hallu 30.11.2011 18:28:00 | |
---|
novo: Ei mulla hihnan kanssa ole ongelmaa ja istualtaankaan ei mitään havaintoa kaulapainoisuudesta. Leveitä hihnoja en myöskään käytä. Siis Epiphonessa? vai Gibsonissa? Kuten tuolla aikaisemmin totesin, niin Gibsonin kaulapainoisuus ei varmasti muodostu ongelmaksi eikä sitä välttämättä edes huomaa jos ei ole totutellut johonkin tyvipainoisempaan. Ajattelin vaan, että onko Epiluuri sen enempää kaulapainoinen? tai ei se gibsoni edes ollut varsinaisesti kaulapainoinen, sen vaan huomasi että se oli vähän eteenpäin nojaava. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
novo 30.11.2011 21:55:40 | |
---|
hallu: Siis Epiphonessa? vai Gibsonissa? Kuten tuolla aikaisemmin totesin, niin Gibsonin kaulapainoisuus ei varmasti muodostu ongelmaksi eikä sitä välttämättä edes huomaa jos ei ole totutellut johonkin tyvipainoisempaan. Ajattelin vaan, että onko Epiluuri sen enempää kaulapainoinen? tai ei se gibsoni edes ollut varsinaisesti kaulapainoinen, sen vaan huomasi että se oli vähän eteenpäin nojaava. Gibson(e)issa. Epikat ilmeisesti reilummin kaulapainoisia omien kokemusten ja tämän aiheen perusteella. Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." |
hallu 30.11.2011 22:14:44 | |
---|
novo: Gibson(e)issa. Epikat ilmeisesti reilummin kaulapainoisia omien kokemusten ja tämän aiheen perusteella. Okei, mun pitää käydä jossain kokeilemassa sitä epilaattoria:-). Henkilökohtaisesti en pidä kaulapainoisuutta minään ongelmana ja jos se ongelmalta tuntuu niin sehän ratkaistavissa helposti. Gibson SG kiinnostaa itseäni, koska haaveilen sellaisen ostamisesta ja siksi olen niitä jonkinverran käynyt kaupoilla käpistelemässä. Ehkä vielä jossakin vaiheessa sen innostun oikein ostamaan. Siitä Gibson SG:n kaulapainoisuudesta sen verran, että tuolla aikaisemmin oli se kuva missä SG oli aseteltu CD-kotelon (joka näytti olevan vähän vinossa) päälle tasapinoon. No tein karkean kokeen LesPaulilla ja Stratocasterilla ja minun mielestäni se tukipiste oli molemmissa muutaman sentin taempana kuin siinä kuvan SG:sä, jossa se oli pikkuisen podyn kapeimman kohdan etupuolella suunnilleen etumikin takalaidalla. LesPaulissa se tukipiste näyttää asettuvan takamikin etupuolelle eli vajaa kymmenen senttiä taemmas ja Stratossa johonkin keskimikin vaiheille (kummassakin joka tapuksessa suunnilleen podyn kapeimman kohdan paikkeille mikä mielestäni selittää sen erilaisen fiiliksen. Mun mielestä SG on ihan ainutlaatuinen rokkikitara ja siinä on enemmän mojoa kuin pienessä pitäjässä;-) Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
Mää piän kaulapainoisuutta ongelmana ja sen takia oon vissiin kaks kitaraa myynytkin. Tuurilla on tullu sit hommattua senki jälkeen soittimia sokkona jotka ei oo ollu kaulapainosia =) Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." |
Lonesome 30.11.2011 23:15:36 | |
---|
novo: Mää piän kaulapainoisuutta ongelmana ja sen takia oon vissiin kaks kitaraa myynytkin. Tuurilla on tullu sit hommattua senki jälkeen soittimia sokkona jotka ei oo ollu kaulapainosia =) Kyllä se vähäistä enemmän haittaa minuakin. Ikävää kannatella kaulaa, kun soittotekniikka on muutenkin omintakeista. Jopa Epin tasakantinen Les Paul Special P90-mikeillä oli hieman etupainoinen vaatien leveän nahkahihnan. Ja tässä kuitenkin ÄsGeetä enemmän puuta. Toisaalta ohut Gibson Melody Maker ei sukella juurikaaan. Taitaa se Epin "mahonki" olla suhteellisen kevyttä. Ja pähkinäpuinen/mahonkikaulainen Gibson "The SG" vm-. 79 ei ole lainkaan kaulapainoinen... "When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett |
kojones 01.12.2011 18:32:53 | |
---|
novo: En osaa sanoa, kun otanta Epiphonen suhteen on vain yksi yksilö enemmälti. Kojones varmaan osais vastata paremmin Samickin kaulapainosuuden suhteen, itse en sen osalta muista. Ainakaan en myynyt sitä kaulapainoisuuden takia. Ei se ollut kaulapainoinen, ainakaan häiritsevästi. Niitä on aika harvassa kyllä ja orkkismikit on kuraa, vanhemmat korealaiset Samickin tehtaalla tehdyt Epiphonet on luultavasti aika samaa kamaa. Pariin sataan pitäisi Samickeja löytyä, jos on löytyäkseen. Aloittajalle voin suositella myös Japanin Tokaita, hyvällä mäihällä voi neljään sataan löytää. |
erkko 05.12.2011 14:05:23 | |
---|
Jos kaulapainoisuus häiritsee, siitä pääsee helposti eroon sillä että siirtää hihnatapin alkuperäisestä paikastaan kaulan takaa yläsarveen. Näin mä tein kun hommasin SG:n. Muutenkin SG on mun mielestä helpompi hallita kun tappi on "normaalissa" paikassa. |