Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Espanjan seetri sähkökitaran bodypuuna
1
jukcat
25.11.2011 14:46:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tuo espanjan seetri toimii sähkiksessä- onko kokemusta? Tarkoitan siis yksinään ilman kansipuuta. Toki Ruokankaan kannellisissa toimii todella hyvin.
 
sex, juice and rock'n roll..
dropD
25.11.2011 15:05:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täysin varma en ole, mutta taitaa olla sama puu, mikä tunnetaan myös nimellä brasilian seetri. Ainakin Gordon-Smith Englannissa tekee tuosta kitaroita eikä niitä ainakaan isommin moitittu ole.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Vahooo
25.11.2011 19:20:59 (muokattu 25.11.2011 19:21:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruokangas käyttää seetriä, koska se on lähellä alkuperäistä Hondurasin mahonkia, jota käytettiin mm. 50-luvun Gibsoneissa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=EBRIByvwogY&feature=related
 
Tarkemmin vielä
 
http://www.youtube.com/watch?v=EBRI … ogY&feature=player_detailpage#t=30s
 
21.04-27.12.2010 | So it is very Moo.
pardy
25.11.2011 22:43:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mainiota puutahan se on. Itse olen kuullut puhuttavan tosin pelkästä seetristä ilman alueellista kategorisointia.
 
VesaK
25.11.2011 22:52:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin hyvin. Mulla on tällainen peli jos haluat kokeilla.
 
jukcat
25.11.2011 23:06:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VesaK: Erittäin hyvin. Mulla on tällainen peli jos haluat kokeilla.
 
Kiitos vaan, uskotaan. ;-)
 
sex, juice and rock'n roll..
JarmoM
25.11.2011 23:56:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pardy: Itse olen kuullut puhuttavan tosin pelkästä seetristä ilman alueellista kategorisointia.
 
"Pelkkä" seetri ei käsittääkseni ole mitään sukua espanjanseetrille. Seetri on vuoristoseuduilla kasvava havupuulaji kun taas espanjanseetri on Etelä-Amerikan trooppisilla seuduilla kasvava "aidon" mahongin sukuinen lehtipuulaji. Yhdistävänä tekijänä (ja varmaan nimeämisen syynä) noilla on voimakas tuoksu.
 
Brasialian seetri voi hyvinkin olla sama puu kuin espanjanseetri. Itsekin olen yhden lankun ostanut espanjanseetriä työn alla olevaan projektiin ja myyjän mukaan se oli Brasiliassa kasvanutta.
 
1275 A+
26.11.2011 11:12:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos sattuu olemaan vielä salaa kaadettua, niin tuo sellaisen salamyhkäisen soundin. Sopii parhaiten synkkään Bluessiin.
 
http://soitinrakennusharrastus.nettisivu.org/
Joees
26.11.2011 21:01:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukcat: Miten tuo espanjan seetri toimii sähkiksessä- onko kokemusta? Tarkoitan siis yksinään ilman kansipuuta. Toki Ruokankaan kannellisissa toimii todella hyvin.
 
Ruokankaalla on myös Duke Sonic jossa on seetrilankku ilman erillistä kansipuuta. Kaulakin on moisessa seetriä. Toimii todella hyvin ja soi mukavasti.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
pardy
27.11.2011 19:30:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JarmoM: "Pelkkä" seetri ei käsittääkseni ole mitään sukua espanjanseetrille. Seetri on vuoristoseuduilla kasvava havupuulaji kun taas espanjanseetri on Etelä-Amerikan trooppisilla seuduilla kasvava "aidon" mahongin sukuinen lehtipuulaji. Yhdistävänä tekijänä (ja varmaan nimeämisen syynä) noilla on voimakas tuoksu.
 
Brasialian seetri voi hyvinkin olla sama puu kuin espanjanseetri. Itsekin olen yhden lankun ostanut espanjanseetriä työn alla olevaan projektiin ja myyjän mukaan se oli Brasiliassa kasvanutta.

 
Tiedän kyllä tämän akkareiden kansissa käytetyn punakan "havupuuseetrin". Kontekstista riippuen kyllä ymmärtää kummasta puhutaan. Mutta en itse tosiaan ole kuullut tuota alueellista tarkennusta. Hyvähän nuokin on tietysti jollain toisistaan erottaa.
 
Noh, molemmat hyviä puita yhtä kaikki.
 
e0700719
28.11.2011 08:05:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paskamaista se on työstää sen katkun takia. Se kitkerä maku tulee nieluun vaikkei sitä söis. (kuka söis :D) Sit se haju on tallis pysyvästi ja vaatteis, ja jos ei kitaran joka onkaloa hyvin lakkaa, ei sitä kitaraa voi viedä kotiin ellei halua migreeniä...
 
Mutta on se pirun kevyt puu. Ittellä on tuo eka lespauli juuri siinä pistees että eileen kiillotin. Toiseen saa pian kaulan liimata. (molemmat koivukannella)
painoa on 3.8 kg ilman hardwarea. Runkoa ei ole routattu mistään ontoks.
 
Äänestä en vielä osaa sanoa mitään, ku ei ole vielä mikkejä.
 
Erittäin huokosta puuta, ja joutuu kyllä filleroimaan. Pääsin aika lähelle Rustinssin Teak- kitillä. Myös tuntuu musta pihka hieman tunkevan läpi ekoilla lakkakerroksilla. En tiedä sitte pitäiskö vetää tenttua eka pintaan että sulkis nuo huokoset tai jotain.... joku vois selventää.
 
laurilaguitars.blogspot.com
friikki
28.11.2011 09:34:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e0700719:
 
Erittäin huokosta puuta, ja joutuu kyllä filleroimaan. Pääsin aika lähelle Rustinssin Teak- kitillä. Myös tuntuu musta pihka hieman tunkevan läpi ekoilla lakkakerroksilla. En tiedä sitte pitäiskö vetää tenttua eka pintaan että sulkis nuo huokoset tai jotain.... joku vois selventää.

 
Laita siihen puuhun ensin vernissa (keitetty pellavaöljy) tai vaikka kiinanpuuöljy. Ideana tukkia puun syyt jollain kovettuvalla öljyllä. Kostealla rätillä pyyhkiminen riittä, idea ei ole uittaa öljyä syvälle puuhun vaan tukkia sen pintahuokoset. (Palsami tärpätillä voi öljyä ohentaa niin että se menee helposti vaikka koko bodyn läpi). Anna sitten kuivahtaa 1-2 päivää. Mikäli bodyssä on oksia voit sell-lakkaa käyttää siinä oksalakkana jne....
Muista hävittää se vernissa rätti asianmukaisesti sillä siinä on itsestään syttyvyys vaara!
 
Jos et ole soittimeesi tyytyväinen se pitää sitten tehdä itse :)
e0700719
28.11.2011 09:49:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

friikki: Laita siihen puuhun ensin vernissa (keitetty pellavaöljy) tai vaikka kiinanpuuöljy. Ideana tukkia puun syyt jollain kovettuvalla öljyllä. Kostealla rätillä pyyhkiminen riittä, idea ei ole uittaa öljyä syvälle puuhun vaan tukkia sen pintahuokoset. (Palsami tärpätillä voi öljyä ohentaa niin että se menee helposti vaikka koko bodyn läpi). Anna sitten kuivahtaa 1-2 päivää. Mikäli bodyssä on oksia voit sell-lakkaa käyttää siinä oksalakkana jne....
Muista hävittää se vernissa rätti asianmukaisesti sillä siinä on itsestään syttyvyys vaara!

 
Hei kiitti. Pitää tehdä tuo jos vielä päätän espiksestä tehdä.
 
laurilaguitars.blogspot.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «