Aihe: Äänirautoja eri sävellajeille
1
Mare552
22.11.2011 23:27:51
En tieda onko tämä oikea palsta kysymykselleni, mutta soitinhan se on äänirautakin.

Laitoin tänne koska täällä käy tarpeeksi ihmisiä ja varmaan joku tietää.

Jos äänirautaa käyttää lähtöäänen antamiseen vaikka laulukuorolle, onko olemassa joka sävellajille oma äänirautansa?

normaalisti olen törmännyt vain 440 Hz A rautaan.

mutta entä tällainen vimpain Thomanilta?

http://www.thomann.de/fi/gewa_akkordangeber_901895.htm

Näyttäisi että se antaa minkä sävelen tahansa sekä lähtösäveleen joko Duuri- tai molli terssin.

Vai olenko käsittänyt väärin, en löytänyt mitään informaatiota ko. vehkeestä.

Onko suomalaissia musiikkiliikkeissä myynnissä pieniä laitteita joilla voi antaa kätevästi tarvittavat lähtöäänet, ilman että tarvii olla soitinta mukana?
Ai tähänks riville?
baron
22.11.2011 23:36:33 (muokattu 22.11.2011 23:38:23)

Mare552: Jos äänirautaa käyttää lähtöäänen antamiseen vaikka laulukuorolle, onko olemassa joka sävellajille oma äänirautansa?

Ei ole, kunnon kuoronjohtaja ottaa siitä referenssin jolla löytää oikeat aloitusäänet oli ne mitä tahansa.

Laulukuorot laulaa monessa muussakin sävellajissa kuin A-mollissa tai duurissa:-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Mare552
23.11.2011 10:12:34
baron: Ei ole, kunnon kuoronjohtaja ottaa siitä referenssin jolla löytää oikeat aloitusäänet oli ne mitä tahansa.

Laulukuorot laulaa monessa muussakin sävellajissa kuin A-mollissa tai duurissa:-)

No eihän ongelmaa olekaan jos on kunnon kuoronjohtaja.

Mutta jos ei aina ole :)

Kaikki kun ei aina ole niin kuin pitäisi, maailma ei ole valmis.

Olisi vaan laulu jossa ei ole kuoronjohtajaa mukana ja varakuoronjohtaja on pitkästi yli 80:nen vanha soittokuntalainen, mutta ei kuoronjohtamispätevyyttä.

Olisi vaan biisi joka on as duurissa, vain kaksi lähtösäveltä, tenoreilla C ja bassoilla as.

Käsittääkseni jos olisi A-duurissa olisi helppoa antaa ääni vain bassoille, suuri terssi tenoreille ei ole vaikea, toisinpäin sama alaspäin taas on, ainakin minulle.

Meille piti joskus musiikin teoriaa viehkeä laulunopettaja/sopraano, häneltä sujui mikä tahansa sävel hetkessä kun kopautti rautaa ja meni siitä skaalaa ylös tai alas.

Itehän en ole vielä edes isommalla keikalla koskaan ollut edes, kun vasta syksyllä aloitin koko homman.

Siis tuohan on kahdella eri äänellä periaatteessa helppo, kun monissa biiseissä on jokaiselle neljälle on oma lähtösävelensä.

Kiinnostaa vaan mikä on tuo linkissä oleva Thomanin vehje.

Voisiko siitä saada lähtöäänet vai mikä se on.

Niinhän ne kuorot laulavat muissakin sävellajeissa, siksi juuri ois hyvä olla oma rauta joka biisille :)

Nyt olis tarvi as rautaa ja C rautaa.....

No ei tää oo vakava juttu, kyllä tästä selvitään, toi vehe vaan siis kiinnostaa,
Ai tähänks riville?
Klezberg
23.11.2011 22:42:15

Monet viritysmittarit antavat myös referenssiäänen eri sävelillä tarvittaessa.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Klezberg
25.11.2011 10:37:08 (muokattu 25.11.2011 10:37:49)

Joo, vähän samanlainen juttu kun piti kesällä laulaa yksi laulu näytteeksi eikä se multa suju ilman säestystä josta saan sävelestä kiinni. Muistin että mulla on se kännykässä itse laulamanani mp3:na, laitoin soimaan, kännykän korvalle ja lauloin sen mukana.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Kuorokaapo
10.09.2018 10:25:24
Meillä on stemmaharjoituksissa johtajan ja varajohtajan puuttuessa soitettu etukääteen
äänet kännykälle jonkun toimesta niin se mahdollistaa harjoittelun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)