Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Steinberger ZT-3
1
Joonas.H
30.11.2011 19:28:34 (muokattu 30.11.2011 19:59:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kellään kokemusta tästä kitarasta? Onko hintansa väärti? Mites sitten tuo säätäminen ja varaosien hankkiminen onnistuu? Ainaki nopealla ohjekirjan silmäilyllä (http://www.steinberger.com/media/ZT3Manual.pdf) tallan säätäminen näytti hieman monimutkaisemmalta ko floikkatalla... Ja mitä ihmeen materiaalia on tuo otelaudassa käytetty "phenol"? Sitten lopuksi simppeli kysymys: kannattaako vaihtaa RG550 ibasta tuohon steinbergeriin?
 
to hell...And back
Jucciz
30.11.2011 20:05:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joonas.H: Sitten lopuksi simppeli kysymys: kannattaako vaihtaa RG550 ibasta tuohon steinbergeriin?
 
Ottamatta kantaa muihin kohtiin, kannattaako vaihtaa Adidaksesta Nikeen? Vain sinä itse tiedät, eikä kukaan muu sitä voi sulle kertoa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
jkourula
30.11.2011 20:32:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin mitä olen kuullut, niin yleensä Steinbergerit on hyviä ja innovatiivisia pelejä. Minä sanoisin, että anna mennä, jos olet tarpeeksi avomielinen. Katselin Youtube-videon tuosta ja aika hienoja juttuja tuossa on.
 
Kitaristithan yleensä vastustavat innovaatioita ja metsästävät jotain vuosikymmeniä vanhoja fiiliksia ja saundeja. Se on oikeastaan aika tyhmää kun pitäisi soittaa musiikkia eikä ääniä. Minäkin testailin tässä viime aikoina vähän modernimpeja mikkejä (mm. EMG aktiivit) ja kyllä niilläkin soittelee mainiosti vaikka lähinnä perinteisempään musaan olen kallellani. Olen silti palailemassa vanhan liiton saundeihin, mutta vain koska ne tuovat minulle enemmän soittofiiliksiä. Tunnistin silti uusien juttujen hyvät puolet.
 
Phenol on suomennettuna fenoli. Tarkoittaisikohan se sitten tätä http://en.wikipedia.org/wiki/Phenolic_resin . Tuosta on tehty mm. bilispallot. Varmaan aika samantapainen tatsi kuin eebenpuussa.
 
Joonas.H
30.11.2011 20:41:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuo nuiden videoiden ja kuvien perusteella vaikuttaa varsin mielenkiintoselta kamppeelta. Edelleen kuitenkin mietityttää se, että kuinka tuttua on Suomenmaalla tuon transposing tremolon säätäminen...
 
to hell...And back
jkourula
30.11.2011 21:07:55 (muokattu 30.11.2011 21:09:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joonas.H: Kyllähän tuo nuiden videoiden ja kuvien perusteella vaikuttaa varsin mielenkiintoselta kamppeelta. Edelleen kuitenkin mietityttää se, että kuinka tuttua on Suomenmaalla tuon transposing tremolon säätäminen...
 
Eiköhän tuo miltä tahansa ammattitaitoiselta soitinkorjaajalta onnistu. Kyllä noista ohjeista sai ihan hyvän kuvan näin harrastelijapohjaltakin (omat kitarat olen säätänyt hyvään soittokuntoon).
 
Ne varaosat voi olla tosiaan suurin ongelma joskus vuosikymmenien päästä.
 
Edit: Tuohan vaikuttaakin helpommin itse säädettävältä kun ei tarvitse edes satulaa alkaa työstämään, kun siinä on 0-nauha. Ottaa vain rauhallisesti ja pienin säädöin etenee.
 
Joonas.H
30.11.2011 21:21:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Löysin ulkomaisilta foorumeilta juttua ja varsin kehutulta kitara kyllä kuulostaa. Pitäis vain jossaki päästä testaamaan, ennenku ostaa. Suomessa, eikä varsinkaan Lappi-alueen, musiikkiliikkeissä näitä ei näytä vain kovin paljoa olevan. Ainoat Steinbergerit löysin dv247:lta ja T-kaupasta
 
to hell...And back
Gary Enfield
30.11.2011 22:54:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä tosta kitarasta, mutta 90-luvulla mulla oli jonkun aikaa steinberger basso ja se oli kyllä miellyttävä ja hyvä. Oon tota kitaraa kans surffaillu ja tod näk ostan kun pystyn. En yhtään tykkää kielten vaihtamisesta.
prtzah
30.11.2011 23:12:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on pari alkuperäistä 80-luvun Steinbergeriä, GL mallinen Hardtail ja GM4T jossa on Transposing Tremolo, eli ZT-3:ssa olevan esi-isä. ZT-3 kiinnostaisi itseänikin lisätä valikoimaan, varsinkin kun noita 80-lukuisia ei oikein liiku käytettynä.
 
Tremolon säätäminen kannattaa kyllä opetella itse, vaikka siihen meneekin aikaa ja kärsivällisyyttä vaaditaan. Suomalaisilla soitinkorjaajilla ei ole kokemusta näistä, ja joutuvat opettelemaan homman alkeista itsekin. Olen kokeillut. Kun säädöt on tehty, niin niihin ei kyllä sitten tarvitse kuukausiin tai vuosiin kyllä koskeakaan (riippuu soiton määrästä).
 
Vahingosta viisastuneena sanon myös että säätäminen ei suju paremmin vaikka ottaisi muutaman neuvoa-antavan. Trans Tremin voi myös rikkoa liialla voiman käytöllä tai liian paksujen kielien käytöllä (yli 13 alkuinen setti)
 
Ainakin nuo vanhat Trans Tremit on suunniteltu max 011 kielisetille ja kymppiä suositellaan. On selvää että kannattaa käyttää nimenomaan kalibroituja Trans Tremille suunniteltuja kieliä esim. D'Addario tai La Bella.
 
Ainakin vanhat Steinbergerit ovat ainoat kitarat mitä olen löytänyt, jotka periaatteessa viritetään kielten vaihdon yhteydessä (venytetään kielet kunnolla) ja seuraavan kerran vuoden päästä kun kielet taas vaihdetaan. Tremolon kanssa vähän useammin.
 
Komposiittikaulaan ei vaikuta kosteus eikä lämpötila, siksi paremmin vireessä ei pysy mikään.
 
En siis ole valitettavasti päässyt kokeilemaan ZT-3:a mutta vanhempien mallien perusteella uskaltaisin ostaa. Myös Synapset on ilmeisesti ok, mutta todennäköisesti Spirit-sarjan unohtaisin, paitsi jos haluaisin halvalla ihan kivan matkakitaran (mutta kun on jo GL).
 
Ainakin unohdan sen torilla uuteen verrattuna kaksinkertaisella hinnalla myynnissä olevan kaksikaulaisen Spiritin - 80-luvun kaksikaulaisesta voisin jonkun tonnin maksaakin...
 
En tiedä oliko tästä vuodatuksesta iloa, mutta noin yhteenvetona sanon että todennäköisesti itseltänikin jonain päivänä löytyy musta ZT-3.
 
Joonas.H
01.12.2011 14:53:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trans Tremin voi myös rikkoa liialla voiman käytöllä tai liian paksujen kielien käytöllä (yli 13 alkuinen setti)
 
Eli siis voi rikkoa säätämisvaiheessa liiallisella voiman käytöllä, vai voi rikkoa, jos esim. käyttää kampea/vireenvaihtoa voimalla?
 
On selvää että kannattaa käyttää nimenomaan kalibroituja Trans Tremille suunniteltuja kieliä esim. D'Addario tai La Bella.
 
Esim. nuo? http://www.thomann.de/fi/daddario_esxl_110.htm
 
Ainakin vanhat Steinbergerit ovat ainoat kitarat mitä olen löytänyt, jotka periaatteessa viritetään kielten vaihdon yhteydessä (venytetään kielet kunnolla) ja seuraavan kerran vuoden päästä kun kielet taas vaihdetaan. Tremolon kanssa vähän useammin.
 
Siis miten tuo kielten vaihto sitten tapahtuu tuohon transtremolo tallaan?
 
to hell...And back
prtzah
01.12.2011 22:14:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joonas.H: Eli siis voi rikkoa säätämisvaiheessa liiallisella voiman käytöllä, vai voi rikkoa, jos esim. käyttää kampea/vireenvaihtoa voimalla?
 
> En usko että säätämällä hajoaa, eikä kampeamisellakaan - hölmöydellä vaan hajottaa mitä vaan kun oikein yrittää. Älä kerro kenellekään muulle, mutta innostuin muissa kitaroissa (silloin oli mm. Gibson 175) vaihtamaan paksumpiin jatsisetteihin (013). Sitten tein saman GM:ssä ja kas kummaa, kuukausien mittaan alkoi Tremolon palautuminen olla yhä heikompaa, joten ei kun eräänä viikonloppuna vääntämään säätöruuvia niin paljon kuin lähtee... jengathan siitä meni...
 
En ole jaksanut hajonnutta osaa etsiä, enkä tiedä löytyisikö n. 1986 malliseen, enkä myöskään raaskinut sitten uutta tremoloa hankkia (hinta about 650,-), joten nyt käytän tremolo lukittuna. Erittäin hyvä tämmöisenä "kiinteätallaisenakin", ja edelleen pysyy myös vireessä loistavasti.
 
Esim. nuo? http://www.thomann.de/fi/daddario_esxl_110.htm
 
> juuri noita olen käyttänyt kun viimeksi ostaessani Levytukussa sattui vain tuota merkkiä olemaan ja ostin muutaman setin.
 
Siis miten tuo kielten vaihto sitten tapahtuu tuohon transtremolo tallaan?
 
> Helpommin kuin mihinkään muuhun kitaraan: Tremolo perusasentoon, tallasta sormilla kielenpitimen ruuvi löysälle, vanha kieli pois ylä ja alapään koloista, uusi koloihin, kiristys, kielen viritys + venytykset, ja sillä selvä. Tottumattomalla menee kielen vaihtoon ehkä yli minuutti, tottuneella ei.
 
Kuten sanoin, ZT-3:a en ole kokeillut, mutta tässä linkki toisen uudemman mallin kielenvaihtoon. Näyttää melko samalta kuin omissa vanhoissani, joten oletan että ZT:ssä on ihan vastaava.
 
http://www.youtube.com/watch?v=CCNUmZouors
 
Tämä on muuten vaan aina yhtä hauska Steinberger demo (eikä ole huijaus):
 
http://www.youtube.com/watch?v=rDeiyx2mByo
 
Lisäinfoa paljon löytyy tietysti täältä:
 
http://www.steinbergerworld.com/
 
ja täältä:
 
http://launch.groups.yahoo.com/group/steinberger_world/
 
Joonas.H
02.12.2011 12:49:12 (muokattu 02.12.2011 12:53:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

prtzah: > En usko että säätämällä hajoaa, eikä kampeamisellakaan - hölmöydellä vaan hajottaa mitä vaan kun oikein yrittää. Älä kerro kenellekään muulle, mutta innostuin muissa kitaroissa (silloin oli mm. Gibson 175) vaihtamaan paksumpiin jatsisetteihin (013). Sitten tein saman GM:ssä ja kas kummaa, kuukausien mittaan alkoi Tremolon palautuminen olla yhä heikompaa, joten ei kun eräänä viikonloppuna vääntämään säätöruuvia niin paljon kuin lähtee... jengathan siitä meni...
 
Ite tein samankaltaisen jutun RG:n kanssa. Löin paksut kielet kitaraan kiinni-->floikka nousi pystyyn-->kiristin sitä tallan vastakappaletta-->kummatki ruuvit lähti rungosta irti. Tämän onneksi pysty korjaamaan laittamalla reikiin puuliimaa ja ohuet puutikkupalaset. Ala-aste -aikoina särjin bronce seriesin Warlockista satulan lyömällä siihen _paksun_ Zakk Wylde -kielisetin... Noh, virheistä oppii.
 
Sitten vielä viiminen kysymys: Minkälaiset kaulat nuissa steinbergereissä yleensä on? Puhuvat, että vastaisi Les Paul -tyyppistä kaulaa, eli aika paksu C ilmeisesti? Soittotatsissa varmaan suuri ero ibanezin Wizard-kaulaan (omassa 17mm ykkösnauhan kohalla ja 19mm 12. nauhan kohalla)?
 
to hell...And back
wilo
02.12.2011 15:04:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joonas.H: Ite tein samankaltaisen jutun RG:n kanssa. Löin paksut kielet kitaraan kiinni-->floikka nousi pystyyn-->kiristin sitä tallan vastakappaletta-->kummatki ruuvit lähti rungosta irti. Tämän onneksi pysty korjaamaan laittamalla reikiin puuliimaa ja ohuet puutikkupalaset. Ala-aste -aikoina särjin bronce seriesin Warlockista satulan lyömällä siihen _paksun_ Zakk Wylde -kielisetin... Noh, virheistä oppii.
 
Juu, toi on todellakin mahdollista. Jatkossa kannattaa tietysti ottaa jouset pois takaa ennen noiden kiristämistä.
Aikoinaan kun tuosta tällä palstalla varoittelin, porukka vaan naureskeli ja sanoi että ei tartte löysyttää jousia, turhaa hommaa... =)
 
jyrkkis
02.12.2011 16:08:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut noin puoli vuotta kysenen kitara, ei jenkkimalli vaan se edullisempi koreassa valmistettu ja kokemukset ovat pelkästään positiivisia. Otelaudan tuntuma on omanlaisensa, erilainen kuin ruusupuisessa, mutta totuin siihen nopeasti. Erinomainen balanssi hihnan varassaseisaaltaan ja loistava istualtaan siihen tarkoitettua esiin käännettävää tukea käyttäen. Säätäminen sujuu suht helposti ohjetta noudattaen, tätä ei tarvitse tehdä kuin kerran tietyille kielille kun sen jälkeen käyttää niitä saman tyypin kieliä. Itse en tykännyt tehdasasennetuista LaBellan kielistä, siirryin heti nikkeli pintaisiin ghs:iin (7.5€/paketti). Vire pysyy paremmin kuin missään aiemmin omistamassani kitarassa. Kaula on tuhdimpi kuin RG:ssä, jollaisia olen itsekin omistanut pari kappaletta, mutta kaikkeen tottuu, minä ainakin totuin. Divebombeja ei tällä kitaralla tehdä, mutta vire pysyy vaikka miten kampeilee. Varaosista en tiedä, kun en ole tarvinnut. Painoltaan tuo on vähän kevyempi kuin peruskitara, mutta Parkeria selvästi panavampi. Itse tilasin sokkona t-kaupasta enkä ole katunut.
 
Joonas.H
02.12.2011 19:01:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkkis: Mulla on ollut noin puoli vuotta kysenen kitara, ei jenkkimalli vaan se edullisempi koreassa valmistettu
 
Onko tuo 1222€ maksava Koreassa tehty http://www.thomann.de/fi/steinberger_guitars_zt_3_trans_red.htm ?
 
Entropia666
03.12.2011 09:33:35 (muokattu 03.12.2011 10:49:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä tuossa toisessa maksaa steinbergerissä maksaa puolet enemmän:
http://www.thomann.de/fi/steinberger_guitars_synapse_ss2f_aw.htm
vs.
http://www.thomann.de/fi/steinberger_guitars_gt_pro_deluxe_wh.htm
 
Erilainen mikitys ja toisessa aidot EMG:t, mutta en usko että se vaikuttaa niin paljoa. Otelaudoissa näyttäisi myös olevan eroa, mutta mutta....
 
Rokkifotoja: H A J E . F I
jyrkkis
03.12.2011 10:38:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-kaupan 1222€ maksava on nimenomaan koreassa tehty.
 
Joonas.H
04.12.2011 12:58:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkkis: T-kaupan 1222€ maksava on nimenomaan koreassa tehty.
 
Vaikka Made in Korea, niin siltikki varsin laadukas kitara, vai?
 
jyrkkis
06.12.2011 16:23:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan laatupeli se on, eihän tuo ihan halpis hinnaltaankaan ole.
 
Joonas.H
18.08.2012 14:39:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on nyt noin vuosi podettu vakavaa kitarakuumetta. Kitarakuume lähti käyntiin tästä ko. Steinbergeristä, mutta varsin pian kuumetta pahensivat monet muut kitarat, kuten standardi lespat, amerikan stratot, Jemit, Ruokankaat, Hamerit, Kramerit, Jacksonit ja rg-malliset Ibanezit. Myös es-kolmekolmevitoset ja PRS:t olivat ostovaihtoehtolistalla. Vaihtoehtoja on siis todellakin käyty läpi :D. Osa vaihtoehdoista hylättiin hinnan vuoksi ja osa omien mieltymyksien/tarpeiden vuoksi.
 
Kiinnostus Steinbergeriin heräsi uudestaan, kun selasin s-postiani, josta löytyi viesti dv247:lta, missä olin kysellyt zt-3 customin värivaihtoehdoista. Viestiini ei oltu vastattu, joten päätin kysäistä uudestaan. Vastauksen sain pian; Transparent punaisen odottelu kestää kuudesta kahdeksaan kuukautta, mutta transparent sinistä saisi kuukauden sisällä. Mustaa löytyy varastosta. Muutaman päivän mietittyäni miellyin tuohon siniseen enemmän kuin alkuperäiseen ihanneväriin punaiseen.
 
Eli: Muutama työtunti vielä ja vastausviesti deeveelle ja sitten luvassa transparent sinisen Steinberger ZT-3 Customin odottelua! :)
 
Ps. Kiitos kaikille infoa antaneille! Kunhan saan kitaran käsiini ja olen tutustunut siihen tarpeeksi (ja tullut päätökseen pitää kitara - dv:llä 30 päivän palautusoikeus) laitan tänne omia mielipiteitä kuvia ja mahdollisesti testivideopätkää siitä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «