Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Voisiko joku selittää asteikkojen käytöstä improvisaatiossa!!
1 2 3
silver123
20.11.2011 15:42:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musiikin teoria nyt aiheuttaa vähän epäselvyyksiä, joten kysyn teiltä apua.
 
Mihin sointuihin voidaan käyttää melodisen mollin moodeja melodinen molli, lyydinen(b7), lokrinen(#2) ja alt-asteikko improvisoidessa? Miten siis tiedän, milloin voin käyttää mitäkin asteikkoa ? Ja voisko tuota alt-asteikkoa vielä ihan selvennykseksi selittää.
 
Tietenkin auttaisi myös, jos tähän selitettäisiin yleisesti, milloin mitäkin asteikkoja voidaan käyttää improvisaatiossa (siis pentatonisen/blues-asteikon lisäksi), että kokonaisuuden hahmottaisi paremmin..
Mutta ainakin haen vastausta tuohon ylempään kysymykseen. Kiitos
 
lassikou
20.11.2011 17:20:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

melodinen molli
mmaj7, m6
 
lyydinen b7
13#11
 
lokrinen #2
m7b5 (erit. duuriin menevä II-Vssä)
 
alt
7#9b13
 
baron
20.11.2011 21:34:14 (muokattu 20.11.2011 21:45:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silver123: Musiikin teoria nyt aiheuttaa vähän epäselvyyksiä, joten kysyn teiltä apua.
 
Mihin sointuihin voidaan käyttää melodisen mollin moodeja improvisoidessa? Miten siis tiedän, milloin voin käyttää mitäkin asteikkoa ? Ja voisko tuota alt-asteikkoa vielä ihan selvennykseksi selittää.

 
Pikaisesti:
Sointu "sallittuine" laajennuksineen on yhtä kuin asteikko eli jos sointuun pistetään sallitut lisäsävelet niin se on asteikko.
Alt asteikko on melodisen mollin seitsemäs moodi ja jos dominanttisoinnussa on muunnetty kvintti ja muunnettu nooni niin silloin haetaan sitä.
 
Sama sointukin voi "kaivata" eri asteikkoa riippuen missä sävellajissa sitä käytetään.
Simppeli tapa jolla usein pääsee oikeaan on ottaa ensin soinnun sävelet ja sitten täydentää sävellajin sävelillä puuttuvat sävelet joilla saa asteikon ja se usein on läheisin asteikko vaikka et tiedä sille edes nimeä.
(Niin ja siis samaa pentatonista/blues asteikkoa voi käyttää simppelin blueskierron läpi riippumatta mikä niistä kolmesta soinnusta on menossa mutta jos mennään "hienompaan" esim jazziin niin usein joudutaan hakemaan uutta asteikkoa joka sointuvaihdoksen kohdalla. Mutta kyllä jazzopuksetkin sanoo että jollet muuta keksi, soita sävellajin mukaista bluesasteikkoa:-)
 
Jos melodisessa mollissa on II-V-I (esim Am7b5 - D7b9#5 - Gm6) niin siihen voi soittaa A-lokrinen, D-alt ja G-melodinen molli.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
20.11.2011 22:58:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Jos melodisessa mollissa on II-V-I (esim Am7b5 - D7b9#5 - Gm6) niin siihen voi soittaa A-lokrinen#2, D-alt ja G-melodinen molli.
 
Eli siis kolmelle pohjasävelelle (C, Eb, G) rakentuvien melodisten molliasteikkojen moodeja.
 
ammattimainen
29.11.2011 17:50:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silver123: Musiikin teoria nyt aiheuttaa vähän epäselvyyksiä, joten kysyn teiltä apua.
 
Mihin sointuihin voidaan käyttää melodisen mollin moodeja improvisoidessa? Miten siis tiedän, milloin voin käyttää mitäkin asteikkoa ?

 
mihin vaan kuulostaa sopivalta.
 
baron
29.11.2011 19:11:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ammattimainen: mihin vaan kuulostaa sopivalta.
 
Ai kun tyylikäs vastaus teoriapalstalle!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ammattimainen
29.11.2011 19:49:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ai kun tyylikäs vastaus teoriapalstalle!
 
nimenomaan, koska sä et oikeasti TARVII teoriaa moiseen potaskaan; jos sä et kuule niin et kuule eikä teoria siihen auta.
 
hui kamala, jos rohkaisee ihmisiä luottamaan enemmän omiin korviinsa:
 
http://2.bp.blogspot.com/-kmtQjCk-5 … AAAAqA/OZO9V_UEdp0/s400/1918006.jpg
 
baron
29.11.2011 19:57:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ammattimainen: nimenomaan, koska sä et oikeasti TARVII teoriaa moiseen potaskaan; jos sä et kuule niin et kuule eikä teoria siihen auta.
 
Joo eihän teoriaa mihinkään tarvita, soitetaan vaan sellaista joka kuulostaa hyvältä!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ammattimainen
29.11.2011 20:00:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Joo eihän teoriaa mihinkään tarvita, soitetaan vaan sellaista joka kuulostaa hyvältä!
 
periaatteessa joo.
 
ei siinä mitään vikaa ole opetella jotain, mutta musta teoretisointi on aina jotenkin perse edellä puuhuun kiipeämistä; ENSIN joku tyyppi on tehnyt jotain musaa ja se on sitten jälkeenpäin teoretisoitu jotenkin tietyiksi "säännöiksi".
olisiko tässä jokin opetus?
 
ääh, tuskinpa...
 
Klezberg
29.11.2011 20:05:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ammattimainen: periaatteessa joo.
 
ei siinä mitään vikaa ole opetella jotain, mutta musta teoretisointi on aina jotenkin perse edellä puuhuun kiipeämistä; ENSIN joku tyyppi on tehnyt jotain musaa ja se on sitten jälkeenpäin teoretisoitu jotenkin tietyiksi "säännöiksi".
olisiko tässä jokin opetus?

 
Tota noin... jos joku on keksinyt miten päin puuhun kannattaa kiivetä, eikö siitä ole hyvä ottaa mallia. Jos joku on tehnyt jotain musaa, niin jos se vaikuttaa hyvältä, niin miksei käyttäisi samoja periaatteita.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
ammattimainen
29.11.2011 20:10:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Tota noin... jos joku on keksinyt miten päin puuhun kannattaa kiivetä, eikö siitä ole hyvä ottaa mallia. Jos joku on tehnyt jotain musaa, niin jos se vaikuttaa hyvältä, niin miksei käyttäisi samoja periaatteita.
 
siksi, koska jos sun pitää kysyä muilta mikä kuulostaa hyvältä tai "oikealta", niin se ei ratkaise sitä ongelmaa, että SÄ et tiedä mikä kuulostaa SUN mielestä hyvälle koska oot liikaa nenä kiinni teoriakirjoissa ja muiden mielipiteissä...
 
musiikin tekemisen POINTTI on se, että se löydät sen mikä kuulostaa sun mielestä hyvältä ja mikä toimii sulle...
 
tossa ekassa kirjoituksessa kun mainittiin noita skaaloja, niin miksei vaan samantien ala soittaa niitä sointujen päälle itse ja kuunnella miltä ne kuulostaa ja päättää sit että mikä niistä kuulosti hyvältä?
 
niin mä oon aina tehnyt...
 
baron
29.11.2011 20:19:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ammattimainen: tossa ekassa kirjoituksessa kun mainittiin noita skaaloja, niin miksei vaan samantien ala soittaa niitä sointujen päälle itse ja kuunnella miltä ne kuulostaa ja päättää sit että mikä niistä kuulosti hyvältä?
 
niin mä oon aina tehnyt...

 
Ja fuskua jos käyttää oikotietä?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Klezberg
29.11.2011 20:42:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ammattimainen: siksi, koska jos sun pitää kysyä muilta mikä kuulostaa hyvältä tai "oikealta", niin se ei ratkaise sitä ongelmaa, että SÄ et tiedä mikä kuulostaa SUN mielestä hyvälle koska oot liikaa nenä kiinni teoriakirjoissa ja muiden mielipiteissä...
 
musiikin tekemisen POINTTI on se, että se löydät sen mikä kuulostaa sun mielestä hyvältä ja mikä toimii sulle...

 
No, musta optimi on että tietää mikä itsestä kuulostaa hyvältä ja että osaa käyttää teoriaa apuvälineenä. Mutta jos haluat nähdä että se on joko tai, niin aivan vapaasti. Poistun tältä palstalta... eikun tämä olikin teoriapalsta.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
ammattimainen
29.11.2011 20:45:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ja fuskua jos käyttää oikotietä?
 
mielipiteeni on yhdentekevä...
 
baron
29.11.2011 20:50:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ammattimainen: mielipiteeni on yhdentekevä...
 
Näköjään jokaisen uuden Mnettiläisen pitää vuorollaan tulla teoriapalstalle kertomaan että se on ihan turhaa.
Mikä vitsi on lukea sitä ja kirjoittaa sille sitten?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Kärpäsruoska
29.11.2011 21:29:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ammattimainen: niin mä oon aina tehnyt...
 
Kannattaa ehkä kokeilla sitä toistakin lähestymistapaa, saattaa avautua ihan uusia näkymiä ja voi oppia tunnistamaan omia rajoitteitaan.
 
Rakastan teitä kaikkia.
ammattimainen
30.11.2011 17:32:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

*huoh*
 
mä OSAAN ihan vitusti teoriaa. unohtakaa koko juttu, jästipäät...
 
baron
30.11.2011 18:02:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ammattimainen: *huoh*
 
mä OSAAN ihan vitusti teoriaa. unohtakaa koko juttu, jästipäät...

 
Miksi sä sitten tällä palstalla käyt vain toisia haukkumassa etkä osoita teoriataitojasi?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
30.11.2011 18:58:27 (muokattu 30.11.2011 20:22:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-------------------------
 
ammattimainen
30.11.2011 20:14:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Tosi "ammattimaista"?
 
vittuun ammattimaisuus...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «