton talteen suoraan soittimen audioulostulosta. Sen jälkeen olen usein joutunut kirjoittamaan nuotteja sekvensseriin täysin tahtiviivoista riippumattomiin kohtiin, niin että ne olisivat synkassa jo äänitetyn pianon kanssa. Se on pirun vaivalloista.
 
JPQ
02.12.2011 04:59:41 (muokattu 02.12.2011 05:00:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metronomi ei auta ongelmaani. ja voisihan sen biisin muuten tehdä niin että soittaa käsin miten meneekin ja siihen päälle muut mutta järjellinen nuottikuva asiasta eri juttu silloin. jonka tahtoisi saada. et lisäosuuksiin samanlaisen tempon mukaan elävyyden...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
EP
02.12.2011 10:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Metronomi ei auta ongelmaani. ja voisihan sen biisin muuten tehdä niin että soittaa käsin miten meneekin ja siihen päälle muut mutta järjellinen nuottikuva asiasta eri juttu silloin. jonka tahtoisi saada..
 
Kynä käteen ja paperille käsin ..sano
 
JPQ
02.12.2011 12:34:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Kynä käteen ja paperille käsin ..sano
 
En osaa kirjoittaa tarvittuja nuottiarvoja käsin siihenhän tässä koneen apua tarvitaankin just.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Sax-pappa
02.12.2011 12:51:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: En osaa kirjoittaa tarvittuja nuottiarvoja käsin siihenhän tässä koneen apua tarvitaankin just.
Omasta kokemuksesta tiedän, että jos sekvensseriin tai nuotinnusohjelmaan yrittää vähänkään monimutkaisempia rytmikuvioita soittaa sisään, niin paljon joutuu jälkeenpäin käsin nuottikuvaa editoimaan, ainakin meikäläisen soittotaidolla. Editoidessa sitten täytyykin tietää mitä haluaa.
 
EP
02.12.2011 12:54:17 (muokattu 02.12.2011 13:00:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Omasta kokemuksesta tiedän, että jos sekvensseriin tai nuotinnusohjelmaan yrittää vähänkään monimutkaisempia rytmikuvioita soittaa sisään, niin paljon joutuu jälkeenpäin käsin nuottikuvaa editoimaan
..Editoidessa sitten täytyykin tietää mitä haluaa.

 
Jep, juuri samaa tarkoitin, koneen tekemä harvoin on edes tyydyttävää tasoa.
 
E: Sen puhtaaksi kirjoituksen sitten voi tehdä joko koneella, tai paperille.
..ja "JPQ" tapauksessa asettaa tahtiviivat ja tahtimerkinnät tarvittaviin paikkoihin.
 
Hmm. ja onnistuuhan nuo tempomuutoksienkin teko jälkeenpäin ja seku/ nuotionnusohjelma sitten soittaa sen juuri kuten haluaa.
 
JPQ
04.12.2011 12:37:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Jep, juuri samaa tarkoitin, koneen tekemä harvoin on edes tyydyttävää tasoa.
 
E: Sen puhtaaksi kirjoituksen sitten voi tehdä joko koneella, tai paperille.
..ja "JPQ" tapauksessa asettaa tahtiviivat ja tahtimerkinnät tarvittaviin paikkoihin.
 
Hmm. ja onnistuuhan nuo tempomuutoksienkin teko jälkeenpäin ja seku/ nuotionnusohjelma sitten soittaa sen juuri kuten haluaa.

 
Kyllä mutta sen hahmottaminen miten se tempomuutos menee just oikein on ongelma ja nuottien pituuksien hienosäätö onnistuu kyllä kun karkeat on saanut sisään soittaen...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Sirmakka-ukko
09.12.2011 17:00:05 (muokattu 11.12.2011 08:58:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääosin iskelmä ja muun tanssimusiikin tekijänä yleensä aloitan valmiiseen tekstiin säveltämisen demoksi midinä sekvensseriohjelmalla. Tempoasetus paikalleen ja ensin teen intron eri soittimineen. Sitten jatkan melodian kehittelyä tekstiä seuraten klikki päällä. Melodian ollessa osapuilleen kuosissaan eri osineen, alan rakentaa muuta sovitusideaa sen ympärille eri soittimineen. Työskentelytapoja on monia, mutta komppipuoli eli rummut ja basso yleensä ensin, sitten muut soittimet tarpeen mukaan. Kotisivuiltani demojani voi osin kuunnella muiden valmiiden äänitteiden ja niiden eri sovittajien näkemysten lisäksi. Näin. :)
Kotisivu: sepposeilonen.com
 
nisumaka
12.12.2011 09:36:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoisia tekstejä tässä ketjussa. Itse etsin aina ensin ideaa. Tällä tarkoitan, että kuvastaako biisin lyriikka menetystä, valtaa, rakkautta, kaipuuta ... Kuten huomaatte, sävellän toisten tekemiin lyriikoihin.
 
Kun idea on "päässäni" selvillä, jäsennän tekstin. Yksinkertaisesti tavutan tekstin, ja sitten asettelen verset, chorukset, bridget yms osiot kohdilleen. Tämän jälkeen mietin yleensä melodia-kertosäe alueella, miten ne teen. Sitten harmonian, ja vasta viimeiseksi tarkennan kompin. Joskus teen toisin päin, että ensin luon kokonaan kompin ja siihen sitten asettelen melodian. Molempi parempi, riippuu tilanteesta. Yritän välttää "massasäveltämistä", enkä koskaan tämän vuoksi käytä Sibelius ohjelmiston automaattisävellystoimintoja. Kirjoitan toisinaan myös käsin nuotteja, koska se tuntuu paremmalta. 80% työstäni tosin teen Sibelius ohjelmistolla. Latenssi on mulle ongelma, siksi en juurikaan soita teoksiani nuoteiksi, vaan kirjoitan ne. Melkeinpä nopeampaa.
 
DownWithTheSickness
12.12.2011 21:02:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Sävellätkö soitin kerrallaan vaiko yhtä aikaa sovia osuuksia ? eli eka on tyyli
vaikkapa piano osuus valmiiksi johon sitten muut päälle.toinen taas vaikkapa tahti tahdilta edeten. eihän sitä ole oikeaa tapaa joo tiedän sen mutta utelias kait saa olla. jotenkin sanoisin että riippuu joskus jopa kappaleesta. että harmittaa kun soittelee koskettimia ei saa soitostaan nuotteja niin että koneelle voisi ns opettaa tempomuutokset jotka soittaa se mitä tarkoitan mahdotonta uskoisin koska eihän kone voi tietää soitanko peräkkäin 1/4 ja 1/8 nuotit vaiko kaksi 1/4 nuottia joista jälkimäinen tempolla joka 240 jos eka oli 120.
ps. en tiedä oliko tämmöistöä ketjua jo.

 
Lukematta sanaakaan topicin sisältämistä viesteistä vastaan vain otsikkoon; väsään eka yksittäisen soittiminen (yleensä skeballa riffin tai synalla melodian) ja sit rupeen lisäilee kaiken maailman ylimäärästä paskaa päälle.
 
I has the cookie boogie woogie
loosah
12.12.2011 22:01:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni homma menee niin, että kuulen päässäni "täydellisen" äänikuvan siitä, miltä tulos kuulostaa. Sitä kohti lähden suunnistamaan. Tämän jälkeen alan soittamaan soitin kerrallaan asioita sisään ja huomaan vähitellen, että pääni on täynnä virheitä. Niitä sitten korjailen nuotti kerrallaan, kunnes äänikuva vastaa sitä, mitä alunperin luulin kuulevani päässäni.
 
GIGO
Henri Henri Olavi
13.12.2011 13:49:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Itselläni homma menee niin, että kuulen päässäni "täydellisen" äänikuvan siitä, miltä tulos kuulostaa. Sitä kohti lähden suunnistamaan. Tämän jälkeen alan soittamaan soitin kerrallaan asioita sisään ja huomaan vähitellen, että pääni on täynnä virheitä. Niitä sitten korjailen nuotti kerrallaan, kunnes äänikuva vastaa sitä, mitä alunperin luulin kuulevani päässäni.
 
Mulla aikalailla sama, joskin usein se lopputulos on aika kaukana alkuperäisestä, koska tuppaan innostuksissani ja kikkaillessani unohtamaan sen mistä ideasta kaikki lähti. Usein se lopputulos on myös parempi kuin se alkup. päässä oleva äänikuvallinen kokonaisuus.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
nisumaka
17.01.2012 18:00:20 (muokattu 23.01.2012 08:32:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tästä kirjoitusketjusta käy hyvin ilmi meikäläisen perusluonne. Mä olen liian tekninen. Siksi mä aikoinaan (kävin Ogelia 70-luvulla) ryhdyin äänitarkkaajaksi radioon. Nykyisinkin vielä mä aina teen teoriat tip-top, mutta mulla on paljon vielä opeteltavaa "korvakuulolta" hommien hoitamisesta. Pitänee laittaa (työpaikkahamus) työpaikkahakemus tarkoitin, basistiksi Rammsteiniin tai vastaavaan.
 
Janus
17.01.2012 21:30:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Pitänee laittaa työpaikkahamus basistiksi Rammsteiniin tai vastaavaan.
 
Ton viestisi kulminaatiopiste oli ilmeisesti tää heitto, joka ei kyllä ihan tollasenaan aukene? Voitko tarkentaa tai esittää ton ajatuksen käyttäen jotakin muuta vertausta?
 
(Jep, tiedän kyllä että hamuksella tarkoittanet hakemusta.)
 
Sirmakka-ukko
18.01.2012 14:25:25 (muokattu 18.01.2012 14:28:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokseenkin jokainen ihminen pystyy "säveltämään" - jonkinmoisen melodian ainakin.
Soivat osuudet taustaharmonioineen ja eri soittimineen ovatkin sitten aivan toinen asia. Lahjakkuus ja sitä edelleen kehittävä eri soittimien tuntemus, sekä niiden tuntemukset nuotintaessa ovatkin sitten aivan toinen asia sovituskokonaisuuksia ajatellen musiikin eri tyylilajeista riippuen. Minä teen genressäni ns. tanssi -ja iskelmämusaa ravintola sekä tanssimuusikkourani aikoina saamistani käytännön perusopeista johtuen.
 
Musiikkiopistotaustaa ei ole kuin vain vuosi kontrabasson soittoa nuoruudessani musiiikiopistossa ja ohessa omaehtoista haitarin hipelöintiä. Konehahmottelu nykyisin laittein on avittanut hahmottamistani musantekoani joidenkin eri kirjallisten teoriaoppaiden ohella.
Näin ollen totean, että osaamiseni musiikinteon "portaikossa" ylöspäin mennessäni on edelleen aika alemmilla askelmilla. Tähän on tyytyminen, kun kunnianhimoa puuttuu ja ikäkääkin alkaa jo olla.
 
Sen katkeroituneen pianonpuuttumisitkuni lapsuudenkodistani olen täällä aiemmin jo ilmaissut. Nyyh nyyh!
 
e: eikä ollut tuolloin mitään ogeleitä, kun intoa olisi ollut siellä pohjoisessa tiensä vastaaviin laitoksiin hakeutua oppia samaan. Muutoin elämä on ollut oikein hyvää tähän asti. :)
 
Stargazers
22.01.2012 08:23:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä aika usein kuvio on tällainen (tietenkin riippuu biisin genrestä, mutta perinteinen metalliwannabiimättö):
 
1) Raahaan rummut taustalle pörisemään, yleensä yksi komppi vain tässä vaiheessa jota luuppaan haluamalla tempolla (EZDrummer ja Logic käytössä siis)
2) Otan synan kouraan ja valitsen jonkun kivan soundin ja väsään 4 tahtia tai 8 tahtia sillä soundilla
3) Teen kohdassa 2 nauhoitetun kuvion ympärille monet muut instrumentit
4) Kun eka "säkeistö" on valmis, sitten alan monesti vasta fundeeraamaan mitenhän jatkaisin ja sitten palaan sille audioraidalle (yleensä) jonka tein kohdassa 2 ja sitten teen samalla instrumentillä sitten myös kertsin pohjan
5) Väsään muut instrumentit kertsiin
6) Copy-pastettelen pohjarakenteet (eli sitä säkeistöä ja kertsiä) haluamalla tavalla, eli vaikka että intro, säkeistö, ketsi, säkeistö x2, kertsi x2
7) Siirtelen kohdassa 3 väsäiltyjä instrumenttejä alkamaan eri aikaan, saatan siirtää vaikka kohdassa 3 nauhoitetun muun synaraidan, vaikka pimpelipompelikellopelit tai mitä lie alkamaankin vasta toisessa säkeistössä, sitten kohdassa 3 väsäämän viulukuvion saatan siirtää alkamaan tokan säkeistön puolesta välistä jne.
8) Nauhoittelen mahdollisesti lisää synaraitoja.
9) Vimosena sitten vaihtelen rumpukomppeja erilaisiksi.
10) Miksailua ja reilusti reverbbiä, tarpeeksi välinpitämättömyyttä jotta ei mene jonninjoutavaan turhaan säätämiseen ja sitten se on siinä.
 
Eli skebaosuudet tulee millon missäkin välissä, joskus on esim. että on synalla vaikka väsännyt jo rumpujen päälle stringisoundit, bassot ja pianot ja jonkun pimpelipompelisoundin. Sitten vetäisen skebat vaikkapa ja sitten sen jälkeen vielä lisäilen viuluja, selloja ja huiluja.
 
Kutakuinkin tällainen flow biisien teossa. Toki riippuu biisistä kuten järkikin sanoo, että jos biisissä ei ole rumpuja ja on vain pianobiisi niin sillon eri flow.
 
Nyt on pianobiisejä sävellellessä (http://painlessdestiny.bandcamp.com/ biisit) ollut aika usein flowna että valitsen alussa jonkun vasemman käden patternin mitä pyörittelen, sitten nauhoitan sitä 4-8 tahtia, sitten nauhoitan oikean käden osuudet (joskus siis on "kolmikätisiä" osuuksia myös). Sitten siirryn seuraavaan pätkään, väsään seuraaavat sointukulut + oikean käden osuudet, sitten taas seuraavaan pätkään jne. Toki joissain biiseissä molemmat kädet nauhoitan samalla, mutta oon huomannut helpommaksi useimmiten sen että nauhoitan erikseen, ei mene aika siihen että säätää uusiks ja uusiks kun ei oo niin pro soittaja ja enemmän kiinostaa se säveltäminen tähän hätään niin siksi näin mennään.
 
http://composing.posterous.com | http://www.runosydan.net | http://www.jurppii.net | http://s.runosydan.net
nisumaka
23.01.2012 08:04:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janukselle vastaus. Joo, tarkoitan sitä, että soitan teknisesti kyllä oikein, mutta multa puuttuu jotain kummiskin. Joillain orkesterilla (Rammstein, Kraftwerk) musiikki perustuu teknisesti toistettavaan tarkkaan kuvioon, ja tällaista musiikkia soittaessani tuo puute ei ainakaan tule esille. Yritän paljon etsiä tuota puuttuvaa palaa musisoinnistani. Ohjaajat ovat sanoneet tällaisia lausahduksia: "sä rynnit", "peitsaat", "soitat hengettömästi", "soitto oli täysin virheetöntä" .... Koeta tosta sitten jotain oppia.
 
Zergon
02.02.2012 14:35:32 (muokattu 02.02.2012 14:36:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun saan mieleeni jonkun melodian, kirjoitan sen ylös ja lähden hahmottamaan sävellystä pianon avulla. Sävellyksen ollessa valmis pianolle, lähden soitin kerrallaan. Kestää kauan, mutta hiljaa hyvä tulee.
 
Musiikin harrastusta jo vuodesta -03.
Kaagu
10.02.2012 02:40:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Sävellätkö soitin kerrallaan vaiko yhtä aikaa sovia osuuksia ? eli eka on tyyli
vaikkapa piano osuus valmiiksi johon sitten muut päälle.toinen taas vaikkapa tahti tahdilta edeten. eihän sitä ole oikeaa tapaa joo tiedän sen mutta utelias kait saa olla. jotenkin sanoisin että riippuu joskus jopa kappaleesta. että harmittaa kun soittelee koskettimia ei saa soitostaan nuotteja niin että koneelle voisi ns opettaa tempomuutokset jotka soittaa se mitä tarkoitan mahdotonta uskoisin koska eihän kone voi tietää soitanko peräkkäin 1/4 ja 1/8 nuotit vaiko kaksi 1/4 nuottia joista jälkimäinen tempolla joka 240 jos eka oli 120.
ps. en tiedä oliko tämmöistöä ketjua jo.


itse lähden yleensä ideasta liikkeelle, oli se sitten riffi,melodiapätkä,laulumelodia,rumpukomppi tai mikä vain..
melkei aina mulla muuttuu sävellykset hieman biisin edetessä, se vähän niinkuuin lähtee tekemään itseään :) tosa näytteitä


http://www.youtube.com/user/UlukoJiiRi/videos

eli siis ite laulan ja soitan tässä. ja oon ite säveltäny/sanottanu ja sovittanu,
en oo mikään musiikin ammattilaine kylläkään...
 
RAIVO&VAUHTI!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «