Aihe: hyvää mikkiä+etuastetta akustisen kitaran/basson äänitykseen? | |
---|
|
Haussa olisi tummasävyinen/savuinen ja lämmin äänimaailma. Sopivaa mikkiä+etusta kaipailisin. Tietenkään tuhansiin euroihin ei budjetti riitä mutta mitään halpatuotantoakaan ei kuitenkaan tarvitse ehdottaa. |
|
Kokeilepa ribbon mikrofoneja. -a- |
Mikael 20.11.2011 12:16:12 (muokattu 20.11.2011 12:19:05) | |
|
Mäkin ajattelin eka ribbonia, mutta useimmat niistä vaatii hyvän ja hiljaisen etuasteen toimiakseen hyvin hiljaisten instrumenttien kanssa, jolloin helposti mennään tuhannen euron tuolle puolen... mut toki hyvä ribbon ja hyvä etunen on justkin varmaan sitä mitä aloittajan vois kuvitella diggaavan. Oktava Mk012 ja vaikka GA-Project Pre73 vois olla kans oiva yhdistelmä. Helpompi on EQ:lla saada yläpäätää tummemaksi jos tuntuu liian kirkkaalta kun toisinpäin - siis jos sitä yläpäätä ei ole edes olemassa... Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Ribbonit on itelläkin ollu mielessä, edullisesti vaan ei taida saada edes huonoja saati sitten kunnollista. Kohtuullisia nauhamikki-etuaste-yhdistelmiä saa suositella. |
|
Mainitsepa hintahaarukka. Tohon halpiksen ja tonnien väliin mahtuu vaikka mitä. Ja halvallakin saa ihan kelvollisia ribboneita... Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Noista voi muuten valita vain kaksi. |
|
Ylärajana olisi n. 1000e yhteensä, alarajaa luonnollisesti ei ole. |
|
Beyerdynamic M160 ja FMR RNP olis vajaan tonnin. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Mites nuo A.I.R ribbonit? Sattui kätösiin pari vuotta vanha Riffi jossa ne saivat varsin positiiviset arvostelut, muutama jopa erinomaisen arvosanan. Hinta on kyllä epäilyttävän halpa. |
|
Nuo A.I.R.it olisivat hinnan puolesta loistavat, miten mahtaa olla laadun kanssa... Käyttökokemukset näistä kiinnostaisivat! |
|
Mulla on GA-Project R1 -pari joista toinen juuri hajosi (ikää taitaa olla n. 3v) ihan normi käytössä kesken kitaravahvistimen äänittämisen - ei siis tippunut tai joutunut ilmavirtojen uhriksi tms. Samantyyppisiä kokemuksia oon kuullut muualtakin noiden kiinalaisten halpisribbonien osalta, joten laatumielikuva ei oo kovinkaan korkealla. Soundinsa puolesta ne on kyllä ihan hauskat mikit ja just esim kitaravahvistimen tai rumpujen tai brassien äänitykseen ne on olleet monta kertaa kivat. Akustisen kitaran äänittämiseen ne ovat kuitenkin liian epäherkät ja äänekkäät, sillä hyvänkin etuasteen kanssa kohinaa tulee reippaasti.. A.I.R.eista ei oo kokemusta mut eikös nekin tule kiinainmaalta ja ole melko halvat? Hupisuhde noissa on toki ihan jees, mut aloittajan kuvailemaan käyttöön en ainakaan ite lähtis noita hankkimaan. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Airit on ihan samaa kiinan bulkkihuttua kuin tbonenkin ribbonit. Soundi niissä on oikein mainio, ihan kuten tboneissakin. Ja tuohon huntin hintaan niitä ostelee sitten uusia, sitämyöten kun antavat periksi. Mä käytän livenä overina fat bullettia, ja tälle vuodelle on menossa jo neljäs. Niitten runko on kasattu pellistä ihan vasurilla ja räjähtelee käsiin. Itse kapseli ei oo hajonnu vielä kertaakaan. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
|
Kyllä ne T-Bone ribbonit on aika hyvät ja halvat kapistukset. Siihen vaan loppurahalla panostaa putkietusen niin eiköhän öö paksua saundia. Melodeathia kansalle? : www.mikseri.net/hypothesis |
edenbeast 21.11.2011 23:49:17 (muokattu 21.11.2011 23:50:59) | |
|
Onko kenelläkään kokemuksia ART Pro Channelista tai Pro MPA-II? Onko mistään kotoisin. |
NeliX4 22.11.2011 23:00:26 (muokattu 22.11.2011 23:06:48) | |
|
Kannattaa tosiaan joku putkietunen hommata, jos täyteläistä soundia hakee. Pauki lähistudioon kokeilemaan niitten mikkejä. Absoluuttisesti ite laittaisin 800 eur kiinni parempaan kitaraan ja satasen mikkiin & toisen etuasteeseen, jos meinaa 1000€ eur käyttää paremman kuuloiseen nauhoitukseen .. tai ehkä parisataa kahteen eri mikkiin ja 800€ kitaraan. |
Esp 23.11.2011 01:21:30 | |
|
NeliX4: Kannattaa tosiaan joku putkietunen hommata, jos täyteläistä soundia hakee. Pauki lähistudioon kokeilemaan niitten mikkejä. Oliko tämä nyt jotain ironiaa tai sarkasmia? Kyllä sitä täyteläistä soundia saa ihan transistorietusillakin. Vai onko täällä joku joka sanoo Neven 1073:sta ohueksi ja täyteläisettömäksi? Ei ne putket ole mitään taikakaluja joilla kaikesta saadaan ihanan täyteläistä ja kermaista. Ebayta vain selailemaan, sieltä tuolla budjetilla saa jo vaikka mitä. Ostat sieltä jotain mitä kehutaan, testaat ja joko pidät tai myyt etiäpäin riippuen tykkäätkö laitteesta. Sillä tavalla löydät lopulta ne laitteet millä koet itse saavasi sitä parasta mahdollista soundia, tai ainakin sinulla on hauskaa etsiessäsi sitä... Täh?!? |
|
NeliX4: Kannattaa tosiaan joku putkietunen hommata, jos täyteläistä soundia hakee. Pauki lähistudioon kokeilemaan niitten mikkejä. Absoluuttisesti ite laittaisin 800 eur kiinni parempaan kitaraan ja satasen mikkiin & toisen etuasteeseen, jos meinaa 1000€ eur käyttää paremman kuuloiseen nauhoitukseen .. tai ehkä parisataa kahteen eri mikkiin ja 800€ kitaraan. Tämän hetkinen kitara on hommattu juuri siksi että siinä on oikeanlainen ääni, ainoa ongelma onkin että tämän hetkinen äänityslaitteisto värittää ääntä kirkkaammaksi... Tietenkään kengännauhabudjetin laitteilla ei voi odottaa kultakorville maksimaalista ekstaasia mutta jos pikkuhiljaa saisi päiviteltyä... |
|
edenbeast: Tämän hetkinen kitara on hommattu juuri siksi että siinä on oikeanlainen ääni, ainoa ongelma onkin että tämän hetkinen äänityslaitteisto värittää ääntä kirkkaammaksi... Tuohon käsitykseen vaikuttanee sekin, että kitara kuulostaa eteenpäin aika lailla kirkkaammalta kuin soittajalle itselleen. Vähän sama ilmiö, kuin että oma laulu- tai puheääni kuulostaa vieraalta äänitettynä, kunnes siihen tottuu. Ehkä on syytä lähestyä aihetta myös mikrofonin sijoittelun ja suuntaamisen kautta. On olemassa monta hyvää ja erilaiselta kuulostavaa paikkaa mikrofonille. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
kmh 24.11.2011 11:25:35 (muokattu 24.11.2011 11:28:13) | |
|
varakeef: Tuohon käsitykseen vaikuttanee sekin, että kitara kuulostaa eteenpäin aika lailla kirkkaammalta kuin soittajalle itselleen. Vähän sama ilmiö, kuin että oma laulu- tai puheääni kuulostaa vieraalta äänitettynä, kunnes siihen tottuu. Ehkä on syytä lähestyä aihetta myös mikrofonin sijoittelun ja suuntaamisen kautta. On olemassa monta hyvää ja erilaiselta kuulostavaa paikkaa mikrofonille. Nimenomaan tämä on ongelmana. Mikrofoni ei ole pääsi kohdalla, siksi se ei kuulosta likimainkaan samalta. Tämä ongelma ei ratka mikkivalinnalla tai etuasteilla, vaan mikkisijoittelulla.Yksinkertaisin ratkaisu on pyytää kaveria pyyhkäisemään mikin paikkoja samalla kun soitat kannut korvilla. Kun löydät haluamasi äänen, pyydä häntä pysäyttämään, ja merkkaa teippiruksilla mikkitelineen paikka lattian ja mihin mikki tähtää vahvistimen kankaassa. Nyrkkisääntönä jos mikki sojottaa kaiuttimen rintaman suuntaisesti, saat kirkkaampaa ääntä, ja jos se osoittaa kaiuttimen ulkoreunaa päin ikään kuin pois linjasta, saat synkempää ääntä. |
edenbeast 24.11.2011 11:39:31 (muokattu 24.11.2011 11:41:40) | |
|
varakeef: Tuohon käsitykseen vaikuttanee sekin, että kitara kuulostaa eteenpäin aika lailla kirkkaammalta kuin soittajalle itselleen. Vähän sama ilmiö, kuin että oma laulu- tai puheääni kuulostaa vieraalta äänitettynä, kunnes siihen tottuu. Ehkä on syytä lähestyä aihetta myös mikrofonin sijoittelun ja suuntaamisen kautta. On olemassa monta hyvää ja erilaiselta kuulostavaa paikkaa mikrofonille. Mikkiä on pyöritelty pitkään ja tuli todettua että enempää siirtelemällä ei saundi enää parane. Suurin ongelma tällä hetkellä on tallentimen oma etuaste. niin, ja kitara valittiin kuuntelemalla edestä, takaa, sivulta, päältä ja alta joten äänen muutokset kuuntelupaikan sijaintiin nähden on tiedossa. |
|
Mikä mikki ja etunen sulla on nyt? Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|