Aihe: Delayn käyttöönotto - vinkkejä ja ohjeita (Pink Floyd, U2 yms)
1 2 3 4
Jucciz
27.11.2011 12:46:05
Sakmongkol: Minä en ymmärrä miksi viive pitäisi säätää piisin tempoon.

Ei tuo tunnu olevan ainut asia, jota et ymmärrä musiikissa ja elämässä yleensäkin. Sulle ovat monet yrittäneet täällä ehdottaa ajattelua oman pienen laatikkosi ulkopuolelta, mutta eipä näytä onnistuvan. Itse käytän tap tempoa keikalla hyvinkin usein - harvemmin synkatakseni delayn nimenomaan kappaleen tempoon, vaan esimerkiksi johonkin aika-arvoon suhteessa siihen: trioli, pisteellinen kahdeksasosa tai joku muu. Tai sitten vaan joku summittainen pituus - joka tapauksessa, se on kivempi tehdä jalalla naputellen kuin kyykistymällä ja pyörittämällä potikoita kesken keikan.

Crossfire96: Line 6 DL-4 ei tule tuottamaan pettymystä.

Ja jos yhtään pelottaa, että Line6 muuttuu hedelmäpeliksi kesken keikan, kannattaa tsekata tc:n ja Eventiden tuotteet myös. Ittellä on ollut pari vuotta keikkakäytössä Nova Delay, josta ei vielä ole löytynyt pahaa sanottavaa. Ilmeisesti myös Time Factor on oiva peli, joskin melko hinnakas ainakin uutena. Lisäksi Strymon El Capistan vaikutti erinomaiselta vempeleeltä.

http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_nd1_nova_delay.htm
http://www.thomann.de/fi/eventide_timefactor.htm
http://www.thomann.de/fi/strymon_el_capistan.htm
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Aivoproteesi
27.11.2011 13:39:03
Jucciz ja Crossfire96, oletteko testanneet El Capistania ja VM Superdelayta vierekkäin? Kumpaa suosittelette varsinkin äänenlaadun, mutta myös käyttöominaisuuksien, puolesta? Muidenkin palstalaisten kokemukset mainituista pedaaleista ovat tervetulleita.

Olen etsimässä delayta, joka tuottaisi (myös) lämpimän, analogisen delayn äänen ja nuo kaksi kiinnostavat tällä hetkellä eniten. Pedaalissa pitää olla tap tempo (omistan delayn, jossa ei ole tuota ominaisuutta). Aika-arvojen säätömahdollisuuskin olisi hyvä olla mukana, mutta esim. looppi tai reverse eivät ole vaatimuksena.
Jucciz
27.11.2011 13:41:40
Mulla ei oo Superdelaystä mitään kokemuksia.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
tender.insanity
27.11.2011 13:45:29
Tässä on omaa delaykikkalua:
http://dl.dropbox.com/u/5738957/Ode … Part%204%20%28Frying%29%20-demo.mp3

00:39 eteenpäin. Itse biisi on päin helvettiä soitettu. Time kusee ja pahasti. Tappingia koko biisi ja homma ei ole ihan hanskassa.

Boss GT-8 laitteena ja delay on yksi toisto pisteellisen 8-osanuotin perästä. Perussettiä tosin.
Sakmongkol
27.11.2011 14:23:02
Jucciz: Ei tuo tunnu olevan ainut asia, jota et ymmärrä musiikissa ja elämässä yleensäkin.

Ei tietenkään, vaikka en ymmärrä myöskään miksi moisia itsestäänselvyyksiä pitää kirjoittaa.

Sulle ovat monet yrittäneet täällä ehdottaa ajattelua oman pienen laatikkosi ulkopuolelta, mutta eipä näytä onnistuvan.

Onnistuu mutta en pidä moista minään itseisarvona, vallankin kun sen laatikon sisäpuolella ajattelu on usein hedelmällisempää.

Itse käytän tap tempoa keikalla hyvinkin usein - harvemmin synkatakseni delayn nimenomaan kappaleen tempoon, vaan esimerkiksi johonkin aika-arvoon suhteessa siihen: trioli, pisteellinen kahdeksasosa tai joku muu. Tai sitten vaan joku summittainen pituus - joka tapauksessa, se on kivempi tehdä jalalla naputellen kuin kyykistymällä ja pyörittämällä potikoita kesken keikan.

Tämän ymmärrän, mutta se ei selitä sitä miksi viive pitäisi synkata piisin tempoon. Varsinkin jos vaihtoehtona on myös "vaan joku summittainen pituus", tuohan jo käytännössä tekee tap tempon pitkälti turhaksi. Ylipäätään viiveen säätäminen piisin tempoon, oli sitten aika-arvo missä hyvänsä suhteessa siihen, on hyvin rajoittavaa touhua.
Laulava Kylätohtori
27.11.2011 15:46:33
Sakmongkol: Ei tietenkään, vaikka en ymmärrä myöskään miksi moisia itsestäänselvyyksiä pitää kirjoittaa.

Onnistuu mutta en pidä moista minään itseisarvona, vallankin kun sen laatikon sisäpuolella ajattelu on usein hedelmällisempää.

Tämän ymmärrän, mutta se ei selitä sitä miksi viive pitäisi synkata piisin tempoon. Varsinkin jos vaihtoehtona on myös "vaan joku summittainen pituus", tuohan jo käytännössä tekee tap tempon pitkälti turhaksi. Ylipäätään viiveen säätäminen piisin tempoon, oli sitten aika-arvo missä hyvänsä suhteessa siihen, on hyvin rajoittavaa touhua.

Älä nyt aloita taas sitä samaa paskaa kuin tuolla floikka-ketjussa. Älä pilaa tätä ketjua, vaan mene vaikka Suomi24:lle väittelemään.

Kiitos.
Kun lahjat ja taito loppuvat, alkaa tilutus
Tsugu Way
27.11.2011 18:44:18
Jucciz: Itse käytän tap tempoa keikalla hyvinkin usein - harvemmin synkatakseni delayn nimenomaan kappaleen tempoon, vaan esimerkiksi johonkin aika-arvoon suhteessa siihen: trioli, pisteellinen kahdeksasosa tai joku muu. Tai sitten vaan joku summittainen pituus - joka tapauksessa, se on kivempi tehdä jalalla naputellen kuin kyykistymällä ja pyörittämällä potikoita kesken keikan.

Tämä vaikuttaa kiinnostavalta ja tarpeelliselta vinkiltä. "Löysin" nimittäin Bossin laudastani Tap-asetuksen! Jaksatko selventää vielä ikäänkuin kertoisit kymmenvuotiaalle. Olen nimittäin vähän noviisi efektien säätämisessä :-)
Blues is allright!
Jazkaa
27.11.2011 20:16:14
Tsugu Way: Tämä vaikuttaa kiinnostavalta ja tarpeelliselta vinkiltä. "Löysin" nimittäin Bossin laudastani Tap-asetuksen! Jaksatko selventää vielä ikäänkuin kertoisit kymmenvuotiaalle. Olen nimittäin vähän noviisi efektien säätämisessä :-)

Poljet sitä poljinta vaan esim. pisteellisen kahdeksasosan tahtiin, etkä neljäsosien.
Useimmilta naisilta saa kaksi kertaa. Ensin saa vongata ja sitten saa jäädä ilman.
Sakmongkol
27.11.2011 20:26:28
Laulava Kylätohtori: Älä nyt aloita taas sitä samaa paskaa kuin tuolla floikka-ketjussa. Älä pilaa tätä ketjua, vaan mene vaikka Suomi24:lle väittelemään.

Kiitos.

Pahoittelen jos eriävän mielipiteen esittäminen mielestäsi pilaa ketjun. Sananvapauteen vetoaisin tässä ja aion jatkaa aiheesta keskustelua jos katson sen tarpeelliseksi.
Jucciz
27.11.2011 21:14:12
Tsugu Way: Tämä vaikuttaa kiinnostavalta ja tarpeelliselta vinkiltä. "Löysin" nimittäin Bossin laudastani Tap-asetuksen! Jaksatko selventää vielä ikäänkuin kertoisit kymmenvuotiaalle. Olen nimittäin vähän noviisi efektien säätämisessä :-)

Okei, tässä pätkä rautalankaa, esimerkkinä pisteellisen kahdeksasosanuotin mittainen viive:

Jos biisin tempo on tässä (tähti edustaa neljäsosaa, viivat puolestaan kuudestoistaosia, eli neljäsosan neljäsosia)...
* - - - * - - - * - - - * - - - * jne.

... poljen tap tempoa näin (tähti edustaa polkaisua, pari polkaisuahan todellisuudessa riittää):
* - - * - - * - - * - - * jne.

Tässä rivit vielä allekkain havainnollistamismielessä:
* - - - * - - - * - - - * - - - * jne.
* - - * - - * - - * - - * - - * jne.

Tuloksena on siis pisteellisen kahdeksasosan (eli kolmen kuudestoistaosan) mittainen viive suhteessa biisin tempoon. Lasken siis tavallaan tiheämpää pulssia kuin kappaleen peruspulssi ja polkaisen tap-pedaalia aina kolmen kuudestoistaosanuotin välein. Monissa delay-purkeissahan on mahdollisuus tehdä niinkin, että valitaan "subdivision"-asetuksesta (tai vastaavasta) semmoinen, että kun poljet biisin tempoon normaalisti neljäsosia, pedaali laskeekin siitä tuon pisteellisen kahdekasosan... tai triolin tai jotain muuta. Omalla kohdalla kuitenkin tykkään tehdä tuon ihan itse, kun ei se nyt niin mahdotonta rytmitajua mielestäni vaadi. Pysyypähän edes alkeelliset polyrytmit hanskassa. :)
llarppp
27.11.2011 23:14:15

Boss DD-7 ja siihen kaveriks FS-5U. Toimii ja monipuolisuutta löytyy eikä muutenkaan ole hinnalla pilattu noin niinkun näin.
"Every man dies, not every man really lives."
jyrkalt
28.11.2011 08:31:41
Sakmongkol: Minä en ymmärrä miksi viive pitäisi säätää piisin tempoon.

Enkä muuten ymmärrä minäkään!
Miksi pitäisi olla?
Tietenkin jos vedellään noita edgen lätkätyksiä niin tilannehan on ihan toinen.
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Tsugu Way
28.11.2011 09:03:07
Täällä näyttää olevan kahta koulukuntaa tempoon säätämisen suhteen. Puolesta ja vastaan. Onko sillä kyseisen asian suhteen merkitystä, että kuinka pitkäksi viiveen säätää ts. kuinka monta väpätystä pikkauksen jälkeen jää ilmaan väpättämään?
Blues is allright!
aristoteles666
28.11.2011 09:10:15

Tsugu Way: Täällä näyttää olevan kahta koulukuntaa tempoon säätämisen suhteen. Puolesta ja vastaan. Onko sillä kyseisen asian suhteen merkitystä, että kuinka pitkäksi viiveen säätää ts. kuinka monta väpätystä pikkauksen jälkeen jää ilmaan väpättämään?

mitä enemmän jätät. sitä enemmän tulee älämölöä taustalle, joka sotkee bändin soundia.
no, triossa on enemmän tilaa sellaiselle.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Vladi
28.11.2011 09:20:19
Tsugu Way: Täällä näyttää olevan kahta koulukuntaa tempoon säätämisen suhteen. Puolesta ja vastaan. Onko sillä kyseisen asian suhteen merkitystä, että kuinka pitkäksi viiveen säätää ts. kuinka monta väpätystä pikkauksen jälkeen jää ilmaan väpättämään?

Riippuu ihan siitä, mitä haet. Joihinkin intro/leadijuttuihin mätsäävä delay voi olla just se juttu. Ihan miten itse tykkää.

Itselläni on soolosoundin delayksi vakiintunut sellainen n.500ms viive, jokunen toisto ja itse efektin level senverran, ettei puurouta liikaa. Varsinkin isommilla säröillä toimii ylensä mainiosti, ainakin jos tykkää tämmöisestä eeppisestä vuorenhuippuleadista. :)
jyrkalt
28.11.2011 09:37:45

Mun pitää lisätä että mun mielestä näissä delayhommisssakaan ei ole sitä oikeaa ja väärää tapaa.
Delayn temposta kun puhutaan niin entäs sitten kun aletaan oikeesti hifistelemään ja soitetaan stereona. Oikealla ja vasemmalla kanavalla voi olla eripituiset viiveet.
Tämäkään ei oo ns. ennen kuulumatonta.
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
HeavyMachinery
28.11.2011 10:02:11

Vladi: Riippuu ihan siitä, mitä haet. Joihinkin intro/leadijuttuihin mätsäävä delay voi olla just se juttu. Ihan miten itse tykkää.

Itselläni on soolosoundin delayksi vakiintunut sellainen n.500ms viive, jokunen toisto ja itse efektin level senverran, ettei puurouta liikaa. Varsinkin isommilla säröillä toimii ylensä mainiosti, ainakin jos tykkää tämmöisestä eeppisestä vuorenhuippuleadista. :)

Just leadi juttuihin sen Delayn ei tarvii olla niin just mutta esim Tapping hommissa se on ehdoton. Käytän itse useasti tuota 500ms dilsaa liidien taustalla ja repeatit laitan niin että niitä tulee käytänössä 2kpl 500ms on 120bmp ja se on taas hyvin universaali tempo biiseille 110-130 menee aika paljon perus rokkenrollista.

Tässä teille pikku mussukat hieman taulukkoa :D
> 1b @ 78 bpm = 769,23msec
> 1b @ 80 bpm = 750msec
> 1b @ 90 bpm = 666,666msec
> 1b @ 100 bpm = 600msec
> 1b @ 105bpm = 571,42msec
> 1b @ 110 bpm = 545,45msec
> 1b @ 115 bpm = 521,74msec
> 1b @ 120 bpm = 500msec
> 1b @ 125 bpm = 480msec
> 1b @ 130 bpm = 461,54msec
> 1b @ 135 bpm = 444,444msec
> 1b @ 140 bpm = 428,57msec
> 1b @ 145 bpm = 413,79msec
> 1b @ 150 bpm = 400msec
> 1b @ 155 bpm = 387,09msec
> 1b @ 160 bpm = 375msec
> 1b @ 180 bpm = 333,333msec
> 1b @ 190 bpm = 315,79msec
> 1b @ 200 bpm = 300msec

Itselle delay on ihan ehdoton efekti ilman sitä en tulisi toimeen varsinkin oman bändin kanssa se on iso osa kokonaisuutta ja sovituksissa on otettu huomioon dilsat.
Rytmilliset Delayt on mentävä just tempoon tai ne kuulostaa kamalata. Samoin jos Delayn mix on kovalla niin että esim eka repeat on lähellä originaali nuotin kovuutta niin temmosta poikkeaminen saa menemään kaiken puuroksi.

Dynamic delay on siinnä mielessä hyvä että se "syö" aina edelliset hännät pois niin voi käyttää pitkiä repeatteja ilman että se sotkee.

Topicin aloittajalle sanoisin että osta mahdollisimman monipuolinen dilsa heti alkuun niin että pääset kokeilemaan kaikkea. Juuri noi aijemmin mainitut Line6 ,eventide, TC ajaa varmasti asiansa todella pitkään.
- If it's too loud you are too old ! - Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
HeavyMachinery
28.11.2011 10:05:29 (muokattu 28.11.2011 10:06:43)

jyrkalt:
Delayn temposta kun puhutaan niin entäs sitten kun aletaan oikeesti hifistelemään ja soitetaan stereona. Oikealla ja vasemmalla kanavalla voi olla eripituiset viiveet.

En sanoisi hifistelyksi vaan fiilistelyksi. Hienointa on kun on 2 delayta paraller ja saa toiseen pisteellisen 1/4 ja toiseen perus 1/4

Onhan monessa mono dilsassakin mahdollisuus tehdä 2 delaytä esim timefactor jossa on eri ajat ja ne on paraller ettei tulee delay on delay efektiä.
- If it's too loud you are too old ! - Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
tender.insanity
28.11.2011 10:20:22
jyrkalt:

Heh.. Muistan kun aloin sekoilemaan BOSS VF-1:n delayn kanssa. Siitä löytyy algoritmi "20 Tap Delay". Eli 20 delayta pystyy laittamaan 2,8s asti miten tahtoo ja pannauskin onnistui. Aika sekavia ja mielenkiintoisia juttuja sai tehtyä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)