Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kysymys kaularaudasta
1 2
Victor Helldriver
23.11.2011 22:06:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hello!
 
mulla ois tossa kaularaudan kanssa hieman ongelma.
eli pitäs löysentää mut vara yksinkertasesti ei riitä.
 
http://www.rockinger.com/Media/Shop/n009r_2.jpg
 
toi ruuvi tossa oli niin löysällä että sen tunsi ettei siellä liiku yhtikäs mitään.
sit eiku pikkasen höllensi ni toi kuvassa näkyvä kolmisen sentin pitkä ruuvi lähti täysin irti.
 
mun järkeen ei mahdu nyt mitään muuta ku et se oli entinen kaula vai onko täs nyt jotain mitä mun pitäs tietää. vituttaa suunnattomasti koska kyseinen kaula on aivan helvetin hyvä ja mun piti ostaa kyseinen skeba frendiltä joka sen tollasena osti.
 
kertokaahan nyt joku fiksumpi onko toi paskana vai mitä mä nyt en tässä tajua.
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Krice
23.11.2011 22:10:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Victor Helldriver: sit eiku pikkasen höllensi ni toi kuvassa näkyvä kolmisen sentin pitkä ruuvi lähti täysin irti.
 
Ruuvaa takaisin kiinni?
 
Victor Helldriver
23.11.2011 22:16:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ruuvaa takaisin kiinni?
 
öh...no mut ei siitä oo mitään hyötyä.
jos sen ruuvaa sinne pohjaan ni en tiä sit jos se kiristää sitä rautaa ni menee vaan enemmän kireelle ja sit saa vielä vähemmän taaksepäin joten ei onnaa..
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
StevieRayVehkakoski
23.11.2011 22:26:25 (muokattu 23.11.2011 22:26:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis kaula on liian suora tai sitten vähän "patilla" keskeltä. Mä tekisin niin että löysäisin kaularaudan ihan löysälle, niin että se pyörii ihan sormivoimin, sitten kaula kiinni ja kielet kireälle ja laitat vaikka lyijykynän tai jotain vastaavaa 12.nauhan kohdalle kielten ja otelaudan väliin ja jätät pariksi päiväksi oleentumaan. Eiköhän anna puu sen verran periksi että saat parin päivän päästä vähän kiristää kaularautaa, tuppaa käymään kauloille noin jos ovat irrallaan kaularauta kireällä pitkiä aikoja.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
Grugi
23.11.2011 22:28:11 (muokattu 23.11.2011 22:28:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossahan se tulikin jo oleellinen edellä.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing. [Sokrates]
Victor Helldriver
23.11.2011 22:35:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuulostaa hyvältä mut millä mä sitä rautaa höllään?
 
siellä sisällä kun on se snadi kierrehommeli syvällä vaan.
kun nääs tää:
 
http://www.thomann.de/fi/fender_trussrudnut_am_std.htm
 
ton näkönen mötikkä on irti kokonaan...
 
ja oon muuten maailman huonoin selittämään näitä jutskia sit :D
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Victor Helldriver
23.11.2011 22:44:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koska jos mä oikein käsitän ni jos mul ois joku mesta siel mistä mä sitä saisin höllennettyä sitä kaularautaa ni eiks se tekis sillon ton "truss rodin" aivan hyödyttömäks?
 
koska sehän ei tällä hetkellä kiristä eikä löysää yhtään mitään koska se ei "tartu" siihen kaularautaan mitenkään.
 
vai onko täs nyt jotain mitä mä en taas tajua millään. yhen saakelin kaulan kans tappelin vuosien ajan ja en keksiny siihen mitään keinoa miten sitä kaularautaa ois saanu liikutettua ku se oli katkennu juuresta
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Victor Helldriver
23.11.2011 22:50:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ja jos ihan tarkkoja ollaan ni siis tollanen siellä bodyn puoleisessa päässä kaulassa on täysin irrallaan
 
http://www.thomann.de/fi/fender_truss_rod_nut.htm
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Sakmongkol
23.11.2011 23:08:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaulaa voi auttaa vähän käsin vääntämällä oikeaan muotoon.
 
Victor Helldriver
23.11.2011 23:15:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koitettu on sekin mut edelleen niiku sitä haen et miten mä säädän sitä kaulaa ku normisti kyllä liikkuu kaularauta kun ruuvista vääntää.
 
täs nyt vaan tuntuu et on jotain paskana. toi on ihan uudenlainen kaularauta ja siis oon kuitenkin jo parikyt vuotta kitaroideni kaularautoja säädelly et en niiku ihan noviisi oo.
 
laitoin ton kynähomman nyt kokeeks et tapahtuuko mitään.
 
jos se ei auta mitenkään en keksi muuta ku et laittaa jotain 12-13 kielisatsia ja pitää pelkässä e-vireessä kitaraa mut ei sekään nyt ihan tunnu fiksulta ettet voi laittaa skebaas löysempään vireeseen.-..mut mut katotaan nyt toi kynäsysteemi tekeekö se mitään
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Sintti
23.11.2011 23:38:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kaularaudan ruuvi on löysällä, mutta rauta silti edelleen kireällä? Ja ruuvia ei saa menemään paikoilleen enää? Veikkaanpa että tuommoisen korjaaminen vaatii otelaudan irroitusta. En lähtisi ostamaan siis moista kitaraa, koska voi olla aika kallis remontti edessä. En kyllä nyt tietenkään voi 100% varma olla, kun ei pääse näkemään kaulaa.
 
Victor Helldriver
24.11.2011 08:47:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no niin vihdoin joku tajus!!!!!
 
eli joo toi ruuvi menee kyl paikoilleen mut ei siitä mitään tapahdu.
tätä mä just mietin et jos ostan skeban ni kaula menee sit vaihtoon ja just toi kaula on se juttu tos skebassa mikä must on hiton hyvä. tai no on tietty loppu skebakin mut just kaula tuntu käteen ku se ois tehty siihen mut jos paskana on ni minkäs sille sit.
 
oon vähä käsittäny et otelautaa ei pysty ees irrottamaan.
tai no kaikenhan pystyy irrottaa jos siitä lähetään mut se et tekeeks sillä mitään sit enää on toinen juttu
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Progorava
24.11.2011 10:20:44 (muokattu 24.11.2011 10:21:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Victor Helldriver: no niin vihdoin joku tajus!!!!!
 
eli joo toi ruuvi menee kyl paikoilleen mut ei siitä mitään tapahdu.
tätä mä just mietin et jos ostan skeban ni kaula menee sit vaihtoon ja just toi kaula on se juttu tos skebassa mikä must on hiton hyvä. tai no on tietty loppu skebakin mut just kaula tuntu käteen ku se ois tehty siihen mut jos paskana on ni minkäs sille sit.
 
oon vähä käsittäny et otelautaa ei pysty ees irrottamaan.
tai no kaikenhan pystyy irrottaa jos siitä lähetään mut se et tekeeks sillä mitään sit enää on toinen juttu

 
On voinut käydä niinkin, että otelautaa liimattaessa on samalla vahingossa liimattu rauta kiinni kaulaan, jolloin rauta ei toimi. Ihan sama aletaanko irrottamaan otelautaa tai sitten plaanaamaan otelautaa uusiksi, remppa on kallis. Näitä on tullut vastaan niin idän halpiksissa kuin ameriikan tuotteissakin. Valmistevika siis. Ottaisin joka tapauksessa yhteyttä valmistajaan.
 
Tele ei ole ruma.
Victor Helldriver
24.11.2011 11:09:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eipä taida olla vaan takuut voimassa eikä frendi varmaan mitään kuittejakaan saanut ostaessa käytetyn.
 
joten ainoo mitä mä nään miten voi pelittää on se et laitytaa tykimpää kielisatsia tai jos haluu oikeesti kuntoon ni kaula vaihtoon...harmi vaan ku on hiton hyvän tuntunen kaula
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Mandarax
24.11.2011 11:14:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkas arvokkaasta pelistä on kyse? Otelaudan irroitus ja uusi kaularauta/kaularaudan korjaus maksanee enemmän kuin esim Warmothin uusi kaula. Jos on hintavammasta pelistä kyse niin kannattanee korjauttaa ihan jo jälleenmyyntiarvon takia.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Victor Helldriver
24.11.2011 11:21:16 (muokattu 24.11.2011 11:22:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

japsi-tokai eli ei mikään kolmesataa vuotta vanha jeesuksen vanha skeba mut hyvä skeba enivei.
 
meinaan vaan et jos mä ton ostan tosta ni ensimmäisenä tulee sit se uuden kaulan hommaaminen ennen ku pääsee keikalle asti ryvettää.
 
jos nyt ois jostain 60-luvun venteristä kyse ni sillon ois soitinkorjaajan paikka mut täs tapaukses joko ite korjaus (mikä ei tässä tapauksessa multa onnistu) tai sit uuden kaulan hommaus
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Rämppy
24.11.2011 12:16:59 (muokattu 24.11.2011 12:21:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tuossa sellainen vika, että kaularauta on säädetty niin löysälle kuin mahdollista, mutta kaula on edelleen liian suora tai jopa kupera reliefiltään?
Siinä tapauksessa saattaa auttaa, kun hioo nauhoja kaulan keskivaiheilta hieman matalammaksi. Tai isompana operaationa hioo otelautaa, mikä vaatii uudelleen nauhoittamisen. Kaulaan voi myös pakottaa lisää reliefiä lämpöprässäämällä kaulaa. Sen jälkeen kaularautaa voi kiristää.
Kannattaa käydä näyttämässä keppiä soitinkorjaajalla, ensimmäinen ja kolmas toimenpide eivät maksa maltaita.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Victor Helldriver
24.11.2011 13:30:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaan kun rauta on liian kireellä ja sitä pitäs saada höllennettyä.
kympin setti kiinni e-vireessä ja nauhat rämisee ja sit vielä bonuksen g-kielen 5 nauha ei soi ensinnäkään.
 
eli mun järjen mukaan mä en pääse sinne kaularaudan pieneen nipukkaan millään kiinni et sitä sais väännettyä höllemmäks.
 
ainoo vaihtoehto paksummat kielet mitkä vetää kaulaa puoleensa mut riittääkö se et ku käytän Eb-virettä ja nyt kympeillä mitä normisti käytän on eessä ja rämisee.
 
hommaan 12-setin ja jos ongelma ratkee ees jotenkin sillä ni miten mukava sit on soittaa 12-setillä ku kielet on mun nakeille ku vaijeria ku oon taas tottunu kybäsettiin.
 
skebahan on tokai strato made in japan ja musamaailmassa joku 680e eli oisko suosituksia mitä kandee maksaa jos joutuu kaulan vaihtaa jokatapauksessa. (joo ja en laita erikseen tätä kysymystä toiseen threadiin ku kerran tässä nyt muutenkin lätistään)
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Midrange
24.11.2011 13:41:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mynok: On voinut käydä niinkin, että otelautaa liimattaessa on samalla vahingossa liimattu rauta kiinni kaulaan, jolloin rauta ei toimi. Ihan sama aletaanko irrottamaan otelautaa tai sitten plaanaamaan otelautaa uusiksi, remppa on kallis. Näitä on tullut vastaan niin idän halpiksissa kuin ameriikan tuotteissakin. Valmistevika siis. Ottaisin joka tapauksessa yhteyttä valmistajaan.
 
Heh, niinpä näkyy olevan. Vedin nimittäin just sahalla auki Harley Bentonin Stratokaulan ja siellähän se kaularauta on liimalla vedetty kiinni.
 
How many guitarist does it take to screw in a light bulb? Answer 50, one to screw it in, and 49 to stand back and say I could do that better
Victor Helldriver
24.11.2011 13:44:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Heh, niinpä näkyy olevan. Vedin nimittäin just sahalla auki Harley Bentonin Stratokaulan ja siellähän se kaularauta on liimalla vedetty kiinni.
 
meinaatko saada kaulan vielä käyttöön :D
 
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «