Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarankielten paksuus sähkökitarassa ja akkarissa
1 2 3 4 5
ibanezman
13.11.2011 22:55:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjest!
Itse soitan sähkökitaralla (E vire) 9-46 setillä.
En itse vielä oikein tiedä mikä setti olisi hyvä itselleni akustiseen kun tykkään ainakin sähkökitaralla tuosta 9-46 setistä.
Ajattelin kysyä, että kuinka paksuilla kielillä ihmiset soittavat riippuen onko kitara sähkö vai akustinen?
 
Antti1
13.11.2011 23:01:12 (muokattu 13.11.2011 23:01:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sä ilmeisesti puhut nyt teräskielisestä? Suurin osa käyttää niissä vähintään yhtä paksuja kieliä, kuin sähkäreissä ja monesti paksumpiakin. Syynä ihan se, että akustisella kielten paksuus vaikuttaa huomattavasti dramaattisemmin sointiin ja niillä yleensä myös soitetaan varsin eri tavoin. Ei välttämättä ole lainkaan tarpeen tehdä suuria bendauksia yms. sähkärille ominaista.
 
Mulla on omassani kiinni 11-52 ja se on ihan jees. Varsin perussetti kaikin puolin. Sähkäreissä on sitten paksuuksia ihan laidasta laitaan, vireestä ja kitarasta riippuen.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
loner
13.11.2011 23:21:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En näe mitään syytä laittaa akustiseen alle 12-54 settiä, koska akustisessa mielestäni ei ohkaisemmista kielistä ole mitään hyötyä ja paksut kielet antavat paljon tanakamman soundin. Sähkökitarassa on enempi makuasia, toiset tykkäävät ohuista kielistä ja antaahan ohuet kielet kai tietyissä jutuissa helpotusta soitttoon tai tatsi on muuten vaan parempi. Itse en kyllä käytä sähkökitarassakaan punomatonta G-kieltä.
 
ibanezman
13.11.2011 23:32:47 (muokattu 13.11.2011 23:32:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Sä ilmeisesti puhut nyt teräskielisestä? Suurin osa käyttää niissä vähintään yhtä paksuja kieliä, kuin sähkäreissä ja monesti paksumpiakin. Syynä ihan se, että akustisella kielten paksuus vaikuttaa huomattavasti dramaattisemmin sointiin ja niillä yleensä myös soitetaan varsin eri tavoin. Ei välttämättä ole lainkaan tarpeen tehdä suuria bendauksia yms. sähkärille ominaista.
 
Mulla on omassani kiinni 11-52 ja se on ihan jees. Varsin perussetti kaikin puolin. Sähkäreissä on sitten paksuuksia ihan laidasta laitaan, vireestä ja kitarasta riippuen.

 
Jep, siis teräskielet...
 
ibanezman
13.11.2011 23:38:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin lähinnä siltä kannalta, että haluaisin setin jolla soitto olisi mahdollisimman tuskatonta otelautakädelle ja ajattelin että ehkäpä ohuet kielet olisi siinä mielessä hyvä vaihtoehto? Mutta kuinka ohuet?
 
hallu
14.11.2011 00:09:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibanezman: Ajattelin lähinnä siltä kannalta, että haluaisin setin jolla soitto olisi mahdollisimman tuskatonta otelautakädelle ja ajattelin että ehkäpä ohuet kielet olisi siinä mielessä hyvä vaihtoehto? Mutta kuinka ohuet?
 
Akustisessa kitarassa kielten paksuus vaikuttaa sointiin ihan kuten sähkökitarassakin eli mitä ohuemmat kielet laitat niin sitä ponnettomampi sointi. Mihin sen kompromissin kukanenkin sitten laittaa kielten paksuuden ja tatsin suhteen. täytyy huomata myös että kielissä on eroja myös saman paksuuden sisällä.
 
Minä en tiedä onko akustiselle edes ykstoista settiä ohuempia, mutta itse en enää sen ohuempia laittaisi.Se akustisen kielten paksuuden suhde sointiin on toki kitarakohtainen. Jos kitarasi on koko puuta ja kevyt ja ohutkantinen ja käsin rimoitettu eli herkkä, niin se voi syttyä vähän ohuemmillakin kielillä, mutta varmaan nämä peruskepakot vaatii ainakin sen kaksitoistasen setin ei ainakaan alle yksitoistasta.
 
Itse käytän lankkusähkiksissä .011 - .049 settejä normi e-vireessä ja puoliakustisessa .012 alkavaa hiottua settiä punotulla g-kielellä ja akkareissa .011 tai .012 settiä ja siis pronssi tai kultapronssi ei fosforipronssia mulle kiitos enää.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
leavings
28.11.2011 21:28:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on toisessa sähkiksessä 10-46 ja täs uudemmassa 11-52, ohuemmilla kielillä
onnistuu venyttelyt ja paksummilla irtoo raskasta riffiä hitusen paremmin.
Noin muuten suosin DR:n kieliä, soundi on erittäin kirkas ainakin minulla.
Elixir kieliä kannattaa kokeilla, niissä on muovipinnoite joten ne kestää lähes puolet
kauemmin kuin normaalit, Slayeria tms. en kuitenkaan lähtis niillä soittamaan koska
aktiivisessa tremolon hakkauksessa pinnoite kyllä kuluu pois.
 
Bluesman69
28.11.2011 21:58:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähkiksessä 10-46 ja akkarissa 13-56.
 
Hän, joka soittaa Fenderillä ei voi olla läpeensä paha...
RamoQ
28.11.2011 22:01:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on kyllä akustisissakin ihan 10 -settiä. Tuntuvan soivan kirkkaammin kun paksummat vastaavat ja tatsi on kevyempi.
 
"Nobody boogie like the boogieman"
VIPMetal
29.11.2011 01:34:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähkökitarassa A#-drop vire: 12-68
E-vire: 10-56
Akustisessa muistaakseni: 12-54 /13-56
 
Aloittelijalle kyllä suosisin hieman ohuempia, helpompi soittaa. Jos kitara on loistosäädöissä, niin aika helposti käsi tottuu paksuihin kieliin.
 
Kirja, kitara ja mies.
Jereboy
29.11.2011 18:18:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkä kielet olis sopivat jos vaihtelee vireitä aika paljon? E,D,C..
 
Ois hienoo jos olis esim 3 kitaraa nii vois sit pitää jokaista eri vireessä :) Mut ei ole :(
 
Antti1
29.11.2011 20:28:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jereboy: Mitkä kielet olis sopivat jos vaihtelee vireitä aika paljon? E,D,C..
 
Ois hienoo jos olis esim 3 kitaraa nii vois sit pitää jokaista eri vireessä :) Mut ei ole :(

 
Olis syytä olla, varsinkin akustisella tulee ennenpitkää varmasti aivan mekaanisestikin ongelmia. Mikään kielisetti ei ole jokaiselle noista vireistä hyvä, mun mielestä tarvitset ehdottomasti niihin kaikkiin omansa.
 
"Gradually slide from 12-bar Blues to a more Vivaldi-like cadenza. Intonation!"
VIPMetal
29.11.2011 23:00:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jereboy: Mitkä kielet olis sopivat jos vaihtelee vireitä aika paljon? E,D,C..
 
Ois hienoo jos olis esim 3 kitaraa nii vois sit pitää jokaista eri vireessä :) Mut ei ole :(

 
Varmaan joku 11-52 vois olla keskimäärin hyvä, mut se on totta että ei mitkään kielet hyvät ole sekä E ja C vireisiin. Melkoista kompromissia, jo kitaran säätöihin pitää koskea mikäli vaihtaa E-vireestä C-vireeseen (yleensä ainakin).
 
Kirja, kitara ja mies.
loner
29.11.2011 23:15:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitarat kuuluu aina pitää E flat-vireessä ;)
 
MikaHekkanen
29.11.2011 23:31:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibanezman:
Ajattelin kysyä, että kuinka paksuilla kielillä ihmiset soittavat riippuen onko kitara sähkö vai akustinen?

 
Sähköillä soitan kitaran luonteesta ja käyttötarkoituksesta riippuen ohuimmillaan 9-setillä ja paksuimmillaan 11-setillä.
 
Akkarissa on tällä hetkellä 12-setti, mutta 11:a voisin kyllä kokeilla jossain välissä, tuo 12 vaatii kuitenkin tuon kitaran nykysäädöissä aika lailla näppivoimia. Laittamalla talla, satula ja nauhat paremmin kohdalleen voisi kielet toki saada nykyistä alemmas.
 
Kaikissa käyttämissäni kieliseteissä on alapää vähäsen "standardia" tanakampi ja kaikki kitarani ovat stanu-E-vireessä, mensuurit ovat välillä 24,75" - 25,5".
 
Mehevän Ilomielinen ja Katkeroituneen Aulis Hippi joka Elvistelee Kasvavasti Kiinteän Auttamattomasti, Nauraa, Elämöi ja Nai
VIPMetal
29.11.2011 23:41:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loner: Kitarat kuuluu aina pitää E flat-vireessä ;)
 
Näin on. =)
 
Kirja, kitara ja mies.
Nikke91
30.11.2011 10:00:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietteitä kielten kaliiberista blues- kitaroinnissa:
 
Itselle on tullut tavaksi soittaa hidasta bluesia melko kovalla kädellä, jolloinka venytysten ilmaisuvoiman vuoksi vähintään 11-49 setti on melkeinpä pakollinen.
 
Jotenkin tuntuu, ettei ohuemmalla setillä saa samanlaista latausta soittoon kuin jos pääsee enempi voimalla vääntämään äänet ulos. Näin meillä. Osaavissa käsissä toki vaikka kuinka ohuet kielet toimivat erinomaisesti.
 
Joskus aikoinaan kokeilin akustisessakin 11- sarjan settiä, mutta ei oikein toiminut.
Kieli antaa periksi aivan liian helpolla (sellaisessa bluesväännössä) eli tatsia kovennettaessa rupeaa "napsumaan" turhan aikaisin ja sellainen voimakas, iso saundi jää vain haaveeksi.
 
Näin siis perus E- vireessä.
Eb- virettäkin tuli testattua (11-49), ja tykkäsin kyllä sellaisesta SRV- meinigistä. Kielet vain olisivat saaneet olla ne 12- tai mikä ettei 13- sarjalaiset, 11 tuntui tipahtavan melkein 9- sarjan tuntumaan...
 
There's two kind of people I just can't stand, an evil-hearted woman and a lying man.
StJerky
30.11.2011 11:23:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Näin on. =)
 
Niin on. ;-)
 
Aki
02.12.2011 01:06:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eniten akkarissa soiton vaikeuteen vaikuttaa kitaran säädöt ja kunto. Jos kyseessä on halpa kitara jossa on liian korkea satula, se ei ole millään kielillä helppo soittaa. Ja jos kitaran säädättää hyvin tietylle kielisetille, paksummat kielet voi jättää matalammalle kuin ohuet, joten ohuiden kielten helpposoittoisuus aikalailla kumoutuu.
 
Jos et kitaraasi säädä/-tä niin suosittelen .011-settiä. .010 on todella ponneton ja botneton akkarissa. Mulla on hyvin säädetyissä kitaroissa .012.
 
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
akuankkakomppi
02.12.2011 10:48:44 (muokattu 02.12.2011 10:56:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähkiksissä .011 Elixirit, akkareissa .010 - .012. Kitarat pääsääntöisesti normivireessä, joitain satunnaisia kokeiluja lukuunottamatta.
 
Kymppisetti on suht' pitkäskaalaisessa kepissä, mukavan heleältä kuulostaa. Varsin todennäköisesti nimenomaan tässä kepissä kokeilen Nashville-viritystä, sitten Rushin "Nobody's Hero:n" kimppuun...
 
Aki tuossa toi esiin erittäin tärkeän asian: kepin säädöt. Usein yhtälö pitkä skaala + korkea action + paksut kielet + normivire = mahdoton kitara soitettavaksi - ellet sitten soita sillä pelkästään slidea.
 
Mun intresseissäni ovat pääasiassa rokin räime (AC/DC jne) ja luussin renkutus, ns. "katusoittajan pakollisia" ja joitain omia piisejä unohtamatta. Tykkään siitä, että kitara *soi* ja siitä, kepin säädöt (kielten korkeus, intonaatio jne) ovat kohdallaan.
 
Tosin tähän samaan hengenvetoon väitän, että mieleisekseni säätämäni keppi takuuvarmasti jonkun toisen m-nettiläisen käsissä tuntuu hirveältä halolta, jos edes siltä.
 
Omat korvat ja omat sormet ovat kieliasioissa paras mittari. Toki näitä säikeitä lukiessa saa hyviä vinkkejä, mutta kuinka moni meistä omalla autolla liikenteeseen lähtiessä huhuilee naapurilta peilien ja penkin säädöistä?
 
sum ergo cogito
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «