Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pääsykoekappaleita
1
camppu
18.08.2011 11:45:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
En löytänyt laulajilta tällaista keskustelua ja se on mielestäni aika olennainen, eli mitä hyviä pääsykoekappaleita tiedätte? On niin vaikeaa yhen kappaleen perusteella todistaa koko osaamisensa. Olen itsekin käynyt monissa pääsykokeissa ja laulanut niin jazzia kuin poppiakin, välillä säestänyt itse itseäni välillä joku toinen säestänyt, välillä ilman säestystä. Joten mielipiteitä ja kokemuksia kehiin! :)
 
freeze
03.11.2011 15:45:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=wmWL73k11NA
 
tuossahan niitä on pitkä pätkä =))
 
wewwie
03.11.2011 23:20:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

camppu: Moi!
 
En löytänyt laulajilta tällaista keskustelua ja se on mielestäni aika olennainen, eli mitä hyviä pääsykoekappaleita tiedätte? On niin vaikeaa yhen kappaleen perusteella todistaa koko osaamisensa. Olen itsekin käynyt monissa pääsykokeissa ja laulanut niin jazzia kuin poppiakin, välillä säestänyt itse itseäni välillä joku toinen säestänyt, välillä ilman säestystä. Joten mielipiteitä ja kokemuksia kehiin! :)

 
Ehkä hieman voisi raottaa että minkähänlaisista pääsykokeista mahtaa olla kyse. Musiikkiopistoon? Idolsiin? Sibelius-Akatemiaan? Kaikenkaikkiaan hyviin pääsykoekappaleisiin menee ihan kohteesta ja laulajasta riippuen aika paljon laulumusiikkia Karjalan kunnaista beboppiin.
 
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
Maissi-Kati
25.11.2011 20:04:23 (muokattu 25.11.2011 20:05:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

//muok: Hehe, tulipa turha viesti kertakaikkiaan, toivotaan että joku jonkun viisauden sanan poimii joukosta. :D
 
Hmm, näitä tuli itsekin mietittyä muutaman vuoden ajan melko lailla joten tilanne on tuttu. Yleisiä asioita mitä itselleni tulee mieleen on että pop/jazz-puolella laulun tyylilajilla ei ole väliä, mutta olisi hyvä että siitä löytyisi monipuolisuutta edes jossain mielessä; laaja-alainen tai vaikeahko melodia, dynamiikkaa, tilaa joko tunne- tai improvisaatiotulkinnalle tms. Joka tapauksessa tärkeintä on että se sopii juuri omalle äänelle, että saa äänensä soimaan hyvin eikä korosta liikaa ongelmakohtia (sävellajin valinta tietysti tekee paljon ja siihen kannattaa kiinnittää huomiota). Myös kielivalinta on olennainen jos on esim. ongelmia englannin lausumisen kanssa.
 
Säestyssoittimesta huomioitavaa on lähinnä se että tunteeko olonsa selkeästi vaivaantuneemmaksi ilman sitä. Jos pystyy laulamaan ilman, se on yleensä suositeltavaa koska se kertoo enemmän sävelkorvasta, ja soittimen kanssa usein nojaa vaan siihen soittimeen ja unohtaa sen pienimmänkin esiintymispuolen. Lisäksi useimmiten laulu kulkee paremmin seisaaltaan, etenkin klassisella puolella. Paitsi tietty kun laulaa ilman säestystä niin täytyy aina yrittää ottaa huomioon ettei biisissä ole kauheasti taukoja, Sommaren är kort ei ole hyvä tähän tarkoitukseen...
 
Itse olen laulanut niin kansanlauluja, teatterimusiikkia kuin jazziakin, mutta koska jazz ja muu musta musiikki on selkeästi epämukavuusalueeni, olen yleensä yrittänyt vältellä niitä. Tärkeintä olisi kuitenkin että tuntee olonsa mukavaksi sen kappaleen kanssa mitä ikinä sattuukin laulamaan. Parhaimmat pääsykoebiisini omasta mielestäni olivat nämä kaksi:
 
Värttinä: Vaiten valvoin - ei löydy minkäänmuotoista kunnollista youtube-linkkiä, spotifysta kyllä pitäisi löytyä.
Kansanmusiikki on vahvempaa puoltani, tämä kappale ei varsinaisesti ole kaikkein kansanmusiikeinta mutta soundin halusin pitää melko raakana mikä usein on äänelleni eduksi.
Joni Mitchell: Blue http://www.youtube.com/watch?v=w5782PQO5is
Näissä muuten molemmissa toimin omaa neuvoani vastaan ja säestin itseäni pianolla ja meni tosi mukavasti. =) Molemmista tuli myös hyvin erilaisia kuin alkuperäisversionsa.
 
Hmm tulipa turha viesti, oiskohan mulla vielä jotain biisiehdotuksia... Vaikea sanoa tosiaan kun ei tiiä mikä paikka on kyseessä. Ite on tullut lauleskeltua ainakin nämä: Lentäjän poika, Greensleeves, Penny Lane, Ain't Misbehavin', Kauniin kuoleman maa (Peter Pan http://www.youtube.com/watch?v=0-3BdDcqRmM ), Wouldn't it be loverly (My fair lady http://www.youtube.com/watch?v=YEcX9gNVg1U ), joissa on lähes kaikissa näin jälkeenpäin katsottuna se ongelma että ovat niin tunnettuja, melkein on parempi jos kappale on vähän vähemmän kuuluisa niin on vähemmän vertailukohtaa, sekä itsellä että raadilla.
No jaa, melko vähän tässä nyt tuli suoranaisia ehdotuksia (ei yhtään) mutta tärkeintä kai onkin että se on biisi josta itse tykkää ja tuntuu mukavalta laulaa.
 
Mää ole affena. Mää ole hiilest tehty affena!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «