Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Useamman MIDI-laitteen käskyttäminen
1
Vainottu
25.11.2011 14:54:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hankkimassa räkkilaitteita ja jonkinlaiset perustiedot mulla on MIDI-vehkeistä. Seuraavanlainen asia on kuitenkin jäänyt hämäräksi ja haluaisin asiaan varmistuksen jo ennen uusien laitteiden hankintaa.
 
Jos mulla on räkissä useampi MIDI-ohjattava laite (esim. multiefekti, kaiku), voinko käskyttää näitä yhdellä kontrollerilla? Voiko yhdellä MIDI-laudan polkaisulla lähettää eri tiedon useammalla kanavalla, joka kulkisi esim. MIDI-thrun kautta useampiin laitteisiin?
 
Vielä selventääkseni tosielämän esimerkki:
 
MIDI-lankku on kiinni multiefektin MIDI-inissä ja kaiku on kiinni multiefektin MIDI-thrussa. Multiefekti toimii MIDI-kanavalla 1, ja kaikulaite kanavalla 2. Haluaisin multiefektistä käyttöön esimerkiksi presetin 4 ja kaiusta presetin 2. Voiko MIDI-lauta lähettää samalla kertaa eri käskyn kanavalle 1 ja 2. Tällöin siis mun ymmärryksen mukaan 2 kanavalla oleva käsky menisi huomiotta multiefektin läpi ja vaihtaisi vain kaikulaitteen presetiksi numeron 2.
 
En välttämättä tarvitse "paina tuosta, sitten tuosta" -ohjetta, kun midilautojakin on erillaisia, mutta olisi kiva tietää onko tämä ylipäätään mahdollista tehdä.
 
Jippe770DX
25.11.2011 15:09:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipaavoista löytynee jonkinlainen program mapping toiminto jolla voidaan määrittää minkä efektilaitteen presetin mikäkin MIDI lankun program change komento asettaa päälle. Eli pedaali lähettää program changeja vain yhdellä kanavalla.
 
oiva tumpeloinen
25.11.2011 15:17:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jippe770DX: Räkkipaavoista löytynee jonkinlainen program mapping toiminto jolla voidaan määrittää minkä efektilaitteen presetin mikäkin MIDI lankun program change komento asettaa päälle. Eli pedaali lähettää program changeja vain yhdellä kanavalla.
 
Riippuu täysin pedaalista. Jotkut pedaalit osaa lähettää eri kanavilta eri käskyjä.
 
Joka tapauksessa, pelkästään presettejä samaan aikaan kaikista vaihdettaessa, mä toimisin juuri tuolla sun mainitsemalla tavalla. Kaikista helpoin tapa.
Vainottu
25.11.2011 15:26:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jippe770DX: Räkkipaavoista löytynee jonkinlainen program mapping toiminto jolla voidaan määrittää minkä efektilaitteen presetin mikäkin MIDI lankun program change komento asettaa päälle. Eli pedaali lähettää program changeja vain yhdellä kanavalla.
 
Eli korjaa jos käsitin väärin, mutta esimerkiksi efekti toimisi normaalisti 1 pedaalista 1presetti jne. ja kaikulaitteeseen määriteltäisiin esimerkisi, että 1 preset valitaan vaikka käskyillä 2 ja 3 ja 2 presetti sitten vaikka käskyllä 6. Näin ollen kun polkaisen 2 pedaalia, efektistä valitaan 2 preset ja kaikulaitteesta 1 preset. Oliko se näin?
 
Jippe770DX
25.11.2011 15:45:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vainottu: Eli korjaa jos käsitin väärin, mutta esimerkiksi efekti toimisi normaalisti 1 pedaalista 1presetti jne. ja kaikulaitteeseen määriteltäisiin esimerkisi, että 1 preset valitaan vaikka käskyillä 2 ja 3 ja 2 presetti sitten vaikka käskyllä 6. Näin ollen kun polkaisen 2 pedaalia, efektistä valitaan 2 preset ja kaikulaitteesta 1 preset. Oliko se näin?
 
Juurikin näin.
 
HeavyMachinery
25.11.2011 15:46:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vainottu: Eli korjaa jos käsitin väärin, mutta esimerkiksi efekti toimisi normaalisti 1 pedaalista 1presetti jne. ja kaikulaitteeseen määriteltäisiin esimerkisi, että 1 preset valitaan vaikka käskyillä 2 ja 3 ja 2 presetti sitten vaikka käskyllä 6. Näin ollen kun polkaisen 2 pedaalia, efektistä valitaan 2 preset ja kaikulaitteesta 1 preset. Oliko se näin?
 
Kuta kuinkin.
 
Midiohjaamisen perusteisiin liittyvää pari asiaa
 
PC# 0-127 eli Program Change joka vaihtaa ohjelmaa (osa laitteista menee 1-128)
CC# 0-127 eli Countiuous Control joka vaihtaa ohjelmassa asioita esim delay on/off tai parametri.
Midikanavia on 16kpl ja sitten on OMNI moodi joka lukee kaikkia kanavia.
 
Perus laadukas ohjain osaa lähettää jokaiselle kanavalle käskyn yhtä aikaa joten voit hallita periaatteessa 16 laitetta jokaista omalla kanavallaan.
 
Yleensä jokainen laite on perus asetukseltaa asetettu niin että laitteen 1 preset on PC1 jne jne....
 
Otan nyt esimerkiksi oman räkin.
 
ENGL Ch1
G-major ch2
Intellifex CH3
 
Kun painan 1nappia ohjaimesta menee kaikki laitteet presettiin 1
kun painan 2 nappia ohjaimesta menee ENGL preset 1 G-major preset2 intellifex preset 2
kun painan 3nappia ohjaimesta menee ENGL prest 3 G-Major preset 99 intellifex preset 99
 
jne jne...
 
Eli kun ostat ohjainta ota selvää että se pystyy lähettämään Multiple midi commands esim Rocktron Patchmate tai Voodolab GCP pystyy siihen
 
- If it's too loud you are too old ! - Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
mattim
25.11.2011 20:05:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vainottu: Olen hankkimassa räkkilaitteita ja jonkinlaiset perustiedot mulla on MIDI-vehkeistä. Seuraavanlainen asia on kuitenkin jäänyt hämäräksi ja haluaisin asiaan varmistuksen jo ennen uusien laitteiden hankintaa.
 
Jos mulla on räkissä useampi MIDI-ohjattava laite (esim. multiefekti, kaiku), voinko käskyttää näitä yhdellä kontrollerilla? Voiko yhdellä MIDI-laudan polkaisulla lähettää eri tiedon useammalla kanavalla, joka kulkisi esim. MIDI-thrun kautta useampiin laitteisiin?
 
Vielä selventääkseni tosielämän esimerkki:
 
MIDI-lankku on kiinni multiefektin MIDI-inissä ja kaiku on kiinni multiefektin MIDI-thrussa. Multiefekti toimii MIDI-kanavalla 1, ja kaikulaite kanavalla 2. Haluaisin multiefektistä käyttöön esimerkiksi presetin 4 ja kaiusta presetin 2. Voiko MIDI-lauta lähettää samalla kertaa eri käskyn kanavalle 1 ja 2. Tällöin siis mun ymmärryksen mukaan 2 kanavalla oleva käsky menisi huomiotta multiefektin läpi ja vaihtaisi vain kaikulaitteen presetiksi numeron 2.
 
En välttämättä tarvitse "paina tuosta, sitten tuosta" -ohjetta, kun midilautojakin on erillaisia, mutta olisi kiva tietää onko tämä ylipäätään mahdollista tehdä.

 
Esim suosittu ja edullinen Behringer FCB1010 pystyy lähettämään 5 Program Changea (PC) ja kaksi Control Changea (CC) yhdellä polkaisulla. Joidenkin mielestä tuon ohjelmointi on vaikeaa.
 
Novation Remote SL Compact 25, M-Audio Oxygen 48, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7, Reaper, Pro Tools 9, Ableton Live, 11R, Gibson, Tokai, Epiphone, Landola, Bugera, Cort, Fender, Johnson, Ibanez, Korg, Behringer ...
oiva tumpeloinen
25.11.2011 23:19:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Esim suosittu ja edullinen Behringer FCB1010 pystyy lähettämään 5 Program Changea (PC) ja kaksi Control Changea (CC) yhdellä polkaisulla. Joidenkin mielestä tuon ohjelmointi on vaikeaa.
 
Tuo johtunee lähinnä siitä, että a) ihmiset ei jaksa lueskella manuaaleja kunnolla, b) ne ei välttämättä ymmärrä midistä mitään, vaikka lukisivatkin tai c) usein halutaan tehdä ohjelmointi muualta kuin ohjaimesta käsin.
 
Mä henkilökohtaisesti ainakin usein ohjelmoin mielelläni patchit laitteista käsin niin pitkälle kuin mahdollista. Tämä jo ihan sen takia, että lankun vaihtuessa ei tarvitse ohjelmoida koko roskaa uusiksi. Toki tarvittaessa ei auta muu kuin ohjelmoida lautaa, mutta se ei tosiaan aina ole parasta bestiä.
elementti
25.11.2011 23:30:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://secure.mtnsys.com/faq-fcb/IdiotsGuide.htm
 
Tuo "Idiot's Guide To The FCB1010"-sivu toimi ainakin itselläni hyvänä pikakouluna midin ihmeelliseen maailmaan ja spedun ohjelmointikin on selostettu niin, että hölmömpikin ymmärtää kuhan osaa pysyä rivillä lukiessaan.
 
Itselläni tuo ohjaa kolmea laitetta samaan aikaan, eli vaihtaa Diezelistä kanavia, käskyttää G-labin midilooppia päälle ja pois sekä työntää expression-spedu-dataa line kutoseen. Jokainen on laitettu omalle midikanavalle.
 
You know, fightin' in a basement offers a lot of difficulties. Number one being, you're fightin' in a basement!
aristoteles666
26.11.2011 05:18:35 (muokattu 26.11.2011 05:18:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

asiassa pysyvä threadi, jossa on neuvottu jo tarpeellinen.
hienoa.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
HeavyMachinery
26.11.2011 13:09:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Tuo johtunee lähinnä siitä, että a) ihmiset ei jaksa lueskella manuaaleja kunnolla, b) ne ei välttämättä ymmärrä midistä mitään, vaikka lukisivatkin tai c) usein halutaan tehdä ohjelmointi muualta kuin ohjaimesta käsin.
 
Mä henkilökohtaisesti ainakin usein ohjelmoin mielelläni patchit laitteista käsin niin pitkälle kuin mahdollista. Tämä jo ihan sen takia, että lankun vaihtuessa ei tarvitse ohjelmoida koko roskaa uusiksi. Toki tarvittaessa ei auta muu kuin ohjelmoida lautaa, mutta se ei tosiaan aina ole parasta bestiä.

 
Jos ei käytä kuin muutamaa patchiä ja paria laitetta niin lankusta ohjailu on helppoa mutta heti kun alkaa olla laitteita kunnolla niin hässäkkä on valmis puhumattakkaan kun aletaan käyttää monia patchejä.
Esimerkkinä minulla on eri kanavilla midillä ohjattavissa
Invader CC/PC
G-lab lineswitcher CC
G-major CC/PC
Intellifex CC/PC
System mix+ VCA1 ja VCA2 CCx2
 
Minä käytän lähes samaa taktiikkaa kuin oiva. Teen aluksi pari perus patchiä jotka vastaa perustilanteita eli 1bankin laudasta ohjelmoin siihen tilaan millä voi tehdä 90% asioista sitten kopion ne patchit moneen bankkiin niin että voin muokata niitä vastaamaan esim biisien tarvitsemia tempoja jne jne. Kun on tuollaisia laitteita kuten GLab ja Systemmix+ jotka ei ota vastaan kuin CC käskyjä on ohjelmointi lankusta pakollista.
 
Mulla on sellainen tulostettava Exel taulukko johon laitan laitteiden nimet,midikanavat ja patchit mitä niissä on siten saan nopeasti ohjelmoitua lankusta mitä ikinä haluan.
 
- If it's too loud you are too old ! - Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «