Aihe: Musiikkimaun "radikaali" muuttuminen ---> kamat vaihtoon?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
kimurantti1
30.11.2011 21:23:11 (muokattu 30.11.2011 21:41:40)
Mua kiinnostaisi kovasti tietää, että kuinka monta keikkaa nää jampat jotka inisee siitä, kuinka muusikon hommat on helppoja, on tehneet? Latokaa nyt rehellisiä lukuja pöytään niin saadaan vähän perspektiiviä, että minkä verran täällä soittimenomistajien.netissä keikkamuusikon hommasta oikeasti tiedetään.

E: Plus että joillakin tuntuu menevän iloisesti sekaisin artistit, muusikot ja rokkitähdet. Tässä muutama selvennys:

- suurin osa suomalaisista "rokkitähdistä" ei ole ammattimuusikoita
- suurin osa suomalaisista ammattimuusikoista ei ole rokkitähtiä
- suurin osa suomalaisista ammattimuusikoista ei ole myöskään artisteja
- vain osa suomalaisista rokkitähdistä on oikeita artisteja, vaikka ehkä toisin itse uskovat
- artistit eivät välttämättä ole ammattimuusikoita
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
lonelyplayer
30.11.2011 21:23:47 (muokattu 30.11.2011 21:25:56)
....
Sakmongkol
30.11.2011 21:25:04
Mulla on hyvä lastenhoitovinkki: ei kannata hankkia lapsia.
Jucciz
30.11.2011 21:25:40
Sakmongkol: Mulla on hyvä lastenhoitovinkki: ei kannata hankkia lapsia.

Vanhempasi saivat vinkin liian myöhään ja sait sen ennakkoperintönä heiltä?
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Sakmongkol
30.11.2011 21:26:57
Jucciz: Vanhempasi saivat vinkin liian myöhään ja sait sen ennakkoperintönä heiltä?

Vinkki ei olisi vaikuttanut minun olemiseeni koska minun hankkimistani ei suunniteltu.
McNulty
30.11.2011 21:26:58
kimurantti1: Mua kiinnostaisi kovasti tietää, että kuinka monta keikkaa nää jampat jotka inisee siitä, kuinka muusikon hommat on helppoja, on tehneet? Latokaa nyt rehellisiä lukuja pöytään niin saadaan vähän perspektiiviä, että minkä verran täällä soittimenomistajien.netissä keikkamuusikon hommasta oikeasti tiedetään.

En tiedä olenko aiheesta inissyt tai helpoksi väittänyt, mutta jos sanon soittavani 2 "keikkaa" vuodessa niin ollaan varmaan aika hyvin totuudessa. Sen sijaan, 4 vuotta seurasin työni puolesta useiden kymmenien keikkamuusikoiden arkea. Sen kautta oppi tuntemaan jotain aspekteja kyseisestä touhusta (esim. mitä se on rundata Eurooppa, Aasia, Jenkkilä jne.) tai heittää 250-300 kotimaan keikkaa vuodessa.

Olen siis soittimien omistaja ja harrastelija sanojen varsinaisessa merkityksessä. Vieläpä viimeiset 3 viikkoa ollut uusissa päivätöissä... toimistohommissa ihan kasista neljään :)
If you ain't first, you're last!
Jucciz
30.11.2011 21:27:35
kimurantti1: Mua kiinnostaisi kovasti tietää, että kuinka monta keikkaa nää jampat jotka inisee siitä, kuinka muusikon hommat on helppoja, on tehneet? Latokaa nyt rehellisiä lukuja pöytään niin saadaan vähän perspektiiviä, että minkä verran täällä soittimenomistajien.netissä keikkamuusikon hommasta oikeasti tiedetään.

No mut hei, turha nyt keikkamäärillä on brassailla, sehän ois vaan kauheeta leijumista. Kyllähän soittimenomistajien.nettiläiset tietää ilman omakohtaista keikkailuakin - ihan siis netistä lukemalla - mistä on kyse.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
30.11.2011 21:28:08
Sakmongkol: Vinkki ei olisi vaikuttanut minun olemiseeni koska minun hankkimistani ei suunniteltu.

Pakkoko vahinko on sitten pistää täällä kiertämään?
lonelyplayer
30.11.2011 21:28:21
hallu: Itse en siihen pystynyt ja nostan hattua todella korkealle heille/teille, jotka olette löytäneet tavan jakaa itsenne järkevästi. Vuonna 2002 kun lopetin keikkailun ja bänditouhut, jäi myös kitara kellariin. Se päätös oli niin vaikea ja kipeä etten pystynyt muutamaan vuoteen edes näkemään kitaraa tai kuuntelemaan musiikkia. Yhden kerran kävin kaverin bändin keikalla ja mustasukkaisuus, kateus ja mittaamaton kaipuun tunteet risteilivät sisälläni niin että meinasi pää räjähtää enkä edes muista mitä ne soitti.

Kaksi tai kolme vuotta sitten vasta aloin hiljalleen kyetä kuuntelemaan musiikkia ja ottamaan varovaisesti kitaraa käteen pillahtamatta itkuun (pieni pala kurkussa toki vielä oli). Aloin soitella kotona ja harjoitella hiljalleen ihan tosissani. Bändiä tai esiintymisiä en tohdi vielä ajatella, mutta varovaisesti olen jo muutamissa kavereiden studiosessioissa vieraillut ja nyt on ollut yhden tutun kanssa puhetta, että mentäisiin niiden treenikämpille vähän jammailemaan.

Itse näin yhteensovittamisen ongelman juuri siinä etten voinut perheellisenä sitoutua bändiin samanlaisella intensiteetillä kuin ennen ja tunsin että vähempi ei kuitenkaan riitä. Ajattelin, että lopettamalla soittamisen bändissä säilyttäisin ystävyyteni soittokavereihini ja jatkamalla puolinaista roikkumista toisten riippana antamatta kuitenkaan täyttä panosta, vaarantaisin kaiken sen kauniin jonka eteen olimme tehneet töitä. Nykyisin en ole enää asiasta varma, mutta tuolloin uskoin päätöksen olevan oikein jo siksikin, että se oli vaikea ja kipeä.

Ethän ollut tosissasi... ethän please ?
_Tony_
30.11.2011 21:29:08
Alkuperäiseen kysymykseen kommentti.

Itse tykkään kuunnella ja soittaa kaikenlaista musiikkia. Hyväksi todettu ratkaisu kamojen suhteen on ollut AXE-FX II ja hyvät monitorit! Jos soittaa myös livenä niin AXE suoraan FOH:iin kiinni. Jos tarvitsee livenä lisäksi monitoreja niin päättäriksi joko Atomix Reactorin 50/50 tai Matrix GT800FX. Livemonitoreiksi hyviä vaihtoehtoja löytyy paljon, esim Atomic Reactor passiivi wedget.
"Talking about music is like fishing about architecture" - Frank Zappa
Sakmongkol
30.11.2011 21:29:28
Jucciz: Pakkoko vahinko on sitten pistää täällä kiertämään?

Jos omistat alkeellisen ajattelukyvyn niin saatat huomata että lastenhoitovinkkini tarkoituksena oli estää vastaavat vahingot.
McNulty
30.11.2011 21:30:12
_Tony_: Alkuperäiseen kysymykseen kommentti.

Itse tykkään kuunnella ja soittaa kaikenlaista musiikkia. Hyväksi todettu ratkaisu kamojen suhteen on ollut AXE-FX II ja hyvät monitorit! Jos soittaa myös livenä niin AXE suoraan FOH:iin kiinni. Jos tarvitsee livenä lisäksi monitoreja niin päättäriksi joko Atomix Reactorin 50/50 tai Matrix GT800FX. Livemonitoreiksi hyviä vaihtoehtoja löytyy paljon, esim Atomic Reactor passiivi wedget.

Eikö tuon kanssa livemonitoroinniksi käy lähes mikä tahansa aktiivipönttö jossa on mahdollisimman neutraali EQ-käyrä/toisto?
If you ain't first, you're last!
kimurantti1
30.11.2011 21:33:29
lonelyplayer: Ethän ollut tosissasi... ethän please ?

Selvästikään sulle musiikki ei ole yhtä merkittävä juttu elämässä kuin jollekin toiselle. Se ei ole nimim. Hallun, sun eikä kenenkään muunkaan häpeä, mutta niin se asia vaan on. Miksi vähättelet asiaa jota et ymmärrä?
kimurantti1
30.11.2011 21:44:44 (muokattu 30.11.2011 22:04:18)
lonelyplayer: Mulla ei yhtään keikkaa mutta kiinnostaa tää touhu niin pirusti harrastusmielessä. Toisaalta en ole koskaan kritisoinutkaan millään tavalla muusikon työtä. Eiköhän lähes jokainen suomalainen tiedä millainen se työpäivä on.

Jos tämän ketjun sisältö edes jollain tavalla edustaa keskimääräistä suomalaista, niin ei selvästikään tiedä.

PS. 2 tunnin keikka on joissain piireissä luksusta, tanssimusapuolella vedetään yleensä 5x45min. Siihen päälle yhteensä pari tuntia kamojen kasausta ja sound checkiä, mahdollisesti 6 tuntia ajoa ja pari tuntia keikkapaikalla odottelua ym skeidaa jota ei yleensä voi välttää. Ts. 15h ilta/yötyötä putkeen, tauko on silloin kun se sattuu olemaan mahdollinen, ei voi tietää. Kukaan ei maksa sairaslomasta mitään, kukaan ei maksa ylipäätään mistään lomasta mitään. Ylityökorvauksia ei ole, kova kuume tai kurkunpään tulehdus on hyvä syy perua keikka ainoastaan laulajalle. Vapaat lauantait ja perjantait, siis päivät jolloin moni tuttu olisi viettämässä vapaa-aikaa, on aika harvinaisia, kuten myös monet juhlapyhät (juhannus, uusivuosi, joulu, mitä näitä nyt on). Niin ja ennen kuin soittotaito on suurinpiirtein kohdallaan, pitää olla n. 10000 treenituntia alla. Monenkohan muun alan opiskelija on sen verran lukenut..
HeavyMachinery
30.11.2011 21:47:17

kimurantti1: Jos tämän ketjun sisältö edes jollain tavalla edustaa keskimääräistä suomalaista, niin ei selvästikään tiedä.

PS. 2 tunnin keikka on joissain piireissä luksusta, tanssimusapuolella vedetään yleensä 5x45min.

Josta itse "artisti" vetää korkeintaa 2x45 ja bändi silti kaikki kusenpolttamat humpat....
- If it's too loud you are too old ! - Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
lonelyplayer
30.11.2011 21:49:26
kimurantti1: Selvästikään sulle musiikki ei ole yhtä merkittävä juttu elämässä kuin jollekin toiselle. Se ei ole nimim. Hallun, sun eikä kenenkään muunkaan häpeä, mutta niin se asia vaan on. Miksi vähättelet asiaa jota et ymmärrä?

Oho...sorry.

Mulle musiikki ja kitaransoitto on tärkeimpiä asioita elämässäni ja viimeiseksi haluan ketään vähätellä. Rockin kuuntelun aloitin jo 70-luvun alussa ja sillä tiellä ollaan edelleenkin. Taisit käsittää/tulkita jotain ehkä liian hätäisesti ... :) No ihan ok :)
lonelyplayer
30.11.2011 21:59:32
kimurantti1: Jos tämän ketjun sisältö edes jollain tavalla edustaa keskimääräistä suomalaista, niin ei selvästikään tiedä.

PS. 2 tunnin keikka on joissain piireissä luksusta, tanssimusapuolella vedetään yleensä 5x45min. Siihen päälle yhteensä pari tuntia kamojen kasausta ja sound checkiä, mahdollisesti 6 tuntia ajoa ja pari tuntia keikkapaikalla odottelua ym skeidaa jota ei yleensä voi välttää. Ts. 15h ilta/yötyötä putkeen, tauko on silloin kun se sattuu olemaan mahdollinen, ei voi tietää. Kukaan ei maksa sairaslomasta mitään, kukaan ei maksa ylipäätään mistään lomasta mitään. Ylityökorvauksia ei ole, kova kuume tai kurkunpään tulehdus on hyvä syy perua keikka ainoastaan laulajalle.

Hyvä herra Kimurantti,

Mulla on muutama muusikko tuttu, monet ovat lopettaneet ja hakeneet "ammatin". Syystä juuri niinkuin kerroit.

Edelleen totean että kunnioitukseni on suuri niitä kohtaan jotka silti jaksavat kaikesta huolimatta.

Itse tykkään kitaran räpeltämisestä hullun lailla ja olen ajatellut että mullakin on oikeus täällä olla :)
kimurantti1
30.11.2011 22:02:39 (muokattu 30.11.2011 22:03:36)
lonelyplayer: Hyvä herra Kimurantti,

Mulla on muutama muusikko tuttu, monet ovat lopettaneet ja hakeneet "ammatin". Syystä juuri niinkuin kerroit.

Edelleen totean että kunnioitukseni on suuri niitä kohtaan jotka silti jaksavat kaikesta huolimatta.

Itse tykkään kitaran räpeltämisestä hullun lailla ja olen ajatellut että mullakin on oikeus täällä olla :)

Joo, en mä sua vastaan mitenkään vartavasten vänkääkään. Jos ymmärsin jotain ylemmästä kirjoituksesta väärin niin my bad. Mä kirjoitin ton listan ihan vaan sillä, kun jotkut tässä ketjussa on ilmeisesti luulee, että muusikot vaan läiskii viinilasi kädessä nuotteja paperille sekä vuodattaa omaa luovuuttaan ja tuskaansa yleisölle.
Sakmongkol
30.11.2011 22:04:52
kimurantti1: Joo, en mä sua vastaan mitenkään vartavasten vänkääkään. Jos ymmärsin jotain ylemmästä kirjoituksesta väärin niin my bad. Mä kirjoitin ton listan ihan vaan sillä, kun jotkut tässä ketjussa on ilmeisesti luulee, että muusikot vaan läiskii viinilasi kädessä nuotteja paperille sekä vuodattaa omaa luovuuttaan ja tuskaansa yleisölle.

Tässä tullaan äärelle kysymyksen: onko ammattimuusikko muusikko? Ammattinimikkeestä päätellen voisi luulla mutta kyseinen nimike voi myös olla huono.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)