Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 5-kielinen EADGC- viritykseen
1
DerekDubbels
25.11.2011 17:18:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheesta on varmasti jossain täällä jo aiemmin ollut puhetta, mutta..
 
Meikäläistä kiinnostaisi kuusikielistä ohuempikaulainen basso, jossa B:n sijaan on C-kieli. B:lle on ollut todella niukasti käyttöä musassa, jota itse tykkään soitella, mutta ylä-C on ollut kovassakin kurituksessa. Vaihteeksi näinkin.
 
Mitä käytännössä vaatii normi-viisikielisen muuttaminen ylä-C:llä varustetuksi? Maalaisjärjellä ajateltuna ainoastaan tallan intonaatio pitäisi saada säädettyä kohdalleen ja mahdollisesti tallapalat ja satula vaihtaa, mutta onko muuta huomioitavaa? Kaularauta tuskin muodostuu ongelmaksi kun ohuempaan kieleen siirrytään. Ajattelin, että jostain soundgearin tyylisestä kapeakaulaisesta bassosta voisi yrittää tuollaisen tehdä.
 
Vaihtoehtoisesti tietenkin voisi teettää EADGC- vireisen basson jollain soitinvalmistajalla. Olisiko kellään tällaisesta kokemuksia?
 
Kiitti jo etukäteen vastaajille
 
J.Nikkanen
25.11.2011 17:22:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse mietin ihan samaa kun vitosen sain kouraani. Näähän on ne vakiot:
 
-Satula, kieliurat
-Intonaatio, luulisin että tallaa ei tarvite siirtää vaan säätövara riittää
-Kaularaudan säätö
 
Eipä siinä juuri muuta vaadita.
 
-
seak
25.11.2011 17:49:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli AV-Basses 5-kielinen tuollaisessa vireessä (paitsi sävelaskeleen alaspäin eli DGCFBb) ja en tehnyt muuta kuin vetäsin sopivat kielet bassoon ja perussäädöt. Viisikielisiä on niin hyvin saatavilla, että en näe järkeväksi nimenomaan tuota tarkoitusta varten basson teettämistä - otat minkä tahansa hyvän vitosen ja homma skulaa taatusti.
 
A veteran of a thousand psychic wars.
Hannu A
27.11.2011 12:28:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

komppailen edellisiä.tuskin tarvitsee tehdä muuta ihmeellistä kuin satula vaihtaa. Tallaa tuskin tarvisee siirtää, intonaation säätö vaan kohdalleen. Kaulanraudan säätötarpeen näkee kyllä sitten, jos on tarpeen niin sit ruuvaa kohdalleen. Eipä tossa mitään avaruustiedettä ole. 34" skaalainen tietty riittänee hyvin jos normi-E on matalin kieli, riittää se monesti sillä ala-B:lläkin
 
"Jokainen huone (tai basso) on jonkun rakentama, mutta kaiken rakentaja on Jumala" -Hebrealaiskirje 3:4 (lisäys oma)
Typhus
27.11.2011 15:27:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kokemuksen mukaan mieluummin '34 tai '33 skaala. Koska pitemmällä skaalalla kielet saundaa kireemmälle ja kiree C-kieli saundaa aina ohuelle. IMHO.
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «