Aihe: SG mallinen kitara
1 2 3
novo
29.11.2011 21:44:31
Sakmongkol: Minulla ollut Epiphonen SG oli kyllä selkeästi kaulapainoinen, en tiedä miten verrattuna Gibsonin vastaavaan mutta kuitenkin. En myöskään ymmärrä mikä voisi tehdä sen että Epiphone olisi kaulapainoinen mutta Gibson ei, kun eivätkö ne ole hyvin pitkälti saman muotoisia? Ja molemmissa luulisi olevan kaulan ja rungon puut keskinäisessä suhteessaan saman painoisia?

Joskus kuulin myös että slim taper -profiili olisi herkemmin kaulapainoinen kuin se paksumpi, ja tätäkään en mitenkään voi käsittää.

Kaulapainoisuus tulee tietenkin jo enimmäkseen siitä, että kaula on selkeästi bodya painavampi. Näin on varsinkin siinä kokeilemassa Epiphonessa jonka runko on sitten huomattavasti kevyempi Gibsonin ns. vastaavia. Muusta en osaa tähän hätään sanoa.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla."
Sakmongkol
29.11.2011 21:47:00
novo: Kaulapainoisuus tulee tietenkin jo enimmäkseen siitä, että kaula on selkeästi bodya painavampi. Näin on varsinkin siinä kokeilemassa Epiphonessa jonka runko on sitten huomattavasti kevyempi Gibsonin ns. vastaavia. Muusta en osaa tähän hätään sanoa.

Eli tekevätkö he Epiphonen tehtaalla tahallaan järjestelmällisesti SG:iden rungot kevyemmästä ja kaulat painavammasta puusta? Vai liittyykö tähän joku muotoiluasia joka tekee Epiphonen rungosta kevyen?
novo
29.11.2011 21:49:00 (muokattu 29.11.2011 21:49:40)
Sakmongkol: Eli tekevätkö he Epiphonen tehtaalla tahallaan järjestelmällisesti SG:iden rungot kevyemmästä ja kaulat painavammasta puusta? Vai liittyykö tähän joku muotoiluasia joka tekee Epiphonen rungosta kevyen?

En osaa sanoa, kun otanta Epiphonen suhteen on vain yksi yksilö enemmälti. Kojones varmaan osais vastata paremmin Samickin kaulapainosuuden suhteen, itse en sen osalta muista. Ainakaan en myynyt sitä kaulapainoisuuden takia.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla."
LP99
29.11.2011 21:50:18
Multakin löytyy tuo G400 ebony-värillä. Kaulapainoinen on juu ja ajoittain seisaaltaan soitettaessa häiritsee. Muuten palvellut ihan hyvin hintaisekseen, jos toi kaulapainoisuus ei hirveästi haittaa niin menoksi vain. Testaamallahan se selviää.
Wally the Whammybar, juniorikitaristi LP99
rheinone
29.11.2011 22:25:13
RamoQ: Olin jo tulossa hehkuttamaan Gibsonin Tribute -sarjaa mutta jätänkin väliin, kun budjetti ei näytä ihan riittävän.. :P

Eiks kukaan oo ehdottanu Gibson Special Fadedia? Ihmeellistä kyllä ei oo juuri nyt yhtään torilla, mutta luulis käytettynä kutakuinkin sopivan budjettiin.
novo
29.11.2011 22:52:40
rheinone: Eiks kukaan oo ehdottanu Gibson Special Fadedia? Ihmeellistä kyllä ei oo juuri nyt yhtään torilla, mutta luulis käytettynä kutakuinkin sopivan budjettiin.

Enkö mää ekassa postauksessa moista vähän mehustellu? =)
rheinone
29.11.2011 23:52:35
novo: Enkö mää ekassa postauksessa moista vähän mehustellu? =)

Oukei. Sori, jäi huomaamatta.
the-Antero
30.11.2011 13:54:55 (muokattu 30.11.2011 14:02:14)

Perhana kun tuli hirveä SG kuume. Kertokaahan te joilla on Gibson sg standard että onko millainen työkalu? Hintansa väärtti eli reilu 900€...?

Edit: Missä maassa nuo stankut on tehty?
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
novo
30.11.2011 14:11:08
the-Antero: Perhana kun tuli hirveä SG kuume. Kertokaahan te joilla on Gibson sg standard että onko millainen työkalu? Hintansa väärtti eli reilu 900€...?

Missä maassa nuo stankut on tehty?

Jenkkivehkeitä. Just eilen kauppasin käytetyn stankun 800 eurolla mikä on aika perus hinta. Se on nimen omaan työkalu, kivan kevyt ja omaan kätöseen istuu oikein mainiosti.
the-Antero
30.11.2011 15:47:31

Perhana, pakko se on varmaan alkaa säästämään :) onko nuo 2000-luvun hyviä vai kannattaako kattoa vanhempaa käytettynä?
novo
30.11.2011 16:06:28
the-Antero: Perhana, pakko se on varmaan alkaa säästämään :) onko nuo 2000-luvun hyviä vai kannattaako kattoa vanhempaa käytettynä?

Mulla oli 2009 ja on edelleen 2008. En oo vanhempaan koskaan nykässy, mutta ei nuissa kyllä valittamista ole. Uudemmissa saattaapi nauhat kestää vähän pidempään, jos vanhempata ei oo rempattu niiltä osin =) Kovin on kuuma tuo tallamikki varsin ja oonkin tässä jo vähän alkanu aprikoimaan mikkien vaihtamista.
hallu
30.11.2011 17:12:04
mvirta: jahas jahas

http://muusikoiden.net/dyn/users/87411.jpg

Juu minäkin muistelin juuri tuota kuvaa, joka osoittaa että SG on vähän kaulapainoinen. Itsekin siihen kaulapinoiseen tuntumaan kiinnitin heti huomiota kitaraa kokeillessani, mutta mielestäni se on lopultakin niin vähän sitä että siihen tottuu ja nähdäkseni kitara ei varsinaisesti sukella vaikka se polven päällä voi vähän nokallaan kenottaa. Missään tapauksessa se ei ole häiritsevän kaulapainoinen vaan ainoastaan sen verran, että siinä on vähän toisenlainen tuntuma kuin vaikka LesPaulissa tai Stratossa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Wradlin
30.11.2011 17:23:20 (muokattu 30.11.2011 18:11:36)
the-Antero: Missä maassa nuo stankut on tehty?

Kaikki Gibsonit tehdään edelleen USA:ssa.

Edit:

Sakmongkol: Eli tekevätkö he Epiphonen tehtaalla tahallaan järjestelmällisesti SG:iden rungot kevyemmästä ja kaulat painavammasta puusta? Vai liittyykö tähän joku muotoiluasia joka tekee Epiphonen rungosta kevyen?

Ulkomaanfoorumeilla eroa kitaran tasapainossa on perusteltu sillä, että Epiphone ja Gibson käyttävät a) eri lajin puita sekä b) eri laatuvaatimuksilla valittuja puita, jolloin painoeroja tulee Epin tehtaan tuotteisiin enemmän. En tiedä mikä on totuuspohja, mutta aivan järkeenkäyvältä se kuulostaa.
the-Antero
30.11.2011 18:02:36

Wradlin: Kaikki Gibsonit tehdään edelleen USA:ssa.

Näin muistelinkin mutten ollut varma :)
Sakmongkol
30.11.2011 18:14:26
gator: Mun vanha Epi ei menny stankun laukkuun. Bodyn muoto niissä on hitusen erilainen ainakin.

Ok. Se runko on kuitenkin sen verran pieni ylipäätään että siinä pienikin heitto saattaisi varmaan hyvin tehdä kaulapainoiseksi.
hallu
30.11.2011 18:19:42
Wradlin: Kaikki Gibsonit tehdään edelleen USA:ssa.

Edit:

Ulkomaanfoorumeilla eroa kitaran tasapainossa on perusteltu sillä, että Epiphone ja Gibson käyttävät a) eri lajin puita sekä b) eri laatuvaatimuksilla valittuja puita, jolloin painoeroja tulee Epin tehtaan tuotteisiin enemmän. En tiedä mikä on totuuspohja, mutta aivan järkeenkäyvältä se kuulostaa.

Onko se Epi sitten kaulapainoisempi kuin Gibson? silloin kun itse kävin kitaroita kokeilemassa niin siellä ei ollut kuin Gibsoneita joista ainakin se faded ja standard tuntuivat ihan yhtä kaulapainoisilta. Onko Epi enemmän kaulapainoinen. Tuon Gibsonin kaupaninoisuuden tuntee lähinnä sylissä, mutta hihnalla en kokeillut ja luultavasti se ainakin leveämmällä hihnalla katoaa kokonaan.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
novo
30.11.2011 18:21:55
hallu: Onko se Epi sitten kaulapainoisempi kuin Gibson? silloin kun itse kävin kitaroita kokeilemassa niin siellä ei ollut kuin Gibsoneita joista ainakin se faded ja standard tuntuivat ihan yhtä kaulapainoisilta. Onko Epi enemmän kaulapainoinen. Tuon Gibsonin kaupaninoisuuden tuntee lähinnä sylissä, mutta hihnalla en kokeillut ja luultavasti se ainakin leveämmällä hihnalla katoaa kokonaan.

Ei mulla hihnan kanssa ole ongelmaa ja istualtaankaan ei mitään havaintoa kaulapainoisuudesta. Leveitä hihnoja en myöskään käytä.
Sakmongkol
30.11.2011 18:25:14 (muokattu 30.11.2011 18:25:29)
hallu: Tuon Gibsonin kaupaninoisuuden tuntee lähinnä sylissä, mutta hihnalla en kokeillut ja luultavasti se ainakin leveämmällä hihnalla katoaa kokonaan.

Minä taas Epiphonella en istuessa huomannut kaulapainoisuutta juurikaan, mutta seisoessa kapealla ja liukkaalla hihnalla hyvinkin. Leveämmällä ja paremmalla hihnalla ei enää häirinnyt.
Wradlin
30.11.2011 18:26:29
hallu: Onko se Epi sitten kaulapainoisempi kuin Gibson? silloin kun itse kävin kitaroita kokeilemassa niin siellä ei ollut kuin Gibsoneita joista ainakin se faded ja standard tuntuivat ihan yhtä kaulapainoisilta. Onko Epi enemmän kaulapainoinen. Tuon Gibsonin kaupaninoisuuden tuntee lähinnä sylissä, mutta hihnalla en kokeillut ja luultavasti se ainakin leveämmällä hihnalla katoaa kokonaan.

En tiedä, mutta yleinen mielipidehän tuntuu olevan että Epiphonen on kaulapainoinen, ja Gibson ei. Mulla ei ole omaa kokemusta todellakaan niin paljoa, että voisin asian itse todeta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)