Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitäs tinaa tämä nyt oli?
1
arauramo
26.11.2011 21:41:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh, kolvattuani viimeisen komponentin kiinni stereojousikaikuprojektin piirilevylle katselin työni tuloksia tyytyväisenä ja pyörittelin tinapurkkia kädessä. Aloin katsella siinä olevia symboleita selvästikin ensimmäistä kertaa ja, hetkonen, tässähän lukeekin "Sn40 Pb60"..? Lisäksi sopivalla tulkinnalla voisi tuossa olevan symbolin kuvitella tarkoittavan piirilevyä ja siinä on rasti päällä?!
 
Mitä hemmettiä?! Mitä ihmeen tinaa tämä tällainen on? Tuli ehkä ostamani halpiskolvin mukana, en ole ihan varma. Mitä tuo nyt tarkoittaa, pitääks mun purkaa tuo piirilevy ja juotella kaikki ~100 komponenttia uusiksi? Kai se nyt sähköä johtaa kun on kiinnikin tarttunut? Ihan mielestäni kelvollisesti tuo tina on käyttäytynyt. Miksei sitä sais käyttää? Tulkitsenkohan symbolia väärin?
 
oksatboys
26.11.2011 22:00:58 (muokattu 26.11.2011 22:10:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halpistinat jotka on tarkoitettu katon paikkuuseen sisältävät epäpuhtauksia joihin elektronit tyssäävät. 40/60-tinalyijy on käsittääkseni muuten ok, erään elektroniikan proffan mukaan "ainut oikee". Kyse siis lähinnä puhtaudesta.
 
Mitä tuo nyt tarkoittaa, pitääks mun purkaa tuo piirilevy ja juotella kaikki ~100 komponenttia uusiksi?
 
Jos haluat ja miksi et haluaisi hifistellä, niin kyllä :D Tosin tuon kaiun läpihän tulee vain märkää? Eli ei välttämättä vaikuta soundiin se huono tina. Jos soundi on hyvä niin mitäs sitä korjaamaan, jos ei niin kolvi kuumaksi ja jotain tuommosta tilalle http://www.banzaimusic.com/Mundorf-Silver-Solder-100g.html
tai http://www.banzaimusic.com/Mundorf-Standard-Solder-100g.html
 
wilo
26.11.2011 22:59:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Jos soundi on hyvä niin mitäs sitä korjaamaan, jos ei niin kolvi kuumaksi ja jotain tuommosta tilalle http://www.banzaimusic.com/Mundorf-Silver-Solder-100g.html
tai http://www.banzaimusic.com/Mundorf-Standard-Solder-100g.html

 
Mites mahtaa käydä, jos vaihtaa lyijyllisen tinan tilalle lyijytöntä? Olen antanut itseni ymmärtää, että lyijytön tina pitäisi saada poistettua täysin, jottei tule ongelmia - en kuitenkaan tiedä mitä ongelmia...
 
oksatboys
26.11.2011 23:13:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Mites mahtaa käydä, jos vaihtaa lyijyllisen tinan tilalle lyijytöntä? Olen antanut itseni ymmärtää, että lyijytön tina pitäisi saada poistettua täysin, jottei tule ongelmia - en kuitenkaan tiedä mitä ongelmia...
 
Nii siis jos vaikka tuohon jaloon Mundorffiin sekoittuisi pieniä määriä tinaa. Ongelma ois siis se että tinan kuparin ja lyijyn seos ei toimis. En kyllä tarkemmin tiedä, enkä kyllä äkkiseltään keksi mitään ongelmaakaan. Pitääkin opiskella muutama kurssi materiaali- ja sähköfysiikkaa...
 
Old Joe
26.11.2011 23:40:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arauramo: Lisäksi sopivalla tulkinnalla voisi tuossa olevan symbolin kuvitella tarkoittavan piirilevyä ja siinä on rasti päällä?!
 
Mitä hemmettiä?! Mitä ihmeen tinaa tämä tällainen on? Tuli ehkä ostamani halpiskolvin mukana, en ole ihan varma. Mitä tuo nyt tarkoittaa, pitääks mun purkaa tuo piirilevy ja juotella kaikki ~100 komponenttia uusiksi? Kai se nyt sähköä johtaa kun on kiinnikin tarttunut? Ihan mielestäni kelvollisesti tuo tina on käyttäytynyt. Miksei sitä sais käyttää? Tulkitsenkohan symbolia väärin?

 
Tulkitset väärin. Tuo rasti piirilevyn päällä tarkoittaa, että ei käy tinakylpyyn. Siis tehdasmaiseen juottamiseen, koko piirilevyn juotokset kerralla. Tuo sinun tinasi on tarkoitettu elektroniikan juotoksiin, kolvaamalla.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
arauramo
28.11.2011 10:50:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Tulkitset väärin. Tuo rasti piirilevyn päällä tarkoittaa, että ei käy tinakylpyyn. Siis tehdasmaiseen juottamiseen, koko piirilevyn juotokset kerralla. Tuo sinun tinasi on tarkoitettu elektroniikan juotoksiin, kolvaamalla.
 
Ok, tähän haluan uskoa! ;) Kiitos vastauksista, teen sitten projektin loppuun ja rakennan uudestaan jos lopputulos syö soundia liikaa. Tarkoitus on kyllä pystyä käyttämään laitetta myös kuten pedaalia, joten kuivan signaalinkin saa menemään siitä läpi.
 
Sax-pappa
28.11.2011 11:39:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arauramo: Huh, kolvattuani viimeisen komponentin kiinni stereojousikaikuprojektin piirilevylle katselin työni tuloksia tyytyväisenä ja pyörittelin tinapurkkia kädessä. Aloin katsella siinä olevia symboleita selvästikin ensimmäistä kertaa ja, hetkonen, tässähän lukeekin "Sn40 Pb60"..?
 
Oletko varma että siinä luki juuri noin? Perinteinen juotostina on nimittäin juuri toisinpäin eli Sn60 Pb40 (60% tinaa, 40% lyijyä).
 
arauramo
29.11.2011 11:16:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Oletko varma että siinä luki juuri noin? Perinteinen juotostina on nimittäin juuri toisinpäin eli Sn60 Pb40 (60% tinaa, 40% lyijyä).
 
Olen koko lailla: http://www.rauramo.com/jousikaiku/20111129_002.jpg
 
Tyhmä kuva mutta tuota tarraa ei saa rapsuteltua irti purkista ilman että hajoaa, valitan. Siinä alareunassa näkyy myös se "piirilevy-jonka-päällä-rasti" -kuva.
 
Hain nyt sitten Partcosta tavallisempaa tinaa loppuprojektiin. Sielläkin ihmettelivät tätä, epäilivät että tuollainen vaatisi hurjan sulamislämmön, mutta ei se minusta siltä ole kyllä vaikuttanut.
 
poppamies
29.11.2011 11:32:57 (muokattu 29.11.2011 11:35:41)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoho! Mulla on täsmälleen samanlainen LUX merkkinen putkilo. Oon sillä tinannut kaikki hommat viimeiset 3-4 vuotta. Ilman ongelmia. Tosiaan ainoa käyttö tälle, putkilon kyljessä olevan kuvan mukaan, olisi läkkipeltisaumojen tekeminen. Ei kuvan mukaan sovi syötäväksi, videon,television tai piirilevyn tinaamiseen. Tosiaan merkintä on Sn40 Pb60.
 
G strings are for strippers
Sax-pappa
29.11.2011 11:37:08 (muokattu 29.11.2011 11:37:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arauramo: Olen koko lailla: http://www.rauramo.com/jousikaiku/20111129_002.jpg
 
Tyhmä kuva mutta tuota tarraa ei saa rapsuteltua irti purkista ilman että hajoaa, valitan. Siinä alareunassa näkyy myös se "piirilevy-jonka-päällä-rasti" -kuva.
 
Hain nyt sitten Partcosta tavallisempaa tinaa loppuprojektiin. Sielläkin ihmettelivät tätä, epäilivät että tuollainen vaatisi hurjan sulamislämmön, mutta ei se minusta siltä ole kyllä vaikuttanut.

 
OK. Tuo ei ole varsinaisesti tarkoitettu elektroniikkajuotoksiin ja vaatii tosiaan suuremman sulamislämmön. Varmaan silläkin komponentit kiinni pysyy.
 
blaekie
29.11.2011 11:39:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Oletko varma että siinä luki juuri noin? Perinteinen juotostina on nimittäin juuri toisinpäin eli Sn60 Pb40 (60% tinaa, 40% lyijyä).
 
Juuri näin ! Oikeaa tinaa elektroniikkaan on juurikin tuo Sn60 Pb40 (Tosin sitä ei tehtaissa enää käytetä. )
(Itse olen käyttänyt vuosikymmeniä parasta mitä markkinoilta löytyy, eli Multicore, Made in U.S.A )
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
kiriminni
29.11.2011 20:59:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: OK. Tuo ei ole varsinaisesti tarkoitettu elektroniikkajuotoksiin ja vaatii tosiaan suuremman sulamislämmön. Varmaan silläkin komponentit kiinni pysyy.
Liiasta lämmöstä ei kaikki komponentit tykkää.
Minä en käyttäisi tuota tinaa herkkiin komponentteihin.
 
Old Joe
30.11.2011 19:47:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie:
(Itse olen käyttänyt vuosikymmeniä parasta mitä markkinoilta löytyy, eli Multicore, Made in U.S.A )

 
Tätä merkkiä suosittelen. Tinassa on hartsit sisällä. !950-luvulla oli 3.ssa suonessa, nykyään 5.ssä suonessa hartsia. Ei aivan savuton, mutta tuoksuu paremmalta kuin mitkään muut testaamani elektroniikan juottamiseen käyttämäni tinat. Jos vain tätä on saatavissa, en muun merkkistä huoli.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
okabass
30.11.2011 21:00:07 (muokattu 30.11.2011 21:02:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Tätä merkkiä suosittelen. Tinassa on hartsit sisällä. !950-luvulla oli 3.ssa suonessa, nykyään 5.ssä suonessa hartsia. Ei aivan savuton, mutta tuoksuu paremmalta kuin mitkään muut testaamani elektroniikan juottamiseen käyttämäni tinat. Jos vain tätä on saatavissa, en muun merkkistä huoli.
 
Konppailen edellisiä. Toimii.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «