Aihe: Vaahteraotelauta hevikepissä ja soundit?
1 2
Numb
25.11.2011 21:09:37

Laulava Kylätohtori: en usko, että esim. otelaudan vaikutus saundiin olisi merkittävä, tai aina edes kuultava.

Tää ei ole uskon asia - kyllä se vaikuttaa.
Turvallisuus on tunne, joka edeltää tilanteen tajuamista.
Laulava Kylätohtori
25.11.2011 22:09:38
Numb: Tää ei ole uskon asia - kyllä se vaikuttaa.

Eli kyseessä on oikeasti myös sokkotestissä kuultava ero?
Kun lahjat ja taito loppuvat, alkaa tilutus
Midrange
25.11.2011 22:13:18
Laulava Kylätohtori: Eli kyseessä on oikeasti myös sokkotestissä kuultava ero?

No kerroppa miten nuo sokkotestit järjestäisit?
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
the-Antero
26.11.2011 08:53:46

Jos tuon sokkotestin voisi järjestää niin että olisi esim kaksi ESP M-II toisessa vaahteraotelauta ja toisessa ruusupuu...muuten olisi samanlaiset kitarat, samat mikit, talla, vire yms....

Tosin kun kattelin ESP:in sivuilta niin tuossa ruusupuussa on emg:t ja vaahterassa taas on mikkeinä duncanit...miksi näin? Ainoa huomattava ero noissa kahdessa on siis otelauta sekä mikit...
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
vvaltsu
26.11.2011 09:35:56
the-Antero: Jos tuon sokkotestin voisi järjestää niin että olisi esim kaksi ESP M-II toisessa vaahteraotelauta ja toisessa ruusupuu...muuten olisi samanlaiset kitarat, samat mikit, talla, vire yms....

Tosin kun kattelin ESP:in sivuilta niin tuossa ruusupuussa on emg:t ja vaahterassa taas on mikkeinä duncanit...miksi näin? Ainoa huomattava ero noissa kahdessa on siis otelauta sekä mikit...

Ainakin Musamaailmalla on varastossa sekä vaahteralautaista Duncaneilla sekä rupulautaista Duncaneilla. Sinne siis tesmimään!
I remember singing To Be With You in a Karaoke Revolution game, on Playstation. And I won. - Eric Martin
Vladi
27.11.2011 13:33:22
Tässäpä mainio vertailu ruusupuun ja vaahteran välillä. Videon lopussa tulee pari kunnon vertailupätkää. Itseäni miellyttää ainakin lespassa tuo ruusupuun soundi selvästi enemmän.

http://www.youtube.com/watch?v=qf61M3lBraY&feature=g-all
hallu
27.11.2011 14:42:32
Vladi: Tässäpä mainio vertailu ruusupuun ja vaahteran välillä. Videon lopussa tulee pari kunnon vertailupätkää. Itseäni miellyttää ainakin lespassa tuo ruusupuun soundi selvästi enemmän.

http://www.youtube.com/watch?v=qf61M3lBraY&feature=g-all

Minä katselin tuon pätkän ja ne vertailut siellä lopussa. Pakko myöntää, että piti kuunnella oikein monta kertaa että huomasi mitään eroa ja mielestäni se ero sittenkin on varsin vähäinen enkä ole ollenkaan varma, että sokkotestissä sitä pystyisin havaitsemaan en ainakaan uskalla luvata.

Mutta onko niin, että tuossa leivotussa vaahteralaudassa on pikkuisen kirkkaampi ja kuulaampi se sointi ja vähän atakkia korostava? onko soinneissa mitään sellaista eroa, joka ei eq:la katoa kokonaan? mitenkä mikkien säädöt, eikös niilläkin ole vaikutusta tuohon sointiin? tuossa videossa ei nähnyt oliko mikit juuri samalla tavalla säädetty.

Meinaan, että pienistä asioistahan ne kiroiden erot koostuvat, mutta melkeimpä laittaisin nuo lespaulien otelauta erot sinne tunnepuolelle, kun kitarat ovat muuten täysin identtisiä, niin aikamoinen kultakorva saa olla että nuo kaksi kitaraa erottaa jos ei rikkain pääse kuulemaan niitä studio-olosuhteissa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Shredator
27.11.2011 15:05:41

Mulla on ollut parikin vaahteraotelautaista kitaraa, joilla olen veivannut alaviremetallia. Soundi on ollut hiukan kirkkaampi ja artikuloivampi, sanoisinko mukana on enemmän sitä klangia.

Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan!
Nomen est omen.
Vladi
27.11.2011 18:35:52
hallu: Minä katselin tuon pätkän ja ne vertailut siellä lopussa. Pakko myöntää, että piti kuunnella oikein monta kertaa että huomasi mitään eroa ja mielestäni se ero sittenkin on varsin vähäinen enkä ole ollenkaan varma, että sokkotestissä sitä pystyisin havaitsemaan en ainakaan uskalla luvata.

Mutta onko niin, että tuossa leivotussa vaahteralaudassa on pikkuisen kirkkaampi ja kuulaampi se sointi ja vähän atakkia korostava? onko soinneissa mitään sellaista eroa, joka ei eq:la katoa kokonaan? mitenkä mikkien säädöt, eikös niilläkin ole vaikutusta tuohon sointiin? tuossa videossa ei nähnyt oliko mikit juuri samalla tavalla säädetty.

Meinaan, että pienistä asioistahan ne kiroiden erot koostuvat, mutta melkeimpä laittaisin nuo lespaulien otelauta erot sinne tunnepuolelle, kun kitarat ovat muuten täysin identtisiä, niin aikamoinen kultakorva saa olla että nuo kaksi kitaraa erottaa jos ei rikkain pääse kuulemaan niitä studio-olosuhteissa.

Andertonsilla taitaa olla sama häiskä, joka säätää kaikki kitarat, joten voinee olettaa että on säätänyt ne mahdollisimman samalla lailla.

Millä kuuntelit tuon pätkän? Monitoreilla vai kuulokkeilla? Ite kuuntelin ensiksi varsin hyvillä pikkumonitoreillani ja sen jälkeen laadukkailla kuulokkeilla perään. Aikamoisen selvä ero ainakin itselleni kuului, vaahterassa selvästi enemmän klangia ja sellaista erottelevuutta, mitä itse Lespaan monesti toivon. Jopa pienimuotoinen kaasutus heräsi tuommoista kohtaan. :)

Tuossa jo mainittiinkin, että vaahtera tuo enemmän klangia ja sellaista napsua. En oikein usko että moista saa taajuuskorjaimella kompensoitua. Toisaalta kirkkaalla vahvistimella tuo voi olla jonkun mielestä haitaksikin. Makuasioitahan nämä.
hallu
27.11.2011 18:52:58
Vladi: Andertonsilla taitaa olla sama häiskä, joka säätää kaikki kitarat, joten voinee olettaa että on säätänyt ne mahdollisimman samalla lailla.

Millä kuuntelit tuon pätkän? Monitoreilla vai kuulokkeilla? Ite kuuntelin ensiksi varsin hyvillä pikkumonitoreillani ja sen jälkeen laadukkailla kuulokkeilla perään. Aikamoisen selvä ero ainakin itselleni kuului, vaahterassa selvästi enemmän klangia ja sellaista erottelevuutta, mitä itse Lespaan monesti toivon. Jopa pienimuotoinen kaasutus heräsi tuommoista kohtaan. :)

Tuossa jo mainittiinkin, että vaahtera tuo enemmän klangia ja sellaista napsua. En oikein usko että moista saa taajuuskorjaimella kompensoitua. Toisaalta kirkkaalla vahvistimella tuo voi olla jonkun mielestä haitaksikin. Makuasioitahan nämä.

Siis tietokoneen omilla kajareilla "punstelee". Täytynee kuunnella uudelleen ihan korvakuulokkeilla ja minä vähän luulen, että kitaraa soittamalla se ero parhaiten tulee esille joten täytyy käydä kokeilemassa kun noita leivottuja suomeen saadaan.

Semmoinen kyssäri ohi aiheen, että onko LesPaul Custom eri asia kuin Custom Shop? tuo kitara nääs muistutti kovasti sitä vanhaa customia, joka nähdäkseni oli kuitenkin ihan sarjatuotantoa. Tästä uudessa näytti podyn listoitus olevan vain kannen puolella, mutta minusta tuo on muuten eräs mageimpia lespoja mitä oon nähnyt ja vieläkin kaduttaa etten sellaista ostanut silloin kun siihen oli mahdollisuus.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Wradlin
27.11.2011 19:07:30 (muokattu 27.11.2011 19:09:12)
hallu: Semmoinen kyssäri ohi aiheen, että onko LesPaul Custom eri asia kuin Custom Shop?

Les Paul Custom on malli(sarja), jonka tunnistaa esimerkiksi monikerrosbindauksista ja lavan ulkonäöstä sekä block -inlaystä. Custom Shop taas on Gibsonin tehdas (ilmeisesti) Memphisissä, joka valmistaa nuo kalleimmat kitarat, kuten vissiin nyky-Customit ja VOS -mallit.

Edit: Tuo pelkkä kannenpuoleinen reunalista johtuu siitä, että malli on Classic Custom, joka on eräänlainen perinteisen stankun ja Customin sekoitus, nuita on liikkunut mallistossa silloin tällöin sekä Gibsonilla että Epiphonella. Tuo malli on siis ikään kuin Customin ulkonäön omaava Standard. Fox voi toki tulla kertomaan tarkemmin mikäli siihen on aihetta.
Dinorocker
27.11.2011 19:12:58
Shredator: Mulla on ollut parikin vaahteraotelautaista kitaraa, joilla olen veivannut alaviremetallia. Soundi on ollut hiukan kirkkaampi ja artikuloivampi, sanoisinko mukana on enemmän sitä klangia.

Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan!

Ja vaikka ei veivaisi alaviremetallia, niin tuon olen itsekin todennut. Jo ihan akustisestikin kuulee eron. Suuri se ero ei välttämättä ole.
Turbo!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)